[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 23:56

Het is moeilijk te zien maar de bespiering op zijn rug lijkt weggevallen. Daar zou ik me eerder zorgen om maken dan om de ribben.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:54

Afbeelding

Zo was mijn 2,5jarige toen hij uit de opfok kwam, heb hem eerst laten wennen, wormenkuur erin, ingeent, tanden nagekeken, maar toch bleef hij dun. Ook was zijn mest vaak er dun/nat.

DA langs laten komen en heb hem op haar advies een supplement gegeven, Bio Yea Sacc
Ook zijn we gewisseld van voer, van Pavo Podo Grow naar een gewone basis brok van een ander merk.

Zie hier het verschil van dag 1 dag 14 en na 1 maand:

Afbeelding

Nu hij is mooi op gewicht, zijn mest is wel nog heel snel dun (bij wisselen van wei of spanning). Maar van de Da moet ik het nog even aankijken.

Afbeelding

Afbeelding

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:16

Klopt ook, maar daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Hij is ruim 1m80 dus bij hem gaat alles traag. Hij heeft een hele tijd last gehad van zn grootte, dus met het rijden hebben we eigenlijk vooral geoefend op het op 4 benen lopen en dan pas aan vw-nw.
En als hij bijna 2 maanden stil staat, gaan de spieren ook weg bij hem. We zijn nu nog maar een paar weken bezig dus dan kan je niet meteen een gespierd paard verwachten natuurlijk. Komt allemaal wel goed :j

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:32

Zoeken jullie echt een goed product kijk dan eens op facenbook bij lifeforce. Heel veel top ruiters gebruiken dit voor hun paard ik heb dit ook gekovht.
Lijkt wel wonder spul

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:35

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:44

oei. dat is 60 euro in de maand, ben wel heel benieuwd wat voor geweldigs daar allemaal in zit :P

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:48

In elk geval, als je de foto's ziet van die paarden, jeetje wat een verschil! :oo Dus lijkt me idd wel een wonderspul... Ik zal mijn moeder eens lief moeten aankijken denk ik :')

De ingrediënten kan je ook lezen op de site!
http://www.balaiko.nl/lifeforce/het-ver ... lifeforce/

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:18

Ja het is echt goed spul hoor.
En het is echt voor alles goed.
En lifeforce is ook helemaal onderzocht en dat hebben veel andere producten niet.
Ik heb voor 3 maanden gekovht.
Echt een rip uit mijn lijf.
Maarja geef liever iets wat werkt dan andere producten kopen wat niet werkt.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:24

ralphtdw schreef:
Ja het is echt goed spul hoor.
En het is echt voor alles goed.
En lifeforce is ook helemaal onderzocht en dat hebben veel andere producten niet.
Ik heb voor 3 maanden gekovht.
Echt een rip uit mijn lijf.
Maarja geef liever iets wat werkt dan andere producten kopen wat niet werkt.

Dat vind ik ook.. En zoiets hoef je toch ook niet te blijven geven?
Stek je voor dat je bij mort voeren of een supplement moet geven, dat kost ook al snel een paar 10tjes in de maand

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:54

Ik neem aan van niet.
Ik ga de mijn binnenkort geven.
En na 3 maanden zeg ik het is genoeg geweest haha.
Ik heb dan de grote verpakking voor 3 maanden.
En ik wil mijn paard gewoon een tijdje opwegen helpen zeg maar.
En als dit op is kijk ik Hoe hij eruit ziet.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 00:48

Dat lijkt me ook de bedoeling, een zetje in de goeie richting en dan moet het te doen zijn met 'gewoon' voer

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:56

Zo zag hij er gisteren uit.
Vooral die ingevallen poep stoort mij...

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:02

Die is gewoon broodmager....Daar moet echt meer in dan hooi.
Bietenpulp,sojahullen,gekookt lijnzaad,en een goed vitamine en mineralen supplement.
Als ik een paard zie staan ergens wat er zo uit ziet bel ik de dierenbescherming. :j

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:28

Ik heb sinds kort een Draver merrie. Ze is vaak gespannen en kan schrikken van aanrakingen, ze heeft moeite met het eten van kuilgras, ze trekt haar buik vaak in en schud hierbij met haar hoofd en heeft vrijwel altijd dunne poep. Ze is vrij dun, maar dit is deels ook haar bouw. Haar ribben zijn niet zichtbaar en ze is nog jong en niet zo vaak in de hand geweest, waardoor ze ook nog geen bespiering heeft opgebouwd. Wat raden jullie mij aan om te doen? Ze staat van april tot oktober op het land. In de warmere maanden ook 's nachts en word bijgevoerd met kuilgras wanneer nodig. In de winter krijgt ze een kwart aan brok voor sportpaarden, omdat ze al vrij veel energie van zichzelf heeft, maar alle paarden worden gevoerd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 13:38

espinga1984, Ik zou dit paard geen hooi in een net voeren. Dat kost alleen maar extra tijd en moeite om te eten. Beter is gewoon los op de grond. Dan gaat er misschien wel wat verloren, maar dat lijkt mij in dit geval bijzaak. Het hooi ziet er ook behoorlijk geel en arm uit. Het zou goed kunnen dat het paard hier gewoon niet genoeg aan heeft. Rijker hooi of zelfs kuil zou beter zijn.

