Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:54

dikker worden?
hahha,ja was in combi ook met seniores priores hoor.
daar voerde ik 1 schep van...meneer is nu eindelijk niet schraal meer.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:22

Gimli_ schreef:
Ninx schreef:
Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?
Maar zie nu dat er in dit topic veel overeenkomstige informatie gedeeld wordt. Ik noem heel specifiek 'zonder granen', maar 'natuurlijk voeden' (zoals in de aanhef in dit topic) is feitelijk zonder granen zou je zeggen....

Enfin, mijn paarden (8 en 6) staan momenteel in training.
Ze waren beiden toe aan 'the next level' en leren daar tolten op een correcte manier (evenals ik ;-) ).
Ze werken dus 5 dagen in de week... een half uur staptraining met hoogteverschillen op een loopband, en een half uur training op de baan of in de bak, of een uur in het bos.
Ze kregen Agrobs Pre Alpin Aspero (ruwvoermix), met multivitamine F4F, en mijn merrie (op basis van bloedonderzoek) vit E. In de zomermaanden krijgen ze er beiden ook nog magnesium bij. Tot slot krijgt mijn merrie olie over haar voer om de mest zachter te maken, dit kan ze ook gebruiken als energie uiteraard.

De trainer vind dat ze nu wel iets extra's mogen krijgen en op die stal voeren ze een Calavor sportmuesli.
Zelf geen ik liever geen granen en kijk nu naar alternatieven: een voer dat GEEN granen bevat maar voldoende elementen om meer energie en spieropbouw te verschaffen. Ze zijn op dit moment volstrekt niet 'mat' hoor, en wellicht is het daar iets meer de gewoonte standaard wat meer krachtvoer te gaan geven naarmate de inspanning stijgt...

Ik heb nu mijn oog laten vallen op HH en (dankzij een tip) Fetura van Agrobs.

Als ze voldoende energie hebben en er goed uitzien, waarom dan iets extra's geven?

Omdat goed uitzien wat vertelt, maar niet alles?
Omdat je wilt voorkomen dat er roofbouw wordt gepleegd ivm de toename in belasting?
Verhoogde inspanning gaat hand in hand met verhoogde behoeftes aan vit e, zout, magnesium enzovoorts.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:47

Nou, en laat dat nou nét extra in het rantsoen van de paarden van Ninx zitten!
Ik vind echt dat er nou ook weer niet overdreven moet worden met bijvoeren, als ik merk dat mijn paard het werk niet aankan met zijn huidige rantsoen zal ik de laatste zijn om hem bijvoeding te onthouden, maar als mijn paard lekker in z'n vel zit en voldoende energie heeft zie ik daar 't nut niet van in.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:33

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:14

Assiepassie schreef:
Gimli_ schreef:

Als ze voldoende energie hebben en er goed uitzien, waarom dan iets extra's geven?

Omdat goed uitzien wat vertelt, maar niet alles?
Omdat je wilt voorkomen dat er roofbouw wordt gepleegd ivm de toename in belasting?
Verhoogde inspanning gaat hand in hand met verhoogde behoeftes aan vit e, zout, magnesium enzovoorts.

verhoogde inspanning, maar een beetje inspanning meer is al verhoogde inspanning...een paard wat van niks naar 5 keer per week ene half uurtje per dag stappen gaat levert ook verhoogde inspanning, maar die heeft echt geen bruut aaneengepaste voeding nodig .

verhoogde inspanning als in van 5 dagen per week ene half uurtje hobbelen naar 5 dagen per week een uur flink trainen , ja, dan is er idd vaak wel aanpassing van het rantsoen nodig om het dier goed te houden.

je moet het wel allemaal een beetje relatief houden natuurlijk.

ze worden nu "ingetölt" en getraind, maar ik denk niet dat ze opeens olympische prestaties moeten leveren maar dat ze gewoon lekker aan het werk zijn.

waarschijnlijk redden ze dat prima op het rantsoen wat ze krijgen, of is een klein beetje extra gewenst, als Ninx de intensiteit van trainen thuis doorzet , dan zou ik idd wel dat tikje er bij gaan geven .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:05

zijn hier mensen die fibra voeren....
ben namelijk vooral benieuwd of je(met de hand desnoods)de baal over kan krijgen in een ton?
losse baal vind ik niet handig...

heb er proefzakjes van en pony vindt het erg smakelijk...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:12

DC, ik heb mijn Fibra altijd in een ton bewaard. Is even pielen, maar lukt wel.
Ik probeerde met de hand zo groot mogelijke brokken te pakken (is zo samengeperst dat je er brokken af kan halen).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:14

Indomitable schreef:
Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met de webwinkel van http://www.natuurlijkdierenvoer.nl?

In de zakken zit niks in aan omgerekende voedingswaarde/kg. behalve bij de verkoper .. :(:) Ze leveren tegenwoordig soms in 15kg i.p.v. 25 kg.. :+

De voerprijzen zijn afgelopen tijd weer verhoogd onder het mum van granengebrek..Terwijl de haver op de wereldmarkt 23 ct/kg kost, bijzonder hoog.
Ik begrijp nog steeds niet dan lieden zich gek maken door die "veevoederbranche" o.a. Bokt, Pavo-Havens etc...Gewoon voldoende tot ruim ruwvoer geven, is er in overvloed en dat krachtvoer of wat er men er ook van maakt, laten voor wat het is...tenzij je in die onzin gelooft..Een beetje opletten op de mineralen en het dier is zeer gelukkig.
i.p.v. al die onzinnige balast te moeten uitpissen/poepen.

