[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:26

Ik kom hier ook eens binnen neuzen.
Sinds zondag een dametje met flink overgewicht.
Maar goed,we gaan rustig aan beginnen met de afvalrace.
Voor nu komt ze niet op gras, ze krijgt hooi en stro uit slowfeeders en een vit korrel.
Ze mag deze week rustig wennen aan haar nieuwe thuis en vriendjes en dan gaan we het bewegen eens op pakken.
Ik dacht er aan om te beginnen met wandelen (duurtraining) en zo haar conditie opbouwen.
Indien dit goed gaat en ze wat meer kan hebben wil ik ze naast de fiets mee nemen voor wat langere stukken te gaan draven.
Ook naast de sulky met mijn andere pony kan ze straks lekker mee om haar conditie te verbeteren.
Longeren e.d. wil ik pas mee gaan beginnen als ze echt al wat afgevallen is, lijkt me niet prettig voor haar om nu op een cirkel te lopen. Eerst vetjes eraf en van liever lee spieren opbouwen.

timokyana

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:10

Inmiddels wandelen we om de dag en is haar rantsoen beperkt. Echt afgevallen zal ze nog niet zijn, maar haar lijf is in elk geval minder strak.
Woensdag komt de veearts en dan hoop ik een inschatting te kunnen maken van haar gewicht en wat advies te krijgen.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:18

doemaar schreef:
1 handje brok. Hooi krijg ze nu niet. Straks weer als ze de paddock op komen maar dan moeten ze samen doen ze staan in kudde verband.

En werken doet ze zeker 5 dagen fanatiek.

Even een stand foto

[ Afbeelding ]

Ik heb niet al je posts gelezen, dus excuses als ik ergens overheen gelezen heb. Maar heb je al eens een vitamine korrel geprobeerd? 1 handje brok is wat betreft nutriënten wel heel weinig voor jouw pony.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:21

Wat ik me ook afvraag is of jullie wel eens een rantsoen berekening hebben laten maken voor je paard? Je zou zo namelijk veel gerichter kunnen gaan voeren wat betreft ruwvoer en krachtvoer, in de zin van energie beperking op basis van het gewicht, geslacht en de conditie van het paard. Maar ook het voldoen aan de behoefte van nutriënten, omdat je tekorten aan nutriënten veel ziet bij paarden die gewicht moeten verliezen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:31

Ik heb voor bel al weel eens een rantsoen berekening laten maken. Was gratis, bij het kopen van Fibra. Sinds die van mij daarop staat en ik probeer met ruwvoer er ook zoveel mogelijk aan te voldoen, is ze aan het afvallen. Niet super snel, maar ze valt af.
We hebben nu Pavo Nature's Best weer, omdat mijn vader dacht dat Fibra te duur zou zijn. Maar nu hij de prijs weet, wil hij niks meer anders. Hij is bang dat ze op Pavo toch weer gaat aankomen en niet voldoende vitaminen binnen krijgt. Dus zodra die zak op is van Pavo krijgt ze weer Fibra.
Want van de Fibra mag ze 1,5 kg en dan krijgt ze al haar vitaminen binnen. En bij Pavo mag ze maar een kwart maatschep hebben en dat is eigenlijk al te veel aan suikers voor haar.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:50

Goed om te horen :) hoe voer je nu anders, nadat je de rantsoen berekening hebt laten maken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 21:52

Je zou in plaats daarvan ook naar een vitaminebrok kunnen kijken waar je maar een 100gr van hoeft te voeren.
Of naar Faser light van Marstall. Ook een hele fijne muesli voor sobere paarden, waar alles in zit.
Ik voer het in combinatie met een vitaminebrok en dat bevalt zeer goed.

Even voor de beeldvorming, zie mijn jaaroverzicht hoeveel mijn haflinger is afgevallen in een jaar tijd: [EJL-ITP] Een bijzonder jaar met alpenquarter Jim
Of eigenlijk 9 maanden, want het was geen vol jaar.

