[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinesikko

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:06

onder afwisselend rijden versta is, ene keer dressuur, andere keer met balken, dan keertje springen, keertje longeren, keertje naar buiten lekker galloperen in de grote wei enz. Bijna altijd rijd ik wel echt half uur intensief.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:39

Hetlevenwint: heb je al ontwormd? Ik zou me er bij een veulen nog niet te druk om maken. Straks komt de winter er dan en dan verbranden die jonkies behoorlijk wat. Zolang ze nog groeien kan het niet zoveel kwaad als ze iets voller de winter in gaan.

Het schema dat bij mijn haflinger werkte was vooral langer werken.
Ik reed ook een half uur of 3 kwartier, 5/6 dagen in de week. Ik rij nog steeds 5/6 dagen, maar langer.
In ieder geval 2 dagen buiten, waarvan 1 minimaal 1,5 uur op hoog tempo stappen en 1 van rond de 2,5/3 uur. Meestal op vrijdag en zondag. Zaterdag doe ik een training in de bak van een uur. Donderdag gaat mijn bijrijdster. Woensdag heeft hij vrij. En maandag en dinsdag train ik ook in de bak. 1 dag een uur, 1 dag een half uur.
Op hoog tempo stappen is zeer intensief voor je paard en goed om conditie te trainen, plus spieren te kweken en af te vallen (advies van de veearts)

In schema ziet het er dan zo uit:
Zondag: 2,5/3 uur buiten, hoog tempo (veel draven en hoog tempo stappen, waar kan een galopje)
Maandag: half uur baktraining (of vrij)
Dinsdag: uur baktraining
Woensdag: vrij
Donderdag: bijrijdster
Vrijdag: 1,5 uur stappen op hoog tempo buiten
Zaterdag: uur baktraining

En dat allemaal op 3x per dag hooi, elke dag een verse strook gras, 100gr vitaminebrok 's ochtends, een handje muesli na het rijden en 's avonds.
Muesli is er 1 voor sobere paarden, hier zit niks in.

En voor het beeld, dit was november vorig jaar:
Afbeelding

4 maart 2014
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:42

Chapeau! Knap lijntje

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 22:19

Bedankt Amanda, geen zorgen over maken dus. Ontwormer moet er nog in inderdaad ga eens eentje moeten halen ook voor mijn grotere ahoewel die geen tekenen toont beter op tijd dan te laat :).

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:57

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn fjord vinden. Ik vind haar te stevig nog naar mijn zin. Maar anderzijds ik heb ook niet het type wat echt slank zal worden!

Afbeelding

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:14

Wat voer je haar precies?
Ik vind dat er nog wel iets af mag maar niet gek veel hoor :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:13

Ze staat 24 uur op de weide gedurende de zomermaanden met graasmasker. Heb haar nu een maand of 10 en toen was ze echt aan de dikke kant. Tot zo ver ben ik wel tevreden maar inderdaad er mag meer af!

Ik ben begonnen met ponybrok van Subli. Toen ben ik nog even over gestapt op Metazoa maar merkte geen verschil dacht ik... Voer nu weer Pony brok van Subli maar pony lijk dikker weer te worden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:21

Hoeveel voer je? En hooi? Hoeveel en hoe vaak beweegt ze?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:43

1 handje brok. Hooi krijg ze nu niet. Straks weer als ze de paddock op komen maar dan moeten ze samen doen ze staan in kudde verband.

En werken doet ze zeker 5 dagen fanatiek.

Even een stand foto

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:54

Wat doe je die 5 dagen en hoe lang?
Voer lijkt me niet de oorzaak van het dikker worden. Zoveel krijgt ze niet.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:14

Met name dressuur ongeveer 1 a 1,5 uur.
En uiteraard afwisseling met buitenritjes 1,5 tot 2 uur.
Ze heeft nu gewoon ook een super conditie wat ze eerst helemaal niet had. 15 minuten stappen en ze was al moe.

Moet er wel bij vermelden het is nog het ouderwetse type 1.43 korte pootjes :) en wat robuuster. Maar ik vind dat geen goed excuus om de overtollige vetjes goed te praten hoor.

Wat me wel opvalt op de plek waar ze staat dat 80% te dik is en niet alleen de koudbloeden. Daar is mijn fjord nog slank bij. Maargoed ik ben degene die mijn pony mishandel (grapje) met een graasmasker en veel beweging. Ik neem het gewicht gewoon heel serieus want die dikke lijven vind ik zo gevaarlijk ongezond

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:42

Ik ken het probleem haha.
Type dik van lucht.

Maar qua beweging zit je ook wel goed. Ze is ook niet veel te dik, alleen de buik zou nog wat minder mogen. Je zou eventueel de ponybrok kunnen schrappen, maar dat gaat niet veel verschil maken.
Je werkschema in ieder geval volhouden en je zou je buitenritten langer kunnen maken. En dan heel veel hoog tempo stappen, liefst heuvel op heuvel af. Dat zou nof kunnen helpen.
Die laatste kilo's zijn het lastigst :j

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:52

Haha juist! Heel lastig af en toe ;) en precies die buik haha dat is het grootste probleem. Brok ga ik niet schrappen voor de extra vitamine. Het is ook al een wat oudere dame (16 jaar is nog niet heel oud natuurlijk).

