Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:14

Die van mij at de HH vanaf het begin prima hoor. En met mij velen. Idd zijn er een aantal die het minder eten of niet eten helaas, maar die zijn echt in de minderheid.
Voordeel is dat met dit voer een paard zich over het algemeen niet overeet. Dit in tegenstelling tot voeders met melasse e.d. Dat wordt idd als snoep gegeten en dat een paard het eet betekent niet dat het het voer ook nodig heeft. Paarden die van dergelijk voer af komen moeten vaak wel even wennen aan HH.

De lijnsnack en marstall zou ik niet geven vanwege granen en/of melasse. Maar da's ieders eigen keus.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:20

JessicaChico schreef:
Weet iemand het verschil van normaal brok en normaal brok plus van HH ?

De plusbrok is meer aangepast voor paarden met bijv. IR, zomereczeem of andere huidproblemen.

Stal_Fiore

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:25

Mijn pony at de HH brok juist wel in het begin. Maar naar verloop van tijd at ze het niet meer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:37

hier nooit meer HH brok.
had nog nooit slokdarm verstoppingen gehad bij geen een van mijn paarden in 15jr tijd.en met de HH brok had je ze zo vaak.verschrikkelijk.als een brok goed is voor een paard,kan je me toch niet wijsmaken dat je zoveel problemen krijgt er van.
ook aten ze het hier met lange tanden/of niet.
ik geef nu marstall force met een handje musli en ben zeer tevreden geen problemen meer gehad

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:21

Meerhofh; Even om iets uit de wereld te helpen. De lijnsnack bevat geen Melasse!! En wat de muesli betreft ga je ook nog de halve waarheid vertellen of insinueer je dingen die dus niet helemaal kloppen. Hierdoor komen er weer verhalen in de wereld die dus niet kloppen.
Ja het klopt dat erin een aantal muesli's granen zitten dat kan voor een aantal paarden die ziek zijn of voerallergisch iets opwekken. Maar juist daarom heeft Marstall de Vito en de Faser light uitgevonden. Dat is speciaal voor deze paarden gemaakt. Dus voordat je daar verder sprookjes over gaat vertellen.
Marstall denkt juist heel erg mee en ze gaan altijd uit van het paard. Eén van de weinige producten die dat doen. En absoluut GEEN COMMERCIEEL merk.
Plus die LEinsnack is één van de allerbeste beloningssnoepje koekje die er zijn. Er zijn weinig tot geen nadelen hieraan. Zeker niet in die hoeveelheden qua havermeel lijnzaad meel en wortels die er inzitten. Dan kun je dus geen enkel paard nog een appel nog een wortel geven.
Dus ja.....
Sommige paarden moeten ook even wennen op Marstall bij sommige producten van hun. Zoals o.a. de mash. En zo hebben ze nog wel een paar dingen. Maar die dingen die ze lekker vinden zijn pure producten. Bij enkele door de granen wel iets meer verhoogde melasse maar absoluut niet schadelijk. Zoals ik al zei, dan kun je ook al geen appeltje of iets dergelijks geven. Voor de echte zieke paarden of paarden met insuline resistentie is dus speciaal voer voor op de markt gebracht van Marstall die daar rekening mee houdt. Maar dat zijn dus paarden die overgevoelig voor iets zijn of ziek zijn.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:36

Rustig maar hoor, ik wist niet dat je kwaad werd... ;)
Er staat toch duidelijk en/of melasse. Waarmee ik al aan geef dat niet in alle marstall melasse of granen zit.
Ik kies zelf niet voor het voer omdat er of granen of suikers in één of andere vorm zijn toegevoegd. Ik vind het niet onder natuurlijk voer vallen en de HH beter op dat vlak voor mijn paard. Maar dat is mijn keus. Jij maakt een andere keus. Ook prima. Als de paarden maar gezond zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:48

maar HH eten ze niet of staan ze met een slokdarm versopping van,of dat dan zo goed is?????????
meerhofh schreef:
Rustig maar hoor, ik wist niet dat je kwaad werd... ;)
Er staat toch duidelijk en/of melasse. Waarmee ik al aan geef dat niet in alle marstall melasse of granen zit.
Ik kies zelf niet voor het voer omdat er of granen of suikers in één of andere vorm zijn toegevoegd. Ik vind het niet onder natuurlijk voer vallen en de HH beter op dat vlak voor mijn paard. Maar dat is mijn keus. Jij maakt een andere keus. Ook prima. Als de paarden maar gezond zijn!