Ik heb nooit een rantsoenberekening laten maken. Wat bereken je dan precies en op basis waarvan?
War ik wel lastig vind is dat ik een allergiegevoelig paard heb en ook nog eens een vreselijk moeilijke eter. Dus dan ben ik wel benieuwd wat er uit zou komen en of ik dat ook zou kunnen voeren. Of dat ik toch bepaalde compromissen zou moeten sluiten....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 22:13

Wat doe je als je paard te grof hooi en dus ook stro niet kan verteren (veel water bij de mest)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:25

Amanda schreef:
Je zou in plaats daarvan ook naar een vitaminebrok kunnen kijken waar je maar een 100gr van hoeft te voeren.
Of naar Faser light van Marstall. Ook een hele fijne muesli voor sobere paarden, waar alles in zit.
Ik voer het in combinatie met een vitaminebrok en dat bevalt zeer goed.

Even voor de beeldvorming, zie mijn jaaroverzicht hoeveel mijn haflinger is afgevallen in een jaar tijd: [EJL-ITP] Een bijzonder jaar met alpenquarter Jim
Of eigenlijk 9 maanden, want het was geen vol jaar.

Ik heb nooit een rantsoenberekening laten maken. Wat bereken je dan precies en op basis waarvan?
War ik wel lastig vind is dat ik een allergiegevoelig paard heb en ook nog eens een vreselijk moeilijke eter. Dus dan ben ik wel benieuwd wat er uit zou komen en of ik dat ook zou kunnen voeren. Of dat ik toch bepaalde compromissen zou moeten sluiten....

Heb je ooit een provocatietest laten doen? Wat zijn de allergenen waar je paard allergisch voor is?
Een rantsoenberekening gaat op basis van het gewicht, het geslacht en de mate van arbeid wat het paard verricht, op basis van deze gegevens wordt de voedingsbehoefte bepaald wat betreft voedingsstoffen/nutriënten. Je kunt gerichter gaan voeren op die manier, het is erg handig als het paard af moet vallen en je er zeker van wilt zijn dat het voldoende nutriënten binnen krijgt, naar zijn behoefte, maar ook om te kijken wat het gehalte aan EWPa (energie) is wat het paard binnen moet krijgen om af te vallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 23:43

Ja voornamelijk mijten. Alle soorten mijten.
Maar hij reageert bijvoorbeeld ook op luzerne in de vorm van schuren, terwijl dat niet uit de test kwam.

Maar gewicht vind ik een lastig iets om te zoiets berekenen. Een koudbloed van 1.50 zal zwaarder zijn dan een welshpony van 1.50. Of mochten ze hetzelfde wegen, is de welsh waarschijnlijk veel te zwaar. Daarentegen zal de koudbloed minder aan voer nodig hebben, wellicht evenveel aan vitamines en mineralen, ook al doen ze hetzelfde werk. Een koudbloed heeft over het algemeen minder energierijk voer nodig dan een warmbloed, aangezien de opname van voedingststoffen van een koudbloed hoger is dan van een warmbloed. Daar is het ook een sober ras voor.

Dus worden er naast gewicht, geslacht en arbeid ook naar ras gekeken en naar paarden persoonlijk?
Want zo wordt mijn haflinger dik van lucht, maar ik ken er ook die niet dik te krijgen zijn. Niet ieder paard van hetzelfde gewicht, geslacht en arbeid is hetzelfde, dus mijns inziens zal een rantsoenberekening vooral een uitgangspunt kunnen zijn, maar geen advies om klakkeloos te volgen. Kijk naar wat je paard nodig heeft, of juist niet. En wil je echt weten wat je in je voer nodig hebt: Laat een algemeen bloedbeeld testen, zodat je weet waar je tekorten op je voer zitten (of niet) en pas waar nodig je voer aan. En laat dan na een paar maanden opnieuw testen om te kijken of alles dan wel op peil is.

