Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:02

Mijn merrie die snel slijt heeft zeker nu meer nodig dan 2 scheppen per dag. Het gras wat er staat geeft niet tot nauwelijks meer voedingsstoffen af. Ik ben haar al langer aan het rijden, maar nu krijg ik het er niet meer aangevoerd. Zogend veulen en arbeid in combinatie met paard wat snel mager is is geen goed idee. Ze krijgt nu even 2 weken vakantie en dan gaan we het were probeeren. Veulen gaat dan 's nachts in een andere stal. Ook heeft ze op een gegeven moment genoeg van het krachtvoer en eet ze niet meer. Ze krijgt 3 maal daags 2 scheppen.

Ik red het echt niet met 30€ voer in de maand. Ik zit eerder op 80€ (kwpn van 1.67, veulen en matige arbeid)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:24

gr_roos schreef:
Mijn merrie die snel slijt heeft zeker nu meer nodig dan 2 scheppen per dag. Het gras wat er staat geeft niet tot nauwelijks meer voedingsstoffen af. Ik ben haar al langer aan het rijden, maar nu krijg ik het er niet meer aangevoerd. Zogend veulen en arbeid in combinatie met paard wat snel mager is is geen goed idee. Ze krijgt nu even 2 weken vakantie en dan gaan we het were probeeren. Veulen gaat dan 's nachts in een andere stal. Ook heeft ze op een gegeven moment genoeg van het krachtvoer en eet ze niet meer. Ze krijgt 3 maal daags 2 scheppen.

Ik red het echt niet met 30€ voer in de maand. Ik zit eerder op 80€ (kwpn van 1.67, veulen en matige arbeid)

Misschien is het voor jouw paard een idee om er wat Marstall Basis ( lucerne, eiwit en melasse arm) of Wiesencobs bij te geven i.p.v. meer muesli? Het is maar en tip....in de ruwvoeders van Marstall zit meer voeding als in het gras van nu.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:29

In die 80€ zit ook ruwvoer (grasmix van Hartog). Ik voer in een maand ca.50kg merriebrok van Havens, 60 kg fokkerij van Marstall, 20 kg Corn, 10 kg concours en 1 zak grasmix. De sportmuesli ben ik gaan voeren zodra ze aan het werk ging, is goed over nagedacht en ook geadviseerd, zit alleen op de telefoon en dat typt vervelend.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:03

Poeh dat is erg veel. Heb ik voor ik marstal voerde ook last van gehad maar nu met fokkerij en wiesencobs totaal geen last van, ook een merrie die snel mager is.

Veulen s nachts spenen is dat niet erg stress vol?

Ik ben maar 1 zak fokkerij kwijt per maand.
Wiesencobs ook niet meer.

Ze krijgt ook maar eens per dag en is er gek op.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:24

Ik bestel bij Marstall zelf, ideaal en met 1 bestelling doe ik ca. 4,5 week. Mijn merrie is een zeurpiet en vindt de fokkerij alleen lekker als ze het niet 3 keer per dag krijgt :+ , maar dat is met iedere voersoort het geval.

Ik denk alleen dat de arbeid die ik en mijn paard ook als matig zien, hier eerder als zwaar wordt omschreven.

Nu ze even niet werkt is de voerhoeveelheid wel terug geschroeft naar 2 x daags 2 scheppen en 2 scheppen grasmix en doe ik ook veel langer met mijn voer.

Ik denk niet dat 's nachts spenen stressvol is, hebben ze hier op stal al eerder gedaan en dat ging gewoon goed. Ze staan gewoon naast elkaar. Merrie en veulen kunnen heel goed zonder elkaar, ze is ook aleen paar keer op concours geweest waarvan 1 keer 6,5 uur zonder kind.

Kevje, wat voor paard heb jij dan? Had jouw merrie op der aankoopkeuringsrapport ook staan: Gezond paard, maar extreem mager. En dat als onbeleerde 6 jarige?

