zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:00

trustHim schreef:
is de merrie van jou? heb je zeggenschap over drachtigheid??? ik denk dat ze na 13 jaar wel genoeg kinders gehad heeft

Ik heb de merrie een jaar lang gereden voor de fokkers.
Maar aangezien de laatste keer moeilijk drachtig werd (zegt al genoeg denk ik... Verdrietig ) neem ik de merrie mee naar huis, waar ik haar hopelijk nog even door kan rijden en een goede oude dag kan bezorgen.

De merrie komt uit een (zeeeeeeeeeeeeeeer!) goede bloedlijn, en voert hele goede veulens (o.a. ggk dekhengst)..
Fokkers kijken op een andere manier naar zo'n merrie dan zo iemand als ik; die hobby matig met de merrie aan het werk gaat in de bak, en af en toe een winstpuntje in het Z1 probeert te scoren.. Verdrietig

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:01

Misschien een idee om in plaats van hooi voordroog te voeren? Dit zet zeker meer aan dan hooi..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:02

Condition Booster van HiPro. Helpt super, na 2 a 3 weken zie je al duidelijk verschil, worden er niet 'heet' van.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:04

aslo schreef:
Condition Booster van HiPro. Helpt super, na 2 a 3 weken zie je al duidelijk verschil, worden er niet 'heet' van.

Oké, heet mag ze absoluut niet worden, want dan staat ze te stuiteren.
Ze is al "bloederig" genoeg van zichzelf.

Ik hoop dat ze dat hier kunnen leveren.
Ik ga zoiezo ook wat info inwinnen bij de plaatselijke diervoederwinkel hier in de buurt, maar ik wilde ook wat info via bokt over voer.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:04

Ik heb een merrie die ook snel vermagert. Ik voer deze sinds een jaar of twee ook koolhydraat/suikerarm en ze is mooi rond. veulen is er net afgehaald op 5 maand. Ook een zeer fanatiek veulen. Ik hat gedacht dat ze wel dunner zou worden maar nee. Glanst mooi en zit goed in haar vel. Zij kreeg tijdens de dracht 2 x daags een schep Leisure mix en een schep Mare and Young stock van Dodson and Horell. Daarnaast onbeperkt hooi en 6 uur weide. Zij wordt niet meer gereden. Met Pavo merriebrok werdt ze ook mager bij het vorige veulen.

Heb je ook aan een eventuele wormbesmetting gedacht?
Verder kan ik je Equistro Haemolytan 400 aanbevelen. Gebruik ik ook tijdens de dracht en zoogtijd om extra vitaminen, mineralen en sporenelmenten aan te vullen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:05

Ja wilawander, merrie wordt elke 5 weken ontwormd.
En krijgt vitamine spuiten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:09

Vitamine spuiten heeft weinig zin. Ze krijgen dan een overdosering waarvan de helft zo weer weg is via urine en mest. Wat zonde is. Met dit product geef je twee keer per week excact de juiste hoeveelheid zodat ze ook alles kunnen gebruiken. In mijn paard kon ik spuit na spuit in stoppen en hielp niks. 2 weken na het begin van deze kuur knapte ze wonderbaarlijk goed op.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 16:10

jammer is dat he, dat sommige fokkers dan alleen maar aan het geld denken en niet aan de merrie. Maar komt vast goed bij jou!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 16:13

trustHim schreef:
jammer is dat he, dat sommige fokkers dan alleen maar aan het geld denken en niet aan de merrie. Maar komt vast goed bij jou!

Ja ik denk dat je beter een merrie kan zijn zonder speciaal papier, dan een predikaatrijke merrie die super veulens uitpoept... Clown

Ik ga heel hard mijn best doen trustHim, om haar zsm in goede conditie te krijgen, ik durf het dier niet eens mee te nemen naar een wedstrijd o.i.d. ! Ik schaam mezelf mijn ogen uit mijn kop, als ik het dier in de wei zie lopen!
En ik doe zo mijn best met slobber en zemelen na het rijden, maar ja als er 24 uur per dag een veulen al je energie opvreet.. blijft er weinig van over..

grietsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:39

feliciaa schreef:
Misschien kan het ook wel door de brokken, dat weet ik niet maar door het hooi wat er in die muesli zit werkt de lijnzaad olie beter geloof ik..

