Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:55

Ik geef mijn merrie nu vito. voldoende kuil.
Laatste baal word nu gevoerd en ga dan over op hooi.
Voor alsnog doet ze het prima. geef wel elke dag olie

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:16

hoi ik ben er achtergekomen dat zoe licht zomereczeem heeft.
nu wil ik de eczeem muesli proberen volgend seisoen.
voer nu naturell samen met scheut lijndistelolie en energiewaarde hoger dan de eczeemmuesli.

hoe kan ik het oplossen met de eczeem muesli om de energie wat hoger te houden voor haar?

de energiewaarde van naturell met lijndistelolie is prima maar ze houd jeuk in manen en staart.

ze gaat ook meer aan het werk komend seizoen.
langere afstanden met meer hogere tempo's .

hoor het graag wat jullie zouden doen.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 15-09-12 13:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:19

Kom ik ook weer een keer binnen vallen.
Misschien dat iemand tips/advies heeft.

Ik zal wat over paard en situatie vertellen.
Paard staat op het moment op vito. Daar deed hij het altijd goed op, maar sinds half jaar wordt hij intensiever gereden. Ik heb het gevoel dat hij niet meer genoeg aan de vito heeft. Hij valt een beetje in en hij is een beetje futloos.
Momenteel staat hij 24/7 op de wei, met een weidebeleid. Hij is namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid, daarnaast heeft hij in het verleden pees problemen gehad en daarom paste de vito perfect bij hem ivm de vitaminen.
Ook heeft hij een aantal weken terug een slokdarmverstopping gehad van de vito. Van de winter staat hij weer meer op stal en krijgt hij zijn brok over de dag verdeeld en is het niet altijd mogelijk om de brok te weken. Dus zit ik te kijken naar ander voer.
Vriendin had info op HE gevraagd en die adviseerde de complete. Nu vind ik dat een prima muesli, maar ik mis wat vitaminen. Dus denk ik erover om er force bij te voeren.
Wat denken jullie?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:00

faserlight misschien lizz?
force bijgeven is ook een optie als je vitamines mist, dat doe ik hier ook bij geringe krachtvoer gift, minder muesli, force erbij.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 00:33

Een losse vitamine korrel erbij??

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 08:45

Ja dat doe ik, 20-50 gram

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:42

Ik heb een paar vraagjes..
Is marstall naturell geschikt voor alle paarden of meer voor paarden die gevoelig zijn om dik te worden?
Ik geef nu mijn oudere merrie elke dag een portie slobber,maar kan dit eigenlijk wel elke dag?Of moet je het echt laten bij een paar keer in de week?
Is de sinfonie geschikt voor alle paarden,dus voor paarden die snel dik worden?Ik zou mijn paarden hier best een kuur mee willen geven maar 2 vallen snel af en 2 worden snel dik,dus ben even benieuwd of ik het ze allemaal kan geven..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:46

Sinfonie geef ik 2 keer per jaar aan allemaal gedurende een maand, zowel dikke als dunne paarden.

Gewoon beetje aanpassen.

De naturel kan je gewoon geven, fijn voer.

Onze oude ruin krijgt winterdag dagelijks een beker slobber, op aanraden van marstal voor t zetmeel pijl.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:12

Ik ben nog steeds erg tevreden over de faser-light.
Alleen jammer van de zeer korte houdbaarheidsdatum. Gisteren hebben mijn ouders twee zakken opgehaald bij een wederverkoper, kijk ik ik naar de datum, nog twee dagen houdbaar :(
Beetje jammer dat dit zo verkocht wordt. Ik hoop dat dit door de winkel netjes opgelost kan worden, maar ben bang van niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:48

kevje06 schreef:
Sinfonie geef ik 2 keer per jaar aan allemaal gedurende een maand, zowel dikke als dunne paarden.

Gewoon beetje aanpassen.

De naturel kan je gewoon geven, fijn voer.

Onze oude ruin krijgt winterdag dagelijks een beker slobber, op aanraden van marstal voor t zetmeel pijl.

Dank je!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:24

viola schreef:
Ik ben nog steeds erg tevreden over de faser-light.
Alleen jammer van de zeer korte houdbaarheidsdatum. Gisteren hebben mijn ouders twee zakken opgehaald bij een wederverkoper, kijk ik ik naar de datum, nog twee dagen houdbaar :(
Beetje jammer dat dit zo verkocht wordt. Ik hoop dat dit door de winkel netjes opgelost kan worden, maar ben bang van niet.

