[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:37

samy24, is hippostar wel te koop in België ? Van dat merk hebben ze een vergelijkbaar product ( ongeveer ) als seniores priores, senior mash. Geen idee hoe hoog het zit in zemelen of tarwe.

Samy24

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:15

ik ben het eigenlijk nog nooit tegengekomen, moest het niet zo zijn, kan ik altijd vragen aan mijn baas of hij het kan meebrengen (woont in Breda) eersy eens even opzoeken hoeveel % tarwe er inzitten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:20

anders Agrobs? die hebben toch ook een "senior"voeding die grotendeels uit ruwvoer(vervangers) bestaat en slecht een klein aandeel granen. Heb ooit is een staaltje gehad.
http://www.rwdh.nl/catalog/category/vie ... cturer=101

echt makkelijk verkrijgbaar is het ookniet in BE, maar ik weet toch enkele plaatsen
en idd de equifyt zuppa is vergelijkbaar...

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:49

ik ga denk ik de zuppa pakken om te beginnen, dit verkopen ze bij de verdeler hier om de hoek, moest het niet werken zoek ik verder, ik gisteren al een grotere portie speedibeet gemaakt en deze keer met warm water en lauw gegeven, ging vlotter binnen als koud :p

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:08

Hmm ik denk dat ik vandaag de DA maar bel, paard eet helemaal niet meer en heeft ook nog maar 2 x gemest in 17 uur tijd.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:24

brigitte_D dat klinkt niet goed ! hopelijk komt de DA snel :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:55

oei dat klinkt wat als verstoppingskoliek... Hopelijk is het snel verholpen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:26

Conclusie, geen koliek, maar omdat het paard weinig eet mest ie niet veel, maar ze heeft inmiddels nog een keer gemest. Wat het wel is, is de DA voor nu ook nog even een raadsel, er is in ieder geval bloed afgenomen en mest mee genomen. Uitslag zo binnen als t goed is. Verder heeft ze ook geen koorts, is heel alert en ziet er ook niet ziek uit.
Zelf denk ik dat het paard heimwee heeft, gezien ik dr ook nog maar twee weken heb.

Heb nu structuur muesli aangeschaft, op advies van DA, dit is voor een goede spijsvertering en kieskeurige paarden, ben benieuwd of ze het eet straks.

Iemand verder tips??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:40

appelazijn wil soms wel helpen om de eetlust te verhogen. Maar in het geval van "heimwee" ben ik niet zeker.
als mijn paard last heeft van haar maag en niet wil eten, dan lukt het soms toch nog om worteltjes te geven. Pas als dat niet werkt, moet ik mij zorgen beginnen maken

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:54

espiga1984 schreef:
Zo zag hij er gisteren uit.
Vooral die ingevallen poep stoort mij...

[ Afbeelding ]

Paard van mijn baas zag ook altijd zo uit (lijkt er ook op). Hij kon erin duwen wat hij wilde, onbeperkt hooi, brokken, pulp, maisvlokken enz. enz., het dier bleef graatmager en werd nog magerder in de winter. Dat zag je pas als de wintervacht er weer af was.
Dierenarts er vaker bij gehad, maar die kon niets ontdekken.

Beestje is deze zomer weggegaan met zijn shetlandervriendje naar iemand hier op Bokt volgens mij. Heb een foto gezien van de wei waar ze op stonden.
Was voor het beest voor het eerst dat ze op een graswei stond. Bij mijn baas stond ze altijd aan huis in een zandbak. Hij had geen grasland voor haar. Dat kan misschien ook de reden zijn dat ze zo mager was...nooit eens vers gras.
Ik hoop Maxime hier nog eens tegen te komen in verhalen. Nu ik terugben van vakantie viel het me even rauw op mijn dak dat ze er niet meer is. Ze was dan wel niet van mij, maar ik mis de hinnik als ik de auto parkeer. Het weitje ziet er maar leeg uit zonder de paardjes.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 17:08

Hoi.

Mijn pony wordt te dun. Ik ben haar op dit moment meer beweging aan het geven (Heeft niet veel conditie, niet veel spieren ) en voer haar nu weer bij omdat het gras bijna op is. Binnenkort laten we het gras weer groeien en gaan we in delen geven zodat ze altijd gras hebben.