Maar goed, dat is mijn mening :)

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:12

Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen koudbloed en warmbloed paarden, en er wordt door sommige voedingskundigen/nutritionisten gekeken naar huidige voeding.

Ik ben het met je eens dat je met een bloedtest meer zekerheid hebt wat betreft tekorten, maar de voedingsbehoefte kun je niet uit een bloedtest aflezen. Rantsoen berekening is er niet alleen om tekorten waar te nemen, maar kan juist goed preventief ingezet worden of bij een paard wat gewicht moet verliezen, om tekorten te voorkomen. Het is zoals jij zegt inderdaad een richtlijn om te volgen.

Dat je paard gevoelig reageert op luzerne verbaasd me niet echt, allergie gevoelige paarden reageren doorgaans vaak sneller op eiwitrijke voedermiddelen. Luzerne is eiwitrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 01:27

Ik neem aan dat dit topic nog steeds gebruikt mag worden?
Heb nu een tinker.
Ze is toch echt te dik maar zie geen mogelijkheid om haar af te laten vallen.
Ze krijgt alleen maar hooi in de winter en af en toe snoepjes.
Ze beweegt niet heel veel maar ik heb geen bak dus dat kan niet.
Ze staat 1,5 tot 7 uur per dag buiten maar doet dan weinig.
In de zomer staat ze op best veel gras.
Mogelijkheid voor verplaatsen is er niet.
Ze beweegt dan wel meer.
Ik dacht in de zomer aan zo'n soort ding om de mond.
Maar weet niet of dit vervelend is...
Hoop dat jullie oplossingen hebben!

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:51

Belle2000 schreef:
Heb nu een tinker.
Ze beweegt dan wel meer.

Is strookbegrazing geen optie? :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:11

Belle, ik zou toch gaan kijken voor beweging. Je kan je paard wel zo weinig eten geven maar met echt goeie, gerichte training in combinatie natuurlijk met juiste voeding zal je veel sneller resultaat zien. Geen bak? Ik had een bak en ik gebruikte hem nooit :D Lekker de weg op en het bos in, kilometers maken! Met gerichte LSD (low, slow distance) zal je paard het meeste vet gaan verbranden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:17

foscy schreef:
Belle2000 schreef:
Heb nu een tinker.
Ze beweegt dan wel meer.

Is strookbegrazing geen optie? :)

Dit doen we al!
Piekosjj schreef:
Belle, ik zou toch gaan kijken voor beweging. Je kan je paard wel zo weinig eten geven maar met echt goeie, gerichte training in combinatie natuurlijk met juiste voeding zal je veel sneller resultaat zien. Geen bak? Ik had een bak en ik gebruikte hem nooit :D Lekker de weg op en het bos in, kilometers maken! Met gerichte LSD (low, slow distance) zal je paard het meeste vet gaan verbranden.

Ik zou zelf ook graag meer buiten rijden.
Maar ik wil beslist niet in het donker rijden omdat ik dat helemaal niet fijn vind. Dus kan ik maar 3 dagen in de week echt lang en 1 keer kort buitenrijden.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:32

Dat is toch al redelijk wat? Veel meer moet je in het begin ook zeker niet doen.
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar misschien heb je aan dit artikel wat. Het gaat van origine over het op conditie krijgen van een endurance paard, maar in principe kan je dit op elk paard toepassen en aan je eigen ambities aanpassen.
http://perseveranceendurancehorses.word ... -training/

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:48

Bel is nu zeker 40 kilo afgevallen, en ik rij eigenlijk alleen maar 3 keer in de week.
1x intensief dressuur(les) en 2x bossen of dressuur.
En ze krijgt in plaats van Pavo, Fibra (anti-Itch of Premium) en daar is ze dus binnen 1,5 maanden 40 kilo mee afgevallen. Nu lijkt ze te stabiliseren in haar gewicht.
Al heeft ze nog wel haar vet bulten.
Haar schouders zie je nu echt goed en op haar flanken is ze een klein beetje ingevallen, ribben zijn nog niet super voelbaar en haar billen zijn nu bijna geheel rond. Volgens de DA moest het vet dat ze nu had, in spieren omgezet worden.