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 08:59

Vormen jullie een pact ofzo... ;) ? hahaha

Mijn paard is absoluut beter geworden van de HH. Van andere voeders krijgt ze jeuk en ik hoor en zie nog veel andere problemen bij verschillende voeders (even in het algemeen dan hè). Dus die vallen dan ook onder voer met talrijke problemen zoals jij het verwoord. Ik heb verder nooit problemen met het voeren van HH.
Voor zover ik weet zijn er slechts een stuk of 6 paarden in 20 jaar die er slokdarmverstopping van hebben gekregen. Niet meer dan bij ander voer. Maar ik begrijp dat het bijzonder vervelend is als jij net diegene bent die dat wel mee maakt.
Helaas zijn er wel meer paarden die HH niet eten. Die paarden worden er idd niet beter van en zijn vanzelfsprekend beter af met ander voer. Niet eten is jammer, maar dat gebeurt ook wel eens met andere voeders. Dat schaar ik dus niet onder een probleem dat voortkomt uit een bepaald voer.
De talrijke problemen die jij noemt met HH zie ik dus niet. De paarden die HH wel eten zijn er allen beter van geworden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:02

Wat vinden jullie bijv. van Marsstal faser light??
Deze zit ook laag in zetmeel en suiker.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:05

Ik heb nu een hele poos HH gevoerd. Mijn pony ziet er goed uit, heeft alleen een erg harde manenkam en begint wat te jeuken bij dr voorpluk. Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben! Ze vind de HH nog steeds niet lekker naar mijn idee.

Ik heb besloten nu mijn zak op is toch Marstall te proberen, de Optimaal brok om te beginnen na uitgebreid advies te hebben gekregen van de dealer. Ik ben erg benieuwd hoe ze het hierop doet.

Ik ben niet negatief over de HH maar wil iets wat mijn paard ook lekker vind voor na het werken, ook als beloning, ik heb gewoon niet het idee dat ik haar echt blij maak met HH. Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen op Marstall, kan altijd weer terug mocht ze het er slechter op doen :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:14

Volgens mij zit er in de HH 8% suiker. Dat zijn wel suikers die van nature aanwezig zijn in de grondstoffen die gebruikt worden. Maar ligt het dan aan het lage suiker percentage dat hij soms minder goed gegeten wordt? Wat wordt precies bedoelt met natuurlijk suiker? Melasse komt toch uit suikerriet of suikerbieten, natuurproducten. Fructaan is een suiker is gras (heel natuurlijk) maar is veroorzaker nummer 1 van hoefbevangenheid.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:20

ik vind HH nog steeds best interessant maar vanwege de vaagheid en slechte verkrijgbaarheid voer ik wiesencobs.
die zijn ook zonder granen en melasse, ook grassen en kruiden in brokvorm.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:01

Is er al nieuws vanuit Fibra?

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:09

Levita; Volgens mij zit er in de HH 8% suiker. Dat zijn wel suikers die van nature aanwezig zijn in de grondstoffen die gebruikt worden. Maar ligt het dan aan het lage suiker percentage dat hij soms minder goed gegeten wordt? Wat wordt precies bedoelt met natuurlijk suiker? Melasse komt toch uit suikerriet of suikerbieten, natuurproducten. Fructaan is een suiker is gras (heel natuurlijk) maar is veroorzaker nummer 1 van hoefbevangenheid.............

