Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:46

Dat vond ik ook zo goed.
Keken echt naar je paard.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:58

Noon schreef:
Ik kom me ook even melden. Heb me de afgelopen tijd aardig ingelezen over het voer van Marstall. Ook heb ik via de site 2 voedingsadviesformulieren in gevuld, dit heb ik gisteren of eergisteren gedaan en heb net een telefoontje gehad van een meneer die mij vertelde dat hij graag de paarden wilde zien. Prima! Dus deze meneer komt dinsdag langs, en moet hiervoor een uur reizen (geen kosten voor mij :D ). Heb hem maar meteen verteld dat ik dat een goede service vind. (wat ik niet gewend ben van voerleveranciers als je maar 1 of 2 paardjes hebt...) Dus ik ben hele erg benieuwd wat deze man allemaal te vertellen heeft... :o

Ja he is heel erg leuk om te horen! en de meneer heeft zeker inzicht erover :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:02

Dat is Marstall : persoonlijke aandacht, service en niet te vergeten goed voer :D
Een inkoppertje.....maar inderdaad de mensen die bij je komen voor een advies, en het maakt niet uit voor hoeveel paarden, hebben verstand van zaken. En ook belangrijk is dat ze er niet op uit zijn om je zoveel mogelijk voer en supplementen aan te smeren, maar een zo goed mogelijk voerschema voor jouw paard en jouw doelen adviseert.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:05

Sinds 2 dagen met de Condicion gestart met mijn halve lusitano :D ze eet het goed en vind het lekker :)
Mijn KWPN merrie krjigt ook de condicion, dit in verband dat ze maar 2 handjes op een dag krijgt(is met pensioen).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:03

Even een vraagje..Hebben de mensen hier die de naturell voeren ook last van dat de paarden het niet echt lekker vinden?Die van mij eten het wel,maar met lange tanden..Vind het zelf eerlijk gezegd ook niet heel erg lekker ruiken..Een paard krijgt de vito omdat ze erg gevoelig op voer reageert..Ze is al veel afgevallen maar de harde manekam blijft,dus nu kijken of ze wat dat betreft goed reageert op de vito..Dit wordt echt met smaak gegeten en ze kauwt er ook erg goed op..De anderen willen ook graag uit haar bak eten,maar helaas hebben zij wat meer nodig aan energie..Is er voer wat beter wordt gegeten dan de naturell,waar ze ook mooi van op gewicht blijven gedurende de wintermaanden?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:14

Volges mij is dat echt paard-afhankelijk en smaak..ik had de Vito ter afwisseling van de Faser Light maar dat ging er bij een paar niet echt smakelijk in, de Naturell daarentegen vinden ze echt lekker, nu krijgen ze bij mij maar een bodempje per voerbak maar de faser en naturell zijn vlot weggegeten terwijl sommigen met de Vito liepen te "klooien" en dat is voor mij wel een teken dat ze het niet zo smakelijk vinden als de andere voeders.
Volgens mij is de Corn goed voor paarden die op gewicht moeten blijven? Maar hang me er niet aan op hoor. :o

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:28

De Corn is inderdaad goed om op gewicht te blijven maar ik zou het niet geven aan een paard met een harde manenkam. Je kunt wel al je paarden Vito geven i.p.v. de Naturell en er wat olie op doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:00

De vito word hier droog beter gegeten dan nat, voorheen weekte ik het maar nu geef ik het droog met beetje olie om de glucobalance voor onze ijslander mee te mengen, haar harde manenkam is echt stukken minder geworden en omdat ik dit al vaker gezien heb bij voeren van vito bij andere denk ik dat het daar door komt.
Onze ir shet krijgt het wel nat gemaakt want die verslikt zich er anders te snel in.

De corn is volgens mij meer bedoeld voor paarden die veel werk leveren.
Zou dan eerder de havervrij nemen maar met harde manenkam dan toch weer juist niet, faser of vito dan...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:09

hier de naturell met faser en wordt altijd goed gegeten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:27

Ah oke,dus vito werkt toch wel positief op de harde manenkam,mooi!
Overigens mijn andere 4 paarden hebben wat meer nodig dan diegene die vito krijgt,dus voor hun vraag ik wat ze in de winter op gewicht houdt ;) Maken jullie je met de corn geen zorgen over het hoge gehalte aan maïs wat erin zit?Veel maïs is toch over het algemeen niet zo goed verteerbaar voor paarden?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:28

mirim schreef:
De Corn is inderdaad goed om op gewicht te blijven maar ik zou het niet geven aan een paard met een harde manenkam. Je kunt wel al je paarden Vito geven i.p.v. de Naturell en er wat olie op doen.

