Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:21

Dat vind jij.
Ik lees door dit topic heen toch genoeg dingen,die zichtbaar zijn bij paarden...
(IR,bevangen,eczeem...dergelijke)..
Dan is het toch juist goed als mensen kritisch naar voer kijken...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 06:50

_Ananas_ schreef:
En jij kan ons vertellen dat de weides nog zo gevarieerd zijn qua kruiden en vitamines zodat we er niets meer bij hoeven te voeren :n Helaas een utopie in Nederland.. Je ontkomt er niet aan om iets bij te voeren om tekorten aan te vullen...

Tja dan vraag ik me af hoe het kan dat die van mij het zo goed doet op zijn grasdiëet. En ook nog eens boordevol energie zit. :roll:

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:48

vitaminen en mineralen tekort komt niet zo snel naar voren als een werkelijk energie te kort. zeker jong gras kan voor een serieus energie teveel zorgen.
Een grasland kan goed ingezaaid zijn en correct bemest en dan zullen tekorten niet zo snel optreden. Maar ik denk dat het gros van de weilanden en hooilanden niet correct bemest wordt. Zeker niet sinds m'n steeds meer "angst" heeft van eiwitallergie, IR, hoefbevangenheid, ZE,... en zo "arm" mogelijk wil voeren.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:01

Henkje schreef:
Iemand ervaring met deze slobber van Agrobs?

Van de site:
Agrobs AlpenGruen Mash
Agrobs AlpenGruen Mash is de eerste slobber zonder graan en melassevrij
Agrobs AlpenGruen Mash is zeer geschikt voor metabolisme-gevoelige paarden (hoefbevangenheid, EMS, PSSM, Cushing, KPU) en ideaal als dagelijkse voeding ter (na)behandeling van bijvoorbeeld koliek of verharing. AlpenGruen Mash wordt veelal gevoerd aan oudere paarden met o.a. kauwproblemen.

De basis van de AlpenGruen Mash zijn de Prenatura vezels, welke voornamelijk bestaan uit hetelucht gedroogde bladeren en zaden van grassen en weidekruiden. AlpenGruen Mash bevat een hoog gehalte aan essentiéle stoffen zoals sporenelementen, vitaminen en fytochemicalien.
AlpenGruen Mash bevat Prenatura vezels as belangrijke celstof. Prenatura heeft probiotische eigenschappen en zorgen voor een gezonde darmflora en een groei van nuttige darmbacterien. Het aantal Faulnisbacterien en gasvorming in de dikke darm zullen hierdoor sterk afnemen.

Mijn paard vindt het in ieder geval heerlijk! Ze krijgt na het werk wat slobber met vit e en magnesium en dat gaat er goed in.

Mijn paard staat inmiddels op 3 x hooi en 2 x luzerne (moet eens wegen hoeveel) met wat vitamine brokjes en lijnzaadbrokjes. Het is alleen een wat makkelijke eter want het rguis van de luzerne laat ze liggen en de vitaminebrokjes die daartussen liggen dus ook. Meestal komt dit wel goed als ik een extra natte slobber in de bak doe, daar meng ik alle restjes door. Verder staat mijn paard zo'n 10 uur op een redelijk arme weide.

Ik kan dus wel zeggen dat ze voor 98% op ruwvoer staat en tot dusver gaat dat goed. Ze moet best wat kilo's afvallen en echt hard aan het werk is ze nu niet (veel werk aan de hand en sinds deze week onder de man stappen), maar ik zie toch al een positieve verandering in haart lijf. Even afwachten wat er gebeurt als ik weer harder aan het werk ga.

Herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:26

Ik voer zelf mijn paard ruwe spelt van Bio-ron. Ik voerde voorheen altijd een sportbrok maar daar zaten veelste veel suikers in waardoor ik ook opzoek ben gedaan naar voer zonder (zo min mogelijk) suikers. De holistische dierenarts in Den hoek heeft voor mij toen uitgemeten welk soort van Bio-Ron goed zo zijn voor mijn paard en daar kwam de spelt of brok uit.

Ik heb voor de spelt gekozen omdat deze graan veel meer vitamines en mineralen bevat dan anderen granen en het is structuurrijk. Het bevat cholesterine wat de bloedvaten reinigt. En ideaal voor paarden met insuline resistentie omdat de spelt niet omgezet word in glucose in de darmen. Doordat het voer biologisch is het vrij van rommel en 100 % zuiver.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:41

Indomitable schreef:
Er is voortaan zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet :). Heb die man van Hugho een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn gezien er bij mij in de buurt niet zo heel veel verkoopadressen zijn. En ik wil toch ook wel een klein beetje meer advies.

Marstral hoor ik ook steeds meer over en zie dat meerdere mensen uit dit topic het ook voeren.

Wat voornamelijk voor mijn merrie van belang is dat ze een betere spijsvertering krijgt, ze is wat gevoelig op haar dunne darm. Heeft aanleg om snel dik te worden. Ze moet daarnaast zeker niet heter gaan worden, ze is sensibel dus moet niet versterkt worden.

Ze krijgt van mij extra magnesium bij (celzouten) en 2x per week een pompje Seleen en vitamine E van paardnatuurlijk.