Levita dat is dus helemaal juist wat je daar schrijft. Dat is dus ook wat o.a. verkeerd wordt begrepen bij velen en dat is ook het verwarrende. Maar voornamelijk in het korte gras zit de meeste fructaan. Dat is nou net het probleem. Hoe langer en ouder het gras des te beter. Daar komt bij paarden kauwen er langer op als het lang is. In granen zit inderdaad een natuurlijke vorm van melasse in. Daarom zijn bepaalde producten zoals o.a. Marstall en ook misschien nog wel andere waar paarden het bij sommige van de muesli's minder lekker vinden omdat het minder zoetig is. Het is net als bij ons mensen. Bij Sinfonie bijv. van Marstall een heel mooi voer. Maar hier zit al gauw 6% melasse in wel te verstaan natuurlijke melasse zoals we dat nu even noemen. Maar......, het wil niet zeggen dat dat meteen slecht is. Kijk wanneer je paard ziek is of allergieën heeft of je geeft teveel ervan en je doet niks dan en met name voor de zieke paarden moet je ej er om denken. Dat zo'n paard het niet kan hebben. Wanneer je jaar in jaar uit om het even globaal uit te gaan leggen. Wanneer je dan je paard kilo's voert met heel veel suikers en hij doet er vervolgens niks mee. J a, dan kun je je voorstellen wat dat eventueel voor invloed heeft. Je moet simpel gaan bekijken niet te simpel. Er zijn sommige mensen die er iets te simpel over denken. Maar met nuchter verstand. En bekijk het zo net als bij ons mensen. Alles met mate. Wanneer wij van jongs af aan alleen maar snoep, vet en weet ik wat voor troep nog meer binnen krijgen. Wat je soms op tv weleens ziet. Frisdranken, patat, melkchocola etcetera ja dan vergiftig je je zelf of de mens in het algemeen. Teveel van alles wat het lichaam überhaupt niet kan verwerken. En dus suikerziektes diabetici op den duur jong of op latere leeftijd dat krijgen. ZO is het dus ook bij paarden. Wanneer je de topsport bekijkt, ja dat is dus ook weer zoiets. Het woord zegt het al TOPsport. ZOuden deze paarden of zelfs ook weer bij mensen. Hetzelfde gaan eten wanneer ze stoppen met topsport ja....dat verwerkt dat lichaam dus niet.
Met andere woorden je moet precies weten wat en hoe je iets zult gaan doen. En al helemaal wat je met je paard wilt doen of gaat doen. En daar naar gelang pas je iets aan. Kijk alleen maar eiwitten is ook niet goed. Maar zonder kan ook niet zeker, niet bij topsport. Dat is de clue. Dan hangt het ook nog eens af wat voor type paard je hebt. Heb je één van de sobere types zoals bijv. Haflingers, Tinkers enzovoort. Die zijn niet gemaakt voor al die weldaad. Daarom horen ze ook bij de sobere types. Vaak is het zo, dat wij mensen paardeneigenaren het soms iets te goed voor met ze hebben. Je hebt ook nog eens te maken met natuurlijke omstandigheden en veranderingen. Heel simpel gezegd is feitelijk gezien alleen brok niet goed. Omdat een paard van nature een steppe dier is. Grazen dat is hun natuur. Daar is dus hun darmstelsel ook naar. Maar wij hebben natuurlijk uitgevonden de paarden te gebruiken eerst voor werk en later voor ons plezier hen te rijden. Dan kom je niet met alleen gras en ruwvoer. Dan zul je toch iets moeten gaan bijvoeren. Nou en daarom is er dus biks en muesli en voedingssupplementen. Uit die enorme aanbieding van voer van verschillende merken heb jij dan de keus om het best mogelijke voer te gaan uitzoeken voor je oogappel je paard. Er zijn merken die doen maar wat. Daar gaat het gewoon om het geld. En er zijn merken die echt hun best doen iets goeds op de markt te brengen. Wel is het zo dat in die twintig/dertig jaar al heel veel is veranderd qua voermogelijkheden en voer ingrediënten. En dat is goed zo.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:23

Ursula, wat ik niet helemaal snap is de opmerking "granen bevatten een natuurlijke hoeveelheid melasse?" wat bedoel je daarmee?

Verder weet ik dat ons Nederlandse ruwvoer in 99% van de gevallen niet kan voldoen aan de (theoretische) behoeften van een paard, zeker niet als er inderdaad arbeid van het paard gevraagd wordt. Er moet dus (naar mijn idee) op een zo gezond mogelijke manier een aanvulling gegeven worden aan vitaminen en mineralen.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 27-06-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:40

Nog even voor Levita30; Volgens mij zit er in de HH 8% suiker. Dat zijn wel suikers die van nature aanwezig zijn in de grondstoffen die gebruikt worden. Maar ligt het dan aan het lage suiker percentage dat hij soms minder goed gegeten wordt? Wat wordt precies bedoelt met natuurlijk suiker? Melasse komt toch uit suikerriet of suikerbieten, natuurproducten. Fructaan is een suiker is gras (heel natuurlijk) maar is veroorzaker nummer 1 van hoefbevangenheid.............

