Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:26

Oh ja, die bultjes op de foto herken ik wel idd. Heeft mijn paard bij een bepaald kruid. Idd een allergische reactie.

Stal_Fiore

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:35

Ariebren, ik heb inderdaad een mailtje gestuurd naar hen.

Ik verwijt ook niemand wat hoor en het is natuurlijk niet 100 % dat het door de Fibra komt.
Ben alleen benieuwd of er meer mensen deze ervaring hebben.

Equi_Libre, was ook mijn eerste reactie... allergische reactie op een kruid.
Echter kan ik niks geks vinden in de samenstelling die Fibra op hun site laat zien. Misschien dat er nog extra toevoegingen in zitten die niet vermeld staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:07

Wil je nu echt zeker zijn dat het van de Fibra komt.

Wacht een paar dagen, kijk of de bultjes weggaan, zijn de bultjes weg ??

Geef dan de andere helft van het monster Fibra.

Komt de zelfde reactie, dan is de Fibra de oorzaak.

Maar momenteel is het een stuk warmer geworden en de vliegen, enz, zijn weer wakker.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:11

Fibra bevat luzerne en niet ieder paard kan deze vlinderbloemige goed verdragen.

En verder is allergie een heel moeilijk iets.
Zeker bij paarden: voor zover ik weet, zijn er nog geen betrouwbare allergie testen voor onze machtige viervoeters.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 08:21

Assiepassie schreef:
Fibra bevat luzerne en niet ieder paard kan deze vlinderbloemige goed verdragen.

En verder is allergie een heel moeilijk iets.
Zeker bij paarden: voor zover ik weet, zijn er nog geen betrouwbare allergie testen voor onze machtige viervoeters.

Mijn idee!
Zodra er goede allergie testen zijn voor paarden, sta ook ik vooraan in de rij. ZE bij onze poown bijvoorbeeld... Ze staat onder een deken, maar lijkt ook te reageren op gras, pollen en zon. Maar dat gaat weer offtopic.

Ik heb nooit dergelijke reacties gezien bij Fibra, Stal_Fione.
Maar van je foto lijkt het inderdaad een allergische reactie. Heeft het paard erg last er van? Zo niet misschien inderdaad testen met de andere helft Fibra. Al lijkt me dat ook wel weer eng en misschien onverstandig. Je kunt een allergische reactie nooit voorspellen, wie zegt dat je paard er de volgende keer niet nog heftiger op reageert?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:47

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:03

In dat stuk gaat het ook met name over eiwitten, dus dat zou dan door de lucerne kunnen zijn?
Ben benieuwd wat je van Fibra terugkrijgt. :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:04

Imo heb je 2 verschillende soorten van dit soort bultjes.
Bij de ene lijken het afvalstoffen oid die via de huid het lichaam verlaten, dat zijn vaak kleine "scherpe" bultjes, vaak op de hals en lichaam.
En bij de andere lijkt het meer een allergische reactie waarbij er bultjes onstaan, bij eten vaak op het hoofd, daarna de hals en rest van het lichaam, die dan vaak groter worden en soms begint zo'n paard helemaal op te zwellen.
Is het een reactie op een wasmiddel oid dan begint het op het gebied wat daarmee in aaraking is geweest en trekt soms verder.
Zelf had ik een pony die allergisch was voor haar eigen stresshormoon, je kan echt overal allergisch voor zijn, dus er kan best iets in voer zitten wat normaal heel gezond is zonder rommel en een dier er toch niet tegen kan.

Voordat ze goede allergie testen zouden hebben voor paarden ben ik heel benieuwd naar een goede test bij mensen.. eerlijk waar.. wat een hoop onzin komt daar telkens uit! :')

Ik heb mijn Mühldorfer voer binnen, granenmix met een beetje melasse, maar wel geheel biologisch en dus zonder rare toevoegingen.
Ben heel benieuwd hoe meneer het er op gaat doen, hij eet het iig graag. :)

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:37

Marstall heeft ook veel keuze daarin. Faser light, Vito, Wiesen Cobs Fasern. Speciaal voer die dus geen suikers en melasse bevatten. Wordt zelfs geadviseerd door vele dierenartsen. Kiek maar eens even op de website van Marstall. Zoveel keuze en echt goed spul.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:45

Enige tijd geleden had ik ook gereageerd in dit topic. Mijn paard staat nu bijna een maand op Hugho voer. Ze ziet er goed uit, ze blinkt als een spiegel en haar buikje is wat afgenomen (maar dat zal niet speciaal aan de muslie liggen). Verder zijn haar ogen een stuk helderder geworden en is haar dunnen darm minder geirriteerd. Uiteindelijk heb ik toch nog een leverancier gevonden die enigsinds in de buurt ligt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:21

Dat is hartstikke mooi nieuws!
Wat geef je haar nu precies dan?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:18

De kruidenmusli van hugho 2x een halve schep per dag. Eerst stond ze op 3/4 schep basis sport brok. Deze müsli voer ik minder terwijl ze nog net zo actief is. Daarnaast is ze op minder kuil gezet omdat deze behoorlijk rijk was. De müsli eet ze overigens met smaak en ze moet ook nog meer kauwen.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:22

Weet iemand het verschil van normaal brok en normaal brok plus van HH ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:51

Vandaag mijn paardjes een beetje HH gegeven....de een liet het zo uit zijn mond vallen en de andere twee aten het wel op, maar doken snel weer in hun bak Marstall-muesli...en keken niet meer om naar wat ik in mijn handen had.
Ik weet niet welk soort het was, want ik had een beetje gekregen van iemand die het voor haar paard uitgeprobeerd had, maar die er beslist niet van wilde eten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:12

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:14

Ok HH wordt misschien niet al te best gegeten, maar het aanbieden naast conventionele muesli is wel hetzelfde als een kind laten kiezen tussen een bord spruiten en een ijsje.

de mijne eet ook geen wiesencobs als snoepje als ze kan kiezen tussen de cobs en een "echt" snoepje...

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:22

AL eens leinsnack geprobeerd van Marstall. Daar breken ze de tent voor af inclusief honden. Echt waar! Ook nog eens verantwoord om te geven. Hoe is het mogelijk. Een snoepje die en onweerstaanbaar is en ook nog gezond!!:-D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:25

hier ook altijd de lijnsnack!!! wil nooit weer anders
ze krijgt 2 op een dag .
als de hond de kans krijgt jat hij als eerder de lijnsnack uit de voerbak haha!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:27

petitparis schreef:
Ok HH wordt misschien niet al te best gegeten, maar het aanbieden naast conventionele muesli is wel hetzelfde als een kind laten kiezen tussen een bord spruiten en een ijsje.

de mijne eet ook geen wiesencobs als snoepje als ze kan kiezen tussen de cobs en een "echt" snoepje...

Maar het is toch uiteindelijk de bedoeling dat ze het voer eten? Hoe mooi het voer in theorie ook is, als een paard het niet eet heb je er weinig aan.

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:29

Over welk voer heb je het? Marstall klopt en in theorie en ze vinden het heerlijk de paarden. Zelfs de kippen, de eenden en ook zelfs de honden. hahahahaha Echt waar! Vooral de Senior en de Sinfonie vinden ze heerlijk!!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:30

ik besel de lijnsnack via de site en wordt keurig thuisafgeleverd.

hoef ik er niet voor te rijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:37

@ flosje: tuurlijk is het de bedoeling dat ze het eten, maar zo lang ze de keuze hebben, zullen weinig paarden het eten... Je hebt genoeg paarden die "vasten" totdat ze hun lekkerdere maaltijd krijgen of op het gras kunnen
Ik wilde alleen aantonen dat 2 zo uiteenlopende voeders naast elkaar aanbieden geen referentie is voor het al dan niet eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:42

ja,dat ben ik wel met petitparis eens.
al denk ik wel dat ze het kunnen leren eten in de meeste gevallen.
zijn natuurlijk altijd exemplaren die iets écht weigeren..

zo weigerde mijn pony in het begin supplementen...wilde het alleen met appelsap.
en dan ook nog alleen 1 merk appelsap, andere merken waren te min. -O-

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:49

wij hebben zelf een paard op stal die drinkt geen water.
drinkt aleen water met slobber prut erdoor.

HH eten ze inderdaad eerst niet maar na een weekje eten de meesten het wel op.
maar niet van gho dit is toch best lekker.

marstall blijven ze heerlijk vinden.en ook prima voer.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:52

Als die 2 naast elkaar worden aangeboden dan snap ik ook wel dat ze voor het lekkere voer kiezen. Maar waarom zouden mensen die 2 voeders tegelijk aanbieden? Dan streef je het hele doel waarom je HH zou voeren voorbij lijkt me.
HH is hier niet in de buurt te krijgen en dan zit je weer met de verzendkosten. Op het moment ben ik erg tevreden met de Winergy. Voordeel is ook dat ik aan de Winergy heel makkelijk kan komen (dealer zit vlak buiten het dorp waar ik woon).