Kijk eens bij het Healthy Herbs brokken van Voergezond. Granen horen niet thuis in het dieet van paarden; in kleine hoeveelheden gaat het nog, maar voor paarden met spijsverteringsproblemen zou je het eens (een tijdje) zonder kunnen proberen. Ook omdat je aangeeft dat het om een wat heter paard gaat. Als ik je kan helpen aan extra info of advies, stuur gerust een pb :-)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:22

Ariebren schreef:
Maar ik heb geen problemen met de paardjes.
De meeste problemen worden veroorzaakt doordat de eigenaar DENKT, het gaat fout.,

Dachten mensen maar eens meer na over voeding als hun paard "in de soep is gelopen"...........

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:05

Weet niet of het al in dit topic staat maar wat vinden jullie van Green Vet, de reform muslie van havens?
Ik heb heel lang HH Superbrok Plus gegeven, maar ben nu genoodzaakt om wat goedkoper voer te geven. Ben nu een maand verder met de Green Vet en ben eigenlijk best positief erover ondanks dat er meer suiker enzo in zit.
Ben wel benieuwd wie dit nog meer voert of heeft gevoerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:08

weinig natuurlijks aan dus denk dat weinig mensen dit gevoerd hebben/voeren.

hoewel ik het een jaar of 7 terug wel eens gevoerd heb.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:11

Op hun site staat dat de Balance en de Green Vet natuurlijk is.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:54

De vraag is wat er onder 'natuurlijk' wordt verstaan natuurlijk ;-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:01

Equi_libre schreef:
De vraag is wat er onder 'natuurlijk' wordt verstaan natuurlijk ;-)

En wat je goedkoop noemt... Gaat wat offtopic, maar mijn ervaring is dat de echt goedkopere brok (bijv. ponybrok van Subli) minder troep bevat dan de wat duurdere normale voeders. Zo kwam ik er bij het vergelijken achter dat de basisbrok van Havens in die zin 'beter' was dan hun Green Vet.

Is het niet de allersimpelste oplossing om een grasbrok + vitamine/mineralen brokje te gaan voeren? Dan kom je het dichtste bij wat ik 'natuurlijk' zou noemen. Van het vit/min brokje geef je nl zo weinig dat het qua zetmeel, melasse en suikers weinig uitmaakt imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:32

Green Vet klinkt toch ook lekker natuurlijk...
groen,kruidjes...dat verkoopt fijn.

als je muesli wilt voeren,vind ik dit op zich best okee.
zou het zelf niet voeren wegens hoge suikers,maargoed.
en melasse,dat zit er ook in..

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:02

Ik heb vorige week de normaal brok plus gehaald, mijn pony's eten het allebei goed alleen het paard niet, als ik aandring dan eet hij het beetje bij beetje wel op maar liever niet dus. Hij knoeit er verschrikkelijk mee. Ik heb geprobeerd het te mengen met zijn oude voer en met luzerne, maar dit helpt ook niet. De verkoopster zei dat als ze het niet lusten je een andere variant kunt proberen, omdat de kruidensamenstelling per variant verschilt. Zou dit een oplossing zijn? Of moet ik gewoon nog even volhouden met deze brok?

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:14

Staat je paard op de wei en/of krijgt hij hooi? Weidepaarden eten vaak minder brok in deze periode. Zodra ze meer nodig hebben, eten ze ook meer brok. Mijn paard eet in de winter vaak 2 kilo brok op een dag terwijl ze nu weinig of niks hoeft.

Een andere variant proberen wil idd ook nog wel eens helpen. Soms heeft een paard net iets anders nodig.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:21

Hij staat in de wei idd, maar hij is aan de dunne kant dus hij kan wel wat extra's gebruiken. Zijn weerstand is ook niet optimaal denk ik want hij heeft nu schurftmijt :\ (besmet door een ander paard op stal)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:52

Iemand eerder gehoord over een allergische reactie op Fibra Premium?

Had zondag een proefzakje gekregen... gisteravond een deel van gegeven.
Vandaag zat pony onder de bulten...

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:54

Weet je zeker dat het van het voer komt? Vandaag waren er bij ons plotseling heel veel dazen, alle paarden helemaal onder de bulten...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:56

Nee joh, alle kwaaltjes van de paarden komen door het krachtvoer.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:02

Ariebren schreef:

Jemig, krijg jij niet genoeg thuis ofzo?
Iemand stelt een serieuze vraag, dan kun je best normaal reageren!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:04

Bedankt Ariebren voor je serieuze reactie.

Da heeft ook gekeken (was toevallig al op stal) en hij denkt ook over een allergische reactie op het voer aangezien er verder niks veranderd is in de situatie van de pony, geen veranderingen in huisvesting en ook niet in haar eigen voer.
Pony staat onder een eczeemdeken, dus lijken dazensteken mij onwaarschijnlijk.
Het zijn ook niet echt dazen steken.

Foto:
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:05

Gimli_ schreef:
Ariebren schreef:

Jemig, krijg jij niet genoeg thuis ofzo?
Iemand stelt een serieuze vraag, dan kun je best normaal reageren!

Vind je dat een serieuze vraag ??

Een hapje van wat anders en dan ineens een kwaal ??

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:07

Je moet mijn schoonzusje eens zien na 1 hapje tomaat.
Dus ja, ik vind dat 'n serieuze vraag.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:13

Tja ik zelf heb dat met kiwi...
Dus vind het niet gek nee.

En ook de DA gaf dit aan.

Allergische reacties komen vaker voor... ook na een hapje van iets.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:19