[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:36

Hoi, misschien kunnen jullie mij van advies voorzien.

Ben twee weken op vakantie geweest en schrok een beetje toen ik mijn paardje weer aantrof. De twee weken dat ik weg was hebben de paarden binnen gestaan vanwege het slechte weer. Madam is altijd al een mager paardje, maar nu was ze duidelijk ingevallen op de flanken en bovenlijn….. Als dit het resultaat is na twee weken op stal staan wordt het een leuke winter. Nu is ze heel eenkennig en zal een deel ook door stres komen, maar nu maak ik me toch wel zorgen voor komende winter. Afgelopen winters waren de laatste maanden ook altijd een ramp om haar een beetje op gewicht te houden.

Het gaat om een merrie (1.60m) van 8 jaar met veel bloed. Ze is erg gevoelig voor suikers en ook haar stofwisseling is snel van slag. In het voorjaar en najaar geef ik altijd een reinigingskuur van Groene Os, ik zie haar daarna altijd weer opknappen en voller worden. Ik voer nu 1kilo Subli zonder, 400 gram spelt en 400gram luzerne incl. nog vitaminekorrel. Hier gaat het eigenlijk al een tijd goed op. Liefst zou ik helemaal van de Subli zonder af willen, maar dat durf ik niet zo goed, waarom weet ik eigenlijk niet…. Ze staat nu overdag op de wei en snachts op stal. Tijdens de winter staan ze ook overdag op stal en misschien dat ik dan het rantsoen moet aanpassen gezien ze nu zo snel inviel. Naast het krachtvoer krijgt ze ong. 6-7kilo hooi (3kilo paardenkuil rest droog hooi).

Zijn er paarden die het hooi niet goed opnemen? De kwaliteit van ons hooi is goed, en haar drollen zijn altijd mooi. Ik kan er namelijk iedere dag ook 10 kilo hooi bij gooien, maar zelfs dat geeft geen zoden aan de dijk.

Nu zit ik er aan te denken om haar bietenpulp bij te voeren in combinatie met zemelen. De zemelen om de ca:P verhouding recht te trekken. Daarnaast nog een scheutje olie. Hoeveel bietenpulp geven jullie bij? Ik kan de bietenpulp beschouwen als ruwvoer toch? Ben benieuwd naar jullie meningen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:42

Pff heb er wel een lang verhaal van gemaakt zie ik :P . Was nog vergeten dat ieder jaar de tandarts en zadelmaker komen. De paarden worden allen tegelijkertijd ontwormd. Begin zomer is er wel een nieuw paard ingeschaard welke rode bloedwormen bleek te hebben. Die wei groep is toen ontwormt op rode bloedwormen. Mijn paard staat niet in deze groep en is hier dus ook niet voor behandeld. Ik denk eigenlijk niet dat ze bloedwormen heeft omdat ze nu weer op het vette gras staat en weer een beetje bijtrekt.

petitparis

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:32

waarom wil je van de subli zonder afstappen?
Vind bietenpulp vnl ideaal voor paarden die niet voldoende hooi willen eten, maar minder voor paarden die bergen hooi eten. Olie kan je opdrijven tot 200-300ml/dag
Als ze 10kg hooi wil eten, dan zou ik ze ook 10kg geven of gewoon onbeperkt. Eventueel meer luzerne...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:04

Zou van de Subli af willen stappen omdat het voor mijn gevoel niets toevoegt aan het rantsoen. Ik heb bij haar nog nooit meegemaakt dat ze verzadigd raakte aan hooi. Het is geen gehaaste eter, maar wel een vreetzak. Heb alleen niet het idee dat ze van hooi mooi op gewicht blijft. Maar ik kan zeker meer hooi voeren

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 08:40

Ik zou inderdaad onbeperkt hooi geven. Ik vond subli ook niet veel bijdragen.

Ik denk dat wanneer je het hooi onbeperkt geeft dat al heel veel verschil kan maken.

Ook het kauwen heeft voordelen voor de darmwerking :)

Staat ze in de winter op stal? Dan denk ik dat ze te weinig beweging krijgt en dat is weer slecht voor de darmwerking. Kan ze niet overdag met een deken op de paddock oid?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:05

Ben inderdaad aan het kijken naar een andere stalling. Heb er twee in de regio gevonden waar ze overdag een aantal uren de paddock op gaan. Nooit over nagedacht Punt, dat stilstaan de darmwerking stillegt en daardoor het hooi minder goed wordt opgenomen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:14

Weidebloem lees ook eens wat over yea sacc. Dat zorgt ervoor dat de vertering in de darmen verbetert en dus dat zo het voer beter benut wordt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:16

