Voer voor 24/7 weide?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Voer voor 24/7 weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:17

Oke, dat is duidelijk, en ik kan het me goed voorstellen dat dat klopt Ja

Ik denk dat mijn merrie het ook niet zou overleven hoor een jaar op alleen ruwvoer... maar dat heeft voornamelijk met haar leeftijd te maken en haar toch al magere conditie (ze is nu al ruim 30 jaar)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:27

Dat zou inderdaad kunnen. Maar in dat geval zou je in plaats van krachtvoer, olie kunnen bijvoeren, opbouwen tot 250ml per dag. Gewoon zonnebloemolie kan, maar lijnzaadolie is beter, omdat de verhoudingen in die olie beter zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:08

Airiin schreef:
@Angela: Er is wel een speciaal paardengraszaadmengsel, BG11 ofzo heet het. Waar mijn paardje staat hebben ze dat in een paar weides, het is echt heel ander gras (veel dikker en steviger en met kruiden ertussen) en ik denk dat daar wel wat meer voedingswaarde in zit. Maar hooi + liksteen vind ik nog steeds een minimaal noodzakelijke aanvulling.

In het graszaadmengsel BG11 zitten geen kruiden. Die kruiden zijn waarschijnlijk aankomen waaien, maar komen niet van BG11. BG11 bestaat uit Engels raaigras (grootste deel), Timothee, Beemdlangbloem en Veldbeemd. BG11 is niet een speciaal paardengraszaadmengsel, maar wel geschikt voor paarden. Je hebt ook speciale paardenmengsels, daar zit dan iets minder Engels raai in (of in sommige zelfs geen), maar is meteen ook een stuk duurder. Kruidenmengsels zijn helemaal duur en een kruidenweide is lastig te onderhouden. (Van horen zeggen, spreek niet uit ervaring, maar kan het me wel goed voorstellen.)

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:47

Knoffer schreef:
In het graszaadmengsel BG11 zitten geen kruiden. Die kruiden zijn waarschijnlijk aankomen waaien, maar komen niet van BG11. BG11 bestaat uit Engels raaigras (grootste deel), Timothee, Beemdlangbloem en Veldbeemd. BG11 is niet een speciaal paardengraszaadmengsel, maar wel geschikt voor paarden. Je hebt ook speciale paardenmengsels, daar zit dan iets minder Engels raai in (of in sommige zelfs geen), maar is meteen ook een stuk duurder. Kruidenmengsels zijn helemaal duur en een kruidenweide is lastig te onderhouden. (Van horen zeggen, spreek niet uit ervaring, maar kan het me wel goed voorstellen.)

Ok, weet ik dat ook weer Bloos ik had juist gehoord dat BG11 helemaal fantastisch en speciaal voor paarden was. Maar bedankt voor de uitleg, weet ik ook weer wat er wel in zit Knipoog het lijkt me altijd nog beter dan koeiengras trouwens.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:03

BG11 is volgens mij ook het meest gebruikte graszaadmengsel voor de paardenweide.
Op bijv. de site van Neutkens kun je verschillende weidemengsels vergelijken als je dat interessant vindt Lachen