Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:06

Discussie? Ik discussieer toch iets anders dan jij dan. Je bent het niet waard om op te reageren als ik op zo'n toon word aangesproken door jou.
Echt te belachelijk voor woorden.
Maar weet je, jij zult de waarheid wel in pacht hebben. Veel plezier ermee, jij doet het blijkbaar geweldig :+

Last van de storm zeker :D :D
Laatst bijgewerkt door IngridM op 09-02-20 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:07

In mijn geval wel.
Ik voer wat anders omdat ik aminozuren miste.
Maar ga cambiar verder helemaal niet vertellen hoe of wat.

Slmt9

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 18:37

De lopende discussie gaat wat offtopic. Mag van mij wel verder via pb svp.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:35

MyWishMax schreef:
Cambiar schreef:
Geef dan gewoon wat extra gekookte zaden als paard zo'n geweldig eiwit tekort heeft? Of is dat gewoon voor het gemak dat jullie dit doen? Hup, poedertjes erin en baasje kan gerust slapen :)*

Dit vind jij geen vervelende manier van reageren?

Dus je volgt een schema wat ook gebaseerd is op gemiddelden. Wat is daar anders aan dan een vitamine brok zoeken die aansluit op de behoeften van een paard. Dit topic gaat over vitamine brok en dergelijke, waar iemand reageert die het jammer vindt dat er geen animo zuren in nieuwe voer zitten, maar wordt nergens geschreven dat er nog wat bijgevoerd gaat worden. Ook die brokken zijn gebaseerd op gemiddelden behoefte, dus nee dat sluit niet 100 procent aan, maar dat is zoeken en dat moet jij ook doen, toch?

Het grootste verschil tussen een preparaat en het verstrekken van eiwit via natuurlijke bron, voeding dus, ruw eiwit, is de snelheid van de opname van de eiwitten.
Snel opneembare eiwitconcentraten zijn nuttig als die meteen worden ingenomen na een zware inspanning, bvb endurancerit. Dan profiteert het lichaam idd maximaal van de essentiële opbouwende aminozuren.
Nadeel is dat dit meer belastend is voor het systeem, nml maag darmen (bvb whey) , en vooral voor de nieren.
Een paard wat geen topsport doet,
Verstrek je best eiwitbronnen via dagdagelijkse voeding, een paard is geen bodybuilder en neemt best langzaam zijn voedingselementen op, die als ze in natuurlijke vorm verstrekt worden niet alleen minder belastend, maar ook complementair kunnen werken dankzij de micro nutriënten en bio actieve stoffen die er ook inzitten (bvb bij hennep: arginine, helpt tegen spiervermoeidheid en ontstekingen, Bepaalde stoffen in natuurlijke voeding, helpen ook de doorbloeding van de hartspier en kransslagader te verbeteren en het zuurstof- en energieverbruik optimaliseren. Naast eiwitten bevatten lijnzaad, hennep en esparcette ook andere stoffen die niet alleen nodig zijn bij spieropbouw, maar ook voor spierontspanning, magnesium, selenium, vitamine B's en omega vetzuren. Deze voordelen heb je niet als je enkel de bcaa's voert, dat wordt dan weer in poeder en pellets in synthetische vorm toegevoegd).
Ik combineer daarom gekookte zaden, bvb hennep, lijnzaad, weegbree zaden (rijk aan selenium) en erwtenvlokken, met esparcette, om zo volledig mogelijk aanbod van aminozuren pakket te creëeren in samenwerking met de bio actieve stoffen die er ook inzitten.
Elkeen doet wat hij wil, dat klopt, maar ik vind het verstandiger om een paard, die van nature uit een sober dier is, te voorzien van traag opneembare eiwitten, te voorzien die van nature rijk aan eiwitten en andere essentiële voedingstoffen zijn, zoals die in natuurlijke vorm van oorsprong ook in gras aanwezig is. Een paard eet in de wei ook geen whey :)*, een eiwitbron die zeer vaak gebruikt wordt in poeders en enorm belastend is voor de paarde maag en darmen. Tuurlijk worden preparaten aangeprezen en bewierookt op internet. Google is 1 commerciële instelling, maar daarom is het niet de enige waarheid.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 21:53

