Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:43

Jouw paard mankeert niets.
Spieren zijn goed zichtbaar.
Je kan je haar kammen in zijn vacht, zo glimt hij.
Voor de paarden leek wat schraal op de ribben, maar altijd beter dan die obesitas paardjes.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:23

Als je 'm op stand ziet denk ik dat je je mening toch iets bijstelt. ;)
Hij is al maanden aan 't bijkomen en 't gaat mij erom dat hij voor de winter reserves opbouwt, aangezien ze altijd schraler uit de winter komen.
Een slank paard is sowieso gezonder dan een dik paard (en geloof me, 80% van de kudde is te dik hier) maar voordat 't winter wordt moet er toch écht wat meer vet op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:21

Als jij je paard te mager vindt in de opfok voor de winter, dan moet je hem naar huis halen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:24

Als jij eens zou lezen zou dat prettig zijn.
Het is niet mijn paard en hij staat niet in de opfok.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:32

Gimli_ schreef:
Als jij eens zou lezen zou dat prettig zijn.
Het is niet mijn paard en hij staat niet in de opfok.

Daarom, het is niet mijn paard en ik heb geen problemen met mijn paarden.

Laat iedereen nu maar geloven wat de voer fabrikanten vertellen en dan ben je heel gelukkig met een lege portomorne en een paard wat er schraal bijstaat.

:7

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:39

Wat is jouw probleem toch zeg?
Ik heb ook geen problemen met mijn paard, mijn paard wordt namelijk al 8 jaar prima verzorgd en heeft niet de ellende meegemaakt die dit jonkie heeft meegemaakt.
Als jij je niet om dat soort dingen bekommert, moet je dat lekker zelf weten, maar val dan geen mensen lastig die dat wél doen en zoek in godsnaam een ander topic om te verzieken. :evaw:

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:48

Gimli_ schreef:
Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen, met 'n korte introductie.
Ik loop wellicht wat op de zaken vooruit, maar ik ben graag goed voorbereid. :)
Ik stel de vraag in dit topic omdat ik vanaf pagina 1 meelees en post en niet zit te wachten op reacties als 'geef 'm maar merriebrok/sportbrok' whatsoever.

Ik heb de verzorging van 'n jong paard op me genomen (3 van april), vriendin heeft er geen tijd voor.
Beestje heeft 'n hoop ellende gehad in de opfok, waardoor hij een achterstand heeft en bovenal nog vrij mager is.
Hij heeft geen wormen meer (had 'n zware infectie), tanden worden hopelijk volgende maand nagekeken, hij is sinds 'n paar maanden ruin.
Hij staat sinds gisteren bij mijn eigen paard, in 'n grote kudde 24/7 buiten met flink gras.
Groener dan 't gras is-ie zelf :+ en hij is nog druk bezig met een plekje zoeken in de kudde. Hopelijk gaat 'm dat niet al te veel kilo's kosten.
Afijn, wat ik me dus afvraag is of dit paard genoeg gaat bijkomen om de winter in te gaan. Ze hebben hier behoorlijk wat gras en in de winter onbeperkt hooi/voordroog, maar in zijn huidige conditie redt ie dat niet.
Ik zal morgen even een foto maken voor 't idee, maar zou ik er goed aan doen dit dier bij te gaan voeren wanneer hij binnen 'n maand/6 weken niet aanzienlijk is bijgekomen?
Mijn eigen paard is vorig jaar door spierproblemen afgevallen en ik weet dat 't er sneller af is dan aan, deze heeft ook nog flink wat in te halen dus hij kan wel wat gras gebruiken, maar ik wil niet met 'n mager paard de winter in natuurlijk.

