[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:28

foscy schreef:
Madje1992 schreef:
Heb je misschien foto's die groter zijn? Op deze kan ik het niet goed beoordelen. En dan vooral echt recht op de zijkant?

Als je op de foto klikt word die normaal groter, ik heb momenteel geen andere foto's

Ik had er ook niet op geklikt :+ . Vandaar...

Volgens mij zijn ze zo allemaal goed op gewicht, alleen moeten ze meer bespiering krijgen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:57

Afbeelding
Nou vond ik mijn pony te dik aantal van jullie ook ;) niet moddervet dat hebben we er wel af gekregen maar ze lijkt haar body te behouden in mijn ogen nog te dik. Totdat ze ff een flinke strandrit gemaakt heeft en geen maagvulling... Dan krijg je een slank paard :p... Valt niet mee om een ouderwets type fjord op gewicht te krijgen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:11

Toch zie je het wel, vooral bij haar kont.
Ik ken het probleem van types 'mij hoef je geen eten te geven, ik blijf toch dik'

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:24

doemaar schreef:
[ [url=m/CbpEyY.png]Afbeelding[/url] ]
Nou vond ik mijn pony te dik aantal van jullie ook ;) niet moddervet dat hebben we er wel af gekregen maar ze lijkt haar body te behouden in mijn ogen nog te dik. Totdat ze ff een flinke strandrit gemaakt heeft en geen maagvulling... Dan krijg je een slank paard :p... Valt niet mee om een ouderwets type fjord op gewicht te krijgen

Mijn fjord is ook van het ouderwetse type. Zal altijd dikker lijken. Kunst is om daar doorheen te kijken en gewoon te gaan voelen hoe de schouders aan voelen en de ribben. De heupen de rug en de kont.

Zoals mijn hoefsmid zei: je kunt haar nog zo dun hebben, dik blijft ze altijd.(lijken)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:54

Haha ja klopt helemaal waar... Maar je heb natuurlijk een verschil tussen dik&dik wat de gevaarlijke kant op gaat. Ik wil geen moddervette en heb dit paardje heel wat af laten vallen waar ik achter me rug om kritiek over krijgt dat ze er te schraal uit ziet :') ...

Nou net wat jullie zeggen dit type krijg je niet dun sommige mensen zien blijkbaar graag een "rond" paard want dat is gezond _O- , maar toch ben ik al best tevreden als ik vergelijk met de rest van de paarden op pension is ze zeker niet de dikste ze is nog dunner dan de meeste kwpners en dravers die er staan :D ... Daarnaast mag ze best wat body blijven houden maar met mate ;)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:59

Ik heb sinds een maandje mijn eerste eigen paard. Ze heeft de bij de vorige eigenaar meer dan een jaar stil gestaan en is wel blijven eten. Ook heeft ze twee veulens gehad. Waardoor mensen in het begin
zelfs aan mij vroegen of ze niet weer drachtig was :') Ze staat nu op een streng dieet en staat over
dag in een paddock. Ze krijgt nu minder hooi en probeer haar zoveel in beweging te krijgen als ik kan.
Ik vind het gewoon zielig voor der dat de eigenaren hier voor het zo ver hebben laten komen :(

Evelyne

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 00:20

Heb je mss een foto van haar LisanneeD?
Vaak kijken mensen alleen maar naar de buik van een paard en vinden haar/hem aan de hand van een hangbuik dus dik.
Als je merrie 2 veulens heeft gehad heeft ze wss slappe buikspieren,als je die begint te trainen gaat die hangbuik vanzelf weg :)
Helaas denken veel mensen dat het lekker is voor dat paard om lekker veel te eten..Meestal geen goede denkwijze..

