Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ursula01

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:18

Ik promoot Marstall juist omdat heel veel mensen er nog nooit van gehoord hebben. Het irritante van dit merk is (en dat is voornamelijk ook omdat het een duits product is) niks doet aan het marketing gedeelte of althans heel weinig heel miniem. Dat vind ik zonde omdat het een tig keer beter product is dan de vele commerciële merken. Wat mensen willen kopen moeten ze zelf weten het is een tip. Kunnen ze zelf researchen en gaan besluiten of ze het gaan nemen ja of nee. Op de ene kant is het mooi dat ze niet zo commercieel zijn maar op de andere kant wanneer mensen het te weinig kennen kun je ook niks doen en de vele mensen die op zoek zijn naar een goed product. Ik heb meer dan twintig jaar gezocht naar een product als Marstall. Heel maar dan ook heel toevallig kom het tot mijn oren dat dat bestaat. Daar komt bij het was nauwelijks te verkrijgen. Omdat men hier (de markt) de fouragezaken alleen maar de grote merken concerns aanbieden in de handel hebben en niks willen weten van andere goeie merken. Buiten dat Marstall is ook nog eens het grote voorbeeld voor veel grote commerciële merken. Ook die Dodson trouwens. Kijk puur natuur allemaal heel mooi zoals homeopathie en zo en alleen maar gras of wat men daar ook maar onder verstaat is allemaal heel prachtig maar dat werkt niet altijd even mooi dat is net als theorie. Theorie kan alles klinkt alles geweldig maar in de praktijk werkt het niet of maar deels of onvoldoende. Nogmaals wil ik daarbij zeggen in de topsport of voor de veeleisende ruiters paardeneigenaren. In gezonde harmonie bedoel ik daar ook nog eens mee. Dan heb ik het even over de suikers en melasse. En weet ik wat men er niet in willen hebben. Je hebt ook gewoon te maken met zullen we zeggen gezonde suikers. Zoals dat in sommige granen toch wel in zit. Kijk en als je dan ook nog een te dik paard hebt ja... Dat is net als bij megavette mensen die moeten wel fruit eten maar daar zitten dus fruitsuikers in. Net als met paarden. Je hebt suikers en suikers. En voor wanneer je een echt mega ziek paard hebt ja...., dan heb je niet zoveel opties en misschien moet je er dan ook over na gaan denken als dat dier helemaal niks meer kan en mag eten waarvoor hij zij er dan nog voor is. Voor z'n baas en voor zichzelf. Je zult wel iets moeten eten. Neem nou bijv. een paard met Cushing die heb ik gehad. Die kreeg Vito. Dat ging goed voor een hele lange tijd. Maar op een gegeven moment worden ze heel heel schraal wel mooi glanzend maar echt schraal omdat er niks in zit voor de bespiering en voor zijn vetten om iets mooier uit te zien. Een paard zonder bespiering gaat er ook aan. ALles wat een paard dan toch enigszins nodig heeft is gif voor zo'n paard. Dan is er vreselijk genoeg op laatst maar één weg. Je zult dus sommige dingen moeten toevoegen. Maar als zelfs dat niet meer kan.....Dat zijn de uitzonderingen. Ach na ja wat zou het ook. Met andere woorden je kan niet helemaal zonder. Niet altijd. Het is ook maar net in wat voor hoeveelheden het is. Men kan zich dan druk maken over één stofje van een procent aan suiker. Nou mensen ik kan jullie wel zeggen dat hindert een paard echt niet. Ziek of niet ziek. Zijn ze heel ziek dan dus echt het voer gaan geven voor een echt ziek paard als je denkt dat je hem daar mee kan helpen en dat dier ook nog een beetje paard kan blijven en ook nog zijn kracht houdt. Nou ja so be it. Daar zijn dus wel goeie producten voor zoals Vito en Faser light en die speciaale veearts voer en ik denk ook wel Dodson en Horrel die engelse. Voor alle andere mensen niet overdrijven met het idee zonder suikers enzovoort. Eerst goed weten hoeveel iets is en echt de hoeveelheid weten. En pas gewoon op bij de merken dat men niet mega rommel in voer hebben. Toren hoge eiwitten of torenhoge suikers, melasse of andere troep die niks te zoeken hebben in het paarden darmstelsel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:31

Marstall promoot zichzelf goed genoeg hoor, maar helaas blijven er nog steeds mensen met oogkleppen lopen. Zat mensen willen het niet zien.