Ik geef je in principe globaal op alles gelijk. Door de lage suikers vinden paarden het in eerste instantie minder smakelijk. Het is dus net als bij ons. ALs wanneer wij kunnen kiezen tussen een mars of iets gezonds om het zo maar te zeggen. Dan gaat natuurlijk de voorkeur uit naar iets wat lekker smaakt. En inderdaad melasse wordt gewonnen uit granen en suikerriet, suikerbieten. Een natuurlijke vorm. Maar je hebt niet direct gelijk over dat verhaal van die hoefbevangenheid. Je hebt gras en gras. Hoe korter het gras hoe rijker het fructaan. Hoe meer kunstmest over een land hoe rijker. Vergelijk bij boeren. Heel rijk gras voor koeiein. Die moeten melk produceren. Voor paarden niet echt goed. Als je paard zo gaat voeren qua suikers eiwitten en dergelijke zoals een koe. Dan vraag je om hoefbevangenheid. Veel mensen denken dus zet het paard op schraal land geen gras. Ja kort gras dus en dus een hogere fructaan gehalte. En daar komt bij om bepaalde tijden van de dag is dat het allerhoogst bijv in de ochtend. Met dauw. Dus deels heb je op dat punt gelijk. Dat nederlands voer niet kan voldoen is in veel opzichten ook zo. Daarom kies ik persoonlijk voor Marstall duits zwitsers bedrijf en ook de engelse dodson en nog wat heet het. Is ook heeeeeel goed. Maar die engels e versie van voer is mega duur. Omdat je te maken hebt met de invoersrechten o.a. van engeland naar nederland. Dat maakt het zo duur.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:57

Melasse uit granen halen, heb ik nog nooit van gehoord..... in granen zit veel zetmeel, suiker percentage valt wel mee gemiddeld rond de 2 % geloof ik. Kan me niet voorstellen dat ze daar het suiker uit gaan halen.

Wat betreft fructaan in gras, ben ik het niet helemaal met je eens. Hooi van onbemest land kan zelfs een hoger suiker % geven dan van onbemest land! Dat komt omdat fructaan extra hoog is, als 1 van de groeiomstandigheden niet optimaal is! De groeiomstandigheden zijn: juiste temperatuur, voldoende water, voldoende licht, voldoende voeding (mest), voldoende groeimogelijkheden (dus niet lange tijd te kort begrazen).

Als 1 van bovenstaande niet in orde is ----> hoog fructaan!!

Net als jouw voorbeeld, als het 's nachts erg koud is geweest het land mooi vochtig is en dan 's ochtends schijnt de zon volop ----> hoog fructaan

Natuurlijk moet je paarden land niet hetzelfde bemesten als koeien grasland maar wel als paarden weide. Dus niet alleen gericht op hoge opbrengst (met name stikstof bemesting) maar op het beter maken van de bodum en zorgen dat alle voedingsstoffen die het gras nodig heeft aanwezig zijn! Het beste zou zijn om bodumonderzoek te laten doen bij BLGG om te kijken waar de bodum tekort aan heeft en daar je bemestingsplan op aanpassen. Maar licht en juist bemesten is beter dan helemaal niet bemesten.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:59

Dat klopt!

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:11

Maar......granen een bepaalde vorm van suikers!
Granen bevatten veel energie maar bevatten weinig vitaminen en mineralen. Granen hebben een scheve calcium/fosforverhouding. Het eiwitgehalte van granen is redelijk. maar de kwaliteit is matig. Neem bijv. maïs wat ook veel gebruikt wordt in paardenvoer. Niks mis mee maar, wanneer je paard niet teveel suikers kan hebben zoals bijv cushing en hoefbevangenheid dan is ook dat giftig.
Nog even over melasse; dat wordt gebruikt omdat het de smaak van het voeder bevordert. Melasse is een restproduct voor menselijke voedingsproducten. Pure Melasse bevat 50% aan suikers. Melasse wordt vaak gebruikt omdat het praktisch niet anders kan in bv brokvorm. Melasse bindt het stof en dient als bindmiddel om brokken te persen. In warme, vochtige periodes kan melasse de oorzaak zijn van beschimmeling van het voer. Een hoog gehalte melasse in de voeding kan en ik zeg kan stijve spieren veroorzaken door lactaatvorming. Bijv bij marstall nutri proberen ze uit zonder die bindmiddel melasse het te doen. Maar wat krijg je dan juist gruis stof omdat het dus problemen geeft de brok te binden. En dan heb je dus weer gelijk commentaar van mensen dat het dus troep is en zo. Dat kritiek is ook wel geleverd bij de corn. Nou dat betekent dus dat er minder melasse minder bindmiddel in zit en daardoor iets mooier van uit gaat zien. Maar dus als ergens 1% of 3% melasse staat is dus niet die 50% melasse die pure melasse inhoudt. Dat moeten we ook nog eens gaan inzien. Tot zover...dit nieuwtje,:-D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 13:32

geplette granen zijn bij warm en vochtig weer ook een goede voedingsbodem voor schimmels doordat het zetmeel vrij ligt...

