Mager paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brennie75

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:02

ik zou haar ook een deken opdoen, maar aangezien het niet jou paard is denk ik dat je hier weinig aan kan doen!
succes ermee groetjes van bren!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:11

misschien zelf een deken kopen?
een goede gevoerde waterdichte deken is niet zo heel duur,bij ons ongeveer z'on 75 euro...dan kan ze het vet meteen opslaan en word het niet gebruikt om in de regen het lichaam op temp. te houden(iedergeval veel minder)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:49

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:26

een ding vind ik nergens terug en dat is: voer over meer porties verdelen! krachtvoer wordt veel beter opgenomen in verschillende kleine porties dan in één grote... Bovendien zou ik er een extra bak bietenpulp ofzo bijgeven. dat zit tss krachtvoer en ruwvoer in en is een goeie manier om een paard vol te houden.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:28

Wij hebben ook maar heel weinig gras maar om nou te zeggen dat ze dun zijn verre van dat zelfs Bloos Nagelbijten / Gniffelen Maar ze krijgen wel onbeperkt hooi, basis brok en kruiden muesli
En ze staan met zijn 2 tjes

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:36

Hoi, mag ik me ook even mengen in deze problematiek.......

Heb een verzorgpaard met een mooie dikke buik....... maar ribben zichtbaar met zijn ruggegraat.......

Wordt goed ontwormt, ook voor lintwormen, de veearts vindt hem ook te wat te mager maar er
wodt genoeg gevoerd, met biks, muesli en kuilgras(genoeg). In de ochtend en avond met tussendoor nog een keer hooi.

Hij is wat koliek gevoelig, dus lijkt mij maismeel niet denderend.........

Dus tips welkom........

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:58

Voordat je met allerlei supplementen en voertjes gaat experimenteren zou ik er eerst es een kuur Synbiozyme in stoppen.
Door verschillende oorzaken kan een paard ik de loop der tijd (maar ook heel snel, bijv. door ziekte, hoge koorts, AB-kuur enz.) een slechte darmflora krijgen. Deze darmflora is voor een paard van wezenlijk belang bij de spijsvertering. Zonder deze darmflora kan een paard zijn voedsel niet voldoende verteren en dus niet alles er uit halen wat er in zit. Dit is dus mééstal de oorzaak wanneer een paard niet op gewicht komt/blijf wanneer hij toch voldoende voer krijgt.
Om de darmflora weer op peil te krijgen kun je probiotica geven, maar die zullen door de verslechterde milieu in de darmen niet in leven kunnen blijven en/of groeien. Na korte tijd zit je dus weer.
Synbiozyme beval naast probiotica ook prebiotica en dat is een stofje wat er voor zorgt dat het leefmilieu in de darmen optimaler wordt, waardoor de probiotica (de goeie bacteriën dus) in leven blijven en kunnen gaan groeien, waardoor er weer een gezonde darmflora ontstaat.
En wanneer je die hebt, kun je 9 van de 10 keer met mínder voer tóch je paard op gewicht houden/krijgen en hóef je helemaal niet met supplementjes aan de gang. Je paard haalt nu nl. wél alles wat er in zit uit z'n voer.
Ik heb dit zelf al twee keer bij m'n vorige merrie gebruikt, één keer na een héél slecht logeeradres waardoor ze graatmager terug kwam. Met 4 kilo havens kreeg ik haar nog niet op gewicht, na een kuurtje Synbiozyme kon ik gelijk terug naar 2 kilo en bleef ze toch aankomen tot d'r normale gewicht. Later na een ernstige ziekte periode met heel hoge koortsen en veel medicijnen direct toen ze beter was weer gegeven en hoewel ze in 3 weken tijd meerdere 'jasjes uitgedaan' had, had ik haar binnen een maand weer op gewicht.
Het enigszins verwaarloosde paard wat ik nu sinds een maand heb heeft het na een goede wormkuur (je moet dus wel eerst zorgen dat je paard verder wormen en ziekte vrij is, eerder heeft het geen zin) nu ook synbiozyme en je kunt hem bijna op zien knappen terwijl je er bij staat. Zonder extra voer maar gewoon op hooi en twee handjes muesli per dag.

Verder is het idd zoals anderen hier schreven... kou kan er voor zorgen dat ze giga interen, sommige paarden hebben nou eenmaal meer moeite zichzelf warm te houden en dat vreet energie. Ook pijn kan trouwens zorgen dat dieren heel snel heel veel afvallen.