Blijf er ook nog steeds bij dat als er gewoon genoeg gras/hooi gevoerd word dat dit meer dan voldoende is. Tenzij je paard zoals vroeg 12 uur per dag moet werken. Al dat voer is gewoon een leuk commercieel iets.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:45

Je post is wat moeilijk te lezen ursula, het is fijner als je na iedere zin, of in ieder geval regelmatig, op enter slaat. :)

Overigens vind ik Marstall niet non-commercieel hoor, het is hier enorm bekend en bij iedere Boerenbond te verkrijgen. :j
Verder denk ik dat iedereen het met je eens is dat wat in theorie mooi klinkt, in de praktijk niet altijd blijkt te werken.
Daarbij is ieder paard anders en moet je kijken naar individuele behoeften.
Feit is echter dat er steeds meer paarden veel en veel te dik zijn, waardoor de behoefte aan suiker en zetmeel-arm voer toeneemt en de fabrikanten hier handig op inspelen.
Dat voor veel van die paarden het gras te rijk is tja, daar gaat geen enkele muesli iets aan veranderen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een paard dat eerder te schraal is dan te dik, licht werkt en 24/7 buiten staat; in de zomer voornamelijk gras en in de winter onbeperkt hooi/voordroog.
Zeker in de winter wil ik hem dan bijvoeren, maar omdat hij in de winter ook minder werkt (vorst = bevroren grond = niet in de bak en niet van 't erf af komen) wil ik geen zetmeel-rijk voer geven; hij kan die energie nergens kwijt.
Ik ben zodoende gaan zoeken naar voer wat past bij een dieet van grotendeels ruwvoer, lichte arbeid maar wel de voedingsstoffen die hij nodig heeft om niet schraal te worden.
Het is daarbij niet echt 'n 'eter' dus grote hoeveelheden werken ook niet echt.
Afgelopen winter heb ik 'm goed op gewicht gehouden met HH normaalbrok met lijnzaadolie, echter eet hij dit niet meer dan zéér noodzakelijk, en meestal iets te weinig naar mijn idee.
Daarbij is HH moeilijk verkrijgbaar, dat is wel jammer, want het concept is super.
Toen hij van 't voorjaar geen bijvoeding meer kreeg ben ik een handje Marstall wiesencobs gaan weken om zijn glucosamine in te mengen, die eet hij ook prima, maar als bijvoeding voor de winter moet ik dan wel érg veel gaan weken denk ik, het zet behoorlijk uit.
Ik denk daarom weer aan lucerne met 'n vit/korrel, als dit niet werkt ga ik weer aan de HH of wellicht Fibra.
Mijn jonge 'adoptiepaard' krijgt de rest van de wiesencobs, want van af en toe 'n handje gaat die ton niet leeg. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:49

Ursula, ik kan er niks aan doen, maar vind je post heel warrig en soms zichzelf tegensprekend. 't zou ook fijn zijn moest je soms eens de enter-toets gebruiken, want zo'n brok tekst leest niet erg makkelijk

edit: ik zie dat ik niet de enige ben die me aan je schrijfstijl stoor

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:50

Heb eigenlijk alleen de moeite gedaan om de eerste regels te lezen.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:53

Even buiten de discussie van Marstall om, heeft iemand ervaringen met het merk Bio-ron? Wij hebben sinds kort de granenmix voor onze paarden, maar ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die het kennen en er al langer mee werken. Ik weet ook niet in hoeverre het genoeg aanvulling is naast het gras..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 08:16

Gimli_ schreef:
Levita, een vraag voor jou: Ik heb laatst een proefverpakking Fibra besteld en ik moet zeggen; mooi product, paard vond 't erg smakelijk!
Paardlief krijgt momenteel, naast onbeperkt gras, een schep lucerne met wat olie. Hij kan de eiwitten goed kwijt in zijn spieropbouw en heeft, in tegenstelling tot 80% van de paarden hier in de kudde, totaal geen aanleg tot 'ploffen'. :+
Er zit 22% zetmeel (&suikers?) in het product, maar ik vond er in verhouding vrij weinig aan mais & spelt in zitten, dus of dat percentage werkelijk zo hoog is?
Nou goed, de fabrikant zal het beter weten dan ik, het viel mij alleszins mee in ieder geval.
Wat ik me dus afvraag is hoeveel Fibra nu verschilt van een schep lucerne met vit/min korrel? Dit heb ik eerder namelijk wel eens gevoerd, echter werd de korrel door paard niet graag gegeten (hij eet niet om 't eten zeg maar, als er 'n vogel fluit is dat belangrijker bij wijze van).
Dan mis je de mais en spelt (en wat er nog in zit, weet 't even niet uit m'n hoofd) maar heb je ook 'n redelijk compleet product, of is de korrel in Fibra aangepast op de andere bestanddelen?
Overigens kan mijn paard het wel hebben, die is eerder te schraal dan te vet. ;)

