Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:50

Ik heb ook een 24/7 weideganger, koudbloed en sober maar wel in de leeftijd van de groei (al hoeft ie van mij echt niet hoger hoor :+ )
Ik wil hem wel iets bijvoeren maar wat? Het wordt al snel 'te veel' en ik heb angst voor exceem.
Wil aan de andere kant ook niet dat hij tekorten krijgt.

Had nog een restje marstall havervrij van mijn vorige paard maar dat eet deze dan weer niet.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:12

rider01, beetje force is wellicht voldoende
evt met schepje of handje wiesencobs, dat eten ze bij mij allemaal zo

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:13

Laatst is er iemand van Marstall gewest en heeft voedingsadvies gegeven..

Heeft iemand al ervaring met lusitano marstall voer?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:49

SteffiiY schreef:
Laatst is er iemand van Marstall gewest en heeft voedingsadvies gegeven..

Heeft iemand al ervaring met lusitano marstall voer?

Je bedoelt waarschijnlijk Marstall condicion?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:13

Een stalgenootje van me is net begonnen met de condition, ik zal haar eens vragen naar ervaringen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:58

Mijn haflinger heeft op het moment een hoestrobleem, dit word uiteraard behandel door de dierenarts.

Ik vroeg me af of er iets was wat ik als onderstening als extra nog kan voeren en of dat zin heeft, ik dacht aan de symphonie, dit is dan niet als hoofdvoer maar als extra erbij.

Werkt het inderdaad zo goed o de luchtwegen, of zijn er andere tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:26

oma's middeltje:tijmsiroop.
misscihen niet heel gezond hoor,maar dat voerde ik vroeger wel eens aan hoesters.

(huidige pony hoest nooit,dus heb me er verder nooit in verdiept)

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:27

Loes'sCorner schreef:
Mijn haflinger heeft op het moment een hoestrobleem, dit word uiteraard behandel door de dierenarts.

Ik vroeg me af of er iets was wat ik als onderstening als extra nog kan voeren en of dat zin heeft, ik dacht aan de symphonie, dit is dan niet als hoofdvoer maar als extra erbij.

Werkt het inderdaad zo goed o de luchtwegen, of zijn er andere tips?

Sinfonie werkt goed!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:37

Ok, dan halen we dat morgen meteen mee.

Weet iemand wat de suiker en zetmeel waardens zijn?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:40

ik ben begonnen met de senior plus! mijn pony is dan wel 18 maar merk dat hij het wel nodig gaat krijgen! meng het nu nog met de sinfonie!
hij krijgt echt van die kleine kwaaltjes dus ben voorzichtig ermee begonnen..hij krijgt wel minder voer nu omdat het toch wat rijker krachtvoer is...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:43

Anoniem schreef:
oma's middeltje:tijmsiroop.
misscihen niet heel gezond hoor,maar dat voerde ik vroeger wel eens aan hoesters.

(huidige pony hoest nooit,dus heb me er verder nooit in verdiept)

Er zit tijm in pure vorm in de Sinfonie. :D

Kruiden samenstelling: smalle weegbee, brandnetel, heemst, sparrenaalden, kummel, anijs, venkel, fenegriek, salie, berkenbladeren, kamille, jeneverbes, tijm, koriander, eucalyptus en knofook.

Denk dat de Sinfonie een goede aanvulling is voor een paard met luchtweg problemen. Verwacht geen geweldige veranderingen, ik zou het eerder zien als een ondersteuning. Voor meer effect moet je het 15 minuten in kokend water laten trekken (dan ademen ze de dampen in).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:48

ben benieuwd naar anderen die senior plus gebruiken voor paarden onder de 20... ) anders moet ik heel het topic doorspitten, sorry )

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:49

Het is eigenlijk ook puur voor ondersteuning, hij krijgt medicatie ervoor.

Kan alleen echt nergens dat suiker/zetmeel gehalte vinden, niemand hier?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:52

Loes'sCorner schreef:
Het is eigenlijk ook puur voor ondersteuning, hij krijgt medicatie ervoor.

Kan alleen echt nergens dat suiker/zetmeel gehalte vinden, niemand hier?

Ik weet het ook niet, de voedingsadviseur van Marstall wist het ook niet uit zijn hoofd. Hij kon mij wel vertellen dat hij vrij rijk is. Wss rond de 30% suiker+zetmeel.

Ik voer slechts 100 gram per dag dus voor mij was dat geen bezwaar, omdat op zulke kleine hoeveelheden het niet te merken is.

Als advies geeft Marstall zelf (als "verrijking" van je huidige voer) 200 tot 500 gram per dag voor een klein paard (en die hoeveelheid dan minderen met je andere voer wat je geeft).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:53

Ok , ja bij mij word het ook puur als aanvulling gevoerd, de rest is suiker en zetmeel arm.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:02

Stel je geeft 10 kg hooi, dan zit je met (gemiddelde waardes) op ca 1000 gram suiker wat je paard binnen krijgt per dag.