Daarnaast inderdaad bijvoeren zoals geerke zegt. Wel rustig opbouwen. Lijnzaadolie zou er ook nog bij kunnen, voor de vetten.

En nogmaals, dit paard moet je echt NIET laten werken. Op geen enkele manier.

@Ejena, je zou kunnen proberen om dit paard in het hoofd wat evenwichtiger te krijgen en de darmen stabieler. Dat is vaak een wisselwerking. Probiotica (Yea Sacc) zouden kunnen helpen, evenals Omega 3-vetzuren (lijnzaadolie).

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:17

LindyH schreef:
espinga1984, Ik zou dit paard geen hooi in een net voeren. Dat kost alleen maar extra tijd en moeite om te eten. Beter is gewoon los op de grond. Dan gaat er misschien wel wat verloren, maar dat lijkt mij in dit geval bijzaak. Het hooi ziet er ook behoorlijk geel en arm uit. Het zou goed kunnen dat het paard hier gewoon niet genoeg aan heeft. Rijker hooi of zelfs kuil zou beter zijn.

Daarnaast inderdaad bijvoeren zoals geerke zegt. Wel rustig opbouwen. Lijnzaadolie zou er ook nog bij kunnen, voor de vetten.

En nogmaals, dit paard moet je echt NIET laten werken. Op geen enkele manier.

Dank voor de tips! De reden waarom ik in een hooinet geef is vooral omwille van de pony, die echt alles opslokt. Ik zet de twee ook af en toe een tijdje apart zodat de pony op kaal gras kan staan, terwijl de bruine hooi kan eten.
Kuil werd mij eerst afgeraden omwille van de diarree die mijn paard eerst had.
Lijnzaad en luzerne geef ik sowieso bij.

Qua werken, momenteel is het gewoon te warm. Wil hem echt niet laten lopen in dit weer. Maar het was mijn dierenarts die aanraadde om spierversterkende oefeningen met hem te doen.
ALS ik hem al eens longeer, is dit max 10 à 15 minuten...of een korte wandeling

geerke schreef:
Die is gewoon broodmager....Daar moet echt meer in dan hooi.
Bietenpulp,sojahullen,gekookt lijnzaad,en een goed vitamine en mineralen supplement.
Als ik een paard zie staan ergens wat er zo uit ziet bel ik de dierenbescherming. :j

Van die sojahullen heb ik nog nooit gehoord, kun je dit gewoon bij de dierenhandel vinden?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:23

Ejena schreef:
Ik heb sinds kort een Draver merrie. Ze is vaak gespannen en kan schrikken van aanrakingen, ze heeft moeite met het eten van kuilgras, ze trekt haar buik vaak in en schud hierbij met haar hoofd en heeft vrijwel altijd dunne poep. Ze is vrij dun, maar dit is deels ook haar bouw. Haar ribben zijn niet zichtbaar en ze is nog jong en niet zo vaak in de hand geweest, waardoor ze ook nog geen bespiering heeft opgebouwd. Wat raden jullie mij aan om te doen? Ze staat van april tot oktober op het land. In de warmere maanden ook 's nachts en word bijgevoerd met kuilgras wanneer nodig. In de winter krijgt ze een kwart aan brok voor sportpaarden, omdat ze al vrij veel energie van zichzelf heeft, maar alle paarden worden gevoerd.

Ik zou bloed laten trekken door de DA en kijken of dit wel een normaal beeld geeft. Zou goed kunnen dat ze een gebrek aan Mg of een ander tekort heeft. Dunne ontlasting kan ook goed van een verstoorde darmflora komen. Ze heeft wel recent een wormenkuur gehad? Heeft ze altijd op kuil gestaan? Zou eens hooi kunnen proberen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:31

espiga1984 schreef:
Qua werken, momenteel is het gewoon te warm. Wil hem echt niet laten lopen in dit weer. Maar het was mijn dierenarts die aanraadde om spierversterkende oefeningen met hem te doen.
ALS ik hem al eens longeer, is dit max 10 à 15 minuten...of een korte wandeling

Maar waarom zou je hem überhaupt willen laten lopen? Wat is het doel daarvan?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:05

espiga1984
Ik zou dit paard ook zeker mee gaan bijvoeren. Ook het hooi ziet er idd heel erg arm uit. Als hij zo heftig zou reageren op kuil dan zou ik overgaan op voordroog. Dit zit tussen hooi en kuil in maar is wel droog en de darmen reageren daar vaak minder heftig op.

