[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:44

Hij krijgt naast zijn hooi (weidegang,maarja nu staat daar vrijwel niets). En een muesli ik denk een halve/driekwart voerschep per dag. Mijn paard is een Noordzweed dus een heel sober paard, het gras hier is ook veel te rijk voor hem. Ik heb een gepensioneerde kwpn-er die kan onbeperkt alles eten die wordt amper dik, staat zomers ook gewoon 24/7 op een volle graswei. Ik ben van plan om straks even zo'n weeghaak te halen zodat ik mijn netten hooi kan wegen, want nu doe ik het op de gok. Ik wil ook niet dat hij te weinig binnenkrijgt. Verder staat hij wel op stro zodat hij altijd wat te knabbelen heeft.
Wortels, appels snoepjes krijgt hij van mij nooit. Maar ik sta op een pensionstal dus weet niet of andere hem iets geven. Vandaar nu het briefje op de deur om aub niets te voeren.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:48

Ik kom me hier ook melden.
Ben in het bezit van een shetlander ruin. Hij is nu te dik.
Heeft afgelopen jaar op het land gestaan ivm drukte van werk en verhuizing.
Mijn zomervakantie zijn we gaan verhuizen.

Morgen komt er een meisje kennismaken die dan op hem zal gaan rijden.
Hij is ook beleerd voor de kar, dat wil ik dit jaar ook weer gaan oppakken.
Hij krijgt verder niks bijgevoerd. Alleen hooi.

Zou dan voor het afvallen de beweging voldoende moeten zijn?
en kan hij dit dan straks gaan doen zonder extra voer?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:51

Ik voer ook niet meer onbeperkt hooi, heb het wel lang gedaan, maar die van mij wordt toch steeds dikker, ondanks bijna geen krachtvoer en meer werk... -O-
Dus dan is dat het enige dat ik nog wat kan minderen helaas...
Maar ik voer nog wel ruim ruwvoer hoor, kom denk toch wel aan de 10 kg per dag...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:10

Deze foto is van oudejaarsdag, niet heel duidelijk....
Op de schouders heeft hij wel echt vetreserves, duidelijk te zien voor het zadel als je rijd.

Een heel slank gebouwd paard zal het nooit worden, de Noordzweed is tenslotte een licht trekpaardtype.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Zal vanmiddag eens kijken of ik wat duidelijkere foto's van de vetkwabjes kan maken :o

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:17

Toch vind ik het meevallen paperboy..is zowiezolastig met paarden die robuuster zijn. Ik zak vanmiddag een foto van mijn speklap maken..

Hier ook geen onbeperkt hooi. Kan echt niet.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:20

Dankje Karev, je ziet het vooral als je er naast staat. Ook een enorme buik als je achter hem staat...en de buik hangt nu meer. Maarja hij is ook al lang geblesseerd (heel 2013) en nu weer aan het opbouwen met alleen maar stappen, dus met beweging kan ik het nu ook niet oplossen helaas.

Voelde me al schuldig door niet zijn hooi af te passen maar gelukkig dus niet de enige..

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 11:53

Mijn fjord krijgt om 8-11-15-19-22 een kleine portie hooi en stro op de bodem..thaths it. Oom 22 wel de grootste portie. Ik meng voordroog met kruidenhooi omdat ze alleen het kruidenhooi niet blieft..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:06

Ben wel benieuwd wat jullie van mijn dametje vinden....
1e foto is van 2013, toen was ze mooi slank, sportmodel.
Afbeelding
2e foto is van zomer 2014, veel te dik. Ze stond hier 24/7 buiten en er werd onbeperkt hooi en kuil bijgevoerd.
Afbeelding
In augustus 2014 is ze hoefbevangen geraakt, gelukkig maar licht. Toen is ze uit de wei gegaan en heeft ze 2 maanden op een kale paddock gestaan met alleen hooi en op pijnstillers.

