[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:02

Mijn paard is er ook zo eentje. Het lijkt alsof dingen hem allemaal niks doen, maar ondertussen...

Hij lijkt er erg veel baat bij te hebben dat hij nu 's nachts op stal gaat in plaats van 24/7 in de groep. Dat geeft hem rust. Niet eens per se lichamelijk, maar vooral geestelijk denk ik. Gewoon even lekker rustig eten etc.
Kort geleden is zijn buurman verhuisd, en dus kreeg hij een nieuwe buurman. De paarden kenden elkaar al wel uit de groep, maar de nieuwe buurman vond het nogal spannend op stal. Gevolg: Mijn paard is in twee dagen 20 kilo afgevallen, terwijl hij al een paar maanden super stabiel is. (We hebben een weegschaal op stal.) Zo zie je maar hoe veel invloed die spanningen kunnen hebben.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:03

Het is een tuigpaard, bij sommige dingen blijft hij toch 'oppompen' om te showen. Alle bewegingen (ook vrij) gaan met kracht, kost energie. Aan de ene kant vindt hij werken super leuk, doet hem ook goed. Maar zelfs in lichte training/bezigheden enz, kun je niet alle stress wegnemen.
Vanwege een slecht verleden, zal hij voeding waarschijnlijk iets minder efficiënt opnemen. Ben ik me van bewust. Dus ik blijf puzzelen, en lees mee voor evt nieuwe tips.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:56

Bij mijn haflinger is een flinke ontsteking naar boven gekomen naast zijn neus. Hij loopt nu met een dikke bult, koorts en is aan de ontstekingsremmers en pijnstilling. Wellicht kan dit ook verklaren waarom hij zo schraal was en bijna niet aankwam.
Hopelijk is hij snel weer beter en krijg ik hem weer op gewicht.

Fijn Lindy, mijn paardje heeft dit ook. Wil hem het liefste 24/7 buiten maar hij staat nu snachts ook op zijn eigen stukje met schuilstal. Geeft hem meer rust en ook om te eten.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:07

Hoi,

In maart is bij mijn paard bloedworm vastgesteld. Hij was op sterven na dood. Kon niet meer rechtstaan etc. Door zijn zwakte had hij ook longproblemen, diarree, luizen en hartruis. Ondertussen zijn we vier maanden verder.
Hij staat 24/7 buiten, op een wei waar weliswaar niet zo veel gras staat. hij krijgt dan ook samen met zn maatje hooi bijgevoerd. Ondertussen heeft hij na 2 ontwormingen en antibiotica een maandje geleden nog een wormkuur gekregen. Ik geef hem enkel ruwvoer (twee hooinetten per dag zoals op de foto), af en toe luzerne en lijnzaad. Deze foto is genomen een week of vier terug. Ondertussen is zn verharing volledig achter de rug en vind ik hem er wel ok uitzien (ik bedoel vergeleken met vier maanden geleden). Nu heeft hij een glanzende vacht. Maar spieren en vet heeft hij dus nog niet...Hij is altijd wel 'mager' geweest, er zit arabier in en is ook een nerveus type. Bedoeling is om grondwerk te doen en af en toe een recreatief buitenritje;;

Ik longeer hem twee tot drie keer per week en kwartier tot half uur. Ik twijfel nog om er een zadel op te leggen...
Afbeelding
Afbeelding

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:57

Is deze foto gemaakt toen hij nog slecht was of is deze foto van nu Hoe hij er ongeveer uit ziet?
Want hier had ik nog lang geen zadel op gelegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:02

espiga1984@Een paard in deze staat heeft toch iets meer nodig dan alleen maar ruwvoer.
Mijn mening...hij ziet er nog niet echt goed uit.Ik weet niet hoe hij er eerst uitzag natuurlijk.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:37

idd een zadel zou ik al helemaal niet aan denken, althans in deze staat.
al ziet het er wel wat beter uit als op de 1e foto

senior priores is ook goed voor zo`n mager paard

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:39

Zo op de foto lijkt het ook helemaal niet zoveek ruwvoer. Kunnen ze hier onbeperkt mee toe?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:32

Ik zou dit paard in deze staat ook nog helemaal niet longeren. Dit paard heeft al zijn energie nodig om aan te komen en is het meest gebaat bij zo veel mogelijk rust.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:25

Ik zal vanavond een foto maken van hoe hij er nu uitziet.
Deze is echt al een tijdje geleden gemaakt (ik zei vier weken geleden, maar het zijn er zes). Toen was de dierenarts geweest die mij aanraadde hem stilaan te longeren om wat spieren te kweken.

