Voedingsschema veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

Re: Voedingsschema veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:42

Zammie schreef:
maar moet je dan alles zelf doen? Of worden de paarden ook naar buiten gezet. Ik zou het zo jammer vinden als je veulen de hele dag binnen staat, omdat het bijv. 's morgens slecht weer is... begrijp je wat ik bedoel?

Ja dat snap ik, maar ik heb met mensen die daar ook hun paard hebben staan geregeld als het sochtends regent en later mooi weer is of ze haar dan mee kunnen nemen. En dan zet ik haar smiddags/savonds weer binnen

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:45

Zammie schreef:
ik zou dus proberen om te kijken of er andere pensiongasten tussen de middag komen en met slecht weer als het veulen binnen staat om die dan te vragen hooi te voeren. Ik vind het een heel vreemde bedoening dat je zelf dus op een pensionstal moet komen om te voeren... Ik wil echt geen rare dingen en dus geen hooinetten of hooiruif of wat dan ook in mijn stallen hebben. Al teveel ellende gezien wat er kan gebeuren en een veulen wil nog weleens rollen in de stal en dan komen de beentjes ook behoorlijk hoog. Vandaar absoluut niet meer als nodig is. Dan maar wat versmeerd hooi door de stal. ook hier heb ik dus weer de neiging om me af te vragen waarom TS een veulen heeft genomen, als je aan de gewone normale verzorging niet kunt voldoen... En dat is zoveel mogelijk naar buiten en voldoende ruwvoer en kameraadjes om mee te spelen... Gewoon de normale dingen en daar krijg ik geen antwoord op van TS.. Alleen dat er misschien nog een veulen staat? Verward Als het dus 's morgens regent en jij komt om te voeren, dan laat je het veulen binnen, terwijl het na een half uurtje wel schitterend weer kan zijn? Zoiets moet ik me er volgens mij bij voorstellen...

Heb even rond gevraagd en er komt volgende week nog een veulen ze gaan dan samen in de wei etc. En die eigenaar is er waneer ik er niet ben dus wil zij mijn veulentje wel in de gaten houden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:59

Oh, gelukkig.... ik was la bang dat het een veulen in opwelling gekocht was of zo... en dat er verder niet over nagedacht was. Maar zie dat er wel degelijk over de dingen is nagedacht. Veel plezier in ieder geval van je veulentje...

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:37

Zammie schreef:
Oh, gelukkig.... ik was la bang dat het een veulen in opwelling gekocht was of zo... en dat er verder niet over nagedacht was. Maar zie dat er wel degelijk over de dingen is nagedacht. Veel plezier in ieder geval van je veulentje...

Dankje Haha!

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:06

Okee, ik heb gistere dit gehaald:

- 1 zak 25 kilo Veulen korrel
- 1 bakje smikkels appel
- 1 liksteen wortel
- 1 zak 5 kilo slobber
- 1 fel blauw veulen halster

Wat moet ik nog meer halen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:19

Likstenen bij veulens zou ik een beetje voorzichtig mee zijn.
Zeker als ze ze lekker vinden.
Als je veulenbrok voert dan zitten daar genoeg vitaminen en mineralen in.

Ik zou zorgen voor onbeperkt ruwvoer en met de brok rustig aan beginnen.
Je ziet vanzelf wel hoe hij het doet dan.
Teveel snoepjes uit de hand voeren zou ik niet doen.
Paarden (en vooral veulens) kunnen daar erg opdringerig van worden. Haha!

Even bij de vorige eigenaar informeren naar de ontworming.
En bij je DA even informeren welk schema je het beste aan kunt houden.
En natuurlijk even info of hij ingeent is en anders zelf zo snel mogelijk laten doen.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 11:30

shan schreef:
Likstenen bij veulens zou ik een beetje voorzichtig mee zijn.
Zeker als ze ze lekker vinden.
Als je veulenbrok voert dan zitten daar genoeg vitaminen en mineralen in.