Ik vind niet meer als 30€ willen uitgeven een hele slechte raadgever, maar dat is mijn mening.

hotchocolat

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:35

gr-roos, Merrie en veulen staan bij mij voor 150,00 per maand.
Ik ben zometeen 60,00 kwijt aan heulage, 25,00 aan bodembedekking, 10,00 aan water en 30,00 aan krachtvoer.
Dit betekend voor mij dat ik per dag voor al mijn werk (mesten, binnen/buiten en voeren) nog geen euro per dag overhoud. Vandaar mijn richtlijn van 30,00 voor het krachtvoer.
De eigenaar wil graag het veulen er in de winter ook bijlaten (ben ik op tegen) of anders bij mij in een schuur nog een apparte stal bouwen.
Er is verder niets geregeld, veulen heeft nog geen papieren en ook geen chip/brandmerk dus mag ook niet vervoerd worden.
Afspraak was dat het veulen afgespeend zou worden en voor een paar maanden ergens anders heen zou gaan.
Soms zit er een andere kant aan het verhaal, mijn paarden krijgen alles wat ze nodig hebben aan voer. Ik vertik het echter om voor de paarden van een ander te betalen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:40

Dan moet je contact opnemen met de eigenaar en hem/haar de kosten doorbereken of door hun voer laten aanschaffen. Voor het veulen zou ik zoiezo extra rekenen in de winter, of in de stalperiode. 2 beesten maken een stal viezer dan 1, dus extra kosten en als het ze niet bevalt dan kunnen ze kijken of het elders goedkoper kan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:43

mirim schreef:
Je kunt inderdaad het beste Fokkerij voeren ( Zucht in het duits) het veulen kan daar van mee eten. Daarnasst is er de Veulen muesli. Om het simpel te houden zou je ze ook samen straks de Complete kunnen voeren.
Je komt bij beiden opties zo rond de 30 euro uit in een maand voeren. Dan ga ik uit van ong. twee zakken voer in de maand.

Wat is het verschil tussen Fohlen muslie (23,9 20kg) en de Fohlenmix (34,90 25kg)?
De zucht is hier 21,90 voor 20kg

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:34

Mijn merrie is hier 16 jaar terug geboren dus aankoop keuring nooit aan de hand gehad.
Maar moest altijd veel krachtvoer geven, ruwvoer onbeperkt winterdag.
Nu ik 3 jaar marstal voer zie ik dat al die kg niet nodig zijn, wiesencobs en force bij geen veulen doen ze t prima op en bij inspanning muesli erbij.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:52

Morgenochtend komt er iemand op stal langs van Marstall voor een voeradvies! ik ben benieuwd!

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:20

De fokkerij muesli gaat er bij mijn kleine meissie goed in! Is alleen nog even aftasten hoeveel ze nodig heeft... (op het etiket staat alleen hoeveel te geven bij dracht, niet als het veulen er al uit is)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:27

Ik heb vandaag de hufregulator binnen gekregen voor mijn hafje. De kwaliteit van de hoefzolen is niet zo heel goed. Ze loopt zonder ijzers ook vrij gevoelig.

Ik heb het 1,5 jaar aangekeken nadat we naar de Eifel zijn verhuisd maar zonder ijzers voor is het hier echt niet te doen. Begin oktober gaan de ijzers eronderuit ivm de winterperiode.
Ik ben benieuwd of er bij haar ook snel veranderingen komen (ik heb er goede dingen over gelezen).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:25

Ik heb een AMH en een Haflinger, beide (snel te) dik. Moeten dus afvallen. Hebben beide al graaskorf op in het land, krijgen graszaadhooi ipv gewoon hooi.

Wil beide toch wel wat voer geven, op de tijden dat de andere paarden ook gevoerd worden. (Die staan op de Marstall Champion + Force).
Nu zit ik te denken aan Naturell, zou dat wat zijn voor mijn dikkerds?

Kan uit de voervergelijkwijzer niet veel wijzer worden tussen de Faser Light, Vito en Naturell. Moet iig wel laat zetmeel en melassevrij zijn.
Las echter in dit topic dat er in de Faser Light en Vito vrij veel gruis zit...

Graag tips.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:01

In de Faser light zit wel gruis maar mijn paard likt zijn hele bak altijd schoon leeg ;)
Ook wel een teken dat er weinig tot geen melasse in zit want de muesli plakt dus niet aan elkaar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:09

Nadia, Marstall force mengenmet wat luzerne of geweekte wiesencobs?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:57

Zou ook wiesencobs en force doen.
Van de andere moet je veel geven voor gewenst resultaat.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:07

Faser light staat ook hoog in vitaminen en mineralen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:10

Als de faser light veel vitamines, mineralen bevat dan hoef ik ook geen force meer bij te voeren?
De force heb ik erbij voor de herfst en winter.

