[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:07

Wat vinden jullie van mijn pony? Zijn voer schema: 's nachts op stal krijgt hij 1,5 kg voordroog met onbeperkt stro. Overdag krijgt hij samen met een welshje, 3,5 kg voordroog. Als bijvoer krijgt hij de Balancer van jepaardgezondenfit, maar dit eet hij niet meer dus ik moet wat anders gaan zoeken (waarschijnlijk Healthy Herbs of Vitalbix). Ik mag van de staleigenaar helaas niet zelf mijn ruwvoer inkopen. Overdag minder geven kan ook niet, gezien er ook een ander paard staat die drachtig is, en die hoeveelheid dus wel nodig heeft. Hij beweegt circa 4x per week: longeren, grondwerk, fietsen en mennen als ik dar de tijd voor hebben. Vaker en langer werken is helaas niet mogelijk ivm de drukte op school.
Hij heeft overigens een vrij opgeblazen buik, geen idee eigenlijk hoe dat komt, waarschijnlijk gewoon darmvulling (hij heeft geen wormen)?

Mijn excuses voor de slechte foto, een betere zal ik zo snel mogelijk maken.
Afbeelding

Evelyne

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:53

Ik denk dat het niet uit maakt wat er gezegd word want je geeft zelf aan dat er niets veranderd kan worden aan voeren of beweging..
Ik vind hem veel te dik en zou dus zeker zorgen dat hij meer beweging krijgt en je controle krijgt over zijn voer. Als je overdag geen controle hebt over hoeveel voordroog hij krijgt,wat dus te rijk is voor hem,kun je ook niet gericht voeren en dus ook niet gericht gaan zorgen dat hij afvalt.
Geen voordroog maar graszaadhooi en een vitaminekorrel+meer beweging :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:28

Evelyne schreef:
Ik denk dat het niet uit maakt wat er gezegd word want je geeft zelf aan dat er niets veranderd kan worden aan voeren of beweging..
Ik vind hem veel te dik en zou dus zeker zorgen dat hij meer beweging krijgt en je controle krijgt over zijn voer. Als je overdag geen controle hebt over hoeveel voordroog hij krijgt,wat dus te rijk is voor hem,kun je ook niet gericht voeren en dus ook niet gericht gaan zorgen dat hij afvalt.
Geen voordroog maar graszaadhooi en een vitaminekorrel+meer beweging :)

Als ik zelf ruwvoer zou mogen inkopen had ik dat zeker gedaan, maar de staleigenaresse wil dit absoluut niet. Wanneer mogelijk kan ik wel met duurtraining gaan werken, iemand enig idee welke gang relatief het meest verbrand? En welke combinatie daarvan?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:36

Als mijn staleigenaar dit zou zeggen zou ik naar een andere stal verhuizen :)
De gezondheid van je paard is toch altijd het belangrijkste.
Je kunt een goede staprit maken van een uurtje of anderhalf uur,met je karretje erachter bijvoorbeeld, en dan afwisselen met wat stukken draf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:32

Veel stappen en dan net boven zijn tempo, zodat zijn hartslag omhoog gaat. Dan gaat hij vebranden. Dat zeker 1,5/2 uur, 3x per week. Dat kan onder het zadel, voor de kar of langs de fiets.
Dan nog 2/3 keer per week krachttraining. 0,5-1 uur rijden, longeren of voor de wagen waarbij je veel schakelt in tempo en overgangen.

Als je het niet met voer op kan lossen, zul je het met bewegen moeten doen. En andersom. Maar liefst beiden. Als je niets verandert in wat je nu doet, blijf je dit probleem houden.

Ik ken het probleem maar al te goed. In de winter kom ik hier ook niet aan en je ziet hem groeien. Frustrerend. Straks als het langer licht is, gaat meneer weer aan bovenstaand schema. ~~}>

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 08:56

De kwpn'er moet denk ik vooral meer spieren kweken.