Begin oktober mochten we weer langzaam gaan opbouwen en vanaf half november zijn we daadwerkelijk weer aan het werk. Ze staat nu overdag van 8-13:30u op de wei en wordt 6 dagen in de week gereden (Western) zeker 45min. per keer maar vaak zelfs een uur, soms zelfs 1,5 uur.

Laatste 2 foto's zijn van gisterenavond, ik vond dat ze duidelijk is afgevallen alleen blijft haar buik wel dik.
Ik merk vooral dat ze spieren begint te krijgen...

Ze krijgt ongeveer 2 plakken hooi en 2 keer een handje brok voor de vorm, omdat alle paarden dan gevoerd worden.

Afbeelding
Afbeelding
Ik ben tot nu toe best tevreden hoe het gaat, maar wat vinden jullie? Hoor graag ook eens de mening van jullie!
Laatst bijgewerkt door ChefsSpecial op 10-01-15 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:20

Denise; ik zie wel duidelijk verschil hoor, ik vind haar op de laatste foto's netjes uitzien!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:29

Ik heb allemaal het idee dat er nog wat van haar buik af moet. Of ligt dit aan mij?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:36

Ja dat vind ik ook altijd moeilijk, mijne heeft een enorme buik....maar kan ook van ruwvoer zijn.... Kun je de ribben voelen als je er zachtjes overheen wrijft, bij de mijne niet dus die is daar nog echt te dik.

Misschien ook buikspieren die nog sterker moeten worden....ik weet niet of dat ook scheelt, dat het wat minder hangt zegt maar :o

Maar ik vind het erg meevallen hoor zo op de foto.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:40

Ik voel ze wel maar dan moet ik toch flink duwen.... Terwijl als ze loopt onder het zadel, zie je ze tijdens het lopen wel.
Buiksopieren zijn we al hard mee aan de slag, momenteel veel lang-laag rijden en veel galopperen }>
Maar goed, we zijn op de goede weg, we blijven in elk geval flink doortrainen de komende maanden.
Vanaf half maart gaat ze naar de zomer 24-uurs wei (en dan zonder bijvoering) dus dat wordt nog even spannend, ik hoop dat als we goed door blijven trainen, dit gewoon goed gaat.
Stiekem hoop ik haar eind van de winter iets schraal te hebben, dan hebben we nog een stukje reserve :+

Edit: Ligt het aan mij of is ze ook overbouwd? De 1e foto staat ze schuin maar de laatste 2 niet... :o
Edit: Heb de laatste fot oaangepast, zag dat ik 2 x dezelfde had geplaatst }:0

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:44

Ja dat is het mooiste ze wat dunner het voorjaar in te krijgen....Ik vind het toch een heel verschil in een relatief korte periode hoor!

Ik zal blij zijn als mijne weer wat meer mag, als alles goed gaat is dat pas eind febr/begin maart....met wat beweging gaat het toch net even iets makkelijker..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 12:47

Volgens mij valt het overbouwde wel mee als je onderste foto ziet, je kijkt trekt dacht ik een lijn van schoft en hoogste punt kont. volgens mij zit dat redelijk op een rechte lijn, als je er bijv. een lineaal langs zou houden.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:12

Nu zie ik het idd ook, het opverbouwde valt idd wel mee... Vertekent denk ik iets... Was me ook nog nooit opgevallen :+

Klopt, als ze eenmaal weer mogen, Paperboy, dan gaat het best hard... Als ik terugreken ben ik nu eigenlijk pas 3 maanden bezig....

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:37

Mooo peerd denise! Op de onderste fotos bind ik haar er mooi uit zien. Welk ras is het?

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 14:58

Dank je wel Karev!

