Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:07

Voer ook geen C4L meer maar dan om een andere reden. Als ik mijn paardjes de maximale aanbevolen hoeveelheid geef vallen ze af. Wil er geen voer met hoge suiker/zetmeel gehaltes naast geven dus ben overgegaan op voer met veel energie maar toch weinig suiker/zetmeel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:08

En wat voor voer is dat?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:16

Ja, dat wil ik ook graag weten. Een kennis van mij geeft haar paard nu Hugo kruidenmuesli maar ook daar zit 24% suiker/zetmeel in. Maar omdat dit natuurlijk suikers zijn kon dat geen kwaad....

Nou ik wil de energie onder het zadel niet kwijt mar wel een gezonder paard. Ze heeft 2 weken terug haar enting gehad en loopt regelmatig met vieze ogen en nu dus ook mok. Die zag er nu wel beter uit overigens terwijl ik nog niets aan het voer had veranderd.

Lastig maar vooralsnog denk ik er toch wel over om het duurdere c4l weer in huis te halen, daar deed ze het lichamelijk goed op. Wellicht weer combineren met sportsfit voor dat stukje energie...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:21

je kunt ook de dieetmix van Subli proberen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 20:26

Hugho muesli is toch ook nogal duur?Als je al luzerne geeft kun je misschien voor extra energie wel haver bij geven..Dat trekt dan meteen weer het hoge calcium gehalte van de luzerne recht..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:05

Hugho is idd ook hartstikke duur, het idee daarachter was echter dat je daar dan minder van hoefde te geven, ik heb dat nog niet helemaal uitgezocht omdat ik nog steeds denk dat ik toch al gauw een kg per dag moet geven bij mijn Fries om aan de juiste verhoudingen te komen. En dan is het zeker duurder dan c4l! Het passeerde even de revue zullen we maar zeggen :)
Nog even los van het feit dat ze heel heet wordt van haver lijkt mij dat ze dan nog niet aan alle voedingswaarden komt en je dan nog moet bijvoeren.
Ik heb met Hartog overlegd en ik kon nog wel meer luzerne geven zonder dat ik producten bij moest geven vanwege de scheve verhoudingen, volgens mij kon je tot 10 liter probleemloos bijvoeren. Ik geef 3 liter per dag.
Ik heb wel al het een en ander bekeken op voervergelijk en qua vitamines en mineralen komt C4l steeds het beste uit de bus, voor mij een reden om niet die producten te verkiezen.
Mijn overstap naar sportsfit was in overleg met Pavo als goedkopere maar goede vervanger van c4l. Goedkoper wel maar met aanzienlijk meer suikers... en dat zal normaliter niet zo'n probleem zijn maar ze reageert er toch wel op.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:12

Ja ik bedoelde ook eigenlijk care4life aangevuld met haver en lucerne,maar dan ben je nog duur uit en als je paard er te heet van wordt..Het blijft altijd lastig dat voeren -O-

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:52

Oh sorry ik dacht dat je lucerne en haver bedoelde :D en dat lijkt me niet zo'n heel strak plan....

Misschien moet ik ook wel zoeken naar een balans met c4l en sportsfit, enerzijds de energie en anderzijds minder suikers = de ideale combi *\o/* (zegt ze heel optimistisch :j ) Eerst die mok eruit, en dat was al weer veel beter dan gisteren dus dat moet goed komen en dan de c4l weer invoeren om de weerstand weer op te krikken +:)+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:07

*denkt mee* En Sportsfit aangevuld met een kruidenmix (van bijv. de paardendrogist)? Dat lijkt me goedkoper dan C4L?