Hoe groter de reclame van de branche hoe meer mee-eters er uit een zak voer hun zakken vullen..maar niet de magen van de paarden.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:33

Anoniem schreef:
zijn hier mensen die fibra voeren....
ben namelijk vooral benieuwd of je(met de hand desnoods)de baal over kan krijgen in een ton?
losse baal vind ik niet handig...

heb er proefzakjes van en pony vindt het erg smakelijk...

Ik krijg 1 zo'n zak in mn ton en hou dan nog wel wat ruimte over. Ik heb zo'n blauwe ton.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:07

Zijn er ook mensen uit Friesland of uit de omgeving van Heerenveen die graag willen bestellen van Voergezond? Ik ga binnenkort bestellen en dan kunnen we de bestelling samen voegen :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:20

ik had mijn haf ook alleen op kuil en granenmix staan. Dan wel met haver. Ze deed het er erg goed op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:29

Ik zoek een Dodsen And Horrel leverancier, ik kan op Google niks vinden.Volgens mij zit er 1 in Capelle a/d Ijssel maar ook daar vind ik niks van?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:23

marleen_usar schreef:
Ik zoek een Dodsen And Horrel leverancier, ik kan op Google niks vinden.Volgens mij zit er 1 in Capelle a/d Ijssel maar ook daar vind ik niks van?

Rene Wielens in Haaksbergen is de importeur in nederland. Zocht je die ?

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:31

Ik ben zeer tevreden met Subli zonder, subli dieet mix is trouwens ook wel goed geloof ik.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:06

marleen_usar schreef:

In Nieuwerkerk aan de IJssel zit Vente. Die verkopen D&H. Ze bestellen alleen wel maar 1x in de zoveel weken en hebben niet echt een voorraad.
Op de website staan een aantal verkooppunten. Ik weet dat die uit Zoetermeer ook D&H verkoopt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:48

marleen_usar schreef:

In Rockanje, bij de molen, die heeft ook D&H

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:39

Maris schreef:
marleen_usar schreef:

Rene Wielens in Haaksbergen is de importeur in nederland. Zocht je die ?

Je kunt René Wielens bellen en vragen wie bij jou in de buurt zit! Vanuit zijn zaak worden de producten na diverse leveranciers in het land gedistribueerd.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:40

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met natuurlijk voeden in de tussentijd zijn en wat jullie nu geven?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:03

Ik voer nu al een tijdje de Balancer van jepaardgezondenfit samen met de luzerne van Superfit horse (hetzelfde als die van Metazoa), maar ik weet het niet zo goed meer. Hij deed het er vooral aan het begin wel goed op, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat hij net iets mist. Niet in energie, maar hij mist die glans op zijn vacht die hij vooral vorige zomer zo mooi had.

Zit er nu aan te denken de Balancer te vervangen voor de Basisbrok plus van HH, ik heb hier wel eens wat van gevoerd, om te kijken of hij het at, maar heb er verder toch vanaf gezien vanwege de slechte verkrijgbaarheid en de hoge verzendkosten. De verzendkosten zijn bij een andere online verkoper van HH daarin tegen een beetje goedkoper kwam ik laatst achter dus misschien is het toch nog een optie.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:13

Zit je niet bij een verkooppunt in de buurt?

Voordat ik zelf bestelpunt was zat ik ook 3 kwartier in de auto voor de brokken. Ik bestelde de grootverpakkingen ideaal.. hoef je minder vaak te halen ;)

Deed ik bijv. 2 tonnen en hoefde ik maar 2 a 3 per jaar voer te halen.

Succes :) Trouwens mijne doet het er al jaren goed op!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:41

Op de HH bedoel je, Tinkels? Wat merk je aan je paard?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:46

Tinkels schreef:
Zit je niet bij een verkooppunt in de buurt?

Voordat ik zelf bestelpunt was zat ik ook 3 kwartier in de auto voor de brokken. Ik bestelde de grootverpakkingen ideaal.. hoef je minder vaak te halen ;)

Deed ik bijv. 2 tonnen en hoefde ik maar 2 a 3 per jaar voer te halen.

Succes :) Trouwens mijne doet het er al jaren goed op!

Nee helaas niet.
Het gaat om een Shetlander, dus grootverpakkingen bestellen kan niet denk ik, gezien het dan over datum raakt.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd nar je ervaring met HH? :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:43

Mijn ervaringen zijn super goed met het voer!
Hij zit super in de spieren, glanst prachtig, geen dikke wintervacht, genoeg energie en toch koel in de kop.
Hij is echt in superconditie.

Wat ik zelf wel erg fijn vind dat je wel normale hoeveelheden kunt voeren.. mijnes krijgt 2,5 kilo op werkdagen.. en aangezien de trainingen steeds zwaarder worden (Z niveau) vind ik dat geen overbodige luxe. Van andere merken vind ik dat je dan snel snuifkikkers krijgt, maar dit is nu helemaal niet het geval.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:49

Klinkt goed, zeg! Welke variant heb je?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:27

Normaalbrok Plus en de Weidebrok Plus...

Ook een poosje de superbrok Plus gevoerd toen de weerstand wat minder was..
Vriendin van me, haar belg had chronische mok volgens de dierenarts.. nu met de Superbrok Plus helemaal over! Ze is nu overgestapt op de Normaalbrok en het blijft goed.