[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:38

Marstall kan die niet tegen helaas -O- geeft direct bulten.. Kwa krachtvoer durf ik ook niet teveel meer te wisselen. Dit lijkt het enige te zijn waar die geen bulten van krijgt. Ik zat meer te denken aan iets in de trant van lucerne of olie oid. Maar zie door de bomen het bos niet meer :=

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:48

Wat voor bulten? Zal ik eens te raden gaan bij mijn voedingsdeskundige? :) punt was niet mager maar mocht wel wat voller (vooral boven bij zijn flanken) bleek dus dat hij wel genoeg ruwvoer kreeg maar te weinig mineralen en vitamientjes. Dat helpt :) ik denk dat lucerne nooit kwaad kan en dan kan je er wat lijnzaadolie of zonnebloemolie doorheen mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:51

Allergiebulten, ja dat mag. Hij is erg gevoelig op alles, zijn ook onderzoeken naar gedaan in kliniek :j . Zo had die van de week een komkommer opgegeten die die gestolen had uit de moestuin := , half uur later zat die onder de bulten.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:52

Ik vraag het even voor je, haar paarden zijn ook ontzettend gevoelig. Laat het je weten zodra ik antwoord heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:28

Ik ben benieuwd :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:08

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:20

Een hoop :+ Meneer is 25 jaar oud met PPID en volgens mijn verzorgster (ik zit tot eind okt. in Estland) en de foto's die ze stuurde is hij weer flink wat ingevallen, voornamelijk op de rug en z'n heupen. Schraal is hij altijd geweest en dat beeld ben ik dus heel goed gewend maar er mag nu echt wat meer bij. Hij staat 24/7 op kort gras, krijgt zo goed als ad lib hooi (zo'n 15K per dag) en een slobberpap van Masters seniorslobber, speedibeet en een kwart schepje muesli. Verzorgster gaat morgen olie inslaan, dit heeft hij eerder ook altijd gekregen. Als ik het goed uit m'n hoofd zeg krijgt hij driekwart schep speedibeet en seniorslobber, wat in totaal een goed volle emmer wordt.
Mijn vriendin uit Duitsland raadde mij altijd rijstproducten aan maar ik hoor hier zelf enorm weinig over in Nederland. In de US en UK heb ik er al meer verhalen over gelezen maar er gaan enorm wisselende meningen over.

Edit; we gaan binnenkort waarschijnlijk het nieuwe senior-voer van Pavo uitproberen, en uiteraard kan de seniorslobber nog verhoogd worden, maar als rijstvoer enorm goed aan lijkt te zetten wil ik dit natuurlijk graag uitproberen.

Edit 2; het bericht boven mij - wat nu verwijderd is - vroeg; wat krijgt hij nu te eten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:45

Sorry, geen ervaring met rijst hier! Het klinkt wel interessant...

Hebben jullie ook advies voor mij? Mijn paard wordt ook weer te dun. Meer hooi is door omstandigheden niet mogelijk, al zou ik dat wel graag willen (zie [VS] Handig voerschema seniores priores?). Ze krijgt nu een mix van seniores priores, basisbrok en bietenpulp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:03

Kan je dan zelf geen extra hooi kopen of b.v. gehakseld gras ( b.v. grasmix,lucerne, compact gras )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:06

Ik zou dan toch zelf hooi kopen? Of misschien hartog compact gras?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:46

De opslag is bij mij een vrij groot probleem. Al het hooi zou in een hele kleine zadelkamer moeten. Past niet. Of ik moet iets heeeeel compacts zien te vinden. Conpactgras van Hartog vind ik trouwens duur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:16

Tja je wil je paard toch op gewicht hebben? Een paard moet je toch wel een kilo of 10 ruwvoer kunnen geven....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:19

Natuurlijk wil ik dat, maar geen plaats ervoor hebben is wel een probleem.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:43

Heb je plaats om het buiten op te slaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:23

ja idd buiten opslaan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:46

Nee helaas :( Ze staat bij iemand aan huis.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:20

Hopelijk hebben jullie wat advies.
Ik heb een draver van 9 en ze valt elke winter veel af. In de zomer is ze normaal maar in de winter moet ik haar seniorenslobber bijvoeren maar nog zou ik haar met de kou wat voller willen zien ..