hoi wij hebben afgelopen jaar een veulen gekocht deze wasook enorm mager,helaas moest deze smalle/magere zo dus ook de winter in,kreeg hem niet opgewicht.ja hij moest groeien/zich warm houden en eigenlijk bij komen.dit lukte niet met onbeperkt voeren van ruwvoer en een schep krachtvoer.(ben hier op tegen normaal),heb hem in de extreme kou een deken opgedaan.maar hij wilde niet aankomen.heb bloed laten trekken/hij was goed ontwormd en alles was dus ook oke.nu in het voorjaar op het gras en zijn schep krachtvoer voor jaarlingen + zijn vitamine korrel is het paardje nu 1jr later zo ongeveer goed op gewicht.dus kan die nu lekker goed de winter in.

ik raad je dus aan om te zorgen dat je hem zeker op gewicht krijgt voor dat het winter word,dus ik zou wel iets gaan bij voeren.als die goed op gewicht is kan je daar altijd nog mee stoppen,en alleen een vitamine/mineralen korrel bv geven.succes

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 01:09

Bedankt voor je reactie keona!
Het is normaal voor n paard om in de zomer reserves op te bouwen voor de winter, dus het wordt even aankijken of hij snel genoeg aankomt, anders ga ik m sowieso iets bijvoeren, anders krijg ik m niet de winter door.

mvdberg88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:13

Is er al iets van een voerlijstje van voer zonder suikers en melasse? Is voor mijn paard erg interessant.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 08:21

Misschien is de vraag niet zo bedoeld alsdat je hem hier stelt.....maar wat dacht je van zelf onderzoeken/uitzoeken? Er is hier en elders genoeg over geschreven :)
bijvoorbeeld Marstall Vito.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:41

Nu moet ik zeggen dat een lijstje in de OP geen slecht plan is, zou het zelf ook op prijs stellen als het goed vindbaar is :j

Mijn paarden eten nu niet suikerarm, maar gaan dat wel doen na onze verhuizing. Ik ben benieuwd of dat verschil gaat geven. Heb nu geen klachten, maar wellicht geeft het toch verandering. Ze gaan dan naar de stal uit mijn onderschrift, en daar krijgen alle paarden suikerarme (geen suikers of melasse toegevoegd) brok. Die wordt speciaal gemaakt door de molen in hetzelfde dorp, op verzoek van de stal dus.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:59

mvdberg88 schreef:
Is er al iets van een voerlijstje van voer zonder suikers en melasse? Is voor mijn paard erg interessant.

Ik neem aan dat je bedoelt zonder toegevoegde suikers en/of melasse ed.? Ergens redelijk aan het begin van het topic heeft TS wel een soort van opsomming gemaakt van allerlei soorten brok met voors en tegens als ik me goed herinner. Overigens gaat dit topic over het zo natuurlijk voeden van paarden en dan gaat het niet alleen om toegevoegde suikers ed., maar ook wat wel en niet in het natuurlijke dieet van een paard past. En eigenlijk passen daar alle mueslies en brokken op basis van granen niet in, heel sec gesproken.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:24

Ik zou nog even laten weten wanneer het onderzoek te vinden was: “Kunnen pony's en paarden in Nederland volgens jou op enkel en alleen ruwvoer (gras/ voordroogkuil/ hooi) gezond en zonder tekorten leven? “ staat op de site van Fibra.

http://fibra-paardenvoeders.nl/index.ph ... =page&id=6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:24

mijn pony eet met lange tanden de wiesencobs...waar ik magnesium doordoe.
vond dit makkelijk want ik week het met wat water.

iemand een fijne tip om de magnesium dán door te doen??

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:02

Geraspte appel en/of peen???

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:47

Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?
Maar zie nu dat er in dit topic veel overeenkomstige informatie gedeeld wordt. Ik noem heel specifiek 'zonder granen', maar 'natuurlijk voeden' (zoals in de aanhef in dit topic) is feitelijk zonder granen zou je zeggen....