Interessant geschreven Cambiar. Hoe denk jij over soja schroot als eiwitbron?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 23:56

IngridM schreef:
Discussie? Ik discussieer toch iets anders dan jij dan. Je bent het niet waard om op te reageren als ik op zo'n toon word aangesproken door jou.
Echt te belachelijk voor woorden.
Maar weet je, jij zult de waarheid wel in pacht hebben. Veel plezier ermee, jij doet het blijkbaar geweldig :+

Last van de storm zeker :D :D

Zouden jullie alsjeblieft op willen houden met deze discussie. Ik zit op het topic om ervaringen te lezen en info op te doen voor verschillende vitamine brokken. En niet om sociale problemen te lezen..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 00:51

carika schreef:
Interessant geschreven Cambiar. Hoe denk jij over soja schroot als eiwitbron?

Soya in dierenvoeding is genetisch gemanipuleerd, want de niet gemanipuleerde is duur.
Is dus niet meteen de gezondste voeding.
Het grootste nadeel van GMO soja is dat het glyfosaten en BT-toxinen bevat, twee giftige stoffen die allerlei ziekten en aandoeningen in het lichaam kunnen veroorzaken, zoals maagontstekingen, een lekkende darm, auto-immuunziekten, leverschade en hart en vaatziekten. Naast glyfosaten en toxinen, verstoort het ook de hormonenspiegel met kans op onvruchtbaarheid en miskramen.
Soya bevat ook fytinezuur dat zich bindt aan de mineralen zink, ijzer, calcium en magnesium, die daardoor minder opneembaar worden voor het lichaam. Persoonlijk zou dit dus niet willen voeren. De alternatieven zijn duurder, maar wel gezonder...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 02:47

Foxy123 schreef:
superpony schreef:
Maar je kan de paarden niet met elkaar vergelijken. Op ervaringen van een ander afgaan heb je echt niks aan.
Natuurlijk, als echt iedereen roept; van X kreeg mijn paard jeuk, moet je met een eczemer beter niet dat voer kiezen. Hoewel het nog steeds niet alles zegt.

Je kan Force mooi vinden, maar dat is voor de buurvrouw weer compleet anders. Ander paard, andere bouw, ander verleden, andere manier van houden, andere training, etc etc etc.

Ik denk dat er een teken aan de wand is als je leest dat paarden een doffe vacht krijgt van force. Als je al weet dat het super geconcentreerd spul op synthetische basis en ik las hier in andere topics hoe slecht dat is voor de darmen, de darmen, die zo belangrijk zijn voor goede gezondheid, dan lijkt me dat niet OK.
Mij lijkt het dus echt niet slim om force erin te gooien als je weet hoe gevoelig paardendarmen reageren op geconcentreerd voer.
Ik heb hier veel bijgeleerd, ook al is het goedkoop, beter is om balancers te voeren die de darmen en de opneembaarheid respecteren. Ik las hier in een link over chelaten en samenstelling aan de hand van hoef en haaranalyse, ga daar eens kijken om te bestellen. Lijkt me een slimmer plan dan de geconcentreerde force erin te gooien voor het gemak. Zo werkt het blijkbaar niet.

Ik snap niet waarom je mij quote met die tekst eronder??

Nergens zeg ik dat je synthetische vitamine brokjes moet geven. Ik zeg dat mensen naar ervaringen vragen en dat niks zegt voor je eigen paard.

En voor de rest; Cambiar heeft wel gelijk. Goede voeding is gevarieerd en bevat voldoende van alles om dat niet te hoeven aanvullen met een vitamine brokje en of supplement.

Op Bokt moet je altijd met onderzoeken of interessante cijfers en tabellen komen. Dat gelooft men klakkeloos en durft men zijn paard direct ergens mee vol te gooien.
En men volgt wat in zijn of haar straatje past.

Terwijl je met gezond verstand natuurlijk zelf ook kan bedenken dat niet alles goed is wat je in een paard gooit, ook al is het ene vitamine brok die zogenaamde tekorten zou aanvullen, Ten eerste omdat mensen helemaal niet weten of hun paard een tekort heeft. Scheve verhoudingen kunnen een zelfde beeld geven.
Daarbij wordt er gerekend met tabellen die van gemiddelden uitgaan, dus dat zegt ook helemaal niks.