Hooi is meer op peil houden dan aankomen, gras komt sneller aan. mijn gezonde welvarende dames staan 12 uur per dag op de weide en de andere uren eten ze pakweg 10-12 kg hooi. toen ik ze weer in handen nam nadat ze een tijdje uit mijn zorg waren en wekenlang niets te eten hadden gehad aten ze 20-25 kg hooi per dag en gras overdag op de weide. naarmate ze dikker worden gaan ze steeds minder eten. normaal zit er in gras en hooi voldoende selenium en vitamine E, maar soms ook niet en tekort kan leiden tot vermagering, ook oudjes kunnen tekort krijgen door slechtere opname, dus een brokje of vitamines bijvoeren is vaak wel goed, zeker in de wintermaanden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:25

Dank je voor de tip Maris, heb al wel vaker over Sea Yacc gelezen en er over nagedacht of dat misschien iets zou zijn voor de wintermaanden. Maar liever voorkomen dan dat er extra’s gevoerd moeten worden. Ga inderdaad eerst eens kijken of een andere stal met onbeperkt hooi en overdag in de paddock verbetering geven.
ShamalArabs, wat een hoeveelheden zeg nadat ze niet goed gevoerd waren! Daar ga ik nu nooit aan komen helaas, de boer voert ong. 3kilo en daar voer ik ong.4 kilo hooi zelf bij. Daarom kijk ik ook rond naar iets anders, het wordt me gewoon te veel om 2x per dag langs te gaan om hooi te voeren. Andere stal heeft ook als voordeel dat ze zomers dag en nacht buiten mogen staan. De selenium en Vitamine E zitten bij mij in de vitamine korrel. Laat ook ieder jaar bloed prikken om te kijken of alle waardes nog goed zijn.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:57

Als een paard dunner word in de flanken is een teken van te weinig hoor.
En ze zeggen als de boven lijn minder word is een teken van te weinig kracht voer.
En ja zal ook wel spieren zijn.

Maar mijn paard krijg 2 x daags 1 kilo brok halve kilo granen enz.
En geef hem vaak nog slobber.
En mijn paard doet niet veel.

Ik vind een kilo brok over de hele dag wel erg weinig.
En neem anders slobber en voer dit op tot wel een 3 kilo per dag.
Zit weinig in maar is gezond en een dik maker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:13

mijn paard krijgt helemaal geen krachtvoer,en kan maar beperkt hooi eten en gras heb ik niet en gaat ook niet
Ik maak mijn voer zelf,al jaren.Genoodzaakt omdat hij insuline resistentie heeft en cushing,en 28 is.En hier alles te rijk aan zetmeel en suikers is.

Volgens mij ziet hij er redelijk uit.Foto van gisteren.
Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:50

Mijn paard kreeg vroeger meer krachtvoer, maar daar viel ze juist van af. De ballaststoffen overbelasten haar systeem. Daardoor kwam ik er ook achter dat ze snel last heeft van haar stofwisseling. Advies wat ik kreeg was granen voeren, maar met een handje graan per dag had ze binnen een week spierstijfheid. Ze verdraagt dus nauwelijks suikers en zetmeel. Spelt gaat gelukkig wel goed, maar hoef ook niet veel te voeren want ze heeft energie genoeg. Waarschijnlijk gaat haar lichaam heel efficiënt om met energie

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:52

Geerke, wat voer jij je paard verder naast hooi?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 09:39

Hier mijn merrie weer, foto van gisteren,
ze begint hier ook al hard te verharen.

overdag staat ze op de weide en komt snachts op de paddock, als ik smorgen toekom zijn de flanken altijd ene klein beetje opgetrokken, als ze dan enkele uren op de wei staat is dit weer weg.
Afbeelding
Afbeelding

vooraanzicht
Afbeelding

en even een foto van januari/februari na een weekje kliniek met koliek
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:24

Weidebloem schreef:
Geerke, wat voer jij je paard verder naast hooi?

geweekte pulp,sojahullen(200 gram per dag totaal)gekookt lijnzaad,wat zemelen,coolstance van Copra(kokosmeel)vitamine en mineralen supplement van audevard.Dagelijks magnesium en nu kuurtje visolie.(dag of 10)

Samy@ze is al heel erg opgeknapt hoor!

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 23:26

Hee, misschien kunnen jullie mij helpen.
Mijn pony is eigenlijk wat te schraal, het is niet dat je zijn ribben ziet maar zijn flanken zijn wel ingevallen en zijn billen zijn een dakje.
Hij is altijd al een beetje schraal geweest maar niet zo erg. Hebben jullie misschien tips voor spieropbouw?
Pony is 8 jaar en loopt m1, heeft weinig spieren voornamelijk rug en achterhand. Achterhand is altijd supergoed erbij en we rijden ook veel (schijn)overgangen. Het is niet dat hij spieren of kracht mist met rijden alleen hij ziet er wel wat zielig uit.
Ik train ong 5x per week dressuur en 1x springles of buitenrijden. En heb 2x per week dressuurles.
Pony heeft onbeperkt hooi, krijgt brok, wortels, brood(niet als extra maar echt 3 hele broden perdag, die over zijn bij AH), haksel en ik voer hem subli senioren priores bij (700 gram per dsg)
Ik heb gehoort over zonnebloem-, maiskieolie enzo. Hebben jullie hier een mening / tips voor?

maidmarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:37

Hoi,

Mijn paardje was extreem mager(verwaarloosd), ik ben toen Senior Priores gaan voeren (1 kilo s morgens eens avonds 1 kilo), daarnaast ong 1/2 baal hooi per dag.
Aangezien t herfst was vanaf 10 graden een deken op ( beginnend met 0 grams).
SP moet 6 uur weken en je moet t heel rusig opbouwen ivm de hoeveelheid als t gewelt is.
Verder bevat t ( zover ik er verstand van heb) weinig suikers en is het goed voor koliekgevoelige paarden.
Voor spieren ter ondersteuning Myostemm Mass of myoplast ( wel belangrijk dat je er bij traint)

De combinatie van SP, hooi en deken hebben hem erg goed gedaan.

Succes met je paard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:37

Evaencoco schreef:
Mijn pony is eigenlijk wat te schraal, het is niet dat je zijn ribben ziet maar zijn flanken zijn wel ingevallen en zijn billen zijn een dakje.
Hij is altijd al een beetje schraal geweest maar niet zo erg. Hebben jullie misschien tips voor spieropbouw?
Pony is 8 jaar en loopt m1, heeft weinig spieren voornamelijk rug en achterhand. Achterhand is altijd supergoed erbij en we rijden ook veel (schijn)overgangen. Het is niet dat hij spieren of kracht mist met rijden alleen hij ziet er wel wat zielig uit.
Ik train ong 5x per week dressuur en 1x springles of buitenrijden. En heb 2x per week dressuurles.
Pony heeft onbeperkt hooi, krijgt brok, wortels, brood(niet als extra maar echt 3 hele broden perdag, die over zijn bij AH), haksel en ik voer hem subli senioren priores bij (700 gram per dsg)
Ik heb gehoort over zonnebloem-, maiskieolie enzo. Hebben jullie hier een mening / tips voor?

heb je een foto van hem?
Ik ga geen voeradvies geven omdat er een beetje tegen ben om een paard vol te stoppen met zetmeel en krachtvoer.Dus mijn voeradvies zou zijn geen brood,geen biks.Seniores...het woord zegt het al,waarom dat aan een achtjarige pony voeren?Die niet ziek is. ;) Paarden moeten ruwvoer hebben,en aan voer kun je vezels en vetten voeren.(geweekte pulp,sojahullen zijn er goed voor spieropbouw,lucerne)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:58

@evaencoco: ik zie ook het nut niet in van brood bij te voeren. Dit zijn lege caloriën die vnl de spijsvertering verzuren en ervoor zorgen dat je pony minder uit z'n voer kan halen.
Zou het brood schrappen, en luzerne en olie gaan bijvoeren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:46

Brood heeft een scheve calcium fosfor verhouding en is geen geschikt paardenvoer. Ik zou geen brood meer voeren in ieder geval.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:06

Evaencoco schreef:

met die training en spieropbouw verbrand hij meer calorieën dan hij binnen krijgt. dat is eigenlijk alles wat je moet weten. het gaat hier in dit geval niet om dik krijgen maar voldoende energie aanbieden.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:03

ik geef hem zelf geen voer, bij onze manege krijgt ieder paard dat gewoon als eten. ik voer hem alleen zelf de senioren priores bij als advies van de dierenarts omdat hier bijna alles in zit wat een paard nodig heeft (ook voor paarden met gebitsproblemen).
maar bedankt voor jullie tips, ik zal het met de eigenaars van de stal over vnl het brood hebben.
ik heb geen recente foto van hem helaas. zal er binnenkort een maken!
hebben jullie nog tips over wat voor olie?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:12

Zonnebloem of lijnzaad olie.
Brood is slecht voor een paard.
En heb van horen zeggen dat ze Door brood verstopping kunnen krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:40

Hier mensen nog tips om paard net wat voller te hebben?
Mijn paard is niet mager, maar zou wel net even iets voller mogen zijn..

Hij heeft op stal de hele tijd hooi, van zeer goede kwaliteit, op de wei gewoon gras en als het gras weinig is dan ook hooi op de weide.

Verder krijgt hij 1,5 kg green vet muesli van Havens. Hij heeft een eiwitallergie dus kan geen voeding verdragen waar een hoog eiwitgehalte inzit..

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:15

Ik ben een marstall fan, kijk ook eens op het marstall topic! Die van mij begint weer lekker te shinen. Marstall heeft heel veel voeding met weinig eiwitten en suiker. Voor ieder wat wils.