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 12:23

@madje1992 , bedankt voor je reactie, spieren moeten ze inderdaad terug krijgen, we starten de training terug op van zodra het weer het toelaat :D

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:28

Ja ik heb wel een foto. Het is vanaf de voorkant duidelijk te zijn dat ze echt rond is.
Dit was toen ze bij mij kwam
Afbeelding
Dit is ze van de voorkant was ze ook net bij me.
Afbeelding

Ik vind haar van zich zelf ook gewoon een bredere bouw hebben. Wat vinden jullie?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:07

ik denk dat ze gewoon breed gebouwd is of in ieder geval rond geribt. Ik vind haar eigenlijk niet echt te dik. Tuurlijk kan het nog minder, maar zo op het oog redelijk netjes. Niet te veel op dieet zetten.
Denk dat goed de buikspieren en de andere spieren ontwikkelen en trainen ook al veel zal doen.

Als je dit al veel te dik vind, moet ik me helemaal schamen. Mijn fjord was zelfs nog dikker :+
Van de zomer was ze 530 Kg volgens het meetlint, eind oktober was ze 490 Kg en nu is 455 Kg. Dus nog even volhouden en ze is 100 Kg af gevallen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:32

Ik vind je paard helemaal niet te dik Lisanne!
Zoals madje al zegt zou ik lekker haar buikspieren gaan trainen :)

Ik denk eigenlijk dat ik hier het topic wel kan gaan verlaten :+
Mijn paarden hebben geen overgewicht meer dus ik heb hier eigenlijk niks meer te zoeken :D
Zo nu en dan zal ik hier nog eens spieken hoe het met iedereen zijn paardjes gaat hoor ;)

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:13

fijn om te horen dat ze niet veel te dik is. En ja er mag zeker wat van af. Klopt ze krijgt nu iets minder te eten en rij haar om de dag. Om weer lekker spieren te kweken. Hopen binnen een paar maanden verschil te zien.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:34

Gaat helemaal goed komen! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:19

Ik vind haar ook niet te dik hoor, gewoon lekker spieren op gaan trainen!

Wij leveren hier nog wel wat strijd tegen de kilo's, er is wel wat af, maar het gaat moeizaam, en ik vind het lastig om hem verder te korten...
Hij staat op houtkrullen, en hij krijgt vrij arm hooi en haverstro, en nog geen halve kilo krachtvoer/vitaminbrok per dag.
Hij ziet er verder super uit, glimt je tegemoet.
Ik probeer hem wel wat steeds wat meer aan het werk te zetten maar dat valt ook niet altijd mee in de wintertijd, maar we blijven ons best doen!
Ik heb een weeglint aangeschaft, dus we gaan meten! :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:40

Dat is hier ook zo nouvel...winter is gewoon beperkter rijden..ruwvoer kun je tot een bepaalde mate op korten maar ook weer liever niet. Mijne blijft ook rond van de lucht...elk ander paard was er allang dunner van geworden...ach blijft een terugkerend probleem

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:02

Er is nu al te zien dat ze wat aan het afvallen is het gaat geleidelijk. Heb haar nu bijna 2 maanden. En die eerste foto's zijn van toen ik haar net had. deze van eergisteren. ben trots op mijn sexy mollige paardje.
Afbeelding

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:27

Nou ik vind dat wij het niet slecht gedaan hebbe foto 1 is van aankoop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:53

Jim is weer enorm aangekomen omdat ik minder heb kunnen rijden. Balen zeg... Ik heb geen licht in de bak en dat is doordeweeks toch erg lastig. In het weekend wel veel gereden, maar blijkbaar niet genoeg. En te voedzaam hooi. Gelukkig wordt dat nu weer gemengd met een stengelige variant. Maar wel enorm balen zeg, al het werk van afgelopen zomer voor niets -O-
Gelukkig kan ik flexibeler werken en hoop ik zo weer wat meer te kunnen doen. Al is het maar tussen de middag een half uur longeren. Dat is nog wat te weinig, maar in ieder geval beter dan weer een dag overslaan....