Zelf heb ik mijn eigen soort van C4L gemaakt :P
compact gras, vitaminekorrel, kruidenmix, appelazijn, olie en een handje Dieetmix
Misschien veel werk om te mengen, maar ze doen het er super op, glanzen, energie genoeg maar niet heet, goede vacht en hoeven... Als het even kan niks anders meer voor mij!
(C4L heb ik ook geprobeerd maar madam at het niet en bij meneer merkte ik geen verschil)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:14

Mijn paardje vertikt het de kruidenmix van de paardendrogist te eten, maar eet wel care4life. Iemand daar een verklaring voor?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:15

chery schreef:
Mijn paardje vertikt het de kruidenmix van de paardendrogist te eten, maar eet wel care4life. Iemand daar een verklaring voor?

Geen verklaring, maar hier is het andersom. Wel weet ik dat kruiden rustig opbouwen (dus laten wennen aan de smaak) kan helpen. Misschien is de samenstelling van de kruiden dusdanig anders dat je paard het daardoor niet lust?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:39

Safiera schreef:
*denkt mee* En Sportsfit aangevuld met een kruidenmix (van bijv. de paardendrogist)? Dat lijkt me goedkoper dan C4L?

Zelf heb ik mijn eigen soort van C4L gemaakt :P
compact gras, vitaminekorrel, kruidenmix, appelazijn, olie en een handje Dieetmix
Misschien veel werk om te mengen, maar ze doen het er super op, glanzen, energie genoeg maar niet heet, goede vacht en hoeven... Als het even kan niks anders meer voor mij!
(C4L heb ik ook geprobeerd maar madam at het niet en bij meneer merkte ik geen verschil)

Dank je wel voor het meedenken. Ik kan dan wel een kruidenmix toevoegen maar als ik minder in sportsfit kom ik vit. en min. te kort iets waar ik de c4l dan voor nodig heb ter compensatie. De kruiden in de c4l zijn een (leuke) bijkomstigheid maar geen must de hoeveelheid vit en min spreken me wel heel erg aan en mijn paard eet het ook heel goed.

Creatief hoor je eigen c4l variant ;) , ik had in het verleden ook van alles bij elkaar om het zo volledig mogelijk te maken en dat was ik op een gegeven moment zo beu. Ik ging alles uitpluizen en werd er helemaal onrustig van, daarom wil ik het graag bij een goede basis houden, en ik denk dat ik die wel aardig had maar dat ik toch ben gaan zoeken naar een alternatief om de kosten te drukken. Niet handig :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:40

pleiada schreef:
En wat voor voer is dat?

ERS pellets van Dodson & Horrell.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:42

Safiera schreef:
chery schreef:

Geen verklaring, maar hier is het andersom. Wel weet ik dat kruiden rustig opbouwen (dus laten wennen aan de smaak) kan helpen. Misschien is de samenstelling van de kruiden dusdanig anders dat je paard het daardoor niet lust?

Nee dat lukte ook niet...... Hij rook er alleen al aan en liet alles staan, zelfs bij een zeer klein beetje..... Heb het maar opgegeven.

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:35

chery schreef:
UBok schreef:
Mijn paard krijgt standaard biologische muesli. C4L krijgt hij na arbeid. Hij vindt het erg lekker. Ik kan niet zeggen dat ik veel veranderingen bij hem merk, maar daarvoor krijgt hij wellicht te weinig.

Welke muesli gebruik jij?

Bij ons op stal krijgen ze muesli van Bio-Ron gevoerd. Het ziet er voor mensen niet heel smakelijk uit (lijkt ook wat stoffig, er zit geen melasse in) maar hij doet het er goed op.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 09:39

Sharani schreef:
pleiada schreef:
En wat voor voer is dat?

ERS pellets van Dodson & Horrell.

Dankjewel was wel benieuwd :j

Je hebt van pure feed ook voeders die laag in suiker en zetmeel zijn en geen granen bevatten maar wel hoger zijn in energie..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:01

UBok schreef:
Bij ons op stal krijgen ze muesli van Bio-Ron gevoerd. Het ziet er voor mensen niet heel smakelijk uit (lijkt ook wat stoffig, er zit geen melasse in) maar hij doet het er goed op.