Idd misschien bloedarmoede. Dat had de merrie bij ons op stal ook, kwam waarschijnlijk door het veulen. Je kan het controleren door naar haar slijmvliezen te kijken (tandvlees en het rode aan de binnenkant van haar oogleden) als dat niet mooi roze is maar een beetje paarzig of blauw kan het heel goed zijn dat ze bloedarmoede heeft.

Dit betreft mijn merrie Knipoog Ik kreeg als advies dus om eerst wat hooi te voeren zodat de darmen op gang komen! Daarnaast krijgt ze muesli met lijnzaadolie. Dit moest grove muesli zijn waar ook hooi e.d. doorheen zat (Ik voer dr de pavo varianten) Hier gooi ik dan ook nog brokken doorheen.
De lijnzaadolie helpt dus om het voer beter op te nemen maar is natuurlijk ook erg goed voor dr vacht. Kgooi er een scheutje overheen.

Kmoet zeggen dat ze er na een week al een stuk beter uit ziet. Dr vacht begint weer helemaal te glanzen en ze komt ook weer mooi aan!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:44

Zorgen dat er altijd voer aanwezig is! kuil in plaats van hooi voeren kan al erg veel helpen! Veulen eraf en ff een tijdje minder rijden. bloedonderzoek door dierenarts. paard nog eens extra ontwormen? (je weet maar nooit)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:45

Dacht ik ook direct aan, mijn paard had dat ook. Na een keer met een ander merk te ontwormen [ook voor lintworm en al die dingen, de dure dus ] ging het een stuk beter. Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:49

tamary schreef:
Subli priores, is eigenlijk seniorenvoer, maar werkt ook goed voor magere paarden en maakt ook niet erg heet.

Super spul!
Als ze wel subli verkopen dan kunnen ze het gewoon voor je bestellen. Bij ons is het er dan binnen een week.
Het is kracht en ruwvoer in 1. Maar paarden die aan het werk moeten, moet je wel brok bijvoeren.
Ik gaf het gewoon als extra bovenop de brok en hooi.
Volgens de leverancier worden ze van dit ook minder snel bevangen dan van andere dikmakers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:51

Ik zou beginnen met een goed merk vitamine/mineralen preparaat, dat doet al meteen wonderen en dan voordroog/droge paardenkuil gaan voeren ipv hooi.Het gras stelt niets meer voor. Ik woon op zeer vette klei en het gras groeit hier heel snel, heeft nog wel wat kracht, maar ik kijk nu hoe hij het doet, al snel zal uren gras niet meer genoeg voor mijn paard zijn om volume te houden en moet ik over op goede kuilgras erbij samen met hooi en brok.

Van stro worden paarden niet dik, krijgen alleen een strobuik en van veel hooi ook niet, zeker als je niet eerste snee hebt. Het gras op de zandgronden stelt ook niet veel meer voor.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:00

Mexxuna schreef:
@feliciaa: als het paard bloedarmoede zou hebben, zou het ook futloos zijn met rijden, en in de omgang.
Het paard is wel super fit, en zéér energiek onder het zadel, soms té.
Daarom moet het "dikmakende voer" geen extra energie geven, want dat gaat niet werken.

futloos met rijden bij bloedarmoede hoeft niet hoor. Mijn paard heeft van het voorjaar flinke bloedarmoede gehad, haar vacht was dof en haar ogen stonden niet helder maar ondertussen was ze een staaf dynamiet. zo vreselijk voorwaarts en alleen maar willen lopen, het liefste erg hard.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:03