Ze krijgt overdag weidegang(in de zomer 24 uur) en dan gaat ze 's avonds naar binnen. In de wei wordt hooi bij gevoerd en in stal krijgt ze natuurlijk ook hooi
Zal woensdag een foto maken als het lukt

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:00

Zoals beloofd:
Bel eerst:
bel eerst
Quote van de laatste foto's van bel
Madje1992 schreef:
Hoeveel een andere houding voor Bella kan doen:
http://i979.photobucket.com/albums/ae271/Madje1992/My%20Horses/a884caa3-456e-42be-b756-10b66a8542b6_zps7a6a7936.jpg
http://i979.photobucket.com/albums/ae271/Madje1992/My%20Horses/086b040a-1493-45d5-a159-3bc8c5f45469_zps81ff674d.jpg

Volgens de Hoefsmid, zit er op de schouder nog wel wat 'opvulling' (oftewel vet). Maar is ze heel erg netjes, en volgens de hoefsmid zou ze ook niet veel dunner meer worden, want dit was ook haar bouw.
Maar ik wil er nog wat kilo's vanaf :o Mijn dame was weer blij dat de grote baas weer thuis is. Nu krijgt ze weer 2 plakken hooi in de avond.

Bel nu:
Haar billen
linkerzijde
haar rechterzijde

Wat vinden jullie ervan?
Laatst bijgewerkt door Madje1992 op 20-12-14 21:15, in het totaal 2 keer bewerkt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:13

Die is goed afgevallen!! Helemaal vergeleken met je foto's van 09-08

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:23

Graag zou ik jullie mening willen horen over het gewicht van mijn paard.
Naar mijn idee is ze eigenlijk altijd te dik geweest. Ze is wel rondgeribt, maar dit is wat te.
Ze wordt 3 tot 4 keer per week gereden of gelongeerd. In de winter krijgt 6 tot 7 kilo hooi per dag en na het rijden 500gram muesli. In de winter staat ze 6 tot 7 uur per dag op de paddock. In de zomer staat ze 8 tot 9 uur per dag op het gras.

Afbeelding

Afbeelding

Beenvetjes
http://i62.tinypic.com/erfqqb.jpg

Bilvetjes
http://i59.tinypic.com/2i9584i.jpg

Wat mij ook opvalt is dat ze vrij grote tietjes heeft bij haar borst. Is dat ook een teken van overgewicht of is dat afhankelijk van het paard?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:13

Ik vind je paard echt niet te dik. En die tietjes zijn waarschijnlijk spieren....

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:00

Ik vind jouw paard ook niet te dik.
Zie een paard met spieren, geen ronde buik, je kunt de schouders zien, en van wat ik zo kan zien lopen de billen niet in appelvorm.
En dat van de borst is waarschijnlijk gewoon afhankelijk van het paard. Ten minste, ik zie het niet iets wat je kunt gebruiken om te kijken of je paard te dik is.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:50

Graag had ik jullie mening gehoord over mijn paarden (2friezen en 1 haflinger)
Zijn ze te dik/ te mager of goed zo?

Jelle:
Was in de zomer veel te dik is nu flink af gevallen, genoeg afgevallen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Romke:
Stond volgend de DA wat te mager, is hij nu goed zo?
Moeilijk dik te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rambo:
Krijgt niet veel eten, "word dik van de lucht" :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt :+

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:57

Heb je misschien foto's die groter zijn? Op deze kan ik het niet goed beoordelen. En dan vooral echt recht op de zijkant?

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:21

Madje1992 schreef:
Heb je misschien foto's die groter zijn? Op deze kan ik het niet goed beoordelen. En dan vooral echt recht op de zijkant?

Als je op de foto klikt word die normaal groter, ik heb momenteel geen andere foto's