[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:29

De paddock is helaas praktisch de hele dag bezet. Daarnaast moet mijn paard nat hooi krijgen, dat is ook niet haalbaar voor een hele dag.
Gister is mijn osteopaat (tevens DA) geweest. Beleid zoals het nu is eerst maar even wat langer proberen:
'S ochtends wat hooi en handje biks
5 uur t land op
Handje biks
200gr haver voorafgaan aan de training (vanaf morgen in combi met magnesium)
'S avonds nat hooi voor de nacht

Hij wordt daarnaast 6x per week getraind, minimaal een uur beweging en actief, geen gesukkel.

Dat maar eens aankijken. Hij komt nu minder ontploft uit het land (vandaag 4 uur gras) en het is een voordeel dat zijn hooi nat is (suikers eruit).

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:07

Ook ik meld me hier.
Ben in het bezit van Dante, een 7 jarige kruising welsh/new forest van 1.42.
Van de week helaas een lichte vorm van hoefbevangenheid geconstateerd door de Da.
Staat sinds een week met graasmasker, wel 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer (hooi en mooi, droog kuil).
Vanaf volgende week gaat ze op de paddock omdat er dan een nieuwe wei open gaat en ze nu absoluut geen gras mag....
Ze krijgt 2 x per dag een handje pavo care4life i.v.m. het geven van de ontstekingsremmers en verder mag ze momenteel niet aan het werk vanwege de hoefbevangenheid....
Iemand nog tips wat ik verder nog kan doen om haar zo snel en gezond mogelijk van de HB en overgewicht af te helpen?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:33

denise04 schreef:
Iemand nog tips wat ik verder nog kan doen om haar zo snel en gezond mogelijk van de HB en overgewicht af te helpen?

Ben je in de mogelijkheid om het hooi en kuil te vervangen voor graszaadhooi?
Mijn haflinger doet het een stuk beter op graszaadhooi, doordat het grover is, is hij langer bezig met kauwen, dus minder hap-slik-weg, waardoor hij op de hele dag toch minder eet ondanks dat hij het onbeperkt aangeboden krijgt.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:50

Vandaag even met de Da overlegd maar helaas gaan we haar toch met hooi op een paddock zetten en 's-nachts op stal.... Ze weet haar graasmasker uit te trekken dus we gaan toch voor een iets drastischere oplossing :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:22

oh balen zeg...
maar goed, paddock is in ieder geval ook nog lekker buiten

Hier ook overdags half wei en half paddock, moet zeggen dat 'ie nog niet echt afvalt... :+
maar goed, we doen ons best...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:19

Hier helaas op stal. Paddock is bezet, dus maar 5 uur buiten op t gras.
Is graszaadhooi ook duurder? En dus minder suikers/eiwitrijk dan nat hooi?

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 23:47

Jotoma schreef:

Ik weet niet wat de prijs van gewoon hooi doet, voor veldbeemd graszaadhooi hebben wij €140,- per ton betaald.
Het bevat nog geen 3% suiker, dus erg laag. Ik weet niet hoeveel % suiker jouw nat hooi bevat, dus ik kan niet zeggen of dat minder of meer is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:30

Jeetje, zoveel kan ik niet inkopen qua ruimte. Ik zit met een stofgevoelig paard, daarom nat hooi, dat verliest door t weken ook vrijwel al zn waardes waaronder suiker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:33

Stelvio schreef:
Jotoma schreef:

Ik weet niet wat de prijs van gewoon hooi doet, voor veldbeemd graszaadhooi hebben wij €140,- per ton betaald.
Het bevat nog geen 3% suiker, dus erg laag. Ik weet niet hoeveel % suiker jouw nat hooi bevat, dus ik kan niet zeggen of dat minder of meer is.

Is jouw graszaadhooi 'bloot' of ingepakt? Gesealed dus?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:38

mijn pony is al behoorlijk wat afgevallen, maar ik krijg de vetophopingen bij de manenkam maar niet weg.
is daar nog iets aan te doen?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:35

HOII!!

Ik heb een vraagje over mijn shetlander. Nu worden shetlanders natuurlijk snel dik, maar nu is de vraag wat ik het beste kan voeren enzo. Hij is momenteel te dik (zie fotos) en wil hem dus op dieet hebben in combi met beweging.

Wat hij nu krijgt qua voer: 24/7 op laag (niet voedzaam) gras, er hangt altijd een hooinet met een halve plak met hooi (dit eet hij zelfde nu omdat hij dus op het land staat), hij krijgt elke dag een kleine wortel en soms een klein beetje biks.

Qua beweging krijgt hij zn 3 x per week beweging. Mennen, longeren, losgooien, vrij springen enzovoorts.

Dit zijn recente fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een wat oudere foto:
Afbeelding

Wie helpt mij een beetje op weg?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:34

lemanthia schreef:
mijn pony is al behoorlijk wat afgevallen, maar ik krijg de vetophopingen bij de manenkam maar niet weg.

Ik zit met hetzelfde probleem. Zelfs toen die van mij een dunne periode had, bleef ze die bulten houden

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:26

Madje1992 schreef:
lemanthia schreef:

Ik zit met hetzelfde probleem. Zelfs toen die van mij een dunne periode had, bleef ze die bulten houden

Mijn paard heeft dit ook! Nu is ze aan het afvallen maar die ophoping blijft even groot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:13

lemanthia schreef:

:j Een eigenaar die volhoudt en veel geduld heeft :D Mijn merrie staat al 2 1/2 jaar op haar strikte dieet en nu zijn die vetophopingen eindelijk weg :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:17

korbakimmy8 schreef:
HOII!!