Binnenkort wordt er op de website van Fibra een onderzoek geplaatst waaruit blijkt dat 99% van het Nederlandse ruwvoer helaas niet meer voldoet aan de behoeften van onze paarden. Op basis van dat onderzoek is Fibra aangepast. Het houd dus rekening met op welke vlakken ons ruwvoer tekort komt. Fibra heeft geprobeerd deze aanvullingen zoveel mogelijk uit natuurlijke producten te halen vandaar de keuze voor luzerne, canadese timothee, spelt, maisvlokken, wortelvlokken en lijnzaadolie.

Jammer genoeg kun je met natuurlijke producten, zonder grenzen over te gaan (tav de gezondheid van het paard) niet aan voldoende hoge gehalten en juiste verhoudingen nutriënten komen die het paard nodig heeft. Daarom is er een vitaminen mineralenkorrel aan toe gevoegd. Op de site kun je lezen waarom welke grondstoffen gekozen zijn en wat ze toevoegen. Het is inderdaad zo dat het zetmeelgehalte lager lijkt als je het product ziet. Dat komt omdat het heel volumineus is. In een kilo schep voor brokken/ muesli, gaat maar ongeveer 300 gr Fibra. Maar ook in Luzerne zit wat zetmeel. Natuurlijk is er geen melasse, suiker of andere geur en smaak stoffen aan toegevoegd omdat het niet nodig is.

Net als met suiker, is er ook niet meer zetmeel toegevoegd dan nodig/ wat er in de producten die gekozen zijn (voor een zo volledig mogelijk spectrum aan vitaminen en mineralen) al in zat. Verder is er wel een verschil tussen suiker en zetmeel. Op de site van Fibra staat een antwword op een vraag van iemand die daarover gaat: http://fibra-paardenvoeders.nl/index.ph ... =page&id=6

Een voordeel van Fibra ten opzichte van jouw rantsoen is dus dat de vitamine mineralen korrel in Fibra afgestemd is op de luzerne en andere grondstoffen. Vooral ook de scheve calcium - fosfor verhouding van luzerne is dus opgelost.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:42

@myrzzza: je zal naast de granen toch een hoeveelheid luzerne en/of bietenpulp moeten aanbieden alleen al om de Ca/P balans in orde te krijgen. verder is het aan te raden om nog een compleet vitaminen en mineralen preparaat te geven...

ikzelf gaf ook een tijdje alleen volle granen (spelt, haver, gerst en maïs) met marstall force totdat de hoeveelheid luzerne om het graan te compenseren zodanig groot werd dat m'n paard amper nog hooi wilde eten. Nu geef ik een speciale muesli van D&H om het graan het compenseren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:59

Levita30 schreef:
Binnenkort wordt er op de website van Fibra een onderzoek geplaatst waaruit blijkt dat 99% van het Nederlandse ruwvoer helaas niet meer voldoet aan de behoeften van onze paarden. Op basis van dat onderzoek is Fibra aangepast. Het houd dus rekening met op welke vlakken ons ruwvoer tekort komt. Fibra heeft geprobeerd deze aanvullingen zoveel mogelijk uit natuurlijke producten te halen vandaar de keuze voor luzerne, canadese timothee, spelt, maisvlokken, wortelvlokken en lijnzaadolie.

Ik ben toch wel erg benieuwd naar dat onderzoek! 99% van het Nederlandse ruwvoer... dat is nogal een bewering. Maar goed, voordat ik daar een mening over vorm, wacht ik die informatie wel af - is bekend door wie het genoemde onderzoek is uitgevoerd?

Citaat:
Jammer genoeg kun je met natuurlijke producten, zonder grenzen over te gaan (tav de gezondheid van het paard) niet aan voldoende hoge gehalten en juiste verhoudingen nutriënten komen die het paard nodig heeft. Daarom is er een vitaminen mineralenkorrel aan toe gevoegd.