En ja, een vitamine brok of supplement is wel voor het gemak of het gevoel van de eigenaar. Anders zou je als 5 sterren kok het dieet moeten gaan samenstellen uit puur natuur producten. ( wat haast niet meer mogelijk is)

Iets als hennepzaad is een stuk natuurlijker en is een mooi zaad om te geven. Helaas is het nog niet makkelijk om te berekenen hoeveel je paard daarvan zou mogen/moeten hebben en of alles bij een paard hetzelfde werkt en wordt opgenomen zoals bij de mens en een hond bijv.
Maar ook hennepzaad komt niet direct in het natuurlijke dieet voor, dus het is een aanvulling wegens te weinig gevarieerd dieet en je moet blijven oppassen met de hoeveelheden dan.

En niet elk paard wordt dof van Force. Dof of glasn zegt ook niet altijd alles. Heb 2x een ziek paard gehad dat je tegemoet stonde te glimmen, op sterven na dood........
En de 2x dat een dof paard bij ons kwam, herstelde dat vanzelf door goed voeren en vrij bewegen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:25

Idd Superpony.
Ik zoek zelf ook ervaringen op van mensen, omdat het eerlijk gezegd voor mij erg lastig is en tamelijk duur en neemt veel tijd in beslag omdat ik ook fulltime werk, om een kudde van 10 te voorzien in het allerbeste voedsel, zaden malen of koken, erg lastig allemaal.
Mijn verleiding is dus ook heel groot om een supergoedkoop brokje als de force erin te gooien en mijn geweten te sussen dat ze zo alles binnen krijgen, maar hier op Bokt of elders vind ik maar heel weinig getuigenissen van goede resultaten met balancers. De ene zegt dat ze overgestapt is op marstall omdat het makkelijker te krijgen is, de ander zegt dat paard het goed doet maar niet weet of het door de balancer komt, nog een ander zegt dan weer dat haar paard frisser geworden is, al kan dat ook aan het winterweer liggen.... Kortom, er is geen enkele betrouwbare getuigenis te vinden, dus roepen dat mijn discussie moet stoppen om weer subjectief te gaan leuteren over balancers zonder concrete info, is naar mijn inziens nog zinlozer.
Wat wel nieuw is voor mij, dat ik hier in een link las over het microbioom (deze term is nieuw voor mij en kende ik nog niet) in de darmen en geconcentreerde balancers meer schade doen dan dat het goed is.

Over je opmerking dat het niet duidelijk is hoeveel je moet geven van zaden zoals lijnzaad, hennep, mariadistel, wou ik nog zeggen dat opbouwen belangrijkste is, zodat het systeem kan wennen.
Als je onzeker bent kan schema handig zijn, maar ik vind dat je daar zelf ervaring in moet krijgen, er zijn altijd wel richtlijnen en gemiddelden te vinden voor wie dat zoekt.
Toen ik in de bergen leefde in Tsjechië, had ik ook geen weegschaal. Nadat een sobere ruin spierbevangen geraakt was van nat superrijk voordroog, het enige wat toen beschikbaar was, en hij zijn spieren daardoor verloren was, heb ik hem erdoor gekregen met een schep geperste konope/hennep brok naast vit E Selen/magnesium en lijnzaadolie.
Was mooi om te zien hoe snel hij daarvan herstelde. Dat kan een geconcentreerd brokje niet doen, want hennep bevat ontstekingswerende en andere genezende eigenschappen die hem blijkbaar erg goed gedaan.
Het best is dus zorgen dat paard optimale voeding krijgt met biologisch hoogwaardige nutriënten naast hooi, niet alleen zaden, maar ook andere hoog biologisch voedzaam voer, zoals esparcette, af en toe schepje biergist of gestoomde erwtenvlokken, tarwekiemen enz......
Als je je gezond verstand laat werken dan moet er toch ook een kwartje vallen waarom bvb een marstall zo goedkoop een balancerbrok kan aanbieden.
De ingrediënten worden gekozen op de betaalbaarheid en niet op kwaliteit, dat zeggen ze zelf.
Ik heb die tabel teruggevonden over lijnzaad, maar zelf volg ik die niet. Ik ben niet zo van het afwegen tot op de gram. Dat doe ik met mijn eigen voer ook niet :-).
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:46