Synbiozyme is van N.A.F. en te bestellen bij de paardendrogist, 1 pot is voldoende voor 1 kuur en 1 kuur moet in normale gevallen voldoende zijn (je hoeft het dus ook niet te blijven geven).
Verder zou ik persoonlijk zo'n 3 keer per week gekookt lijnzaad voeren omdat het paard op zand staat. Dit werkt beter dan sandclear of wat ook om de maag en darmen zandvrij te houden, ook dit kan vermagering tot gevolg hebben (wel gekookt lijnzaad, het is juist die 'snot' die je na koken krijgt, die zandafvoerend werkt. Let op, lijnzaad werkt echt beter én is goedkoper dan sandclear of welke korrels ook.. mijn shet kreeg ééns in de twee maanden een sandclearkuur maar heeft toch met érnstige diarree en vermagering 3 dagen in Utrecht gestaan.
Sinds ik op hun advies 3 á 4 keer per week gekookt lijnzaad voerde had hij nergens meer last van... en een 'zandtestje' wees nooit uit dat hij veel zand in z'n darmen had, dus ook dat zegt niks.)

Succes er mee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:16

kynshiri schreef:
een ding vind ik nergens terug en dat is: voer over meer porties verdelen! krachtvoer wordt veel beter opgenomen in verschillende kleine porties dan in één grote... Bovendien zou ik er een extra bak bietenpulp ofzo bijgeven. dat zit tss krachtvoer en ruwvoer in en is een goeie manier om een paard vol te houden.

Ts heeft al aangegeven dat het paard de hele dag onbeperkt ruwvoer krijgt, kan dus niet verdeeld worden over meer portie's.
Bietenpulp zit nauwelijks voedingswaarde in, is dus alleen een buikvuller.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 08:56

Bietenpulp heeft het dier in het verleden ook gehad, maar net zoals bij mijn eigen paarden, werden de beestjes er best wel fel van.
Vaak wordt er beweerd dat dat niet kan en dat er geen energie in pulp zit. Nou, vertel mij wat!
Mijn (ex) B-pony was zo voorwaarts dat hij onhoudbaar was. Op het moment dat ik haar van de pulp afhaalde, was ze zo rustig in de les dat de mensen zich afvroegen of ik haar soms gedrogeerd had Clown .
De kruising Fjord-apaloosa van mijn schoonzus had soortgelijke problemen.
Mijn e-pony werd echter sloom toen ze geen pulp meer kreeg. Zij kon de energie uit de pulp dus wel goed verwerken, had dus extra energie nodig nadat ik met de pulp stopte.
En het paard in deze topic werd eigenlijk best vervelend door de pulp. Veel te opdringerig.

Ik denk dus niet dat er nog veel pulp gevoerd zal worden. Beter een van de betere merken brok, zoals de Subli EM of merriebrok. Deken er op (als ze die hebben). Moet toch al een redelijk begin zijn.

@brennie75: ik ken de eigenaar heeeeel goed Knipoog en we hebben samen al vaker naar oplossingen gezocht. Dus het mag dan wel niet mijn paard zijn, maar als ik met een goed idee aankom, dan zal hij daar zeker naar luisteren en het waarschijnlijk ook uitproberen. Misschien dat hij zich nog bedenkt over de aanschaf van een deken, omdat hij eigenlijk het paard wil verkopen en het dier altijd zonder deken heeft gelopen. Maar voor hetzelfde geld koopt hij er wel een (als hij er tenminste geen heeft).

We hebben wel vaker gepraat over wat te doen om het paard op gewicht te houden.
Hij kwam op een gegeven ogenblik zelf met het idee aan om een box boordevol met hooi te vullen met de bovendeur open, zodat niet alles vertrapt wordt. Voorheen werd er per dag een hele baal hooi verdeeld over diverse plekken (in stal en wei) op de grond gegooid, met als gevolg dat uiteraard een heel deel vertrapt werd en je dus heel veel moest weggooien.
Pulp (tesamen met Muesli zonder haver) heeft hij dus ook gevoerd en daar werd het dier niet zichtbaar dikker van.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:11

anneliesdj schreef:
kynshiri schreef:

Ts heeft al aangegeven dat het paard de hele dag onbeperkt ruwvoer krijgt, kan dus niet verdeeld worden over meer portie's.
Bietenpulp zit nauwelijks voedingswaarde in, is dus alleen een buikvuller.

het ruwvoer wel, maar ik had het over krachtvoer. dat wordt in één portie gegeven momenteel.
en in bietenpulp zit wel degelijk voedingswaarde! meer zelfs dan in doorsnee ruwvoer (maar dan weer niet zo veel als in krachtvoer)

een dikke scheut olie bij het eten kan ook al iets zijn als je geen pulp wil geven trouwens?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:56

Olie erdoor is altijd goed, kun je langzaam opvoeren tot een halve liter.

Pulp heeft weinig voedingswaarde, misschien meer dan overjarig droog hooi maar beetje kwaliteits ruwvoer heeft al meer voedingswaarde.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:02

Ik zou eerst maar de tandarts laten komen (of lees ik daar nou overheen?) anders kun je namelijk voeren wat je wil! Een paard dat niet goed zijn voedsel kan kauwen verteerd ook minder! Het paard dat ik rij blijft ook schraal, binnenkort ook maar eens de tandarts bijhalen!

http://www.horsedentist.nl/symtomen.htm

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:57