Zo zag hij er eerst uit
Afbeelding

Ruwvoer is meer dan dat hier op staat. In het net geraakt zo'n volledige plak van zo'n groot pak hooi. Twee keer per dag en daar eten ze dus onbeperkt van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:35

jee...hoe heeft dit zover kunnen komen? |(

Je kunt zelfs van de foto zien dat hij opgevreten word door de wormen....en die vacht!Triest hoor.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:06

geerke schreef:
jee...hoe heeft dit zover kunnen komen? |(

Je kunt zelfs van de foto zien dat hij opgevreten word door de wormen....en die vacht!Triest hoor.

Daar wil ik wel op antwoorden in PB.
Ik ben die eerste nachten bij hem blijven slapen in de wei, omdat ik erbij wou zijn als hij eventueel zou sterven. Ik weet dat er nog een lange weg te gaan is, maar als ik hem nu zie rondrennen in de wei en hem daarna zie eten, denk ik wel dat hij terug op de goede weg is.
Dierenarts komt trouwens nog regelmatig checken, maar het bijkomen heeft echt zn tijd nodig.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:17

Ook al is die ene foto van 6 weken terug had ik er nog geen zadel opgelegd.
Ook al zal hij er nu beter uit zien.
Ik had zekers gewacht in het nieuwe jaar.
Ook al is jou paard opgewicht.
Dan zal je paard nog veelste slap zijn.
Je kan er beter te lang over doen.
Want je rijd hem echt na de kloten.
En longeren nee dat ook nog niet.
Kost heel veel energie.
Had hem lekker laten lopen in het land en af en toe eens borstelen. En dat is het.
Doe je te veel dan komt het echt niet meer goed

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:31

Mijn paarden hebben er ook zo uitgezien. Toen heb ik er een extra wormkuur ingestopt. Extra hooi gegeven en ben toen begonnen met slobber bijvoeren. Nu zien ze er qua gewicht prima uit.Bespiering hebben ze niet omdat ze niet meer gereden worden.
Met dit paard zou ik hooguit wat gaan stappen aan de hand maar nog geen zadel op doen omdat ze nog niet veel heeft om bij te zetten. maar deze komt er echt wel met liefde en geduld

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:20

magriet schreef:
Mijn paarden hebben er ook zo uitgezien. Toen heb ik er een extra wormkuur ingestopt. Extra hooi gegeven en ben toen begonnen met slobber bijvoeren. Nu zien ze er qua gewicht prima uit.Bespiering hebben ze niet omdat ze niet meer gereden worden.
Met dit paard zou ik hooguit wat gaan stappen aan de hand maar nog geen zadel op doen omdat ze nog niet veel heeft om bij te zetten. maar deze komt er echt wel met liefde en geduld

maar hoe kan dat dan?Ik heb al 35 jaar paarden en ik heb nog nooit een mager paard gehad?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:37

Ik snap dit ook niet om eerlijk te zijn.
En een paard is toch niet van de 1 op de andere dag zo?
Mij lijkt als je je paard ziet invallen of ziet veranderen dat je gelijk al actie onderneemt.

Als je een paard zo gekocht heb dan hoor je mij niks zeggen als je het dier weer laat onknappen.
Maar als dit al tijden je eigen paard is en het komt er op ten duur zo uit te zien dan had je ook wel eerder aan de bel mogen trekken.
Ooit heb ik ook een paard gehad met bloed wormen. Maar die zag er nog 1000 keer beter uit dan dit paard.
Ik merkte alleen al aan zijn karakter dat er iets niet klopte.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:41

Geen idee, die van mij gingen in een paar weken tijd heel erg achter uit. Weet nog steeds niet wat de oorzaak is geweest maar ik ben blij dat ze weer mooi op gewicht zijn.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:13

ralphtdw schreef:
Ik snap dit ook niet om eerlijk te zijn.
En een paard is toch niet van de 1 op de andere dag zo?
Mij lijkt als je je paard ziet invallen of ziet veranderen dat je gelijk al actie onderneemt.

