KWPN-er wacht op vallende eikels uit de boom, MAG hij ze?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Re: KWPN-er wacht op vallende eikels uit de boom, MAG hij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:36

Vorig jaar een paard hier gehad die stokstijf stond, kon niet meer voor of achteruit. DA erbij en die gaf aan dat het wel degelijk van de (groene) eikels kwam. Dt jaar een stuk afgezet zodat ze er niet meer bij kan. ANdere paarden van mij hebben er nooit last van gehad, maar ik zal het niet uitproberen als ik jou was. Teveel aan blauwzuur kan dus wel degelijk schade geven.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 16:38

amondi schreef:
dus, gewoon een draad spannen, ruim rond de boom, met een flinke klap stroom.

Jups Ja
Ga ik zo dadelijk maar even doen, Amondi.

Dank jullie wel voor de tips en links. Dat overtuigd mij behoorlijk.

Ik vraag mij af hoe ik dat vorig jaar heb gedaan want toen stond ie samen met zijn vriendje in dezelfde wei....

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:52

Inderdaad. Maak gewoon een nood omheining om die boom en over een paar weekjes kun je die weer weghalen. Dan zijn de meeste eikels weggerot of ze zijn helemaal bruin. Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:09

Downhill: ik heb begrepen dat het om en om gaat. Het ene jaar heel veel eikels aan de boom, het volgende jaar veel minder. Daardoor zou het kunnen komen dat je vorig jaar niets hebt gemerkt.

Ik merk bij ons dat de bomen enorm veel eikels bevatten dit jaar.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:51

Nou, bij ons, eten er ook wat paarden eikels, en toen ze op het stuk van de wei waren gekomen waar de eikels vielen, gingen er een heleboel spontaan kwijlen, maar dan ook echt kwijlen, dat het met bakken uit de mond komt vallen...
Dus als ik jou was, zou ik even het gedeelte waar de eikels vallen, afzetten met schrikdraad..

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:50

Toch apart dat paarden dr zo gek op zijn. Terwijl het echt niet goed voor ze is, meestal weten ze toch zelf wel wat ze wel of niet kunnen eten. Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:43

Scheve mond Mijn paard eet ook eikels, alleen dan de oudere bruine en heb eigenlijk nog nooit wat van gemerkt maar ik schrik hier wel van. Eens kijken of ik er wat mee kan doen want er staan er best een boel in haar wei...

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:43

ook hier een paard dat heel de dag op zoek is naar eikels. staat eigenlijk al jaren op deze weide en doet het ook al jaren en heeft er nooit iets van gehad eigenlijk...toch apart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:53

De groene, jonge zijn giftig vanwege het looizuur. De bruine echter niet meer omdat daar geen looizuur meer in zit. Voor zover ik altijd heb begrepen.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:56

Ik wist wel al dat groene eikels en bladeren giftig kunnen zijn voor paarden, maar wat ik me dan afvraag n.a.v. de sypmtomen houden ze er dan lang last van? (ik bedoel dan meer van sufheid, veel urine, versnelde ademhaling) Gaat het over, of blijft de giftige stof in het lichaam?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:19

Mmm de mijne eet bruine dus die zouden dan niet giftig zijn... Vind het ook vreemd want heb nog nooit iets bij mijn paard gemerkt...