Lees even op de zak want daar staat als het goed is een zin dat het tot 2 maanden na de datum op de verpakking nog gewoon houdbaar is, het is dus niet de echte houdbaarheidsdatum op de zak.
Ik had de laatste keer 3 zakken besteld en kwam toen ook in de buurt van die datum en had nog een volle zak, ben toen gaan lezen en op de zijkant van de zak staat in het duits een zin waaruit blijkt dat je er nog twee maanden bij kunt tellen.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:40

Ik zou graag jullie advies willen... :D

Mijn merrie staat nu op de Naturell muesli maar ze begint daarin toch de smaak te verliezen...

De muesli is nodig om Force te voeren, die lust ze niet alleen... En inmiddels eet ze dus ook de Naturell + Force minder goed... De zak is bijna op en dus ben ik opzoek naar een andere muesli. Aangezien Marstall er zooooooo veel heeft vraag ik me af welke jullie heel goed bevalt?

Hij moet dus
-Smakelijk zijn
-Het liefst niet teveel suiker/zetmeel (al gaat het maar om 2 handjes per dag)

De Vito vindt ze niet zo lekker dus die valt helaas al af.. Faser-Light vind ik ook erg interessant maar weet dus niet of die smakelijk is ivm lage suiker/zetmeel.. (Wat wel weer beter is voor haar lichaam). Sinfonie lijkt me ook wat ivm luchtwegen waar ze soms last van heeft..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:55

Zowel mijn gepensioneerde kwpn-er als mijn Noordzweed smullen van de faser light....
Mijn Noordzweed inmiddels al weer anderhalf jaar ook 2 handjes om de Force te voeren ;) .
Kun je niet om een proefzakje vragen?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:37

Paperboy schreef:
Lees even op de zak want daar staat als het goed is een zin dat het tot 2 maanden na de datum op de verpakking nog gewoon houdbaar is, het is dus niet de echte houdbaarheidsdatum op de zak.
Ik had de laatste keer 3 zakken besteld en kwam toen ook in de buurt van die datum en had nog een volle zak, ben toen gaan lezen en op de zijkant van de zak staat in het duits een zin waaruit blijkt dat je er nog twee maanden bij kunt tellen.....

Ik snap ook wel dat het niet direct die dag bedorven is, maar die datum staat er niet voor niks op en ik vind het niet echt netjes zomaar twee zakken te verkopen die nog 2 dagen 'houdbaar' zijn. In jou geval heb je dus zelf 3 zakken gekocht ruim voor de datum, maar door je voersnelheid het niet op gekregen. Dat ik die twee zakken niet binnen twee dagen op krijg lijkt me in dit geval wel overduidelijk. Binnen twee maanden gaat dat trouwens ook niet lukken.

Ondanks dat de verkoper het niet met me eens is hoop ik toch in ieder geval 1 zak te kunnen ruilen.

@Focussed, eet je merrie de naturell niet meer of de mix met force? Het zou ook heel goed kunnen dat ze er nu gewoon niet meer intrapt dat je de force (die ze niet alleen wil eten) mixt met de naturell. Mijn pony eet ook de force niet. De eerste tijd kan ik het mixen met faser-light, maar daar trapt hij na een tijdje niet meer in. Geef ik dan de faser alleen zonder force eet hij dat wel weer gewoon.
De beste oplossing zou dan zijn een ander vitamine brokje te zoeken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:42

Ik bedoelde het goed hoor Viola :? , wilde het alleen even melden zodat je niet iets weggooid wat uiteindelijk nog maanden goed is.
Succes ermee!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:29

Paperboy schreef:
Ik bedoelde het goed hoor Viola :? , wilde het alleen even melden zodat je niet iets weggooid wat uiteindelijk nog maanden goed is.
Succes ermee!

Sorry :o Ik was een beetje geirriteerd omdat de verkoper al zowat beweerde dat ik gek ben omdat ik het niet netjes vind dit zo te verkopen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:15

Zonder mijn collega te willen afvallen....het zou netjes zijn om je gewoon nieuwe zakken te geven. Natuurlijk weet ik niet hoe de communicatie geweest is, soms is het ook de toon die parten speelt :o
Maar je hoort voer te krijgen die nog ver binnen de datum is of in ieder geval logischerwijs binnen de houdbaarheidsdatum te voeren is. En iedereen begrijpt dat je geen twee zakken in twee dagen opgevoerd krijgt.
Mocht je er met je leverancier niet uitkomen kun je natuurlijk altijd nog contact opnemen met Marstall zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:26

Hoi hier ben ik weer! Lang geleden. Maar ik twijfel weer over mn voer dus maar weer even een vraagje.