Al vind ik dat Bo wel heel veel extra's krijgt, naast het hooi. En persoonlijk zou ik kuil ook vervangen voor hooi.
Fjorden hebben niet zo veel nodig, in mijn ogen. En ik denk dat bo nog wel wat kilo's mag verliezen...
Maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk :o

En bij de shet zou ik of van stal veranderen als je die mogelijkheid hebt, of meer beweging volgens het schema van amanda.
En in de winter is het natuurlijk moeilijker

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:33

Madje1992 schreef:
De kwpn'er moet denk ik vooral meer spieren kweken.

Al vind ik dat Bo wel heel veel extra's krijgt, naast het hooi. En persoonlijk zou ik kuil ook vervangen voor hooi.
Fjorden hebben niet zo veel nodig, in mijn ogen. En ik denk dat bo nog wel wat kilo's mag verliezen...
Maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk :o

En bij de shet zou ik of van stal veranderen als je die mogelijkheid hebt, of meer beweging volgens het schema van amanda.
En in de winter is het natuurlijk moeilijker

Bo krijgt inderdaad veel extra's (maar alleen na het werken, op de rustdagen krijgt ze niets), maar is ook omdat ze wel flink moet werken, niet lang, maar wel intensief. Maar zou inderdaad wel iets minder kunnen inderdaad. Het kuil door hooi laten aanpassen, kan op stal vermoed ik niet, ik heb al flink moeten zeuren om de laatste voerbeurt naar hooi te krijgen. Het is geen pensioen, maar een doe het zelf stal met een rooster en mijn stalgenoten vinden het te veel werk om speciaal voor die fjord een keer extra te lopen :o maar zal het nog eens in de groep gooien.

dit was ze gisteren, helaas alleen een flimpje :o
https://www.facebook.com/video.php?v=67 ... _processed

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:17

Hallo allemaal, mag ik me ook aanmelden in dit topic? Ik heb een Noordzweedse ruin van bijna 8 jaar oud. Hij heeft vorig jaar een blessure opgelopen waardoor alleen weidegang zijn beweging was, sinds kort mag ik onder het zadel weer stappen 5x 30 minuten per week. Hij wordt echt van alleen maar kijken naar eten al dik bij wijze van spreken. Hij staat overdag op de weide (is nu vrijwel geen gras meer), zomers beperk ik de weidegang naar een uurtje of 5 a 6 ligt ook een beetje aan hoe de weide erbij ligt. Verder krijgt hij 's morgen en 's avonds een klein bakje (denk 2 handjes) muesli van Landmuhle (laag zetmeel en suikergehalte). Hij krijgt 's winters drie hooinetten 1 in de ochtend, in de middag uit de wei een netje en voor de nacht een net, bij elkaar schat ik zo'n 7 kilo. Zomers komt het middagnet te vervallen of halveer ik (ligt eraan hoelaat k hem van de wei haal). Verder niets tussendoor, behalve met zijn zandkuur een beetje extra muesli. Helaas is zijn beweging dus op het moment heel beperkt, door zijn beenblessure. Ik hoop eind februari een drafje er bij te mogen doen. Hebben jullie nog tips voor mij om hem meer op gewicht te houden?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:37

Welke muesli voer je?
Zelf zou ik nooit muesli voeren aan een paard wat moet afvallen aangezien er meestal toch teveel suiker en zetmeel in zit :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:47

Dat ligt er aan welke je hebt. Er zijn er tegenwoordig ook genoeg die laag in zetmeel en suiker zijn.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:13

Daarom zeg ik ook meestal :)
Ik heb er stiekem een beetje een obsessie voor omdat mijn tinker IR heeft en alles aan voer dus dubbel check om te kijken hoeveel suiker en zetmeel erin zit :\

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:18

Ik ook :j
Hij is nergens gevoelig op, maar wil er zo min mogelijk dikmakers in :+

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:35

Wehhh mijn fjord heeft ook weer een aardige pens. 1 troost zo staan ze er allemaal bijna bij van warm tot koudbloed. Maar leuk is anders die van mij is echt een jojo.