Dante is een rasechte vuilnisbak :D
Mama schijnt een Welsh x Forest te zijn en papa zou een NRPS'er zijn.
Wij denken wel dat er Quarter in zit ook. Vandaar dat ik haar liefkozend altijd mijn dubbeltje noem (Quarter wordt ook wel kwartje genoemd) :o

Ook leuk, ik heb een stiefvader gehad die altijd de opmerking maakte: "Wie als dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden".
Tot mijn moeder op een gegeven moment zei dat ze liever een tevreden dubbeltje dan een ondermaats kwartje was *D

Dus er zit ook nog een gedachtegang achter <3

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:37

Nouvel schreef:
Ik voer ook niet meer onbeperkt hooi, heb het wel lang gedaan, maar die van mij wordt toch steeds dikker, ondanks bijna geen krachtvoer en meer werk... -O-
Dus dan is dat het enige dat ik nog wat kan minderen helaas...
Maar ik voer nog wel ruim ruwvoer hoor, kom denk toch wel aan de 10 kg per dag...

Voor die van mij is 10 kg per paard per dag gelijk aan onbeperkt :). Ze hebben altijd nog wat over in de ochtend. Ook al kan je het misschien niet onbeperkt noemen als het in een slowfeeder is?

@paperboy, ik vind net nog wel meevallen hoe dik die van jouw is! Madex is ongeveer hetzelfde, al heeft die iets minder vet reserves op de schouder, maar volgens mij wel meer op haar kont!

@denise, die van jouw ziet er goed uit :). Inderdaad nog wel een beetje een buikje, maar volgens mij is het beeld een beetje vertekent bij de laatste foto, omdat ze iets gebogen staat. Op de ena-laatste vind ik het buikje ook nog wel meevallen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:00

Gelukkig dat jullie hem hier nog mee vinden vallen, geeft me weer wat hoop! Ik heb net een weeghaak gekocht en mijn netten gewogen. Hij krijgt 8 kilo verdeeld over 3 netten. Ik denk dat ik even kijken hoe hij het op die 8 kilo gaat doen, of denken jullie dat het erg weinig is voor een paard van 650 kilo.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:06

Hij zou 2% van het gewicht moeten hebben. Is dus 13 kg. Maar mijn da vertelde dat ze vior afvallen 1 tot 1,5 aanhoudt. Is dus 6.5 tot 10 kg. Dus als je wilt dat ie nog afvalt dan zit je daarmee goed.
maar eerlijk gezegd vind ik beknibbelen op ruwvoer een nogo

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:19

Ik heb geen andere keus karev, kan hem niet meer laten bewegen voorlopig en muesli is minimaal en zit weinig in. Het laatste wat ik wil is dat hij hoefbevangen wordt... Zolang de beweging niet meer kan zal er minder gegeten moeten worden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:27

karev denk eraan dat een paard minimaal 1% DM (ipv 1% ruwvoer) van zijn totale gewicht mag hebben, dan moet je dus net wat meer voeren omdat geen enkele ruwvoeder een DM van 100% heeft. Hooi komt er wel in de buurt van soms wel 85% DM. DM is overigens dry matter (droge stof). :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:34

Maar voer je los op de grond of uit slowfeeders paperboy? Ik zou dan zeker voor slowfeeders gaan zodat je de beperkte inname van ruwvoer wel zo lang mogelijk probeert te rekken.

en ik zou dan jou 3/4 tot halve muesli schep naar een handje brengen, met een goede vitaminekorrel. Die schep muesli voegt qua vit min weinig toe op zon geoot paard en is het dus alleen ballast

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 17:44

Ik ben het eens met Karev. Ruwvoer is gewoon zo belangrijk, daar moet je niet teveel mee afwijken van wat nodig is (ookal gebeurt dat op veel maneges etc). En idd een vitamine korrel ipv muesli. En natuurlijk het briefje dat je hebt opgehangen kan ook helpen :) (het is me weleens opgevallen hoe makkelijk andere mensen een paard dat bijvoorbeeld lief kijkt zomaar iets geven)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:28

Hierbij nog wat foto's waarop wat beter te zien hoeveel kilo's er nou te veel aan zitten :)
De foto's zijn vandaag genomen. De kwaliteit is helaas niet zo spetterend, hopelijk valt het alsnog goed te beoordelen. Nog bedankt voor de adviezen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding