Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:41

Goed om te horen dat je paarden er flink op vooruit gegaan zijn :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:59

Mijn pony voerde ik altijd de naturel.
Vanwege zeer gevoelig voor hoefbevangenheid ben ik toen overgestapt op de Vito.
Na een tijd begon ze wat in te vallen en werd haar vacht dof.
Bloedonderzoek wees niks uit.
Ben toen weer terug gegaan naar Naturel en pony ziet er nu weer top uit.
Zeg niet dat t door de Vito kan zijn, maar t viel wel op.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:52

Misschien dat ze net wat miste in de Vito. Vito is ook voor paarden met een stofwisselingsziekte, en voor tijdens de ziekte. Als het paard weer beter is kun je soms inderdaad proberen rustig aan op een ander voer over te stappen. Vaak lukt het ook goed om Optimaal na de Vito te gaan voeren. Het blijft natuurlijk wel uitkijken met een paardje wat HB geweest is of er gevoelig voor is. Maar zolang het goed gaat gaat het goed..je kunt altijd weer terug naar de Vito als het niet gaat. Soms werkt het ook goed om de Vito aan te vullen met Lein/Distel olie.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:42

Ik voer mijn gezonde tinker vito en doet het super. Glimt, vrolijk, minder mok etc de ander krijgt Corn, gaat ook gied

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:25

Ik meld me ook, gisteren 2 voedingsadviezen ingevuld om te kijken wat daar uit komt.
Als het goed is komen ze binnekort bij ons leveren op stal, dus dan kan ik mee bestellen!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:32

Ik heb marstall gemaild.... zij adviseren mij vito.
Omdat ze wat druk is en slecht wil aankomen. ze heeft ook een keer koliek gehad.

Ze zeggen dat de ph waarde in de darmen te hoog is.
zelf had ik al een tijdje het idee dat ze op suikers reageerd.
Marstall zegt hooi ipv kuil geven en 2 kilo vito erin.

Dealer in de buurt adviseerd corn aan. ook 2 kilo erin. dit vind ik teveel.
Voordroog wat ze krijgt is best rijk en dat wordt teveel van het goede.

Kortom... heb nog een week om te beslissen.
vito of naturel...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:32

Voor degene die het intressant vinden, het mestonderzoek welke naar een speciaal lab ging voor onderzoek is bekend........uitslag was minder positief, zeer grote aantallen schimmelsporen e bacteriekolonies in zijn darm.......ze gaan het proberen te behandelen, maar ze weten nog niet of het geheel weg zal gaan omdat hij dit al lang heeft en de vorige eigenaren er nooit iets aan hebebn laten doen.....

De DA zei dat de Faser Light die ik voer erg goed voer was in zijn situatie.

Ik moet verder opzoek gaan naar schimmelvrij hooi zoals compact gras van hartog want de DA gaf aan dat in alle gewone goede hooisoorten altijd wel iets van schimmelsporen heeft........geen stro meer dus kortom een hele zoektocht, de compast gras is best duur.....als enig ruwvoer

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:58

Ik kan me heel goed voorstellen dat de DA de Faser een prima voer vind voor dit paard!
Let wel even op met Compactgras...Ik heb het mijn paard toentertijd onbeperkt gegeven in de daarbij horende voerbak ( voerbak was ook geen succes overigens, hij miste op een gegeven moment een stuk uit zijn bovenlip omdat het rooster wel degelijk opgewipt kan worden), maar hij is daardoor wel IR geworden. Met mate voeren zal niet direct verkeerd gaan, maar als je al je ruwvoer gaat vervangen door Compactgras wil ik je wel vooruit waarschuwen.
Heb je al aan WiesenCobs gedacht? Maar ook dat wordt een dure liefhebberij als je hem er helemaal op over moet gaan zetten.
Misschien is het mogelijk om een combinatie te maken?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:48

Zijn er mensen die vito voeren en fanatiek bezig zijn met hun paard?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:13

Ja hoor, ik ken ze. Als het ( soms) toch te kort energie levert kun je er eventueel olie bij geven.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:13

Mijn haflinger krijgt vito, en mag wel zeggen dat we toch wel fanatiek bezig waren..
Heb in april een klasse 3 endurance gereden (82 km) en aan het trainen voor klasse 4.
Hij deed het er goed op, maar hij kreeg er wel 15 kilo hooi naast en was aan de dunne kant.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:53

Brrrrr die compact gras word het niet schrike me dood van alles wat ik erover lees......

Maar heb ook geen alternatief geloof ik, dan blijf ik gewoon hooi voeren, pffff word er een beetje moedeloos van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:32

Maar zou dat hooi dan zoveel kwaad kunnen??
En wat als je er een pro-biotica bij voert,dus bovenop je faser??

vervelend hoor...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 22:52

Misschien helpt het ook al als je het hooi eerst nat maakt? Bij allergie zijn ook de schimmels vaak de oorzaak en dan helpt weken ook.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:39

Ja dat dacht ik dus ook, maar dan gaat het om paarden die luchtwegenproblemen hebben en door het na tmaken dwarrelt het minder op en komt het minder snel in de longen, de mijne moet zo min mogelijk schimmels binnen krijgen in zijn lijf, is toch iets anders.

Als het niet anders is dan is het zo en blijft het hooi, de DA gaf aan zoveel mogelijk te reduceren kwa schimmelsporen waar mogelijk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:37

Volgens mij is het niet alleen het stof, maar ook de schimmels (wat eigenlijk ook het stof is) wat je er uit spoelt. Kun je het hooi niet laten testen en daarmee meten wat er werkelijk in je hooi zit? Bij Marstall kun je je hooi laten testen en een uitgebreide analyse laten maken.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:33

Jawel ik zou het kunnen laten testen, probleem is dat ik ook afhankelijk ben van wat de levrancier brengt en dat wisselt steeds, nu hebben we nog een rol of 10, wellicht wel een goed idee.

Ok dus je spoelt het er ook uit, ik meende dat het zich door het nat maken slechts aan het hooi bind en zo niet dwarrelt.

@ Mirim weet jij of de Procaval door het speciale proces dus ook schimmel vrij is en stof vrij?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:49

Ja, procaval is ook schimmelvrij. Net als de Wiesencobs en WiesenFasern.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:52

Ok dankje, dan ga ik dat iig toch wel halen nu om hem nog iets meer van struktur aan te bieden aangezien ik hem geen stro meer mag voeren.

Dit kan ik gewoon combineren met de faser light, en met zijn medicatie nu :D

Pffff arm dier ik hoop dat hij er helemaal boven op komt.

Het hooi weet ik nog niet, mss wel testen of ik vervang een derder van het voer door Luzerne?
Dat opperde ook iemand op, de DA gaf aan dat ik niet alleshoefde te vervangen maar hoe meer hoe beter.
Alleen dan zou je wel grotere paken luzerne moeten hebben lijkt mij......die baaltjes schieten niet op denk ik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:49

Als je een combi kan gaan maken van hooi/ lucerne/procaval/Wiesencobs dan krijgt jouw paard echt voldoende binnen met zo min mogelijk aan schimmels. Mijn paard krijgt ook deze combinatie dagelijks en hij ziet er top uit. Genoeg ruwvoer en nagenoeg geen ruvoerbuik, glanst met appeltjes....hij is nu in topconditie. De Faser kun je prima combineren met dit dieet.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:22

Zijn er hier meer mensen die de IJslander-robuust voeren? Ik heb nu een nieuwe zak open gemaakt en het voer ziet er hetzelfde uit, maar mijn haflinger is toch een stukje feller als anders. Afgelopen voorjaar heb ik dit ook een keer gehad en toen heb ik in eerste instantie niet aan het voer gedacht, maar nu denk ik toch dat het aan het voer ligt. Kan het zijn dat de ijslander-robuust zo nu en dan toch een iets andere samenstelling heeft?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:51

Nee, de samenstelling van het voer is altijd gelijk. Maar het kan zijn dat je paard net met de seizoenswisselingen iets anders in elkaar steekt en anders reageert.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:07

Hmmm vandaag nieuw voer gekregen en de Sinfonie ruikt niet zoals anders.... Niet die mintige geur die er normaal aan zit, maar op de zak staat wel dat ie houdbaar is tot februari.... Vreemd...
Moet ik het terugsturen? Heb er nog niks van gevoerd (zat nog een restje van de vorige zak in)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 07:43

Als je klachten hebt over het voer is het altijd goed om contact op te nemen met je leverancier

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:28

Iemand belang bij een 3 kg emmer piano voor een gereduceerd tarief? Had een emmer force besteld, maar kreeg piano binnen,oeps..
Maar wel los getrokken, nooit naar het label gekeken. Dus iemand die een goedkoere emmer piano wil, meld zich maar