Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 22:31

Ik pas de hoeveelheid voer wel echt aan naar de hoeveelheid werk die mijn haflinger verricht.
Anders wordt jij tonnetje rond en hieper de pieper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:33

Maarja, hoe weet je wanneer je paard veel werk heeft verricht?
Ik bedoel .. die van mij kan bekaf zijn (al dan niet mentaal :P ) van een half uur in de longeerpiste .. maar of die dan echt zo hard gewerkt heeft als dat die doet op een buitenrit van 15 km met voornamelijk draf ... Ik vind dat moeilijk :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:43

Goed longeren is zwaarder dan gewoon (buiten)rijden of rondslingeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:46

Dat dus :j Vind het echt zo moeilijk inschatten. Op dit moment zijn we nog aan het opbouwen en heeft hij in het verleden in verhouding weinig gedaan, maar ben nu wel al serieuzer met hem aan de slag en heb nog veel meer plannen als de conditie beter is en hij beter loopt (is nu nog scheef ed dus daar moet allemaal aan gewerkt worden).

Maarja, kan nog altijd met een bepaalde hoeveelheid beginnen dan kijken of eventueel wat extra nodig is .. (en als dat dan niet helpt kunnen we nog verder kijken natuurlijk naar wat de oorzaak is).

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:55

Maar is c4l geen onderhouds voer, wat betekent dat je het als onderhoud geeft en niet aan de hand v hoeveelheid werk?
K geef het iig als basis, een halve schep, en dan sportsfit als extra en dus aan de hand van hoeveelheid werk. Wel voert ik van tevoren, dus als k weet dat ik morgen ga trainen krijgt hij vandaag extra Sportsfit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:03

Ook :j Maar die van mij krijgen geen krachtvoer, dus in dat opzicht ... :+
Dus dan kan ik nog kijken of hij het niet op het onderhoudsvoer redt (is een heel sobere pony, en staat op onbeperkt ruwvoer dus daar zou hij ook al veel moeten kunnen uithalen), eventueel tot het max. ... en moest dat echt niet voldoende zijn kan ik nog kijken voor een extra sportmengeling ofzo .. Maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, heb hem nog nooit echt krachtvoer gegeven en in het verleden toch wel serieuzer bezig geweest (of ja, qua buitenritten dan ;) Endurance oa).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:22

Die van mij krijg ook geen krachtvoer gezien dat die van mij heel snel dicht groei. Maar ook heel gevoelig is voor spierbevangenheid en hoefbevangenheid.

Die van mij staat dus ook niet echt meer zwaar in het werk. Rondje van 4,2 km is ook niks hij was na afloop nog niet eens bezweet, maar had wel een tevreden paard.

En toen ik vroeger nog fanatiek reed (1 uur dressuur/western werk/buitenritten van 20-30 km/conditietraining aan de longeerlijn/serieus werk aan de longeerlijn) was het hooguit 1/2 handjes granenmix voor net dat extra power, maar toen stond hij ook nog op kleigrond.

Kleigrond oktober 2009 en van het voorjaar licht hoefbevangen geweest.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NHMQCIB8.jpg
Op kleigrond 2010 24/7 met grasmasker en 7 dagen in de week fanatiek aan het werk.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TSJJ7L6V.jpg
2013 op zandgrond en een strikt dieet.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EZVOXG4R.jpg

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 05:59

Mijn haf heeft voor onderhoud geen krachtvoer nodig.
Hij doet het prima op alleen gras en hooi.

Hiervoor kreeg hij op werkdagen een basismuesli, paar handjes, met een compleet supplement.
Sinds C4L er is, heb ik de handjes muesli met supplement vervangen door de C4L.
Maar dan wel nog steeds op basis van behoefte.

Of je paard gewerkt heeft, tsja, ik denk dat je daar zelf wel wat bij kunt voorstellen.
Goed longeren kan idd werk zijn, rondslingeren waarschijnlijk niet.
Buiten rondhobbelen waarschijnlijk ook niet, maar buiten trainen voor bv endurance absoluut weer wel.
Als ik in de bak rijd, werkt mijn haf vooral mentaal en amper fysiek. Als ik buiten in het bos rijd, werkt hij vooral fysiek en is het mentaal gewoon flierefluiten.
Maar ook dat wisselr per paard en ook nog eens per ruiter.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:24

Hoi, mag ik me ook melden ik heb met een like and share actie een zak van 15 kilo gewonnen. Mijn verzorgpaardje doet het er erg goed op.

GroetjesCeline

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 06:44

Hier ook nog steeds tevreden, ze krijgen een halve voerschep per dag bovenop hun normale krachtvoer. Ik gebruik het dus echt als topping. Ze zoeken tegenwoordig echt de korreltjes er tussen uit.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:55

Die van mij staat sinds Horse Event op meer Luzerne (2 voerscheppen) en een halve schep c4l. Afgelopen weekend actiever tijdens het rijden, afgelopen maandag even wakker moeten maken om vervolgens lekker te sjouwen en vandaag was ze ineens heul actief en heb ik na 1 volte stappen al een paar rondjes galop cadeau gekregen (met kin op de borst, dus niet zo veel controle) daarna wel heel fijn voorwaarts en bewerkbaar. Naar mijn idee voldoende energie dus. Zaterdag een buitenrit in de planning, vrijdag nog maar even wat laten lopen aan de longe oid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:25

Ik voer sinds een aantal dagen ook C4L en paard vind het heerlijk...staat bijna de bodem uit haar voerbak te likken :D
Verder heb ik (nog) niks gemerkt dat ze heter werd of meer spoken ziet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:47

Hier krijgen ze het nu iets meer dan een week en gaat goed.
Wordt lekker naar binnen gesmikkeld en lijkt verder geen rare bijwerkingen te hebben.