Ik heb vroeger altijd de Vito gevoerd, daarna overgegaan op de Amino Muslie. Doordat de prijze vorig jaar zo enorm gestegen waren ben ik over gegaan op wat goedkoperes. De Amino was rond de 27,00 voor 20 kg, daarbij kregen ze het niet voor elkaar om het binnen een week na bestelling te leveren.

Ik bestel nu zonder problemen bij zooplus.de

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:24

Ik heb de force bij de Faser Light omdat ik maar 2x per dag 200 gram voer van de Faser. En de Force krijgt hij om de dag als hij aan het werk is.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:35

zooplus de is wel duurder als bij marstall zelf bestellen.
was voor mij handiger geweest omdat mijn andere beesjes via zooplus eten krijgen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:01

De prijzen bij Zooplus en de RWZ zijn bij ons zo goed als gelijk. Zooplus leverd alleen wel snel en het voer is altijd binnen de datum.
Naar de RWZ moet ik heenrijden, via Zooplus komt het aan de deur (postbode brengt het zelfs in stal)

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:47

Ik heb sinds een paar dagen voor het eerst Marstall in huis. Ik wil de Vito proberen voor mijn suiker- en zetmeel gevoelige KWPNer. Ik kan al zeggen dat ik het er wel 'natuurlijk' uit vindt zien en ze lust het graag!

Ik begin nu met een kleine halve kilo. En combineer het met mijn huidige voer (Hipro flexible move). Ben benieuwd. Wil ook niet boven de 1 kilo per dag gaan zitten. hooguit 1,5 kg. Hoeveel voeren jullie van de Vito?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:42

Lizz schreef:
Kom ik ook weer een keer binnen vallen.
Misschien dat iemand tips/advies heeft.

Ik zal wat over paard en situatie vertellen.
Paard staat op het moment op vito. Daar deed hij het altijd goed op, maar sinds half jaar wordt hij intensiever gereden. Ik heb het gevoel dat hij niet meer genoeg aan de vito heeft. Hij valt een beetje in en hij is een beetje futloos.
Momenteel staat hij 24/7 op de wei, met een weidebeleid. Hij is namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid, daarnaast heeft hij in het verleden pees problemen gehad en daarom paste de vito perfect bij hem ivm de vitaminen.
Ook heeft hij een aantal weken terug een slokdarmverstopping gehad van de vito. Van de winter staat hij weer meer op stal en krijgt hij zijn brok over de dag verdeeld en is het niet altijd mogelijk om de brok te weken. Dus zit ik te kijken naar ander voer.
Vriendin had info op HE gevraagd en die adviseerde de complete. Nu vind ik dat een prima muesli, maar ik mis wat vitaminen. Dus denk ik erover om er force bij te voeren.
Wat denken jullie?

kevje06 schreef:
faserlight misschien lizz?
force bijgeven is ook een optie als je vitamines mist, dat doe ik hier ook bij geringe krachtvoer gift, minder muesli, force erbij.

Maar dat (faserlight) is voor paarden die weinig tot geen arbeid verrichten, het paard waar ik het voer voor wil, loopt 5-6 dagen in de week. Hij loopt niet hoog in de sport, maar moet toch echt wel aan het werk.
Dus ben ik bang dat als de vito al niet genoeg geeft, dat hij het met faserlight al helemaal niet gaat trekken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:50

Krijgt ie wel voldoende ruwvoer van goede kwaliteit? Er heeft laatst ergens een artikel gestaan over kwaliteit ruwvoer, de hoeveelheid die je geeft en de arbeid die ze daar op kunnen verrichten. Stond volgens mij op voervergelijk.nl. Ik zit nu op mn telefoon, dus kan het niet zo makkelijk terug vinden. Als je dat gelezen hebt ga je er misschien anders over denken en kan ie wel genoeg hebben aan faser light.
Mijn merrie liep op 1,5 schep corn Z sgw, de rest haalde ze uit ruwvoer en zomers uit gras. Nu zoogt ze een veulen en heeft ze veel meer nodig om te werken en melk te produceren. Kwaliteit gras is nu ook een stuk minder.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:47

Hij staat 24/7 op de wei, al is het gras inderdaad een stuk minder, hij krijgt geen extra ruwvoer bijgevoerd.
Maar in de faser zit toch minder dan in de vito?