Dat is ook een goed idee,dank je!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:27

ik houd ze goed op gewicht met voldoende ruwvoer en wiesencobs met force combinatie, dat is eigenlijk ons hoofdvoer in de wintermaanden, aangevuld bij de paarden die werken met wat muesli (havervrij en corn).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:33

pleiada schreef:
Even een vraagje..Hebben de mensen hier die de naturell voeren ook last van dat de paarden het niet echt lekker vinden?Die van mij eten het wel,maar met lange tanden..Vind het zelf eerlijk gezegd ook niet heel erg lekker ruiken..Een paard krijgt de vito omdat ze erg gevoelig op voer reageert..Ze is al veel afgevallen maar de harde manekam blijft,dus nu kijken of ze wat dat betreft goed reageert op de vito..Dit wordt echt met smaak gegeten en ze kauwt er ook erg goed op..De anderen willen ook graag uit haar bak eten,maar helaas hebben zij wat meer nodig aan energie..Is er voer wat beter wordt gegeten dan de naturell,waar ze ook mooi van op gewicht blijven gedurende de wintermaanden?

Die van vond de Naturell ook niet zo lekker. De eerste paar weken nog wel maar vanaf toen at ze hem steeds slechter tot de laatste paar weken toen wilde ze hem helemaal niet meer.

De voedingsadviseur van Marstall die hier is geweest is iig super eerlijk en netjes. Mijn merrie staat min of meer op pensioen en paarden die niet bereden worden adviseert hij normaliter gewoon goed ruwvoer (heeft hij ook naar gekeken) en verder niets. Mijn merrie kampt met wat gezondheidsproblemen en daardoor een verminderd immuunsysteem, daardoor adviseerde hij toch een minimale hoeveelheid Force met eventueel een handje muesli omdat ze dat niet goed eet.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:16

een hele tijd terug gereageerd hier in het topic ivm een nieuw paard aangeschaft en nog aan het aftasten wat qua voeding goed werkt voor haar.
Ik heb nu altijd havervrij in huis samen met champion. Helaas blijkt mijn paard nog steeds een lastige eter. Ze laat s ochtends haar voer liever staan. Ze eet slecht, dierenarts heeft haar nagekeken ook haar bloedwaardes. Daar kwam niets bijzonders uit. Ook haar tanden zijn gewoon goed. Zet eet gewoon niet graag geloof ik.
Nu moet ze wel geregeld aan het werk. Conditioneel is ze aan het opbouwen. Ze mag eigenlijk best wat vuriger worden. Echter krijgt ze bij mij veel gras tot haar beschikking zelfs in de winterperiode. Dit eet ze wel voldoende. Nu ben ik bang dat ze in de winter vanwege de mindere waardes in het gras wederom in gaat vallen. Zou corn een goed alternatief zijn om bij te voeren of loop ik dan teveel risico's in samenspraak met het vele gras???
Bij verdere vragen of uitleg hoor ik het graag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:26

Is er ook een gastroscopie gedaan bij je paard?

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:53

Focussed schreef:
Is er ook een gastroscopie gedaan bij je paard?

Nee geen gastroscopie gedaan, nu op dit moment geen aanleiding oor. En ben van mening dat een gastroscopie soms meer kwaad doet dan goed. Helaas door ervaring geleerd. Ik heb begrepen van iemand dat deze dacht aan een maagzweer. Echter dierenarts ziet hier geen aanleidng voor. Paard is verder in top conditie. Eet haar voer wel maar meestal erg traag.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:10

Het niet of slecht eten van het krachtvoer is wel een indicatie van een (mogelijke) maagzweer.

Wat je kan doen is een aantal dagen Gastroguard geven... Eet hij na een paar dagen beter dan weet je genoeg. Gastroguard is geloof ik ook zonder recept, ik dacht dat je het gewoon kon halen bij Paardendrogist. Het is wel vrij prijzig.
En anders een middel op recept. Dan kun je kijken of ze daarvan opknapt en zo diagnosticeren zonder een gastroscopie.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:55

Focussed schreef:
Het niet of slecht eten van het krachtvoer is wel een indicatie van een (mogelijke) maagzweer.

Wat je kan doen is een aantal dagen Gastroguard geven... Eet hij na een paar dagen beter dan weet je genoeg. Gastroguard is geloof ik ook zonder recept, ik dacht dat je het gewoon kon halen bij Paardendrogist. Het is wel vrij prijzig.
En anders een middel op recept. Dan kun je kijken of ze daarvan opknapt en zo diagnosticeren zonder een gastroscopie.