Het mag duidelijk ziijn dat het toevoegen van een vit/min korrel zonder een grondige analyse van het ruwvoer, altijd maar een 'slag in de lucht' blijft. Als producent kun je je eigenljk dan alleen maar op een 'gemiddelde' baseren en dat betekent dat, ondanks de wervende teksten om het voer als 'gezond' te promoten, je nog altijd tekorten kunt oplopen, dan wel van bepaalde stoffen te veel geeft.
Voor een werkelijk uitgebalanceerde voeding is het nodig het ruwvoer te analyseren en dan alleen dát aan te vullen of uit te balanceren wat het paard nodig heeft.
Uiteraard heeft dat ook zo z'n beperkingen: je moet kunnen beschikken over een grote voorraad van hetzelfde hooi, van hetzelfde land voordat je met enige vorm van zekerheid de ruwvoeranalyse kunt toepassen. Iemand die telkens losse baaltjes koopt die van verschillende grond afkomstig zijn, daar werkt dat uitbalanceren niet.

Dit gezegd hebbende, denk ik dat Fibra met name door het Timothee-aandeel, veruit te preferen is boven brok of muesli. Het zetmeel|suiker percentage mag dan wel rond de 22% zijn, dat is in de vergelijking met andere commerciële voeders laag. Voor - en ik zeg het met nadruk - een gezond en werkend paard is dat absoluut te behappen.
Voor paarden met Insuline Resistentie, EMS of Cushing is dit voer echter niet aan te bevelen - daar moet suiker|zetmeel onder de 10% en liefst nog lager, zijn.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:54

Jannepauli schreef:
Het mag duidelijk ziijn dat het toevoegen van een vit/min korrel zonder een grondige analyse van het ruwvoer, altijd maar een 'slag in de lucht' blijft. Als producent kun je je eigenljk dan alleen maar op een 'gemiddelde' baseren en dat betekent dat, ondanks de wervende teksten om het voer als 'gezond' te promoten, je nog altijd tekorten kunt oplopen, dan wel van bepaalde stoffen te veel geeft.
Voor een werkelijk uitgebalanceerde voeding is het nodig het ruwvoer te analyseren en dan alleen dát aan te vullen of uit te balanceren wat het paard nodig heeft.
Uiteraard heeft dat ook zo z'n beperkingen: je moet kunnen beschikken over een grote voorraad van hetzelfde hooi, van hetzelfde land voordat je met enige vorm van zekerheid de ruwvoeranalyse kunt toepassen. Iemand die telkens losse baaltjes koopt die van verschillende grond afkomstig zijn, daar werkt dat uitbalanceren niet.

Dat ben ik helemaal met je eens! Zeker ook met het oogpunt op bemesting (voorkomen van een hoog fructaan), is het super interessant om een analyse te hebben!! Als het mogelijk is, zou ik dat dan ook altijd aanraden. Maar dan loop je weer tegen een nadeel op.... de opneembaarheid van de nutrienten. Om een voorbeeld te noemen, een magnesium tekort komt regelmatig voor, ik heb een aantal gevallen gezien waar ondanks dat er voldoende in het ruwvoer zit toch een tekort was..... Dat betekend dat de opneembaarheid slecht is of dat de berekende theoretische behoefte niet juist is..... Dus van een analyse wordt je enorm veel wijzer maar helaas nog steeds geen garantie.... Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme voorstander van ruwvoer analyses! (Ik ben alleen erg kritisch.....)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:25

Nou, da's toch wat beperkt gedacht! Als, om maar bij je voorbeeld te blijven, een tekort aan magnesium geconstateerd wordt dan moet je niet alleen naar de hoeveelheid magnesium in het voer kijken, maar ook naar andere 'samenwerkende' mineralen, zoals bv calcium.
Om een exact op het paard toegepast advies te hebben moet aan de hand van de nrc2007 basisregels en de ruwvoeranalyse precies bekeken worden waar mineralen in balans met elkaar gebracht moeten worden willen ze uiteindelijk in het lichaam goed kunnen functioneren om het paard gezond te houden.

Overigens is een hooi c.q. ruwvoeranalyse niet voldoende voor een bemestingsadvies. Wel kun je er bepaalde conclusies aan verbinden als bepaalde stoffen te hoog of te laag zijn. Maar voor bemestingadvies laat je het best een grond analyse doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:30

Levita30 schreef:
Een voordeel van Fibra ten opzichte van jouw rantsoen is dus dat de vitamine mineralen korrel in Fibra afgestemd is op de luzerne en andere grondstoffen. Vooral ook de scheve calcium - fosfor verhouding van luzerne is dus opgelost.