Wat voor brok voeren jullie? Ik pony brok van subli maar heb toch mn twijfels

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:40

Ik voer helemaal geen brok.
Even je brok opgezocht en er zit 15,5% zetmeel en suiker samen in..
Ik zou overstappen op iets waar maximaal 10%suiker en zetmeel samen in zit.
Zelf voer ik metazoa,speedibeet en luzerne.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:45

Ook geen brok. Marstall Force en een handje Marstall vito er doorheen kmdat meneer het anders niet eet :roll:
Metazoa werd hij heel rillerig van. Op de Force doet hij het een stuk beter :j
Lucerne wordt hij snel moddervet van. Waarom geef je speedibeet?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 23:53

Dankje voor jullie reacties denk dat ik toch weer over ga op metazoa...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:53

Ik voer ook idd een balancer en een handje muesli omdat het anders niet op gaat. Shetje (die verwaarloosd geweest is) krijgt meer dan de fjord haha. Shet staat op onbeperkt ruwvoer en een kwartje marstall naturell en een vit brokje. Die groeit echt niet dicht.

volgens de dierenarts was het vaak zo dat dieren die verwaarloosd en graatmager geweest zijn niet snel meer te dik worden..is tot nu toe wel zo.
ze krijgen beide hetzelfde voordroog en ik durf fjord dar echt niet 24/7 van te voeren. Shet wel.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:55

Mijn paard krijgt muesli voor zijn msm zwavel poeder en voor af en toe een zandkuur. Verder krijgen alle paarden hier 2x krachtvoer hem dan overslaan vind ik geen optie. Ga nu kijken voor de cavalor fiber force die heeft heel minimaal zetmeel en suiker.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:09

Amanda schreef:
Ook geen brok. Marstall Force en een handje Marstall vito er doorheen kmdat meneer het anders niet eet :roll:
Metazoa werd hij heel rillerig van. Op de Force doet hij het een stuk beter :j
Lucerne wordt hij snel moddervet van. Waarom geef je speedibeet?

Ik geef de speedibeet omdat ze allebei poeders krijgen.
In de speedibeet zit helemaal niks en is puur en alleen vulling, ze krijgen er ook niet veel van.
Luzerne gaat tot nu toe goed en ze krijgen ook geen hele grote hoeveelheden :)

@paperboy: je hoeft je paard ook niet over te slaan. Hier krijgen ze ook 2x per dag krachtvoer op stal maar de mijne krijgen dus iets anders :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:18

Krijgen ze dan wel de vitaminen en mineralen binnen want de voordroog beperk ik ook al.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:36

Hier nog iemand met een paard met overgewicht of tenminste niet optimaal gewicht :).

Het gaat om mijn 3.5 jarige merrie. Ik heb haar nu een maand en voordat ze bij kwam stond ze in de winter op alleen koeien kuil en in de zomer op een landje. Nu is ze (op het oog) al wel wat afgevallen.
Ze staat nu op onbeperkt hooi in a slowfeeder, al moet ik zeggen dat haar paddock genootje behoorlijk dominant is en dat ze zeker niet onbeperkt kan eten. Onbeperkt voor deze twee merries is tussen de 20 - 25kg per dag, waarvan zij er denk ik max 10kg binnen krijgt) Ze is ook vrij nieuwschierig en staat vaak te kijken. Ze is ook niet echt op eten gefocussed. Daarnaast krijgt ze een schep Cavalor Fiber Force, een scheut lijnzaad olie en (sind vandaag) 2 schepjes NAF Opkikker (beide merries zijn een beetje verkouden op het moment en wil ze even iets extra's geven met dit rare weer). Ze krijgt ook 2 worteltjes per dag.