Ik heb een vraagje over mijn shetlander. Nu worden shetlanders natuurlijk snel dik, maar nu is de vraag wat ik het beste kan voeren enzo. Hij is momenteel te dik (zie fotos) en wil hem dus op dieet hebben in combi met beweging.

Wat hij nu krijgt qua voer: 24/7 op laag (niet voedzaam) gras, er hangt altijd een hooinet met een halve plak met hooi (dit eet hij zelfde nu omdat hij dus op het land staat), hij krijgt elke dag een kleine wortel en soms een klein beetje biks.

Qua beweging krijgt hij zn 3 x per week beweging. Mennen, longeren, losgooien, vrij springen enzovoorts.

Wortel en biks weglaten, in de plaats daarvan een liksteen of eventueel kijken naar een supplement dat een hooirantsoen aanvult ( dus geen algemeen vit en min supplement ).
Een deel van het hooi vervangen door stro is ook een aanrader !

Hoe weet jij dat het gras niet voedzaam is ? :D Zo te zien krijgt ie nog meer dan genoeg voedingsstoffen binnen... :P

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:21

Ninx schreef:
Is jouw graszaadhooi 'bloot' of ingepakt? Gesealed dus?

Bloot :D

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:35

Pandora2 schreef:
lemanthia schreef:

:j Een eigenaar die volhoudt en veel geduld heeft :D Mijn merrie staat al 2 1/2 jaar op haar strikte dieet en nu zijn die vetophopingen eindelijk weg :P

ik ben nu ong 1,5 jaar bezig.

zo kocht ik haar
Afbeelding

deze is van augustus dit jaar

Afbeelding

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:46

Pandora2 schreef:
korbakimmy8 schreef:
HOII!!

Wortel en biks weglaten, in de plaats daarvan een liksteen of eventueel kijken naar een supplement dat een hooirantsoen aanvult ( dus geen algemeen vit en min supplement ).
Een deel van het hooi vervangen door stro is ook een aanrader !

Hoe weet jij dat het gras niet voedzaam is ? :D Zo te zien krijgt ie nog meer dan genoeg voedingsstoffen binnen... :P

Het gras is zover aangegeten en word langzaam lelijk gras zeg maar. Wel eens gehoord dat dat hele verse groene gras veel voedzamer is dan dat gras wat wij nu hebben.
wortels krijgt hij nu omdat we laatst grats zakken wortels gekregen hebben. Die is straks op en dan krijgt hij dat niet meer.
heb je eventueel een link naar dat ene wat jij bedoelt? Nooit gebruikt of ooit gekocht namelijk hihi

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:19

Mijn tinker heeft ook nog steeds wat vetophopingen achter zijn schouders.
Je kunt hier niks anders aan doen dan geduld hebben..
Nog meer afvallen heeft geen zin maar werken en spieren opbouwen hebben wel zin! :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:31

@lemanthia fjordie ziet er goed uit joh ! Gewoon blijven doen wat je nu doet :j Heb hier ook maar sinds een paar maanden dat die vetophopingen weg zijn.

@korbakimmy lelijk gras is ook gras :D Maar idd wel iets minder voedzaam dan het felgroen spul. Die wortels, daar kan je zelf stamppot van maken, wordt die zak ook meteen weggewerkt en heb je een vriezertje voorraad voor de winter :P
Op de site van '' je paard fit en gezond '' bijvoorbeeld vind je die aanvuller voor hooirantsoen.
Kan misschien handig zijn voor in de winter, want voor nu heeft shettie aan beetje gras,beetje hooi en liksteen nog meer dan voldoende lijkt me....

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:58

Thanx. Het is nu echt de moeilijkste laatse kilo's. Wel is ze op dit moment erg in bespiering aan het veranderen.

Ze krijgt goed hooi, staat met goed weer 24/7 op een kaal stuk land. Loopt 6x per week onder het zadel. En krijgt 2x daags 1/4 dieetmix van subli en een handje na het werk. Verder geen brood, fruit snoepjes e.d.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:12

Ik begrep dat magnesium nog wel wil helpen tegen de vetophopingen. Dat ben ik nu aan het proberen.
Paard staat nu nog max 5u op gras en krijgt 2x (avond en ochtend) nat hooi.
Hij is net bij de osteopaat geweest, dus mocht een weet niet trainen. Ben wel elke dag 45 min flink met m aan de hand gaan wandelen. Hij wil dan constant eten, wat niet mag en icm met het doorstappen wordt hij aardig sjago/zuur. Gaat dat ook weer over?

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:08

Wat kan ik het beste doen?
Mijn pony (new forest) is aan de dikke kant, hij wordt 5/6 dagen in de week (afwisselend) gereden.
Rijd ook wedstrijden springen L en dressuur L2. Hij staat een uur of 8 overdag buiten, staat niet zo heel veel gras. 's ochtends ruime halve kilo sportbrok + kwart muesli en 's avonds ruime 3 kwart sportbrok. En 's ochtends en 's avonds hooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:34

Wat is afwisselend rijden? Hoe lang en wat doe je dan?
Ik zou zeggen: in ieder geval sportbrok halveren, muesli schrappen en overdag wat hooi bij op de wei.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:44

Geen idee hoe raar de vraag is. Zit hier met een veulen die heerlijk jong mag zijn enkel begint de kleine schat steeds meer buik te hebben. Gaat om een mini shet veulen met miniatuur paarden bloed in.

Is een hengstenveulen en eet mee van mijn tinker en krijgt voor de rest niks. Staat overdag in een padock met hooi en stal en als ik thuis ben enkele uren op weinig voedzaam gras samen met de grote.

Moet ik mij zorgen maken om de buik of niet, in hoever is het een probleem als je met een 5maand oud veulen zit die "te dik" is heb het liever te vragen en er iets aan te doen als jullie dit adviseren dan dat ik later met de gevolgen zit :).