Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:43

Kijk eens aan, dan is er nog hoop :Y) (die van mij hebben we eind september de manen er helemaal afgehaald .. ben er nog niet uit of ik ze nu kort ga houden of toch weer een poging tot groeien ga doen.. maar misschien dat het met behulp van C4L wel lukt :+ ).

Hier gaat het ook nog steeds prima, heb nog niet gehoord dat ze het niet meer eten ofzo dus dat is al super. En verder staat mijn eczeempony al een dikke maand zonder deken en heeft gewoon geen jeuk meer gehad .. Leek wel meteen na de voerverandering zo, heb dan de deken nog een week of 2 op gehad maar toen die door- & doornat was (wist niet dat die niet tegen veel regen kon := ) heb ik hem eraf gehaald en sindsdien is die niet meer op gegaan ... Ben echt benieuwd volgend seizoen ...

Waar ik wel ergens mee zit is dat ik hier nog best een voorraad van hun oude voer heb .. Ben van de ene dag op de andere verhuist van een doe-het-zelf stal naar volpension, en ik had dus pas een nieuwe voorraad gehaald :+ Ben nu aan het twijfelen wat ik daarmee moet doen.. dacht misschien het toch nog op te voeren, als extraatje zeg maar (al hebben ze helemaal geen extraatjes nodig :+ ) maar ergens twijfel ik, want misschien krijgt hij dan wel weer jeuk ...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:40

Mijn pony is bijna in Care for Live gestikt en heeft een slokdarmverstopping gekregen. Ik durf het niet meer te geven en bij Pavo geven ze aan dat er meerdere gevallen bekend zijn en dat je het eerst wat nat moet maken en moet laten weken. Vraag me af of ze het dan nog lusten?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:51

Wij mixen met bietenpulp. Eten ze prima. C4L droog voeren geeft hier overigens geen problemen.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:44

ik mix het altijd met water of lijnzaad :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:58

Dan is een volle schep daags voldoende voor mijn bollie van 450 kg

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:19

Ook ik heb sinds gisteren een zak C4L gehaald. Voorheen voerde ik altijd Nature's Best gemengd met Vital, maar ik begrijp dat de aparte vitaminebrokjes niet meer nodig zijn met de C4L.
We geven het na arbeid aan onze IJslandse paarden die 24/7 buiten staan. De een is een zware eczemer, de ander een hoog in het temperament staande jonge ruin. Die laatste heeft wel eens last van kwaaltjes, dus die extra vitamines zijn voor hem echt essentieel. Beide paarden eten nu gras en als dat op is, droog, grofstengelig hooi. Daarnaast hebben ze altijd beschikking over een liksteen. Ben heel benieuwd hoe ze het hierop gaan doen….maar moeilijk te meten daar ze het dus niet dagelijks gaan krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:58

als ze verder geen vitaminesupplement krijgen en alleen hooi zou ik denk wel dagelijks iets extra geven om aan de vitaminebehoefte te voorzien

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 09:32

Dat is in theorie helemaal waar, Nouvel.
Toch krijgt mijn senior haflinger (bijna 26) al bijna 4 jaar niet dagelijks een vitamine aanvulling op zijn gras-hooi rantsoen en hij doet het super. Hij glimt als een spiegel, zit goed in zijn vel, heeft energie voor 10 en is fit en doet het beter dan verwacht voor een pensionado (lees: ik verwachtte een grasmaaier te krijgen, maar hij gaat nu nog zo'n 2x pw naar hey bos en nog 2x per week aan de longe of werken in de bak, als ik dat niet doe, wordt hij chagrijnig en stuitert hij de wei door en aan de hand is het dan ook een bommetje).

Ook hoeven en vacht groeien goed.
Op de dagen dat hij wel wat krijgt (na arbeid), krijgt hij ook nog eens minder dan de aanbevolen dosering en ook dat vul ik niet aan met een of ander supplement.

Hiervoor kreeg hij inderdaad ook nature's best en een vitaminesupplement, maar ook alleen op de dagen dat hij arbeid verricht (zo'n 3-4x pw). En ook daar alles ondergedoseerd aan wat er aangeraden wordt.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:49

Inderdaad, ben ook van mening dat het hier wel om koudbloeden en dus sobere paardenrassen gaat die in principe al minder nodig hebben. Blijf toch gewoon bij mijn eerste ingeving waarbij mijn paard na arbeid de C4L gaat krijgen, vermengd met gekookte lijnzaad. Ik zal dan bekijken of ik, de hele strenge winterdagen, naast hooi, ook een halve schep C4L ga voeren als onderhoud….

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:34

Als deze zak op is stop ik ermee heeft voor mijn gevoel niet het effect wat ik erbij dacht. En is daarbij vrij prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:38

Welk effect dacht je dan dat het had?