Pony's lijken beiden wel evenwichtiger, maar dat kan ook door de verhuis van stal komen natuurlijk.
Verder is de pony die aan het werk is duidelijk vrolijker en wil hij meer doen voor mij, maar dat hoeft ook niet meteen met het voer te maken te hebben (of misschien dat hij er toch net wat meer energie uithaalt omdat hij minder afvalstoffen binnen krijgt enzo..).
Diezelfde pony, met zomereczeem, heeft ook geen jeuk meer, toevallig (?) sinds ik met het voer begonnen ben. Weet niet of het daaraan ligt of dat het toevallig is, zal ik volgend seizoen wel duidelijker kunnen zeggen :)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:22

Ik geef het nu bijna 1 jaar en zeer tevreden over dit voer.
Het enige wat ze meer doen is plassen maar wel mooi helder.
Dat komt echt door het voer want in de zomermaanden kregen ze veel minder en plaste mijn fries ook niet tijdens een buitenrit.
Nu ze weer meer krijgen is het standaard plassen tijdens een rit

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:08

Ik ben er weer mee begonnen.
Vorig jaar toen het er net was met moeite een halve zak opgekregen. Toen hoefde paard het niet meer.
Maar nu weer begonnen omdat ik het toch een mooi product vind. Opgemengd met het oude voer en na een week of 2 staat ze er nu helemaal op. En nu gaat het goed gelukkig!

Hoeveel geven jullie? Ik voer maximaal een kgschep en daarbij geef ik ( omdat ze in de zomer minder krachtvoer kreeg ) 50 gram pavo vital compleet. In de zomer was ze dat nodig ivm minder voer en dus vitamines.

Dat extraatje is ze nodig omdat ze zonder de vital overal bultjes ennkorstjes krijgt. Sinds ik dat voer niet meer.

Dus ben een beetje bang dat als ik het weg laat , de bultjes terug komen. Maar zal ze met een kgschep c4l en 50 gr vital niet teveel krijgen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:10

Mijn fjord krijg een halve schep per dag als ik er ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:17

Hier krijgen ze 1 beker verdeelt over hun 2 .. Zo'n beker is ongeveer 650g en de grotere krijgt iets meer dan de helft en de andere de rest. Dus denk zo'n 350g per keer voor de ene en 300g voor de andere .. Dit 2x per dag, dus zitten ze aan 700g & 600g .. Krijgen verder niks anders erbij (ja, uiteraard, ruwvoer.. Maar geen andere korrel ofzo).

(heb trouwens een D & E pony, voor het idee ;) ).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:24

Ik weet niet hoeveel je paard weegt en wat een schep C4L weegt. Dan kun je uitrekenen of extra vitaminen bijvoeren nodig is.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:30

Mijn pony van 1.17 krijgt elke dag een halve schep C4L en een halve pavo sportsfit en extra magnesium.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:34

waar kun je dat uitrekenen dan Hilli

Karev weegt 460 kg en is 1.42.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:52

Op de site staat hoeveel er per 100 kg lichaamsgewicht nodig is om aan alle vita/min te komen.
Omdat het lichter weegt dan musli zou je voor een volwassen paard van 600 kilo ong. een volle voerschep (1 kg)moeten hebben per dag.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:01

Esther28 schreef:
Op de site staat hoeveel er per 100 kg lichaamsgewicht nodig is om aan alle vita/min te komen.
Omdat het lichter weegt dan musli zou je voor een volwassen paard van 600 kilo ong. een volle voerschep (1 kg)moeten hebben per dag.

Alleen een volle voerschep is ong. 0,7 kg. Dus is ongeveer 1,4 voerschep voor een paard van 600 kg.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:02

Cardy schreef:
Alleen een volle voerschep is ong. 0,7 kg. Dus is ongeveer 1,4 voerschep voor een paard van 600 kg.

Dat ligt er maar net aan hoe groot je voerschep is. Kwestie van even een keer afwegen dus.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 10:06

Hilli schreef:
Cardy schreef:

Dat ligt er maar net aan hoe groot je voerschep is. Kwestie van even een keer afwegen dus.

Staat overigens zelf op hun website en heb het toentertijd zelf ook gewogen. En bedoel uiteraard de meest standaard voerschep.
Het is iig niet zo dat 1 schep 1 kilo is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:04

Het is echt bizar hoeveel de manen van mijn PRE zijn gegroeid. Hij heeft ook een prachtige glas op zijn wintervacht. Was me vorig jaar tijdens de herfst/winter periode ook al opgevallen. Lijkt er toch echt op dat het aan de C4L ligt, dit is het enige wat anders is in de afgelopen 7 jaar.
En laat ik nou gek zijn op lange manen :9 :D