E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: E-nummers, melasse, dierlijke afvaltproducten en spelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 05:36

Wij voeren de paarden op stal vipa graan van havens. Daar zit dus ook geen melasse in en is een mengsel van granen waar een vitamine/mineralen brokje aan toe is gevoegd. Verder voer ik mijn paard Marstall bij. Ook dit voer is natuurlijk, met granen (hydrothermisch ontsloten zodat het beter kan worden op genomen) en een vitamine mineralen brokje.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:30

Marstall Naturall krijgt de mijne.

Equifit grasbrok schijnt ook heel goed te zijn zonder zooi, en de andere merken die al genoemd zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:37

ook ik voer marstall naturell, bevalt me prima!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:35

Thats_Me schreef:
Twiggy2008 schreef:
Het is dus echt een ramp om iets te vinden wat allereerst al geen e-nummers heeft, laat staan teveel melasse.....

Dan eindig je al bij musli's e.d want in brok zit nou eenmaal melasse.

bio-ron heeft wel brok zonder melasse.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:42

Pellie schreef:
Thats_Me schreef:

Dan eindig je al bij musli's e.d want in brok zit nou eenmaal melasse.

bio-ron heeft wel brok zonder melasse.

Hoe ziet de brok er uit? Wat is de samenstelling. Want ik kan de samenstelling wel op de site zien maar dat geeft natuurlijk niet een volledig beeld maar een klein tipje van de sluier. Allemaal dingen die je in overweging moet nemen voordat je iets over een voeder kunt zeggen.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 08-10-08 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:43

Ik voer zelf marstall vito.
ook Dodson & Horell safe en sound kan je voeren Deze beide voersoorten komen als beste uit de test voor hoefbevangenpaarden die haast geen suikers mogen hebben!
Al de andere merken pavo, subli enz is allemaal troep.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:03

mehlika schreef:
Bio-ron is ook vrkrijgbaar in Haarlem.
natuurlijke voeders: agrobs, Dodson & Horrel, st. Hippolyt, marstall...keuze genoeg Knipoog

Is nog niet verkrijgbaar, heb laatst nog gebeld en ze hebben nog geen muisvrije opslag. Ze verwachten eind oktober

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:24

Hoe schoon voer wil je geven ? Wil je een eenvoudige brok/muesli voeren of moeten er allerlei toevoegingen in zitten ( lijnzaad, wortelen, pulp, kruiden etc etc ) ?

-Equifyt is idd ook zonder houdbaarheidsmiddelen en melasse. Maar erg moeilijk verkrijgbaar.
-Voer van bio-ron is biologisch en zonder houdbaarheidsmiddelen , ook moeilijk verkrijgbaar. Zijn brok is wel met melasse dacht ik, anders is het niet te persen tot een brokje.
Spelt en zijn granenmix is puur natuur. Ik heb het ( spelt ) mijn paard een aantal maanden gevoerd. Beviel goed, maar het is gewoon te ver weg om even naartoe te rijden.

-Equiral heeft als nadeel dat het in de pavo fabriek wordt "gemaakt""en dus in dezelfde trommels etc.
-Marstall voer wordt aan alle kanten geextrudeerd etc, is ook niet iedereen weg van.
-Mijten en Hartog (conceptbrok ) is zonder houdbaarheidsmiddelen, maar wel met melasse (in Hartog 3 procent ).
- zelf een granenmix samenstellen en er een supplement bijgeven is ook een mogelijkheid natuurlijk.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:09

Whaha, zeker geen cavalor dan ! Cavalor bevat veel E-nummers.
Pavo bevat geen E-nummers, maar bevat dan wel weer melasse.
Ik zou dan in jouw geval Marstall Vito gaan voeren E-nummer en melasse vrij ! Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:55

In cavalor zit in de meeste gevallen ethoxyquine, een bestrijdingsmiddel welke voor mensen verboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:01

bio-rn, waar koop je dat? Nooit van gehoord..