marstall force is anders prima hoor....ik hou wel van subjectief
leuteren :P die link kwam van mij, komt van een facebook groep die nogal tegen krachtvoer zijn. en volgens mij ook wat tegen vitaminekorrel.
het is dat mijn ruin marstall force niet lekker vind en mij werd afgeraden om het te halen vanwege de appel pulp die er in zou zitten en slecht is voor de darmen
maar meerdere oudere dieren er op gehad en nog wel van stalgenoten die het allemaal prima doen.
die leven 24/7 buiten :j

ik heb die van mij nu op pavo vital.... zit dan weer citruspulp in..zou ook slecht zijn voor de darmen
dikke prima, mijn twee van 27 en 28 wonen buiten, nu met die storm hagel en regen oliebol ook en doen het gewoon goed.

maar omdat ik het leuk vind om af. en toe wat anders te kopen ( ik wissel ook wel van merk met vitaminie pillen voor mezelf)een emmer lexa micro kruiden mineraal gekocht..

voor mij is prijs belangrijk, en dat ik het online kan bestellen en laten bezorgen :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:02

ellepel schreef:
marstall force is anders prima hoor....ik hou wel van subjectief
leuteren :P die link kwam van mij, komt van een facebook groep die nogal tegen krachtvoer zijn. en volgens mij ook wat tegen vitaminekorrel.
het is dat mijn ruin marstall force niet lekker vind en mij werd afgeraden om het te halen vanwege de appel pulp die er in zou zitten en slecht is voor de darmen
maar meerdere oudere dieren er op gehad en nog wel van stalgenoten die het allemaal prima doen.
die leven 24/7 buiten :j

ik heb die van mij nu op pavo vital.... zit dan weer citruspulp in..zou ook slecht zijn voor de darmen
dikke prima, mijn twee van 27 en 28 wonen buiten, nu met die storm hagel en regen oliebol ook en doen het gewoon goed.

maar omdat ik het leuk vind om af. en toe wat anders te kopen ( ik wissel ook wel van merk met vitaminie pillen voor mezelf)een emmer lexa micro kruiden mineraal gekocht..

voor mij is prijs belangrijk, en dat ik het online kan bestellen en laten bezorgen :j

Ow, bij deze thx om te delen!

Ik heb zelf best ook wel een ondersteuninkje nodig met het harde werk. Ik ga even kijkje nemen bij die Lexa ;-)
Thx voor je tips ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:06

dit zit er in.

Tarwezemelen, monocalciumfosfaat, alfalfa, kalkhoudende mariene algen, maïsgluten, suikerbietenpulp, natriumchloride, tarwezemelen, magnesiumoxide, gist, zeewier, koolzaadolie, IJslands mos, heemstwortel, zwarte komijn, kaasjeskruid, pepermunt, vlierbloesem, linden bloemen, fenegriek zaden, sparren spruiten, knoflook, sleutelbloem, salieblaadjes brouwer, anijs, venkel.
hier meer info

https://www.kifrahorse.nl/Lexa-Micro-Kr ... raal-25-KG

stom dat ik nu pas zie dat er knoflook in zit.
nou ja heb het idee dat dat wel moet kunnen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:13

Ik kreeg van de dierenarts het advies om Equilin te gaan voeren, maar dat blieft mevrouw niet. Ook niet met slobber of muesli, maar wel met de Pavo Vital brokjes er doorheen }:0 (die ik daarvoor dus gaf).

Iemand tips voor een alternatief wat makkelijk gegeten wordt? Vitalbix vind ze helaas ook niets..