Grappig, daar zit ik ook over te denken. Heb nu alvast de spelt opgehaald. Ik voer dus granenvrij, maar denk dat hij tekort komt. Vind het wel eng ivm zomereczeem. Hoeveel wordt jouw paard gereden en hoeveel muesli krijgt hij?

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:26

Mijn paard heeft niet veel (kracht)voer nodig. Hij krijgt 's ochtends ongeveer een kwart en 's avonds een kwart. Nu hebben ze bij ons op stal wel onbeperkt hooi overdag (wij noemen het de Snackbar). Werk is afwisselend, ca. 3 keer per week dressuur, 1 keer longeren en 1 keer springles en als het even kan een buitenrit. Het is een KWPN-er, 12 jaar, stokmaat ca. 1.65m.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 11:41

UBok schreef:
Mijn paard heeft niet veel (kracht)voer nodig. Hij krijgt 's ochtends ongeveer een kwart en 's avonds een kwart. Nu hebben ze bij ons op stal wel onbeperkt hooi overdag (wij noemen het de Snackbar). Werk is afwisselend, ca. 3 keer per week dressuur, 1 keer longeren en 1 keer springles en als het even kan een buitenrit. Het is een KWPN-er, 12 jaar, stokmaat ca. 1.65m.

Ok bedankt, hier kan ik wat mee!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:38

Ik heb nu sinds woensdag alleen hooi, lucerne en c4l gevoerd en de mok is al zoveel verminderd!! Ze kwam altijd wel al redelijk glimmend onder haar deken vandaan maar vandaag glom ze echt als een spiegel. Echt..... dit voer is voor mijn Fries dus echt dat wat ze nodig heeft! Hoop dat de energie genoeg blijft, dat ging vandaag goed :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:59

Mijn paardje doet het ook echt heel goed op C4L. Ga het nu wel een beetje aanvullen met luzerne van Subli (melassevrij) voor een beetje extra vulling maar ben nog altijd er tevreden.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:37

Hmmm vandaag wat tam tijdens het rijden. Misschien teveel dagen achter elkaar "gewerkt". Vrijdag met mijn dochter van 10 een half uurtje rondgereden. Zaterdagavond half uur gereden, vrij veel spanning vanwege fanatasia. (licht en geluidseffecten), zondag even 20 minuutjes dubbele lijnen longe puur voor wat beweging en vanochtend bij het opstappen al tam, kreeg haar wel aan het werk maar het duurde even. Zaterdag en zondag was ze wel vrij heet maar vandaag ineens heul ontspannen. Morgen heeft ze vrij en woensdag kijk ik wel even.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:35

Ik voer de natural balance van havens. Dit voer bevat geen melasse of toegevoegde suikers maar wel voldoende energie.ik wilde voor mijn shetlanders een voer met genoeg energie en geen melasse o.i.d. dus daarom dit voer.
ze trainen gemiddeld 40km per week voor de wagen en hebben meer dan genoeg power. Ze krijgen 500-600gr per dag.
care4life hadden ze niet genoeg energie van, ook niet met iets anders erbij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:28

Is ook wel een hoog verschil in energiewaarde. Natural balance is een sportvoer, Care4life is voor sportpaarden niet als hoofdvoer paar als topping bedoeld.
Dat je pony's die behoorlijke arbeid verrichten niet genoeg hebben aan de c4l vind ik dan ook niet zo vreemd.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 20:27

Pfffff nou dat tamme is er wel uit.... Ik heb deze week om de dag met haar gewerkt en hoewel ze op zich goed in dr energie zit is ze ontzettend kijkerig geworden. Steeds knikkende knietjes tijdens het poetsen (van schrik), overal naar kijken en blazen in de bak en zolang ik haar goed achter dr vodden aan zit tijdens het rijden lukt het redelijk maar handen vol... De mok wordt nog steeds minder, dat dan wel ;)