Elke dag slobber slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Elke dag slobber slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:16

die scheve verhouding in zemelen klopt inderdaad, maar je vergeet dat dat ook met andere granen het geval is. bietenpulp trekt die verhouding weer recht, maar andere granen niet. die zorgen enkel voor een gevarieerdere mengeling

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:17

amanda2 schreef:
Zemelen hebben een slechte calcium/ fosfor verhouding. Als je het vaak (dagelijks meer dan een kilo)voert, kan je paard er oa. botontkalking van krijgen.
Ik zou altijd gaan voor een kant en klare slobber, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken.
De voerleveranciers hebben er al voor je over na gedacht.

Als je zemelen samen geeft met bijv lucerne is je c/f verhouding weer goed/ beter, maar je moet bijna scheikunde hebben gestudeerd om je voer helemaal goed af te stemmen als je het helemaal zelf zou samenstellen.

Haha, oke bedankt Lachen
Ze krijgt dagelijks niet meer dan een kilo, denk dat ik het toch maar ga voorstellen aan mijn ouders.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:45

Granen hebben inderdaad t zelfde probleem als zemelen (logisch, zemelen zijn gewoon de schil van graan), echter we hebben het hier over slobber en niet over ander voer.

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:37

Ik geef ook altijd kant en klare Clown

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:26

Mijn paard krijgt al jaren iedere dag 3/4 schep havens slobber. Dit is naast granenmix en wortelen het enige wat mijn paard mag hebben nadat hij door een holistische DA is nagekeken. Ik het geval van mijn paard voegt de slobber niks toe, maar kan het ook absoluut geen kwaad. En hij vind het heerlijk, wat niet gezegd kan worden van de granenmix die hij wel verplicht moet eten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:28

Meng je die granenmix er dan doorheen?
Ik voerde mijn pony elke dag slobber omdat ze toen supplementen kreeg en ik vond het makkelijker om ze door de slobber te doen dan om ze over de brok heen te geven oid, slobber at ze supergraag.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:34

Nee, de granenmix krijgt hij tijdens voertijd van de staleigenares. De slobber geef ik zelf voordat ik hem weer op de wei zet.
Ik vind het inderdaad ook handig om er de dagelijkse dosis suplementen doorheen te mengen Haha! .

Missmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:47

Als je alleen maar slobber geeft heb je kans dat de darmen erg lui worden en dit verhoogt de kans op koliek weer. Geef je je je paard daarnaast nog gewoon brok of iets anders wat de darmen aan het werk zet kan het volgens mij geen kwaad. Mijn merrie krijgt in de zomer elke dag als extra kruidenmuesli en in de winter lekker warme slobber.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:04

Als je voldoende ruwvoer geeft zouden de darmen niet lui horen te worden, dus kun je
gewoon elke dag slobber geven. Mijn merrie is juist heel koliegevoelig en door deze slobber te geven
spoelt de boel juist makkelijker door, als ik haar brok geef loopt ze juist meer risico op koliek Lachen