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:16

hier nog een moeilijke eter die zijn Equilin niet wil, ik blijf het koppig geven :+ Maar tips om hem te foppen zijn welkom :') Hij krijgt het bij ander voer, appels en wortels, ...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:35

Langzaam hoeveelheid Equilin opvoeren kan helpen. Hier had het geen effect, meneer at gewoon z’n hele hapje niet meer. Voor mij reden om wat anders te gaan voeren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:45

Mijne vind equilin lekker. Maar niet die met maridestel die krijg ik echt niet in. Maar vind equilin wel prijzig..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:22

Ellepel, force is niet prima. Jij vindt het prima of je paarden lijken het goed te doen.

Ik heb ook oudjes tm 27jr die 24/7 buiten lopen zonder dekens ( wel schuilstal ) en zich goed redden. Maar je weet nooit wat er zich van binnen afspeelt.

Cambiar, ik doelde meer op het feit dat mensen op bokt steeds terugvallen op onderzoeken en tabellen. Zodra je met kruiden of zaden werkt, moet je meer zelf zoeken naar de hoeveelheden.

Persoonlijk heb ik een tijd gekeken hoe het gaat als je tussendoor stopt met vit brok of wisselt van merken. Wij hadden dan een mindere indruk van de Pavo Vital. Maar dan moet je wel weer naar het geheel kijken, waarom dat bij ons minder is.

Er is inderdaad een groep mensen die anti alle toevoegingen is, omdat een paard met een gezonde darmflora in een goede management zelf voldoende kan halen uit een gevarieerd dieet op basis van ruwvoer; grassen, struiken, bomen etc.
Ik geloof ook dat een deek van de darmflora minder goed is gaan functioneren door het "'makkelijk" maken met kant en klare brok en of muesli.
Toen wij voer verkochten ook vaak gezien dat paarden een dip kregen als mensen eerst alles weg lieten. Dat schrikt mensen af en dat snap ik.

Plutolover, wil je wel mariadistel geven?? Ik geef dat mijn ene ruin periodes en maal de zaden gewoon zelf, maar eet hij goed. ( door wiesencobs/nuggets en speedibeet )

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:57

Ik geef mariadistel naast pavo en gaat er prima in. Marstall lang gegeven maar dat kreeg ik er op een gegeven moment echt niet meer in (net toen ik een hele dure 25kg zak had gekocht). Equilin ook fijne ervaring mee maar qua prijs minder. Zo ook vitalbix, moest ik teveel van voeren qua prijs-kwaliteit verhouding. Elke dag zo’n klein bekertje pavo gaat prima. Ik geef nog wel de mash van Vitalbix, die meng ik met bietenpulp voor de smaak.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:57

Hoi allemaal! Ik ben op zoek naar een goedwerkend supplement/vitamine om de huidkwaliteit te verbeteren en het verharen te bevorderen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 02:11

nou dan moet je ze op de pavo vital zetten want mijn merrie verhaart als een malle :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 02:12

ellepel schreef:
nou dan moet je ze op de pavo vital zetten want mijn merrie verhaart als een malle :+

Die van mij nog niks en die krijgt al pavo vital sinds 2018

Lijnzaad of lijnzaadolie schijnt te helpen bij verharen

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 09:19

Ja geef lijnzaadolie, dat helpt bij het verharen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:44

Sorry dat ik kom binnen vallen in dit topic. Ik ben al een tijd aan het twijfelen om over te stappen van Marstall Force naar Oerbalans. Zijn er misschien hier mensen die Oerbalans als vitaminekorrel voeren naast hooi? Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of het als volledig vitaminekorrel gezien kan worden.

Ik las in dit topic bijvoorbeeld dat er weinig vitamine E in zou zitten?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:48

Ik twijfel ook over bovenstaande maar dan van pavo vital naar oerbalans, iemand ervaring?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:51

Heb toen een topic geopend omdat ik benieuwd was naar de producten van Ecostyle. Eigenlijk ivm ervaring met de colosan naar het merk gekeken.

Ik vind de info vrij beperkt en heb het nog niet geprobeerd, maar denk er nu wel weer over om toch een zak te halen.

Pavo Vital geen goede ervaring mee. Maar zoals met alles; elk paard is anders, elke situatie is anders, dus je kan alleen zelf proberen en je conclusie trekken. Want al heb ik er 10 die het er goed op doen, kan net die ene van iemand anders het er niet goed op doen.

Of het voldoende aanvulling is, ligt ook aan je ruwvoer.