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:04

Ik voeder lannoo martens,lijkt een zuiver voer,en jehebt er zonder melasse.
strucomix ,heeft me zelfs al eens doen schrikken ,daar er een halve dode opgedroogde merel inzat.
Was meteen gedaan met strucomix te voeren van cavalor.
Ik geef hier voordroog(zeer droge) eigen gewonnen kuil,mais kuil,vitaminen likpot en mineralen mengeling aangevuld met bieten en halve schep lannoo recratie.drachtige merries krijgen cavalor breeding(suplement )

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:07

In vele voeders zit bovendien een schimmeldodend middel, ook beslist ongezond voor een goed werkende darmflora. als je de fabrikant een mail stuurt, moeten ze vertellen wat er in zit om de houdbaarheid te verlengen. het staat er echt niet zondermeer op. ik vraag mij wel af, waarom is melasse zo slecht? melasse is toch 45 % suiker? zetmeel is ook zeker een goede om naar te kijken. zetmeel % van 30-40 % is geen uitzondering en wordt omgezet naar suikers. Ik geef nu subli ponybrok. laag zetmeel gehalte, maar toch weer ruim 6 % melasse. In granen zit misschien minder melasse, maar wel heel erg veel zetmeel, vooral waar haver in zit.
Vergeet niet dat in meeste gras en hooi ook veel suiker zit he !
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 08-10-08 20:34, in het totaal 2 keer bewerkt

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:32

Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken. Je moet niet vergeten dat ze dan zelf hun granenvelden moeten hebben, waar hebben ze die? Hier in Nederland?

Granen worden op de wereldmarkt gekocht. BV Engels voer, die hebben minder zon, hun granen zijn van minder kwaliteit, maar om ook mooi voer te maken moeten ze wel op de wereldmarkt inkopen.

Vergeet niet dat wij als consument gewoon bedot worden. Paarden lijden er niet zo snel onder als je populair voer koopt. Gebruik mooi droog hooi en dat kan je zelf zien en gewoon fatsoenlijke paardenbrok/muesli en voer met beleid, zorg dat hij op een net onderhouden grasland dagelijks kan zijn of bijna dagelijks. Voer bij als dat nodig is en je hebt een gezond paard, als je hem dan ook nog prettig behandeld, zorgt dat hij blij kan zijn en ze zijn nog gezonder, stressloos en jij bent ook blij..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:40

Vlinder32 schreef:
In vele voeders zit bovendien een schimmeldodend middel, ook beslist ongezond voor een goed werkende darmflora. als je de fabrikant een mail stuurt, moeten ze vertellen wat er in zit om de houdbaarheid te verlengen. het staat er echt niet zondermeer op. ik vraag mij wel af, waarom is melasse zo slecht? melasse is toch 45 % suiker? zetmeel is ook zeker een goede om naar te kijken. zetmeel % van 30-40 % is geen uitzondering en wordt omgezet naar suikers. Ik geef nu subli ponybrok. laag zetmeel gehalte, maar toch weer ruim 6 % melasse. In granen zit misschien minder melasse, maar wel heel erg veel zetmeel, vooral waar haver in zit.
Vergeet niet dat in meeste gras en hooi ook veel suiker zit he !

Volgens mij is haver juist een van de soorten graan waar het minste zetmeel inzit. Tarwe en mais zit meer zetmeel in dacht ik.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:58

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:56

Ik voer Equifyt, net omdat ze geen melasse of buikvullende 'troep' gebruiken en ben er echt supertevreden van.
Ik moet maar de helft geven van wat ik tervoren gaf (Mijten) en mijn paard ziet er supergezond uit, glanst als een spiegeltje en is perfect op gewicht.

Ik woon wel in België, hier is het heel wat makkelijker te verkrijgen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:21

russel schreef:
Website gevonden van bio-ron, zie 1 kg zeewier voor 11 euro, Paardendrogist kost 1 kg 4,95. Vraag mij af op dit geen uiterst commercieel bedrijfje is. Je moet maar afwachten of ze echt zo biologisch diervoeder maken. Je moet niet vergeten dat ze dan zelf hun granenvelden moeten hebben, waar hebben ze die? Hier in Nederland?

Granen worden op de wereldmarkt gekocht. BV Engels voer, die hebben minder zon, hun granen zijn van minder kwaliteit, maar om ook mooi voer te maken moeten ze wel op de wereldmarkt inkopen.

Vergeet niet dat wij als consument gewoon bedot worden. Paarden lijden er niet zo snel onder als je populair voer koopt. Gebruik mooi droog hooi en dat kan je zelf zien en gewoon fatsoenlijke paardenbrok/muesli en voer met beleid, zorg dat hij op een net onderhouden grasland dagelijks kan zijn of bijna dagelijks. Voer bij als dat nodig is en je hebt een gezond paard, als je hem dan ook nog prettig behandeld, zorgt dat hij blij kan zijn en ze zijn nog gezonder, stressloos en jij bent ook blij..