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:02

Oh jeetje echt waar. Dat is balen zeg!
Heb je een foto van hoeveel hij is aangekomen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:10

Nee, heb geen recente foto. Het is gelukkig niet zo erg als vorig jaar, maar absoluut veel te dik.
Hij moet duidelijk meer bewegen. Met 3/4x per week een half uur tot een uur redt hij het dus gewoon niet. In de zomer is dat makkelijker. Dan kan ik gewoon 2x per week 2/3 uur naar buiten. Maar dat is in de winter wat lastiger.
Eens kijken of ik dat in ieder geval op vrijdag en zondag weer kan doen en dan het opbouwschema van endurance er weer bij pakken. Dat hielp van de zomer goed. En dan de andere dagen flink in de bak trainen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:27

Hopeloos dat getob altijd he...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:32

Ja, frustrerend. En ik kan het echt alleen nog in de beweging zoeken, op eten is al bezuinigd. :+
Hij krijgt hooi en 1x per dag een handje vitaminebrok, met een handje Marstall vito omdat hij het anders niet eet. En 's ochtends een winterpeen als zijn maatje eten krijgt. Voor de afleiding.
Maar dat is het. Alleen het hooi was nu weer wat voedzamer. En de beweging minder. Zo balen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:53

korbakimmy8 schreef:
HOII!!

Ik heb een vraagje over mijn shetlander. Nu worden shetlanders natuurlijk snel dik, maar nu is de vraag wat ik het beste kan voeren enzo. Hij is momenteel te dik (zie fotos) en wil hem dus op dieet hebben in combi met beweging.

Wat hij nu krijgt qua voer: 24/7 op laag (niet voedzaam) gras, er hangt altijd een hooinet met een halve plak met hooi (dit eet hij zelfde nu omdat hij dus op het land staat), hij krijgt elke dag een kleine wortel en soms een klein beetje biks.

Qua beweging krijgt hij zn 3 x per week beweging. Mennen, longeren, losgooien, vrij springen enzovoorts.

Dit zijn recente fotos:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is een wat oudere foto:
[ Afbeelding ]

Wie helpt mij een beetje op weg?

Ondertussen is Thimo al heel wat afgevallen!! Ik houd hem vrij schraal. Hij krijgt hooi en soms een speciaal klein paarden snoepje. En als hij heel hard gewerkt heeft krijgt hij 100 grams Pavo Nature's Daily Health muesli. En om de 3 maanden Delizia darmofin.
Qua beweging is het heel wisselend.

Afbeelding

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:26

Ik zou graag jullie mening willen horen:

Dit is mijn kwpn merrie, ik heb zelf het idee dat ze meer breed is als te dik. haar ribben kun je voelen maar niet zien. Nu ik op een nieuwe stal sta merk ik wel dat ik meer met plezier en ook actief aan het trainen ben, haar billen en hals worden langzaam strakker.

qua eten krijgt ze onbeperkt ruwvoer

Afbeelding

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:53

Intressant topic.

Ik heb een fjordenmerrie van 9 en die groeit al dicht als ze naar gras kijkt.

Van het zomer ging het mis, na 4 weken 24/7 in veel te hoog gras te staan. Pony was tonnetje rond.

Dus streng op dieet. Handje krachtvoer met een beetje daily plus van pavo. En minimaal hooiben weidegang op een karige wei. Sinds 3 weken zijn ze van het gras af en staat ze in de paddock.

Bo werkt 5/6 keer per week 30 tot 45 minuten en gaat naast iedere morgen in de paddock 3 middagen 20 minuten in de stapmolen.

Ik voer nu 2 keer kuil en 2 keer hooi. 2 keer een handje sportbrok van Havens. En na het rijden/longeren 0,5 kilo care for live van Pavo en 1 voerschep Dailyplus en 50 gram vital complete van pavo.

Het gaat nu goed, maar hou mijn hart vast voor het weideseizoen.

Bo van het zomer:

Afbeelding

Bo 3 weken geleden:

Afbeelding

Afbeelding