Zelf heb ik ook een paardje wat erg schraal was (door een ontstoken kieswortel bleek achteraf) die is nu weer gezond maar hij moet nog wel aankomen. Ik geef hem verdeeld over de dag een volle emmer luzerne, halve kg basibrok met muesli, een volle tot anderhalve schep slobber en nog een halve schep speedibeet bietenpulp erdoorheen. Hierbij krijgt hij ook nog lijnzaad en zonnebloemolie over zijn voer. Naast onbeperkt hooi en gras uiteraard.
Als ze moeten aankomen moet je echt alle zeilen bijzetten en dan kom je er helaas niet met alleen hooi.

Verder zou ik dit paard lekker laten staan en nog lang niet mee gaan werken. Dat zou ik pas gaan doen als het paard wat meer rondingen krijgt en beter in zijn vel gaat zitten.
Spieren zijn van later belang. Een paard kan ook geen spieren opbouwen als er geen vet op het lichaam zit. En dit paard heeft al zijn energie nodig voor het opnemen van zijn voedsel.

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:45

Weidebloem schreef:
Ik zou bloed laten trekken door de DA en kijken of dit wel een normaal beeld geeft. Zou goed kunnen dat ze een gebrek aan Mg of een ander tekort heeft. Dunne ontlasting kan ook goed van een verstoorde darmflora komen. Ze heeft wel recent een wormenkuur gehad? Heeft ze altijd op kuil gestaan? Zou eens hooi kunnen proberen.

Ze is recent helemaal gekeurd door de dierenarts en hier kwam niets uit. Ze is altijd op tijd ontwormt en recentelijk nog geënt. Op de stal waar ze nu staat worden de paarden alleen niet ontwormt en vind er eens in het jaar een mestkeuring plaats, vandaar dat dit haar laatste kuur zal zijn, maar de andere paarden hebben momenteel geen wormen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:49

Ja gekeurd bedoel je aankoops keuring?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:42

Weet je iets van haar voorgeschiedenis af? Vooral als het paardje net in je bezit is en je hebt het idee dat ze aan het afvallen is, echt goed in de gaten houden. Heeft de DA bij de keuring ook bloed afgenomen? Voor als je het niet vertrouwd zou dit mijn eerste stap zijn. Kijken of het bloedbeeld klopt, dan heb je ook gelijk een beeld of ze wel voldoende binnenkrijgt. Als de wei schraal is en alleen kuil erbij krijgt, is je paard erg afhankelijk van de kwaliteit van de kuil. Sommige paarden raken ook aan de dunne van kuil. Is het paarden voordroog of koeienkuil? Zit ze verder wel goed in haar vel? Hoe oud is ze?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:31

Piaffe Ruitersport

12 min. ·
.

WIST JE DAT ?...

Paarden die mager zijn, moeten herstellen of hoe dan ook achterblijvenen soms heel veel baat hebben bij het bijvoeren van Horsefood lijnzaad kant en klaar.
Deze brokken bevatten Linoline dat is een probiotica en die zorgt ervoor dat het voer veel beter word opgenomen door de darmen.

ik las dit op fb

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:25

Tja, ik weet het nooit zo met die bewerkte lijnzaad. Het is verhit geweest en geperst. Dan zit er niet veel lijnzaadolie meer in en wat er nog in zit is door de verhitting veel van zijn goede eigenschappen verloren. Volgens mij doen die slijmstoffen uit de schil het ook niet meer, en die zijn juist zo goed voor de maag en darmen.

Ik geef dan toch de voorkeur aan het voeren van onbewerkt lijnzaad. Als je dat in beperkte mate doet dan heb je helemaal geen last van het blauwzuur. Je hoeft ook niet zo veel te geven omdat alle goede eigenschappen nog maximaal aanwezig zijn.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:12

Ik haal het topic weer op omdat een mod mij hierop wees en mijn topic heeft gesloten.

Het is nu alweer mijn derde winter met punt en hij wordt nu alweer mager. Het gras is zo goed als op en daarom krijgt hij drie keer per dag en s avonds kuil bijgevoerd.

Hiernaast krijgt hij twee kilo marstall corn muesli, dit op aanraden van een voedingsdeskundige van marstall.

Hij zag er goed uit, mooie glans en eindelijk weer vol bij zijn flanken.

Nu het weer rot weer is krijgt hij s nachts een regendeken op van 0 gram. 'S nachts staat hij ook buiten.

Zijn vacht is nog steeds heeel kort.

Ik rijd 3 a 4 keer per week en daarnaast wandel ik of longeer ik hem.

Hij is nu 16 maar het probleem deed zich al voor vanaf zijn zijn 13e.

Vorige winter kreeg hij 4 kilo seniores priores en dit leek wel oke te werken ik heb alleen niet meer de luxe om elke dag heen te gaan of het voer minimaal 6 uur van te voren te weken.

Ik werk helaas in de horeca als een machine.

Hij is terwijl hij de afgelopen nachten dus wel binnen heeft gestaat weer erg afgevallen bij zijn flank, of net daaronder eigenlijk achter zijn laatste rib.

Zo begint het steeds.. moet hij nu al een warmere deken op? Wat doe ik verkeerd, hij krijgt zat ruwvoer en alle vitaminen binnen.

De foto lijkt even niet te lukken, probeer het zo weer even