Ze is nog niet ingereden en we gaan op het moment zo'n vier keer per week naar de bak (5min heen en weer stappen), waar ze altijd flink uit haar dak gaat :). We longeren ongeveer 3x per week voor 15min. Ze staat 24/7 op een vrij zware paddock (veengrond, wel gedraineerd, maar kan niet tegen de regen op) (niet alles is nat en ze hebben een bestraat stuk, dus niet dat ze alleen maar in de modder staan). Er is genoeg droge stukken waar ze kan rennen als ze wilt en de natte stukken trainen de buikspieren een beetje :).

Ze is dus al wat afgevallen, maar ze is nog vrij stevig (ribben kun je niet voelen en ze heeft een goed gevormde kont). Ze is vrij stevig gebouwd, dus ze zal nooit super rank worden. Ik vraag me alleen af in hoeverre ik moet 'ingrijpen', aangezien ze nog jong is en ik nog wel wat groei verwacht, nu ze beter vollediger voer krijgt.

Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:43

Ik vind haar zo niet heel erg dik ogen hoor.
En zeker als ze nog in de groei is zou ik voorzichtig zijn met teveel beperken.

Ik voer mijn Lusitano sinds een half jaar ong. Pure feed balance, met een handje Pure feed Easy voor het ruwvoer zodat hij er wat langer mee doet en een klein beetje omegamix.
Verder helemaal geen krachtvoer meer, alleen hooi en haverstro.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 00:24

Oshaa.. Vind je paard totaal niet te dik.

Sommige paarden hebben ook niet de bouw om slank te worden... En moet je dat wel willen met de baroke / rond geribte rassen, dan heb ik het over vol slank niet modder vet. Ik vind het type gespierde body builder wel lekker macho :p

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:18

Geven jullie allemaal onbeperkt ruwvoer? Mijn paard kan niet onbeperkt ruwvoer, ik weet dat je 1 a 2% moet aanhouden van het gewicht... Zal eens zo weeghaak kopen. Ik gok dat mijn paard 6 a 7 kilo krijgt in hooinetten. Onbeperkt is geen optie want hij heeft geen stop en eet echt door. Hij heeft ook hier en daar vetophopingen (schouders voornamelijk, nog niet op de billen) en sinds gisteren ineens een hele dikke koker. Ik las dat dat ook van overgewicht kan komen. Ga vandaag een briefje op zijn stal hangen van niets voeren, hij heeft een leuk hoofd en kan echt om eten bedelen en ben toch bang dat hij meer toegestopt krijgt dan ik weet.... Hij weegt trouwens ronde 650 kilo.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:29

Fijn dat jullie haar niet te dik vinden! Ze zal inderdaad nooit een slanke den worden, maar omdat voornamelijk haar kont echt enorm is, had ik zoiets van, paar kilootjes eraf kunnen geen kwaad. Maar, omdat ze idd nog jong is zal ik niets inkorten :)

Mijn 10-jarige had de eerste 1.5 week echt geen rem. Dit was ook omdat ze net 2 maanden op een stal had gestaan waar de ruwvoer gift 2 handjes kuil was (en echt handjes). Ze was enorm afgevallen (ik was 6 weken in de US, dus kon niet ingrijpen). Toen ze op haar nieuwe plek kwam, waar ikzelf de ruiwvoer gift in handen heb, heeft ze volgens mij 24 uur non-stop gegeten, uit een slowfeeder dat wel. Daarna is ze nog 1.5 week heel erg gefocussed geweest op het net. Ik zorgde dat die altijd goed gevult was, maar ze zijn nooit over één baal per dag gedaan. Pas toen het was kouder werd ben ik van 20-25 naar 25-30kg gegaan. Ze is nu al een beetje aangekomen en veel minder gefocused op continue eten. Ze staat nu ook gewoon heel vaak iets anders te doen. Ik heb denk ik dan wel het geluk dat ze het ook wel echt nodig had en dat ik me geen zorgen hoefde te maken of ze te dik zou worden. Dat heb ik met die andere (die hierboven) wel, maar die mag toch minder eten (andere is de baas).

Wat krijgt hij naast zijn hooi?