Ik zou zorgen voor onbeperkt ruwvoer en met de brok rustig aan beginnen.
Je ziet vanzelf wel hoe hij het doet dan.
Teveel snoepjes uit de hand voeren zou ik niet doen.
Paarden (en vooral veulens) kunnen daar erg opdringerig van worden. Haha!

Even bij de vorige eigenaar informeren naar de ontworming.
En bij je DA even informeren welk schema je het beste aan kunt houden.
En natuurlijk even info of hij ingeent is en anders zelf zo snel mogelijk laten doen.

Waarom moet je voorzichtig zijn met een liksteen?
Ze krijgt alleen een snoepje als ze braaf is geweest, ze krijg onbeperkt hooi.
Ze heeft een boekje van de da dus kan zo zien wanneer en voor wat ze ingeent is moet alleen even vragen over de wormenkuur maar denk wel dat ze die al gehad heeft

Chantal2133

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:27

Mysticism schreef:
ik ben er 2 x per dag sochtends en smiddags/savonds

Laat je niet gek maken door alle negatieve opmerkingen hier hoor.. je kan beter je info bij de Fokker/eigenaar halen. Heb zelf net een tinker veulen mijn eerste eigen paardje ik voer vitalbix muesli omdat deze laag in suikers zitten.. komt omdat dit ras niet rijk in voer moet staan.. en dat bouw ik op per dag en geef niet vanuit het niks ineens de volle mep verder heeft ie onbeperkt hooi zowel los als in week hoog net.. eerst leeg gemeten. Gewoon een dosis gezond verstand is ook fijn. En lekker naar buiten als het kan.. onze paarden staan naast elkaar vrije uitloop stallen..als ze van het land komen hou ik hem lieve apart zodat ik weet wat ie eet en gewoon kan liggen waar hij wil...contact hebben ze wel door het draadje en kriebelen kunnen ze ook.. kijk naar je paard en vraag info op de juiste plekken.. ik vind persoonlijk dat je het hier nooit goed doet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:51

Mysticism schreef:
Hallo,

Ik krijg binnen kort een veulen, maar wat heeft een veulen ong. per dag nodig?
Het is een veulen van een paard..
Ze staat op een pension stal waar het hooi en stro bij in zit, moet wel zelf voeren etc.
Nou ja stro gooi je dan in de stal op de grond, maar hoeveel hooi heeft ze nodig en heeft ze ook nog andere dingen nodig zoals muesli, veulenbrok?? etc.
Het is een merrie veulen.

Onbeperkt hooi, ik zou eens kijken de eerste dagen hoeveel ze nodig heeft en dat verdelen over 2x per dag.

Dan zou ik Havens muesli geven, even kijken hoeveel nodig is, en een goede brok- dit zou ik aan de fokker vragen wat zij geeft en hoeveel- probeer alleen wel zonder suiker of melasse te geven.

En vooral genieten en band met haar opbouwen <3
Ik ben dol op jonge paarden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:10

Mijn veulen staat altijd samen met de twenter, 24/7 los met loopstal/ kale wei. Ik hang 1x per dag twee volle hooinetten (met kleine mazen) op en kom nog een keer kijken (kom er dus 2x per dag), met de twee volle hooinetten doen ze ruim een dag, het is nooit op als ik ze overnieuw vul dus voldoende voor ze.
Ik geef ze daarnaast 1x per dag nog wat senior priories met extra pulp ongeveer 3/4 schep ongeweekt is iets meer als een halve emmer, met pavo vital vitaminebrokjes volgens beschrijving (1,5 bekertje) en 1/2 schep brok en wat wortels. Ze eten samen uit de bak dus portie is voor ze samen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:42

Ik zou ze niet de brokjes uit 1 bak geven, de kans dat 1 van de 2 minder krijgt is best groot.
Verder, kijk even of er geen suiker of melasse in zit.

Verder doet iedereen met brokjes waar die zich het beste bij voelt.