Bedankt voor je advies. Mijn paard is verder niet ziek of iets dergelijks dus opknappen hoeft niet, maar het zou prettig zijn als ze haar eten wat smakelijker op at. Sta nu uren te wachten voor ik ze buiten kan zetten, En als ik ze buiten voer eet ze het niet op en eet het andere paard alles op en die mag eigenlijk geen tot nauwelijks voer. Ik wildde misschien toch wat corn gaan proberen iemand misschien een proefmonster om te kijken of ze dit wel op eet?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:45

En alleen s avonds voeren geen optie.
Aantal hier krijgt alleen s morgens krachtvoer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:50

Waarschijnlijk is de oorzaak gelegen in het feit dat je paard erg graag naar buiten wil en geen geduld heeft om te eten, dit komt vaker voor :)
Als je denkt aan iets van een maagzweer ( dat denk je zelf niet maar even voor de anderen) is het goed om voor de nacht af te sluiten met een portie lucerne...veel maagproblemen kunnen daarmee verholpen of voorkomen worden.
Je zou Corn kunnen proberen, maar dat wordt over het algemeen niet grager gegeten dan Havervrij. Je kunt eventueel een deel van de Havervrij vervangen door Force. Dan heeft je paard minder te eten maar krijgt wel alle vitaminen en mineralen binnen. Of je kunt 's avonds wat meer voeren en 's morgens minder, zodat je niet te lang hoeft te wachten voordat je paard naar buiten kan.

estherha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:52

Hmm bedankt voor het advies. dan was ik toch al op de goede weg bezig. ze krijgt s ochtends idd maar paar handjes en s avonds wat meer. sluit idd in winter af met bakje luzerne. ze heeft op stal ruim stro als ruwvoer en hooi. dus die maagzweer daar ben ik niet van overtuigt. ik geef haar s avonds ook een bekertje force. zodat ze genoeg binnen ktijgt. ik denk dat ik dan toch maar zo blijf voeren zoals ik doe. dan maar geen eten s ochtends. als ze liever naar buiten wil is dat ook prima ;) bedankt allemaal voor het meedenken.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:58

Noon schreef:
Ik kom me ook even melden. Heb me de afgelopen tijd aardig ingelezen over het voer van Marstall. Ook heb ik via de site 2 voedingsadviesformulieren in gevuld, dit heb ik gisteren of eergisteren gedaan en heb net een telefoontje gehad van een meneer die mij vertelde dat hij graag de paarden wilde zien. Prima! Dus deze meneer komt dinsdag langs, en moet hiervoor een uur reizen (geen kosten voor mij :D ). Heb hem maar meteen verteld dat ik dat een goede service vind. (wat ik niet gewend ben van voerleveranciers als je maar 1 of 2 paardjes hebt...) Dus ik ben hele erg benieuwd wat deze man allemaal te vertellen heeft... :o

Nou, de betreffende meneer is vandaag langs geweest voor de paardjes. Ik heb nu voor mijn eigen paard, (ruin, 7 jaar, 1m 75 en loopt ongeveer 2 x p.w. onder het zadel buiten en ik ben een beetje begonnen met grondwerk. Hij heeft trauma opgelopen door een val achterover, maar is wel pijnvrij) de Cornmuesli. De man vond hem er goed uitzien, maar was het wel met mij eens dat er iets meer vlees op mag en dat hij nog zo puppie-achtig is. En de andere (niet van mij) die ik net 3 weken op stal heb, vond hij er nogal down uitzien. Die heeft 2 jaar terug voor het laatst in de sport gelopen en gaat volgend jaar weer mee op cc. Verder zat ze goed in de vacht, maar had bleek tandvlees. Die krijgt vanaf morgen de Sinfonie als kuur en de Force. Als de kuur voorbij is mag ze over op de Concours. Aangezien ik het idee heb dat ze niet genoeg heeft aan de onderhoudsbrok van Subli die ze hier op stal voeren. Mijn ruin blijft wel gedeeltelijk op de brok.

Ik zal het zien hoe ze het er op gaan doen. Ben erg benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:43

mensen die mash voeren??

Lijkt mij een lekkere afwisseling/extraatje na wat zwaardere ritten,als vervanging van avondvoer of extra?
Vooral belangrijk voor mijn pony is dat er geen melasse inzit..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:43

Hier een aantal keer gevoerd. Vond t verschrikkelijk stinken, paard vond t wel aardig. Of er melasse in zit weet ik niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:45

Hahaha ja stinkt het??
Hmm....