2 keer per dag hooi geven, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Re: 2 keer per dag hooi geven, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:11

minkie schreef:
Maar heb je geen wei waar ze in kunnen??

Het weideseizoen is net over op stal sinds vandaag. Daarom staan ze nu weer op de paddock

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:11

op de meeste pensionstallen krijgen ze ook maar 2 x per dag hooi hoor, ik zie hier geen probleem in.
Heb mijn vorige paard jaren op een weiland gehad en voerde ook maar 2x per dag, ging prima.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:16

Wij hebben een soort hooikast gemaakt met gaas ervoor. Daar zitten maar kleine gaten in, dus moeten ze moeite doen om het hooi er tussendoor te trekken en kunnen ze niet met grote happen eten. Op die manier doen ze er al een stuk langer mee...

Een hooinet met kleine maas zou een vergelijkbaar alternatief zijn. Via o.a. paardendrogist kun je ook netten met kleine maas bestellen (5cm, ong. 4 euro per stuk), maar die zijn niet zo groot. Je hebt ook grote hooinetten, maar die zijn weer een stuk duurder.

Hier voorbeelden van hooikast en in de schuilstal zie je nog net een hooinet hangen.
foto's hooikast en hooinet

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:19

En 2 hooinetten ophangen? Is dat misschien wat

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:22

Als ze nog jong zijn hebben ze juist veel beweging nodig. Hebben ze geen weide waar ze lekker dollen en spelen kunnen ? Dan zijn ze ook bezig en eten ze het hooi minder snel op en worden ze niet te snel dik Knipoog
Hoe groot is de paddock? En heb je al zo`n voerbal geprobeerd waar steeds een paar brokjes uitkomen?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:24

Eeen wei is niet overal een optie helaas, en ze staan prima hier. Het gaat niet om biks maar hooi. Maar wat ik nu wil gaan doen,is 2 hooinetten ophagen aan de buitenkant van stal, ik denk dat ze dan veel langer ermee bezig zijn

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:27

ik bedoel als je maar 4 plakjes hooi smorgens geeft (2 per paard dus) hebben je paardjes binnen een uurtje op en dan hebben ze de rest van de dag niets te doen. Zo`n voerbal zou dan een optie zijn dan hebben ze in ieder geval iets te doen. Maar je kan wel zeggen dat ze daar goed staan maar jonge paarden horen gewoon veel buiten in de wei zodat ze genoeg beweging krijgen, dan kun je net zoveel hooi voeren als je wilt (dit hebben ze ook nodig voor hun darmen) en worden ze niet te dik!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:30

Ze kunnen hier ook de hele dag om lopen, sorry maar dit topic gaat over het hooi voeren, en niet of de paarden goed staan of niet. Ze komen net van de wei af, hebben ze een half jaar gestaan. In de winter is dit gewoon even de oplossing, ze staan nooit op stal iig

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:34

Je zou meerdere hooinetten op kunnen hangen verspreid over de paddock, dus bij wijze van spreke in elke hoek 1 net hangen zodat ze elkaar de paddock rond sturen op zoek naar het lekkerste plukje hooi. Dan lopen ze meer, en ze eten ook minder snel omdat ze tussendoor waarschijnlijk meer bewegen. Eventueel onder elk hooinet nog een rubber mat zodat het gevallen hooi niet gelijk in het zand ligt.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:35

Ja dat lijkt me een goed idee. Is wel veilig toch, als ik ze hoog ophang? Altijd bang voor verstrikken. Scheelt dat veel tijd als ze het uit een net moeten eten?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:37

je vraag gaat over hoeveel en hoevaak hooi geven toch ? dan antwoord ik heel veel hooi omdat ze in de paddock staan zodat ze genoeg ruwvoer krijgen en zich niet vervelen.. dan zeg jij : dan worden ze te dik, dan zeg ik : meer beweging, is nog ontopic hoor Knipoog Ik wil alleen zeggen dat als ze zich genoeg kunnen bewegen kun je nooit teveel hooi geven en 2 plakken hooi per paard vind ik te weinig. Thats all Bloos

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:41

als het netten met een maas van 5cm zijn hoef je ze niet eens heel hoog op te hangen omdat bij onbeslagen hoeven ze er niet met hun voet in zullen blijven haken. Zorg er wel voor dat ze strak tegen de ring aangetrokken worden, want als het touw waaraan je het net vastmaakt te laag hangt kunnen ze met maaien van voorbenen daar wel in vast komen te zitten.

Het scheelt wel veel tijd. hoe je paarden met het hooi toekunnen zou je moeten uitproberen. Een plak hooi hebben ze zo maar op hier, ik voer nu al 2 plakken per dag per (volwassen)paard bij, en dan lopen ze ook nog dag en nacht buiten op ruim voldoende gras.

Maar je schrijft dat ze ook nog een inloopstal hebben met stro, dus als je ruim opstrooit elke dag kunnen ze, bij gebrek aan genoeg hooi, ook nog op het stro knabbelen.

zo te horen hebben jullie het super voor elkaar op die stal qua buiten kunnen lopen in zomer en winter, dus zou me niet zo druk maken om die reacties. In de winter dag en nacht buiten in paddock met inloopstal samen met maatje is toch heerlijk?!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 15:46

joyce B schreef:
als het netten met een maas van 5cm zijn hoef je ze niet eens heel hoog op te hangen omdat bij onbeslagen hoeven ze er niet met hun voet in zullen blijven haken. Zorg er wel voor dat ze strak tegen de ring aangetrokken worden, want als het touw waaraan je het net vastmaakt te laag hangt kunnen ze met maaien van voorbenen daar wel in vast komen te zitten.

Het scheelt wel veel tijd. hoe je paarden met het hooi toekunnen zou je moeten uitproberen. Een plak hooi hebben ze zo maar op hier, ik voer nu al 2 plakken per dag per (volwassen)paard bij, en dan lopen ze ook nog dag en nacht buiten op ruim voldoende gras.

Maar je schrijft dat ze ook nog een inloopstal hebben met stro, dus als je ruim opstrooit elke dag kunnen ze, bij gebrek aan genoeg hooi, ook nog op het stro knabbelen.

zo te horen hebben jullie het super voor elkaar op die stal qua buiten kunnen lopen in zomer en winter, dus zou me niet zo druk maken om die reacties. In de winter dag en nacht buiten in paddock met inloopstal samen met maatje is toch heerlijk?!

Joyce bedankt voor je berichtje. Idd vind ik dit een super stal, en ben allang blij dat me paarden hier zo kunnen staan in de winter.