Hier staan ze er nog op, lijken het nog steeds goed te doen, merk in ieder geval toch niks speciaals. Zien er goed uit, voelen zich goed, eten het nog steeds graag ... Dus hier niks te klagen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:48

Nou een mooi glimmende en vrolijke pony, maar in plaats daarvan om het minste of geringste aan de dunne en niet echt glimmend. Hij loop nog net niet iedere keer sjago te doen, maar vrolijk is hij ook niet.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:04

Wat ben ik blij dat ik gestopt ben met C4L aan mijn beide paarden en weer over gegaan ben op nature's best en pavo condition.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:16

Is wel handig als je ons dan ook vertelt waarom je daar zo blij mee bent marjan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 12:29

Wist niet dat sjago doen met het voer te maken had.. Die van mij is ook niet de vrolijkste in huis maar heb recent wel ontdekt waarom... En dat heeft dus niks met welk voer dan ook te maken :+

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:03

Kinke schreef:
Is wel handig als je ons dan ook vertelt waarom je daar zo blij mee bent marjan...

Mijn fjord en kruising Fries werden echt knetter gek van C4L. Tot gevaarlijk aan toe. Harstikke rillerig voor de omgeving en met rijden de ene teveel looplust en de fjord tot rodeo aan toe. Heb toen ook contact gehad met pavo en ze kregen wel meer van deze reactie's te horen. Ze weten niet precies waar het door komt. Maar vermoeden door de 12 kruiden doe erin zitten een rereactie kunnen veroorzaken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:28

Herkenbaar dus! Die van mij dus ook (schreef ik al eerder)
Ik werd voor gek verklaard op stal door de eigenaar (die denken dat ik van alles verzin en dat mijn merrie zich gewoon aanstelt)

Binnen 2 dagen had ik mijn eigen paard weer terug (het blijft af en toe een paniekpiet, maar dat is karakter)

Wat geef je jouw paarden nu weer te eten Marjan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 13:45

Vreemd dat het voer zoveel verschillende effecten op paarden heeft.
Jip van mij glimt echt als een spiegel, is happy, heeft supergoede mest.
Pas door omstandigheden een maand wat anders gevoerd en bij terugkomst op de c4l zag ik als eerste de mest echt weer nog mooier worden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:47

Ik vind het ook heel apart. Zal gewoon per paard verschillen. Net als hoe mensen verschillend reageren op vitamines of koffie.
Mijn vriend die stuitert als hij vitamines neemt, ik heb nergens last van. Blikje cola merk ik ook niks van.

Voor mij geen C4L meer. (moet er bij zeggen dat mijn merrie erg lastig is met voer. Ze kan ook niet tegen brok, zelfde effect zeg maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 13:50

Het blijft gek, die effecten op verschillende paarden :j
Die van mij zijn ook wel wakkerder, maar dit wijd ik niet meteen aan het voer, maar gewoon aan het beter in hun vel zitten (wat natuurlijk ook wel met het voer te maken kan hebben, maar dit was al bezig voordat ik van voer veranderde). De ene pony is altijd heel introvert geweest, deed wat verwacht werd van hem maar zonder interactie.. Gewoon blik op oneindig en lopen zeg maar .. Die bloeit nu meer & meer open, dus begint ook meer & meer te zien .. En dan schrikt die wel eens ergens van .. Maar ik vind dat juist positief :+ :)) En het blijft ook allemaal gewoon makkelijk behapbaar, hij stuitert niet rond enzo ;)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:00

Dimple schreef:
Herkenbaar dus! Die van mij dus ook (schreef ik al eerder)
Ik werd voor gek verklaard op stal door de eigenaar (die denken dat ik van alles verzin en dat mijn merrie zich gewoon aanstelt)

Binnen 2 dagen had ik mijn eigen paard weer terug (het blijft af en toe een paniekpiet, maar dat is karakter)

Wat geef je jouw paarden nu weer te eten Marjan?

Die van mij waren ook hunzelf weer binnen een week! Durfde de fjord gewoon niks meer te rijden, omdat ik er in die periode goed hard afgevallen ben. Heb ze nu aan de nature's best en pavo condition. Hier doen ze het super op.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 14:13

Ik durf bij mijn pony juist niet meer te stoppen met C4L omdat hij door dat voer lekker rustig in zijn hoofd is geworden :P Apart die verschillen ja :)

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:51

Mijn paard krijgt standaard biologische muesli. C4live krijgt hij na arbeid. Hij vindt het erg lekker. Ik kan niet zeggen dat ik veel veranderingen bij hem merk, maar daarvoor krijgt hij wellicht te weinig.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:26

UBok schreef:
Mijn paard krijgt standaard biologische muesli. C4live krijgt hij na arbeid. Hij vindt het erg lekker. Ik kan niet zeggen dat ik veel veranderingen bij hem merk, maar daarvoor krijgt hij wellicht te weinig.

Welke muesli gebruik jij?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:41

Ik heb een poging gedaan om vanwege de prijs en de energie langzaamaan over te stappen naar sportsfit. Haar energie gaat super, ze heeft een fijne looplust en blijft mooi op gewicht maar en daar baal ik flink van ze heeft weer mok gekregen en ik heb toch ernstig het vermoeden dat het met de hoeveelheid suikers te maken heeft. Ze staat niet noemenswaardig nat en haar sokken zijn kortgeknipt dus sowieso niet lang nat. Nu dan toch maar weer kijken naar de c4l al vind ik die wel erg duur... (ben een HBO studie begonnen vanwege de zoveelste einde contract breuk dus probeer overal op de kleintjes te letten...) Mijn paard krijgt dan naast het krachtvoer ook nog 3 scheppen luzerne per dag. (en hooi natuurlijk)