@russel: ik ben benieuwd wat jij een goed merk vitamine/mineralen suppliment vind. Lachen

@Judit_ireen: haar ogen staan ook niet futloos, ze ziet er heel attent uit, alleen haar gewicht en vacht doen niet wat het moeten doen.. Bloos Verder presteerd het paard op Z niveau ook perfect, en mij lijkt niet dat een paard met bloedarmoede dat nog doet.. teminste.. ik heb zelf ook bloedarmoede gehad en maanden aan de ijzertabletten gezeten, en ik voelde me niet écht alsof de hele wereld aan kon! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:17

Ik ga even in mijn schuur kijken,. Knipoog Vorig jaar was mijn paard ook mager en heel dof in zijn vacht, nadat ik een week het spul voerde, veranderde hij. De kleur was terug, de glans...

Ik moet zeggen, nu staat hij thuis en kan hij heel wat uurtjes goed gras eten en eindelijk is hij gegroeid, maar het eerste pakje paardenkuil heb ik wel al gekocht...

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:17

Mijn paard was van de zomer na een koliekaanval en schrale wei ook erg mager geworden. Zij krijgt op het moment een halve schep bietenpulpbrok wat ik week in 3 scheppen water. Hier gaat ook nog een halve schep zemelen en een halve schep pavo kruidenmeusli door. Ook krijgt ze lijnzaadolie en een vitaminepoeder. Verder krijgt ze anderhalve schep biks en onbeperkt hooi. Ze glimt nu weer mooi en begint ook weer op gewicht te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:20

Het merk is Primeval en het heet super multi totaal, gewoon 1 maatschepje per dag.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:21

russel schreef:
Ik ga even in mijn schuur kijken,. Knipoog Vorig jaar was mijn paard ook mager en heel dof in zijn vacht, nadat ik een week het spul voerde, veranderde hij. De kleur was terug, de glans...

Ik moet zeggen, nu staat hij thuis en kan hij heel wat uurtjes goed gras eten en eindelijk is hij gegroeid, maar het eerste pakje paardenkuil heb ik wel al gekocht...

ga jij eens even in je schuurtje kijken..! Knipoog

Ik heb hier vitamine supplimenten staan van NAF en sectolin gold mix.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 19:24

Dank je, ik zal het meenemen als ik voer ga halen. Lachen

rocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 19:42

Pas op dat je niet opeens veel meer gaat voeren op het moment dat het veulen gespeend is. Om de melkproductie te stoppen moet een merrie rond het spenen eigenlijk even minder eten. Als je nu opeens meer gaat voeren blijf je straks met een merrie met hele pijnlijke volle uiers zitten.

Succes!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:50

rocket schreef:
Pas op dat je niet opeens veel meer gaat voeren op het moment dat het veulen gespeend is. Om de melkproductie te stoppen moet een merrie rond het spenen eigenlijk even minder eten. Als je nu opeens meer gaat voeren blijf je straks met een merrie met hele pijnlijke volle uiers zitten.

Succes!

We laten inderdaad eerst geleidelijk de uiers indrogen.. Lachen
Het is niet mijn 1e fokmerrie die ik op stal krijg.. Knipoog maar bedankt voor je tip.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:36

Hey Laurie!

Utah wordt in de winter ook altijd heel schraal en wij voeren hem dan gepofte (?) maïs bij en dat helpt wel enigzins.
Misschien een gedeelte van het hooi door kuil vervangen, paardjes bij Femke waren ook altijd lekker rond.

Wbt maïs, Viccie van Eer kon er niet tegen en werd er enorm stuiterig van, die van ons worden er alleen dikker van, is maar net even uitproberen hoe het bij jou werkt.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:40

Subli seniores priores (of zoiets) wil ook erg goed helpen!
Moet met water aangemaakt worden, is voor oudere paarden en paarden met opnameproblemen.

Maïs absoluut niet heel geven (dit is slecht verteerbaar).