Enfin, mijn paarden (8 en 6) staan momenteel in training.
Ze waren beiden toe aan 'the next level' en leren daar tolten op een correcte manier (evenals ik ;-) ).
Ze werken dus 5 dagen in de week... een half uur staptraining met hoogteverschillen op een loopband, en een half uur training op de baan of in de bak, of een uur in het bos.
Ze kregen Agrobs Pre Alpin Aspero (ruwvoermix), met multivitamine F4F, en mijn merrie (op basis van bloedonderzoek) vit E. In de zomermaanden krijgen ze er beiden ook nog magnesium bij. Tot slot krijgt mijn merrie olie over haar voer om de mest zachter te maken, dit kan ze ook gebruiken als energie uiteraard.

De trainer vind dat ze nu wel iets extra's mogen krijgen en op die stal voeren ze een Calavor sportmuesli.
Zelf geen ik liever geen granen en kijk nu naar alternatieven: een voer dat GEEN granen bevat maar voldoende elementen om meer energie en spieropbouw te verschaffen. Ze zijn op dit moment volstrekt niet 'mat' hoor, en wellicht is het daar iets meer de gewoonte standaard wat meer krachtvoer te gaan geven naarmate de inspanning stijgt...

Ik heb nu mijn oog laten vallen op HH en (dankzij een tip) Fetura van Agrobs.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:16

Anoniem schreef:

Je zou kunnen proberen om het door de WiesenFasern te doen? Dat geef je droog, vindt hij misschien lekker voor de variatie?
Of je kunt Procaval proberen, dit kun je ook nat maken en is een heel ander product dan Wiesenobs, wel een ruvoer

Het kan ook tijdelijk zijn omdat hij op het gras staat en daar zijn buik in principe mee vol heeft?
.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:24

Ninx schreef:
Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?
Maar zie nu dat er in dit topic veel overeenkomstige informatie gedeeld wordt. Ik noem heel specifiek 'zonder granen', maar 'natuurlijk voeden' (zoals in de aanhef in dit topic) is feitelijk zonder granen zou je zeggen....

Ze waren beiden toe aan 'the next level' en leren daar tolten op een correcte manier (evenals ik ;-) ).
Ze werken dus 5 dagen in de week... een half uur staptraining met hoogteverschillen op een loopband, en een half uur training op de baan of in de bak, of een uur in het bos.
Ze kregen Agrobs Pre Alpin Aspero (ruwvoermix), met multivitamine F4F, en mijn merrie (op basis van bloedonderzoek) vit E. In de zomermaanden krijgen ze er beiden ook nog magnesium bij. Tot slot krijgt mijn merrie olie over haar voer om de mest zachter te maken, dit kan ze ook gebruiken als energie uiteraard.

De trainer vind dat ze nu wel iets extra's mogen krijgen en op die stal voeren ze een Calavor sportmuesli.
Zelf geen ik liever geen granen en kijk nu naar alternatieven: een voer dat GEEN granen bevat maar voldoende elementen om meer energie en spieropbouw te verschaffen. Ze zijn op dit moment volstrekt niet 'mat' hoor, en wellicht is het daar iets meer de gewoonte standaard wat meer krachtvoer te gaan geven naarmate de inspanning stijgt...

De Fetura van Agrobs ken ik niet, ben ik wel benieuwd naar. Over de HH hebben we ondertussen contact...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:32

Equi_libre schreef:
Ninx schreef:

De Fetura van Agrobs ken ik niet, ben ik wel benieuwd naar. Over de HH hebben we ondertussen contact...

Ik zoek even een link voor je. Dank voor de info over de HH tot zover!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:56

Anoniem schreef:

smeer het nu door een hand luzerne.(met beetje water).

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:59

Ninx schreef:

Als ze voldoende energie hebben en er goed uitzien, waarom dan iets extra's geven?
Als de paarden het prima doen op hun huidige rantsoen zou ik 't lekker zo laten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:05

Ik vind luzerne wel een fijne extra...de mijne eet het graag en is er flink(beetje té)van aangekomen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:43

Anoniem schreef:
Ik vind luzerne wel een fijne extra...de mijne eet het graag en is er flink(beetje té)van aangekomen..

Hoeveel geef je er dan van ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:45

momenteel paar handjes,eerder 3 scheppen(emmer bijna vol)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:51

Dat gaat wel snel dan !