Wanneer je dan 300 gram Sinfonie voert krijgt je paard een extra hoeveelheid van 90 gram suiker+zetmeel binnen.
Dit is dus bijna een druppel op een gloeiende plaat, zeker wanneer je het niet constant voert en bijv. alleen nu ter ondersteuning.

Ik voer ook bewust zetmeel+suiker arm (ivm Cushing) en de voedingsadviseur van Marstall verzekerde mij dat het tot ca 250-300 gram veilig te voeren was voor mijn paard. (Ik kies dan zelf voor zo min mogelijk omdat ik het alleen voer om haar de Force te laten eten,d us ze krijgt maar 100 gram).

Dus ik denk dat het voor jouw paard ook veilig is. :)

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:17

Hoi! Ik heb een paar weken terug advies aangevraagd bij Marstall maar ik heb nog geen antwoord gehad.
Kunnen jullie mij soms helpen?

Het gaat om een 20 jarige D pony. Ik heb vorig jaar het advies gehad om haar 1.5 kilo Marstall senior plus te voeren.
Het probleem is eigenlijk dat ze te dik is.

We rijden 4á 5 keer per week maar doordat een paar weken terug hoefkatrol geconstateerd is, is dit onzeker geworden.
Ook moest ze hierdoor van de arts afvallen. Ze staat niet op gras en krijgt 3 á4 keer per dag hooi.

Kan ik nog iets aan mijn krachtvoer doen om haar wat te laten afvallen?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:33

faser light?force?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:07

MarisftRoos schreef:
Hoi! Ik heb een paar weken terug advies aangevraagd bij Marstall maar ik heb nog geen antwoord gehad.
Kunnen jullie mij soms helpen?

Het gaat om een 20 jarige D pony. Ik heb vorig jaar het advies gehad om haar 1.5 kilo Marstall senior plus te voeren.
Het probleem is eigenlijk dat ze te dik is.

We rijden 4á 5 keer per week maar doordat een paar weken terug hoefkatrol geconstateerd is, is dit onzeker geworden.
Ook moest ze hierdoor van de arts afvallen. Ze staat niet op gras en krijgt 3 á4 keer per dag hooi.

Kan ik nog iets aan mijn krachtvoer doen om haar wat te laten afvallen?

krijgt ze voldoende ruwvoer? als dat zo is zou ik gewoon maar een halve kilo per dag voeren hoor... senior schijnt wat rijker voer te zijn .
ben het nu ook aan t voeren en die van mij krijgt dus halve kilo ( is ook een D pony) per dag met ruim voldoende gras! mijne is ook wat te dik, maar dat kwam door stilstaan dmv blessure!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:19

De gift van 1,5 kilo is wel veel. Of bedoel je 1,5 schep voer?
Als het echt 1,5 kilo is zou ik beginnen met daarin te minderen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:20

sorry ik bedoelde ook een halve schep voer bij mijn pony :+

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:26

Ik heb toen der tijd van Marstall het advies gekregen om 1.5 kg te gaan voeren. Ze staat nu dus op 1.5 kg.
Toen was ze ook al te dik, dit heb ik er toen ook bij vermeld.
Ik heb toen ook gevraagd of ik minder kon gaan voeren wanneer ze bijvoorbeeld even stil stond. Dit kon wel maar dan moest ik force gaan bijvoeren zodat ze wel alle voedingstoffen binnnen krijgt.

Ze krijgt voldoende ruwvoer. Ik kan dus gewoon minder gaan voeren en dan krijgt ze nog wel alle voedingsstoffen binnen? Hoeveel zouden jullie aanraden? Een halve schep ofzo?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:41

Tja, dan is het een hele goede optie om nu Senior en Force te gaan geven. Waarschijnlijk luidde het advies toentertijd zo omdat het even afwachten was hoe jouw paard zou gaan reageren op de Senior.

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:45

Dan ga ik dat doen! Bedankt voor het advies.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:31

Ik kom me ook even melden. Heb me de afgelopen tijd aardig ingelezen over het voer van Marstall. Ook heb ik via de site 2 voedingsadviesformulieren in gevuld, dit heb ik gisteren of eergisteren gedaan en heb net een telefoontje gehad van een meneer die mij vertelde dat hij graag de paarden wilde zien. Prima! Dus deze meneer komt dinsdag langs, en moet hiervoor een uur reizen (geen kosten voor mij :D ). Heb hem maar meteen verteld dat ik dat een goede service vind. (wat ik niet gewend ben van voerleveranciers als je maar 1 of 2 paardjes hebt...) Dus ik ben hele erg benieuwd wat deze man allemaal te vertellen heeft... :o