Stappen is onze moeilijkste gang haha. Andere gangen is ze gewoon goed voorwaarts maar stappen wat het makkelijkste lijkt is echt een moeilijkheidspuntje!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:12

Misschien eens niet alleen kijken naar de buik. Die van mij heeft ook een hooibuik, maar kan nog steeds met vingertoppen ribben voelen. En moet dus eerder kijken of dat hij niet invalt bovenop ruggengraad.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:15

Ik vind idd alleen haar buik te dik. Maarja zo lang heb ik haar niet en te snel afvallen is ook niet goed! Daarnaast is het een ouderwets type dus zal wat robuustere bouw moeten acsepteren vrees ik :P

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:19

Ik heb fibra voer gekocht aangezien ik in het eczeem topic enkele positieve verhalen hierover gehoord had. Mijn vader vind het meer hooi dan müsli.
Maar ik had aan hun ook om voedingsadvies gevraagd en toen kreeg ik ook te horen dat mijn paard te weinig ruwvoer binnen kreeg en ze daarom haar overgewicht vast hield. Want ze stond in de spaarstand.
Hebben jullie dit ook al eens mee gemaakt?

Want die van mij staat overdag op de wei en dan krijgt ze een plak hooi van een kleine baal en 1 keer in de twee dagen een stukje gras erbij. In de avond gaat ze op stal en dan ook weer een plak hooi van een kleine baal en dan twee handjes müsli. Eerst die van Pavo en nu dan die van Fibra.
Is dat in jullie ogen te weinig?

Ze wordt nu tevens ook 3x in de bak gereden. Waarbij ze volgens bekenden al wel gewicht is verloren. Maar ze is nog altijd te dik.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:32

Madje1992 schreef:
Ik heb fibra voer gekocht aangezien ik in het eczeem topic enkele positieve verhalen hierover gehoord had. Mijn vader vind het meer hooi dan müsli.
Maar ik had aan hun ook om voedingsadvies gevraagd en toen kreeg ik ook te horen dat mijn paard te weinig ruwvoer binnen kreeg en ze daarom haar overgewicht vast hield. Want ze stond in de spaarstand.

Want die van mij staat overdag op de wei en dan krijgt ze een plak hooi van een kleine baal en 1 keer in de twee dagen een stukje gras erbij. In de avond gaat ze op stal en dan ook weer een plak hooi van een kleine baal en dan twee handjes müsli. Eerst die van Pavo en nu dan die van Fibra.

Ze wordt nu tevens ook 3x in de bak gereden. Waarbij ze volgens bekenden al wel gewicht is verloren. Maar ze is nog altijd te dik.

Ik zou je aanraden om ze wat vitamine brok bij te geven ipv muesli, dan ben je zeker dat ze alles van vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Ik geef bijvoorbeeld de Mastrall force vitamine brok, deze heb ik ook aangeraden gekregen hier op bokt, werkt zeer goed voor mijn friesen en haflinger.
Bij hooi hangt het er van af hoe "rijk" jouw hooi is, in principe mogen ze er wel wat van, zodat het hele verteringsstelsel goed blijft werken en hun tanden goed slijten zodat er geen haken worden gevormd :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:41

Fibra is ook vitaminen en mineralen. Die werkt ook erg goed bij Fjorden. En die van mij moet ook echt heel weinig suiker en melasse krijgen, en ze heeft zomereczeem ernaast. En daar werkte dit ook erg goed bij.

Hooi is zo arm en zo oud mogelijk, aangezien we een shetlander hebben die van rijk hooi ziek wordt.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:44

Oh ok, één van mijn friesen heeft ook zomer eczeem, gaat ook goed met die vitamine korrel van Marstall.
Als het hooi zo arm is kan je gerust s'avonds 2 plakjes geven ipv 1 plakje om de verveling wat tegen te gaan en zodat ze toch genoeg te knabbelen heeft ;)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:01

Dat hebben we bij haar gedaan zelfs 4 tot 5 plakken per keer. Maar ze heeft ook last van het eten naar binnen schrokken en zelfs met een slowfeeder had ze het hooi dan alsnog op binnen 2 uur. Mijn vader kon dat gewoon niet betalen om iedere dag een hele baal aan haar te voeren en dus hebben we het toen langzaam aan verminderd. Zodat het weer betaalbaar werd.
We hebben het er toen ook met iemand over gehad en die zei toen ook dat ze gewoon veel te veel kreeg en dat ze het makkelijk met een plak in de ochtend en een plak in de avond kon voldoen.

Mijn vader wil als deze zak voer op is gewoon weer over gaan op Pavo, hij vind het allemaal onzin om dat speciale voer te kopen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:53

1 plak s'avond vind ik toch wel wat weinig, als ze te weinig kan knabbelen gaan er andere problemen opduiken en dan kan het veel duurder worden ;)
Pavo is in vergelijking zeker niet goedkoper, bij pavo zit er meestal ook veel meer suiker en eiwitten in die zeker niet goed zijn voor een eczeem paard.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:30

Tja, met de tijdsduur die zij erover doet om het op te eten, maakt het geen verschil. Snap af en toe niet hoe het kan dat ze het zo snel weg krijgt.
Maar mijn vader gaat er nu weer twee plakjes erin doen.
Heb net de structuur van dat Fibra gezien en het lijkt net hooi, precies zoals mijn vader zei. Er zit wat poeder en nog wat brokken door heen. Nu hopen dat bel het ook lekker vind, en dat het ook daadwerkelijk meer kauwfunctie geeft aan haar.

Is Marstall ook hooi-achtig of echt brok-achtig?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:54

Waarom geef je er geen stro bij Madje1992, dat zet niet aan en voorkomt andere problemen.

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:51

marstall zijn brokjes, maar sommige paarden eten het zo niet, dus je kan het wel wat mengen met lucerne, dit verlengd de duur van het eten weer :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 09:24

Madje1992 schreef:

Die spaarstand, dat zie je ook veel bij shetten. Staan ze in een mini-weitje met nauwelijks gras en toch zijn ze dik! Komt denk ik ook omdat in te kort gras juist veel suiker zit!

Hier staat interessante info over gezond afvallen: http://www.fibra-paardenvoeders.nl/content/105-afvallen