Dat dacht ik inderdaad al. :j
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, daar kan ik wel wat mee!
Ik denk persoonlijk dat de calcium-fosfor verhouding geen problemen oplevert gezien de hoeveelheid die ik voer, maar als de korrel dat compenseert is dat altijd mooi natuurlijk.
Ik heb niet zoveel problemen het weinige graan dat er in zit, zoals al gezegd; mijn paard kan 't hebben en zal zich ook nooit over-eten.

En Jannepauli, ik ben 't volledig met je eens wanneer je een 'gezond en werkend' paard noemt. :j
Het blijft toch voeren op het oog, en per paard bekijken wat wel en niet werkt.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:59

Fibra, ik had er nog niet van gehoord, weer iets geleerd. Even een vergelijking gemaakt met de Vito, op voervergelijk mis ik wat gegevens helaas. Want wat zit er in de vitaminekorrel?
Ik ben op zoek naar iets on met een handje te mengen met de Vito, haffie heeft er genoeg van helaas en wegens ( nu stabiele) IR moeten we echt blijven opletten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:04

Soms helpt het om de Vito nat te maken, maar je kunt ook heel voorzichtig proberen om er een handje Optimaal doorheen te doen. Je kunt dan zelfs proberen om hem langzaam aan helmaal over te zetten op Optimaal, maar dat zou ik niet in de zomer doen ( vanwege gras wat al heel moeilijk ligt, als jouw Haf daar al op staat) en ook niet als het extreem koud is, daar hebben IR-ers ook last van.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:53

Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen, met 'n korte introductie.
Ik loop wellicht wat op de zaken vooruit, maar ik ben graag goed voorbereid. :)
Ik stel de vraag in dit topic omdat ik vanaf pagina 1 meelees en post en niet zit te wachten op reacties als 'geef 'm maar merriebrok/sportbrok' whatsoever.

Ik heb de verzorging van 'n jong paard op me genomen (3 van april), vriendin heeft er geen tijd voor.
Beestje heeft 'n hoop ellende gehad in de opfok, waardoor hij een achterstand heeft en bovenal nog vrij mager is.
Hij heeft geen wormen meer (had 'n zware infectie), tanden worden hopelijk volgende maand nagekeken, hij is sinds 'n paar maanden ruin.
Hij staat sinds gisteren bij mijn eigen paard, in 'n grote kudde 24/7 buiten met flink gras.
Groener dan 't gras is-ie zelf :+ en hij is nog druk bezig met een plekje zoeken in de kudde. Hopelijk gaat 'm dat niet al te veel kilo's kosten.
Afijn, wat ik me dus afvraag is of dit paard genoeg gaat bijkomen om de winter in te gaan. Ze hebben hier behoorlijk wat gras en in de winter onbeperkt hooi/voordroog, maar in zijn huidige conditie redt ie dat niet.
Ik zal morgen even een foto maken voor 't idee, maar zou ik er goed aan doen dit dier bij te gaan voeren wanneer hij binnen 'n maand/6 weken niet aanzienlijk is bijgekomen?
Mijn eigen paard is vorig jaar door spierproblemen afgevallen en ik weet dat 't er sneller af is dan aan, deze heeft ook nog flink wat in te halen dus hij kan wel wat gras gebruiken, maar ik wil niet met 'n mager paard de winter in natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:11

Even een vraag die mij bezighoud nu ik dit topic al geruime tijd volg:
Ik geef mijn beide paarden alleen gras, hooi, een halve kilo Pre Alpin Pre Aspero, een multivitamine (Formula4Feet), en olie als energieleverancier voor intensievere arbeid....
Als extra wilgentakken, berkentakken, soms wat riet.
Ik heb in het verleden verschillende soorten voer geprobeerd: Marstall, St Hippolyt, en nu vond ik HH best interessant....

Maar nu denk ik? Waarom zou ook? Ze zien er beter uit dan ooit. De 'langzame' suikers uit het ruwvoer geven voldoende energie...
Wat is nu eigenlijk echt het nut van voeders voor onze 'recreatiepaarden'... ik noem alles dat niet op Olympisch niveau hoeft te presteren namelijk gewoon een recreatiepaard....