Ik geloof dat ron de granen uit het buitenland haalt. Bij biologische boeren vandaan. ZIjn voer is ook uitgetest door Erik Laarakker en in de juiste verhouding met elkaar.
Zeewier is idd duur bij bio-ron. Zal ook wel te maken hebben met waar de zeewier vandaan komt. Tegenwoordig zeewier lijkt me helemaal niet zo gezond, met al die rotzooi in de oceanen en zeeen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:28

Vlinder32 schreef:
In vele voeders zit bovendien een schimmeldodend middel, ook beslist ongezond voor een goed werkende darmflora.

Maar volgens mij is schimmel (hetgeen zeer natuurlijk is Knipoog net als JKK) ook niet heel erg joepi-de-poepi voor paarden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:32

Lijkt me idd niet echt gezond.

Maar gelukkig zijn er ook brok/muesli zonder houdbaarheidsmiddelen te koop, dus ik neem aan dat daar die schimmeldodende middelen ook neit in zitten ....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:36

Maris schreef:
russel schreef:

Ik geloof dat ron de granen uit het buitenland haalt. Bij biologische boeren vandaan. ZIjn voer is ook uitgetest door Erik Laarakker en in de juiste verhouding met elkaar.
Zeewier is idd duur bij bio-ron. Zal ook wel te maken hebben met waar de zeewier vandaan komt. Tegenwoordig zeewier lijkt me helemaal niet zo gezond, met al die rotzooi in de oceanen en zeeen.

Elke bulk bestaat hoe dan ook uit een andere samenstelling. Want voederfabrikanten gaan ook gewoon af op wat er op dat moment het goedkoopste is op de markt. Daarom wordt er ook niet alles vermeld op de verpakking (is wettelijk ook niet nodig om alles er op te vermelden).
Toch ben ik erg benieuwd naar de bio-ron, want wat er op die website staat geeft mij echt geen volledig beeld. Maar vergeet niet in bio-ron brok zit gewoon melasse hoor Ja Anders kunnen ze never nooit niet zo'n brok produceren. Kijk maar eens goed naar de samenstelling daar. Staat namelijk rietsuikermelasse Knipoog

Daarbij zit er 7.7% niet biologisch spul in. Tja en wat dat is? Dus of het allemaal wel zo natuurlijk en goed is ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:40

Ik heb een tijd geleden equifyt gevoerd, de grasbrok is fijn, die kun je ook na het werk voeren, twee handjes grasbrok, flink wat heet water er overheen, en dat zwelt de brok op tot een halve emmer vol, en dat vind ie heerlijk Haha!
De rest van equifyt vond ik toch wat minder, zat dan wel minder melasse in maar uiteindelijk toch nog veel suikers als je alles bij elkaar op telde.
Daarna ben ik overgestapt op dodson&horrell safe&sound en toen begon zijn manenkam eindelijk weer zacht en soepel te worden en begon hij echt af te vallen.

Immetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:46

Wij voeren de paarden geplette haver en gerst. Met een scheutje zonnebloemolie. Puur natuur!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:53

Een paardenvoer met zo min mogelijk slechte producten is inderdaad erg moeilijk, zo niet niet te vinden. Daarom is het het beste voor paarden om onbeperkt ruwvoer (geen kuil) te krijgen, naast een mineralen liksteen. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste paarden heel goed kunnen leven op onbeperkt goede kwaliteit hooi en een mineralen liksteen. Helaas willen de meeste paardeneigenaren hier niet aan, omdat dit niet vertrouwd is. Mocht je paard dan nog niet voldoende energie binnenkrijgen dan kun je olie, zonnebloemolie maar het liefst lijnzaadolie (omdat de verhoudingen in deze olie beter zijn) bij gaan voeren, op te bouwen tot 250 ml per dag. Het is sowieso handig om eens in de zoveel tijd bloed te laten prikken, als controle op eventuele tekorten. Ook ongemelasseerde bietenpulp is een voedingsmateriaal dat het minst slecht / niet zo slecht is voor paarden. Voor die tekorten zou ik dan supplementen bij voeren.

De meeste paarden van tegenwoordig zijn afhankelijk van brok geworden. Wanneer de hoeveelheid brok dan verminderd wordt, zien mensen hun paard vaak wat invallen. Dit zien mensen als een teken om dan toch maar weer meer brok te gaan voeren. Erg jammer, want een paard heeft alleen een overgangsperiode nodig om van (veel) brok naar onbeperkt ruwvoer over te schakelen. Dit kan soms wel een jaar duren. De meeste mensen hebben hier het geduld niet voor, maar uiteindelijk schaad je je paard meer door brok te blijven voeren dan door je paard door die overgangsperiode, oftewel afkickperiode, te laten gaan.