Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gimli_ schreef:Als jij eens zou lezen zou dat prettig zijn.
Het is niet mijn paard en hij staat niet in de opfok.
Gimli_ schreef:Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen, met 'n korte introductie.
Ik loop wellicht wat op de zaken vooruit, maar ik ben graag goed voorbereid.
Ik stel de vraag in dit topic omdat ik vanaf pagina 1 meelees en post en niet zit te wachten op reacties als 'geef 'm maar merriebrok/sportbrok' whatsoever.
Ik heb de verzorging van 'n jong paard op me genomen (3 van april), vriendin heeft er geen tijd voor.
Beestje heeft 'n hoop ellende gehad in de opfok, waardoor hij een achterstand heeft en bovenal nog vrij mager is.
Hij heeft geen wormen meer (had 'n zware infectie), tanden worden hopelijk volgende maand nagekeken, hij is sinds 'n paar maanden ruin.
Hij staat sinds gisteren bij mijn eigen paard, in 'n grote kudde 24/7 buiten met flink gras.
Groener dan 't gras is-ie zelfen hij is nog druk bezig met een plekje zoeken in de kudde. Hopelijk gaat 'm dat niet al te veel kilo's kosten.
Afijn, wat ik me dus afvraag is of dit paard genoeg gaat bijkomen om de winter in te gaan. Ze hebben hier behoorlijk wat gras en in de winter onbeperkt hooi/voordroog, maar in zijn huidige conditie redt ie dat niet.
Ik zal morgen even een foto maken voor 't idee, maar zou ik er goed aan doen dit dier bij te gaan voeren wanneer hij binnen 'n maand/6 weken niet aanzienlijk is bijgekomen?
Mijn eigen paard is vorig jaar door spierproblemen afgevallen en ik weet dat 't er sneller af is dan aan, deze heeft ook nog flink wat in te halen dus hij kan wel wat gras gebruiken, maar ik wil niet met 'n mager paard de winter in natuurlijk.
mvdberg88 schreef:Is er al iets van een voerlijstje van voer zonder suikers en melasse? Is voor mijn paard erg interessant.
Anoniem schreef:mijn pony eet met lange tanden de wiesencobs...waar ik magnesium doordoe.
vond dit makkelijk want ik week het met wat water.
iemand een fijne tip om de magnesium dán door te doen??
Ninx schreef:Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?
Maar zie nu dat er in dit topic veel overeenkomstige informatie gedeeld wordt. Ik noem heel specifiek 'zonder granen', maar 'natuurlijk voeden' (zoals in de aanhef in dit topic) is feitelijk zonder granen zou je zeggen....
Enfin, mijn paarden (8 en 6) staan momenteel in training.
Ze waren beiden toe aan 'the next level' en leren daar tolten op een correcte manier (evenals ik).
Ze werken dus 5 dagen in de week... een half uur staptraining met hoogteverschillen op een loopband, en een half uur training op de baan of in de bak, of een uur in het bos.
Ze kregen Agrobs Pre Alpin Aspero (ruwvoermix), met multivitamine F4F, en mijn merrie (op basis van bloedonderzoek) vit E. In de zomermaanden krijgen ze er beiden ook nog magnesium bij. Tot slot krijgt mijn merrie olie over haar voer om de mest zachter te maken, dit kan ze ook gebruiken als energie uiteraard.
De trainer vind dat ze nu wel iets extra's mogen krijgen en op die stal voeren ze een Calavor sportmuesli.
Zelf geen ik liever geen granen en kijk nu naar alternatieven: een voer dat GEEN granen bevat maar voldoende elementen om meer energie en spieropbouw te verschaffen. Ze zijn op dit moment volstrekt niet 'mat' hoor, en wellicht is het daar iets meer de gewoonte standaard wat meer krachtvoer te gaan geven naarmate de inspanning stijgt...
Ik heb nu mijn oog laten vallen op HH en (dankzij een tip) Fetura van Agrobs.
Equi_libre schreef:Ninx schreef:Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?
Maar zie nu dat er in dit topic veel overeenkomstige informatie gedeeld wordt. Ik noem heel specifiek 'zonder granen', maar 'natuurlijk voeden' (zoals in de aanhef in dit topic) is feitelijk zonder granen zou je zeggen....
Ze waren beiden toe aan 'the next level' en leren daar tolten op een correcte manier (evenals ik).
Ze werken dus 5 dagen in de week... een half uur staptraining met hoogteverschillen op een loopband, en een half uur training op de baan of in de bak, of een uur in het bos.
Ze kregen Agrobs Pre Alpin Aspero (ruwvoermix), met multivitamine F4F, en mijn merrie (op basis van bloedonderzoek) vit E. In de zomermaanden krijgen ze er beiden ook nog magnesium bij. Tot slot krijgt mijn merrie olie over haar voer om de mest zachter te maken, dit kan ze ook gebruiken als energie uiteraard.
De trainer vind dat ze nu wel iets extra's mogen krijgen en op die stal voeren ze een Calavor sportmuesli.
Zelf geen ik liever geen granen en kijk nu naar alternatieven: een voer dat GEEN granen bevat maar voldoende elementen om meer energie en spieropbouw te verschaffen. Ze zijn op dit moment volstrekt niet 'mat' hoor, en wellicht is het daar iets meer de gewoonte standaard wat meer krachtvoer te gaan geven naarmate de inspanning stijgt...
De Fetura van Agrobs ken ik niet, ben ik wel benieuwd naar. Over de HH hebben we ondertussen contact...
Ninx schreef:Ik heb gisteren dit topic geopend: [VS] Zwaardere arbeid; geen granen willen voeren; wat wel?