Ze krijgt 2x daags een flinke portie hooi en ik heb de mogelijkheid om overdag een hooinet te vullen, daarnaast krijgt ze dus 1kg (met water een kilo of 4?) seniores priores.
in de schuilstal ligt stro evt. ook voor snachts. Ze gaat ook niet hard aan het werk, nu ik net een baby heb moet ik zelf ook ff opbouwen en als de kleine mee is kan ik weinig doen.

Alleen nu is het zo dat ze schraler dan normaal is. Ik had een verzorgster die het helemaal verkloot heeft toen ik deze zomer net mama ben geworden (en dus ff een periode niet zelf kon verzorgen). Lekker ongevraagd eigen sportbrok voeren met haver er doorheen. (En de mooie lange manen geknipt) Ik schrok me dood toen ik weer op stal kwam.
Terwijl ik haar zo op het hard gedrukt had om haar dagelijks sp te geven.

Tanden zijn in juli nog gedaan en ze is wormloos. Hopelijk hebben jullie wat dikmakers advies wat over het algemeen wel werkt :).

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:34

Hé Poi. De sp staat hier ook standaard op het menu. Ik gooi er ook wat zonnebloem olie door. Verder geef ik merriebrok en pavo C4L standaard maar ik lees dat jij verder geen krachtvoer gebruikt. Toch?
Ik heb haar ook een keer heel vlot op gewicht gekregen (na bloedwormen) met pavo podogrow en mash. En idd veel hooi!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:39

Sheran ik zou als ik jou was een andere stalling zoeken. JUist veel hooi is erg belangrijk om ze op gewicht te houden

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:20

Hoi ik heb in het verleden ook al eens gepost maar de winter komt er weer aan en m'n paard heeft net lintwormen gehad en is dus weer ingevallen! Winter is voor hem altijd slechte periode en ik geef hem nu bioron en care4life en darmsupplement weet even. Iet hoe het ook alweer heet. Hij krijgt kuil en staat nog in t gras. Verder vorig jaar bietenpulp gegeven en senior priores maar hij eet geen pulp meer na een tijdje want dan vind ie het vies. Moet ik nog wat bijvoeren of zou dit voldoende moeten zijn?

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:13

Ik voer ook bietenpulp en mix het dan met iets wat hij wel lekker vindt of met wat appelsap. Dat helpt heel veel!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:25

Na heel wat pagina's de hebben gelezen en veel te hebben opgestoken, heb ik toch nog een vraagje. Sinds een maandje hebben we een nieuw paard wat behoorlijk schraal is. Tanden, mest en bloed hebben we allemaal na laten kijken maar was allemaal oké. Op aanwijzing van de DA hebben we het krachtvoer opgevoerd naar halve schep muesli en halve schep basisbrok s ochtends en s avonds met hier overheen zonnebloem olie (opgevoerd naar nu 200ml). Hij krijgt dus nu 2 kilo muesli/basisbrok en daarnaast 5/6 plakken hooi. Nou merk ik toch weinig verschil dus op aanraden van onze voerleverancier gaan we hem maislijnzaad brok voeren, zo'n halve schep s ochtends en s avonds.

Nou vroeg ik mij af of jullie hier ervaringen mee hebben? En wat ik evt nog kan veranderen aan zijn voedingsschema zodat we die ribbetjes eindelijk eens weg kunnen werken;).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 10:52

Lees eens meer over seniores priores van subli, dat is een goede dikmaker zonder al teveel suikers en zetmeel.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:14

Maris schreef:
Lees eens meer over seniores priores van subli, dat is een goede dikmaker zonder al teveel suikers en zetmeel.

Daar heb ik me inderdaad al in verdiept maar onze voedingsleverancier heeft me de maislijnzaad brok betere ervaringen. Dus ga dat nu eerst proberen.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:20

Ik heb goede ervaringen met de maïs lijnzaadbrok. Die van mij werd niet dikker van SP