Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gimli_ schreef:Levita, een vraag voor jou: Ik heb laatst een proefverpakking Fibra besteld en ik moet zeggen; mooi product, paard vond 't erg smakelijk!
Paardlief krijgt momenteel, naast onbeperkt gras, een schep lucerne met wat olie. Hij kan de eiwitten goed kwijt in zijn spieropbouw en heeft, in tegenstelling tot 80% van de paarden hier in de kudde, totaal geen aanleg tot 'ploffen'.
Er zit 22% zetmeel (&suikers?) in het product, maar ik vond er in verhouding vrij weinig aan mais & spelt in zitten, dus of dat percentage werkelijk zo hoog is?
Nou goed, de fabrikant zal het beter weten dan ik, het viel mij alleszins mee in ieder geval.
Wat ik me dus afvraag is hoeveel Fibra nu verschilt van een schep lucerne met vit/min korrel? Dit heb ik eerder namelijk wel eens gevoerd, echter werd de korrel door paard niet graag gegeten (hij eet niet om 't eten zeg maar, als er 'n vogel fluit is dat belangrijker bij wijze van).
Dan mis je de mais en spelt (en wat er nog in zit, weet 't even niet uit m'n hoofd) maar heb je ook 'n redelijk compleet product, of is de korrel in Fibra aangepast op de andere bestanddelen?
Overigens kan mijn paard het wel hebben, die is eerder te schraal dan te vet.
Levita30 schreef:Binnenkort wordt er op de website van Fibra een onderzoek geplaatst waaruit blijkt dat 99% van het Nederlandse ruwvoer helaas niet meer voldoet aan de behoeften van onze paarden. Op basis van dat onderzoek is Fibra aangepast. Het houd dus rekening met op welke vlakken ons ruwvoer tekort komt. Fibra heeft geprobeerd deze aanvullingen zoveel mogelijk uit natuurlijke producten te halen vandaar de keuze voor luzerne, canadese timothee, spelt, maisvlokken, wortelvlokken en lijnzaadolie.
Citaat:Jammer genoeg kun je met natuurlijke producten, zonder grenzen over te gaan (tav de gezondheid van het paard) niet aan voldoende hoge gehalten en juiste verhoudingen nutriënten komen die het paard nodig heeft. Daarom is er een vitaminen mineralenkorrel aan toe gevoegd.
Jannepauli schreef:Het mag duidelijk ziijn dat het toevoegen van een vit/min korrel zonder een grondige analyse van het ruwvoer, altijd maar een 'slag in de lucht' blijft. Als producent kun je je eigenljk dan alleen maar op een 'gemiddelde' baseren en dat betekent dat, ondanks de wervende teksten om het voer als 'gezond' te promoten, je nog altijd tekorten kunt oplopen, dan wel van bepaalde stoffen te veel geeft.
Voor een werkelijk uitgebalanceerde voeding is het nodig het ruwvoer te analyseren en dan alleen dát aan te vullen of uit te balanceren wat het paard nodig heeft.
Uiteraard heeft dat ook zo z'n beperkingen: je moet kunnen beschikken over een grote voorraad van hetzelfde hooi, van hetzelfde land voordat je met enige vorm van zekerheid de ruwvoeranalyse kunt toepassen. Iemand die telkens losse baaltjes koopt die van verschillende grond afkomstig zijn, daar werkt dat uitbalanceren niet.
Levita30 schreef:Een voordeel van Fibra ten opzichte van jouw rantsoen is dus dat de vitamine mineralen korrel in Fibra afgestemd is op de luzerne en andere grondstoffen. Vooral ook de scheve calcium - fosfor verhouding van luzerne is dus opgelost.
Gimli_ schreef:In veel gevallen niet Ninx.
Het eea is wel afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer en het individuele paard.
Als jouw paarden het goed doen op hun huidige rantsoen, lekker laten zo! Never change a winning team!
Mijn paard krijgt onbeperkt gras (hooi/voordroog in de winter) en een flinke schep lucerne met wat olie.
Als ik een lange rit heb gemaakt krijgt ie 'n plastic bekertje HH. Glimt als 'n spiegel en energie genoeg, prima toch?