Ik voer nu gewoon brokken van masters bij. Vorige keer hielp dat goed, dus ga er vanuit dat het nu ook helpt :D

Nu dacht ik over senioren slobber, hoorde dat dat vaak gebruikt werd om een beetje aan te dikken. Iemand hier ervaring mee? Wou een topic openen maar denk dat ik dat hier ook kan/mag plaatsen.? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:38

amado7 schreef:
Hoi.

Mijn pony wordt te dun. Ik ben haar op dit moment meer beweging aan het geven (Heeft niet veel conditie, niet veel spieren ) en voer haar nu weer bij omdat het gras bijna op is. Binnenkort laten we het gras weer groeien en gaan we in delen geven zodat ze altijd gras hebben.

Ik voer nu gewoon brokken van masters bij. Vorige keer hielp dat goed, dus ga er vanuit dat het nu ook helpt :D

Nu dacht ik over senioren slobber, hoorde dat dat vaak gebruikt werd om een beetje aan te dikken. Iemand hier ervaring mee? Wou een topic openen maar denk dat ik dat hier ook kan/mag plaatsen.? :)

geef je wel hooi?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:25

geerke schreef:
[naam] schreef:
Hoi.

geef je wel hooi?

Jep! Onbeperkt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:16

Ik heb wel ervaring met slobber, geen seniorenslobber. De gewone slobber heeft bij mijn paarden goed werk gedaan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:15

Masters heeft ook een seniorenslobber die goed aanzet, of geef je die al ? Seniores priores van Subli en senior mash van hippostar zijn een beetje vergelijkbaar met de masters slobber, hoog in ruwe celstof.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:36

Ik voer zelf pavo speedibeet en subli seniorslobber, vooral de slobber is echt een aanrader. Ponylief vindt het heerlijk (de speedibeet alleen at 'ie na een tijdje niet meer) en is er enorm goed van aangekomen.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:19

ik heb mijn portie speedibeet nog naar omhoog gedaan ze krijgt nu 3 ( ongeweekte) pavoscheppen per dag.
geweekt is dat zo een volle roze pavo emmer van de testpakken van speedibeet.

krijg er geen gr. meer bij, op bloedonderzoeken niets gevonden..
verder is ze wel heel fit en veel te energiek naar mijn zin :p
Laatst bijgewerkt door Samy24 op 28-08-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:22

vind zoveel speedibeet eigenlijk geen toevoeging om aan te dikken, maar buikvulling. Alleen nuttig als je paard niet voldoende ruwvoer wil eten.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:27

ruwvoer eet ze goed, maar komt er ook geen gr. van bij.
morgen gaan ze weer op een volle wei.

zou ze meer willen rijden voor haar bespiering,maar door te weinig gewrichtsvloeistof heeft DA mij afgeraden haar elke dag te rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:30

mss wat werken aan de hand met balkjes ed. dan werken de spieren, maar worden de gewrichten minder en anders belast (geen schokken)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:18

oh en is D&H verkrijgbaar bij jouw inde buurt. Van de build-up mix weet ik ook verschillende paarden die mooi bijtrekken qua bespiering

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:53

Ben het hier nog niet tegen gekomen. maar ik kan het straks een vragen bij de winkel hier in de buurt, misschien weten zij wel een verdeler in de buurt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:39

LindyH schreef:
espiga1984 schreef:
Qua werken, momenteel is het gewoon te warm. Wil hem echt niet laten lopen in dit weer. Maar het was mijn dierenarts die aanraadde om spierversterkende oefeningen met hem te doen.
ALS ik hem al eens longeer, is dit max 10 à 15 minuten...of een korte wandeling

Maar waarom zou je hem überhaupt willen laten lopen? Wat is het doel daarvan?

Het laten lopen van zo'n paard is goed voor de darmen het bevorderd de vertering.
Echt aan het werk zetten zou ik ook niet doen dat vraagt weer te veel, maar een stevige wandeling of wat longeren is juist goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:38

Ik denk dat dat alleen geldt voor paarden die op stalrust staan. Paarden die gewoon vrij kunnen bewegen hebben imo geen extra beweging nodig.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:59

Mijn paard staat meer met zijn hoofd omlaag te grazen dan dat hij eens wandeld. Beweging is echt heel belangrijk voor de darmwerking.

Ik heb mijn paard op de marstall condicion met zeohorse en marstall mash. Het is gratis om een voedingsdeskundige te raadplegen bij marstall.