Mijn merrie is momenteel nogal VOL te noemen. Dit kan ook van het weide seizoen komen maar ze krijgt ook beetje een dikke kont naast dr buik. Ik heb haar nog steeds op de corn staan. Ik heb haar voer al gemindert omdat ze daarnaast ook gewoon heet was met rijden. Nu krijgt ze na de training een kwart schep erbij. En ze wordt 4 a 5 dagen gereden en 1 a2 keer gelongeerd in de week. Nu heeft ze net als vorig jaar rond deze tijd behoorlijk wat kriebels en schuurt ze haar staart een beetje. Plus het feit dat ze wat dik blijft en vol staat met energie.. Ze is een vos en zit vol met appels en heb het idee dat ze het verder super doet op dit voer en ik ben bang.. Dat wanneer dalijk de winter weer begint en ze minderlang op de weide staat, ze ook wel weer in zal vallen.. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe.. Om dit voer te blijven geven?? Of eens iets anders zou proberen?? Ze moet ook weer niet te suf gaan worden..

Heeft iemand een idee of advies??

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:09

Mijn merrie eet de Naturell alleen ook wat slechter! :(

Kan je ook proefzakjes aanvragen? Zou graag de Sinfonie en Faser-Light willen proberen... Zonde om een zak van 15 kg te kopen als ze er geen een hapje van neemt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:38

Focussed schreef:

Kan je ook proefzakjes aanvragen? Zou graag de Sinfonie en Faser-Light willen proberen... Zonde om een zak van 15 kg te kopen als ze er geen een hapje van neemt.

Als je mij je adres wil mailen wil ik je wel proefzakjes sturen :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:42

Share schreef:
Hoi hier ben ik weer! Lang geleden. Maar ik twijfel weer over mn voer dus maar weer even een vraagje.

Mijn merrie is momenteel nogal VOL te noemen. Dit kan ook van het weide seizoen komen maar ze krijgt ook beetje een dikke kont naast dr buik. Ik heb haar nog steeds op de corn staan. Ik heb haar voer al gemindert omdat ze daarnaast ook gewoon heet was met rijden. Nu krijgt ze na de training een kwart schep erbij. En ze wordt 4 a 5 dagen gereden en 1 a2 keer gelongeerd in de week. Nu heeft ze net als vorig jaar rond deze tijd behoorlijk wat kriebels en schuurt ze haar staart een beetje. Plus het feit dat ze wat dik blijft en vol staat met energie.. Ze is een vos en zit vol met appels en heb het idee dat ze het verder super doet op dit voer en ik ben bang.. Dat wanneer dalijk de winter weer begint en ze minderlang op de weide staat, ze ook wel weer in zal vallen.. Dus ik weet niet waar ik goed aan doe.. Om dit voer te blijven geven?? Of eens iets anders zou proberen?? Ze moet ook weer niet te suf gaan worden..

Heeft iemand een idee of advies??

Als jouw paard het altijd erg goed doet op de Corn zal ik als ik jou was dit ook blijven voeren. Ze kan ook wat jeuk hebben door de teveel aan suikers uit het gras...als het vorig jaar ook rond deze tijd was en zij normaal geen jeuk heeft zou ik het niet zoeken in de Cornmuesli ( die is altijd hetzelfde van kwaliteit en samenstelling) maar in het gras of de overgang van gras naar hooi/kuil.
Misschien krijgt ze nu iets te veel voer? Kijk eens wat er gebeurt als je terug gaat naar die kwart schep minder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:14

mirim schreef:
Focussed schreef:

Als je mij je adres wil mailen wil ik je wel proefzakjes sturen :)

:D :D je hebt PB!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:50

Ik ben een beetje aan het rondkijken.

Ik heb op het moment een merrie van 18 staan waar nog een veulen van 3,5 maand bij loopt. Merrie begind toch wel wat in te vallen (het is niet mijn paard).
Ik haal nu in belgie gerste en haver gewalst, maisvlokken en muslie voor fokmerries. Ik gok dat ze rond de 3kg per dag krijgt (moet het morgen maar een exact gaan afwegen, verder staan ze nog op de weide waar ruim voldoende gras op staat. Ze is deze week weer voor het eerst gereden.
Ik ben nu ongveer 30,00 kwijt aan krachtvoer, veel hoger moet dat bedrag niet worden.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:59

Ik voer mijn merrie met 5 maanden oud veulen zucht, merrie muesli en schep wiesencobs. Van beide een schep en veulen van beide een half.
Zien er beide mooi uit, beetje gras nog op de wei en 2 maal daags hooi.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:50

Je kunt inderdaad het beste Fokkerij voeren ( Zucht in het duits) het veulen kan daar van mee eten. Daarnasst is er de Veulen muesli. Om het simpel te houden zou je ze ook samen straks de Complete kunnen voeren.
Je komt bij beiden opties zo rond de 30 euro uit in een maand voeren. Dan ga ik uit van ong. twee zakken voer in de maand.