Zou het eigenlijk wel nodig zijn?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:16

In veel gevallen niet Ninx. ;)
Het eea is wel afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer en het individuele paard.
Als jouw paarden het goed doen op hun huidige rantsoen, lekker laten zo! Never change a winning team!
Mijn paard krijgt onbeperkt gras (hooi/voordroog in de winter) en een flinke schep lucerne met wat olie.
Als ik een lange rit heb gemaakt krijgt ie 'n plastic bekertje HH. Glimt als 'n spiegel en energie genoeg, prima toch?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:17

Altijd lastig dit soort situaties. In eerste instantie zou je even kunnen afwachten hoe ie het gaat doen op het gras en in de kudde en op basis daarvan besluiten al dan niet bij te voeren. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een paardje met zo'n verledenwel sowieso wel wat extra's kan gebruiken voor een tijdje, los van of ie qua gewicht bijtankt van het gras.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:18

Gimli_ schreef:
In veel gevallen niet Ninx. ;)
Het eea is wel afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer en het individuele paard.
Als jouw paarden het goed doen op hun huidige rantsoen, lekker laten zo! Never change a winning team!
Mijn paard krijgt onbeperkt gras (hooi/voordroog in de winter) en een flinke schep lucerne met wat olie.
Als ik een lange rit heb gemaakt krijgt ie 'n plastic bekertje HH. Glimt als 'n spiegel en energie genoeg, prima toch?

Eens! Als het goed gaat, lekker zo laten!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:24

Haha Ninx, ik moet toch wel enórm lachen om dat verhaaltje in je profiel, geniaal!! :D

Equi_libre bedankt voor je reactie.
Uiteraard wacht ik het even af, hij heeft even nodig om zich te settelen en daarbij kan hij nog helemaal niks, dus even uit de kudde halen en 'n bakje gras geven zit er ook nog niet in. :')
Ik wil 'm sowieso 'n kuurtje groene leem geven, even alle rommel uit dat magere lijfje, zodat-ie alles wat naar binnen gaat ook kan opnemen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:26

Dat is wel slim ja leem oid. Krijg je hem dat wel gevoerd dan?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:30

Ik hoop dat ik 'm over 'n weekje of 2 kan meenemen voor 'n bakje voer, als hij een beetje tot rust gekomen is.
Op dit moment heeft dat geen zin, dan veroorzaak ik alleen maar stress bij 'm en daar wordt-ie niet dikker van.
Bovendien zit er nog geen basispakket 'hoe ga ik met de mens om' in, dus om geen vervelende gewoontes te creeëren laat ik 'm nog maar even.
Heb nog wat grasbrokken staan om te weken, dus daar gooi ik die leem doorheen en dan hopen dat meneer het eet.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:36

hahaha, jammer dat ie geen gebruiksaanwijzing heeft meegekregen ;-). Gaat vast goedkomen, een goeie plek, met een goed baasje en veel liefde, dan komt ie een heel eind!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:44

Hij mag zich gelukkig prijzen met zo'n adoptiemoeder, al zeg ik 't zelf. :D
Ik ga er nog m'n handen vol aan krijgen, maargoed, ik wist waar ik aan begon.
Laat 'm eerst maar eens wat bijkomen, als 't niet van gras alleen lukt ga ik 'm toch maar wat bijvoeren, voor de winter moet-ie toch wel wat reserves hebben opgebouwd.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:07

Nou, bij deze even 'n plaatje voor erbij.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DTGA8BCY.jpg

Hij wordt niet zo graag benaderd in de wei (draait meteen z'n achterwerk naar je toe) en stilstaan was ook geen optie.
Had 'm 't liefst op stand gehad, dan zie je eea het beste, zijn hals lijkt er bijvoorbeeld ondersteboven op te zitten want hij mist natuurlijk elke vorm van bespiering.
Het is hier gigantisch heuvelachtig dus spiertjes trainen doet-ie lekker zelf.
Hij is in 'n aantal maanden wel wat aangekomen, maar nog steeds mager. Denk wel dat 't gras hier (onbeperkt) flink verschil gaat maken, hij was ook al 'n stuk relaxter vandaag.

Zodra ik 'm uit de groep kan halen volgt er 'n leem-kuurtje, voor de rest kijk ik even hoe het aankomen vordert. :)

Mijn eigen berggeit staat er overigens heel gezond bij hoor :D

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DPXUME3E.jpg