Alles wat groeit en bloeit bevat suikers, of je dat nu wil of niet.
Was ook even niet meer mee over het feit dat granen ook melasse bevatten, want melasse staat voor mij niet synoniem voor suikers.

Gebruiken de meeste fabrikanten geen molashine (mengsel van melasse en plantaardige olie)? Maar die 2-3% melasse is toch het aandeel op de complete muesli/ brok. Dus als je het terug zou kunnen opsplitsen heb je 2% zuivere melasse (zonder de waterfractie)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:01

idd molashine komt ook regelmatig voorbij. Het suiker percentage daarvan weet ik eigenlijk ook niet. Misschien is dit niet bepaald en beslist de fabrikant de samenstelling zelf.....

Klopt, als je 100 gr melasse toevoegt aan een product, voeg je 50 gr suiker toe.

Verder kan een product met 4% melasse een lager suiker percentage hebben dan een product zonder melasse. Dus wel of niet melasse, ik kijk liever naar het suiker gehalte.

Verder is brok persen zonder melasse wel mogelijk maar de samenstelling van de brok moet daar geschikt voor zijn/ gemaakt worden en het kost meer tijd. De vitamine/ mineralen korrel in Fibra is zonder melasse, hij wordt 2 maal langzaam geperst met wat extra stoom er bij.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:37

Inderdaad kost dat meer tijd ja zonder melasse te gaan werken. Maar het is wel heel stellig dat suiker altijd verkeerd is. Zo is het ook niet. Reclame praatje van het merk fibra. Dat is duidelijk.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:40

ursula01 schreef:
Zo is het ook niet. Reclame praatje van het merk fibra. Dat is duidelijk.

Dit vind ik een onprettige, niet noodzakelijke en onjuiste bewering.
Jij bent in ieder mogelijk topic Marstall aan 't promoten, en dan hier even een ander merk afkraken vind ik jammer, want ik ben het voor een gedeelte wel met je eens.

In dit topic zitten vooral mensen die zo natuurlijk mogelijk (willen) voeren, met weinig zetmeel/suikers/melasse, ofwel een vit/min supplement of bijvoorbeeld zuivere granen bij zwaar werk.
Er zijn verschillende fabrikanten die, ieder op hun eigen manier, producten op de markt brengen die aan de eisen van de één wél voldoen, maar aan de eisen van de ander niet.
Het is leuk om daar hier over te discussiëren en ervaringen uit te wisselen, en er zitten hier ook mensen die Fibra en HH promoten zoals jij Marstall promoot, maar laten we 't gezellig houden, we willen immers allemaal het beste voor onze paarden! :)

Levita, een vraag voor jou: Ik heb laatst een proefverpakking Fibra besteld en ik moet zeggen; mooi product, paard vond 't erg smakelijk!
Paardlief krijgt momenteel, naast onbeperkt gras, een schep lucerne met wat olie. Hij kan de eiwitten goed kwijt in zijn spieropbouw en heeft, in tegenstelling tot 80% van de paarden hier in de kudde, totaal geen aanleg tot 'ploffen'. :+
Er zit 22% zetmeel (&suikers?) in het product, maar ik vond er in verhouding vrij weinig aan mais & spelt in zitten, dus of dat percentage werkelijk zo hoog is?
Nou goed, de fabrikant zal het beter weten dan ik, het viel mij alleszins mee in ieder geval.
Wat ik me dus afvraag is hoeveel Fibra nu verschilt van een schep lucerne met vit/min korrel? Dit heb ik eerder namelijk wel eens gevoerd, echter werd de korrel door paard niet graag gegeten (hij eet niet om 't eten zeg maar, als er 'n vogel fluit is dat belangrijker bij wijze van).
Dan mis je de mais en spelt (en wat er nog in zit, weet 't even niet uit m'n hoofd) maar heb je ook 'n redelijk compleet product, of is de korrel in Fibra aangepast op de andere bestanddelen?
Overigens kan mijn paard het wel hebben, die is eerder te schraal dan te vet. ;)

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:43

Nou ik weet niet hoe jij leest maar ik zit helemaal niks af te kraken! Hoe kom je erbij? Waar in de tekst kraak ik het af dan?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:46

Afkraken is wat fel uitgedrukt, dat was niet de bedoeling.
Ik doel erop dat jij stelt dat Fibra 'reclamepraatjes' houdt, terwijl je zelf overal Marstall promoot.
En bij mijn weten beweert niemand van de firma Fibra (leuke woorden om achter mekaar te gebruiken :+ ) dat suiker altijd verkeerd is, dan zou het zetmeelpercentage van hun eigen product immers ook geen 22% zijn.