Als je een paard zo gekocht heb dan hoor je mij niks zeggen als je het dier weer laat onknappen.
Maar als dit al tijden je eigen paard is en het komt er op ten duur zo uit te zien dan had je ook wel eerder aan de bel mogen trekken.
Ooit heb ik ook een paard gehad met bloed wormen. Maar die zag er nog 1000 keer beter uit dan dit paard.
Ik merkte alleen al aan zijn karakter dat er iets niet klopte.

Mijn paard is echt op een paar dagen tijd zo achteruit gegaan. Een paar dagen ervoor had ik nog wat foto's gemaakt van hem op de nieuwe wei waar hij aan het rondcrossen was. De dag ervoor was er ook niks aan de hand. Maar een paar weken daarvoor had ik de dierenarts laten komen omwille van hoest en toen had hij 'opeens' dampigheid. Enkel zijn longen zijn toen gecontroleerd maar er werd niet verder gezocht naar besmetting of hartkwalen.Hij kreeg toen medicatie en werd daardoor ook beter (dacht ik dus). Dus het feit dat hij wat vermagerd was, kon ik wel plaatsten. Maar toen hij niet meer kon rechtstaan en diarree had heb ik meteen een andere dierenarts gebeld, die WEL verder onderzocht dan enkel de hoest.

Ik moet zeggen dat hij in de winter altijd wel wat afvalt en sowieso een mager type is; de weinige bespiering vond ik ook normaal omdat hij al een aantal maanden niet meer gereden was. En de wintervacht verdoezelde ook wel wat.

Enfin, wil mezelf niet goed praten ofzo. Ik zou het mezelf of de persoon die hiervoor medeverantwoordelijk is nooit kunnen vergeven wanneer het slecht afgelopen was...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:22

Je moet jezelf er al helemaal niet de schuld gaan geven als je er dingen aan gedaan heb.
Maar als iemand weken wacht om er een dierenarts bij te halen terwijl je ziet dat het met je paard niet goed gaat ja dat vind ik erg dom om het maar zo te zeggen.

Dkschrute

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:59

Ik zag vandaag een heel mager paard in de wei staan, langs het spoor. Ik vraag me af of ik de politie daarvoor moet contacteren. Wat denken jullie?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:42

Jeetje, dat paard hierboven is toch wel erg mager... Zou ook wat meer bijgeven dan enkel ruwvoer!

Ik heb hier ook nog even een vraagje. Mijn paard heeft een tijd mager gestaan. We zijn nu flink bezig hem bij te voeren, en nu is hij op een punt gekomen dat hij niet meer bij komt. Echter vind ik hem nog te schraal, ik zou er graag nog wat vetjes bij zien, maar er komt precies niets meer bij :=

Momenteel geef ik 2kg krachtvoer, Seniores Priores (geen idee hoeveel, ik vul altijd mijn 2 potjes die ik klaar zet voor de staleigenaar, gok dat het ook een 2kg is?), veel hooi en verder staat hij in de dag op gras.

Wat kan ik nog meer bij geven om hem te laten verdikken? Ik was eventueel aan het denken om hem weer wat luzerne bij te geven? Kan ik nog iets anders bijgeven waar ze goed dik van worden?

Momenteel staat hij er zo voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft een tijd stilgestaan, dus hij mist ook nog spieren hoor. Maar daarmee zijn we bezig :j
Verder heb ik een bloed- en mestonderzoek laten uitvoeren en daar kwam niets uit. Hij heeft dus geen tekorten, geen wormen, niets.
Tanden zijn recent ook nog gedaan :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:48

jou paard is gewoon op goed gewicht...zo horen paarden er uit te zien. :j

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:50

Ja? Jeetje, dan ben ik dikke paarden gewoon _O-
Maar hoe komt het dan dat ik hem niet dikker krijg? Ik wil die ribben minder zichtbaar krijgen :+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:57

Kan ook aan het type paard liggen.
Hij is zekers niet dun.
Maar net ietsje meer had ook mijn voorkeur maar ik hou van rond haha.
Ik moest mijn paard binnen 10 dagen op 150 ml lijnzaad olie per dag zetten Door de brok heen. Van de dierenarts en zonnebloem olie mocht ook.
Mijn paard veranderde enorm en ik hoor dit bij veel meer dierenartsen en het is goed voor de maag en darmen enz. En ze worden dik en ze gaan er tip top uitzien.
Deze hoeveelheid is voor een paard.
En dit delen over 2 voer beurten per dag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:57

ribben moet je kunnen zien...je kijkt door een verkeerde bril :+