[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:37

Ik kom ook maar eens om het hoekje kijken.
Zit met een 11 jarige ruin die schraal blijft.
De laatste tijd (1 a 2 jaar) is hij sowieso nooit echt dik geweest, maar gewoon mooi in model.
Omdat hij vorig jaar toch wel wat schraler bleef en niet echt op zijn plek was ben ik verhuisd naar een stal waar ze van 's ochtends tot 's avonds lekker op de wei stonden, hiervoor stond hij wel buiten, maar alleen op zand.
In de winter gaan de paarden bij ons een aantal uren per dag het zand op.
Toen pavo speedibeet net op de markt kwam ben ik dat gaan voeren, en dat voer ik inmiddels nog steeds.
Echter is het inscharen op de wei niet helemaal lekker gegaan.
Hij kwam vaak een beetje koliekerig binnen, meestal was het wel over als we hem even lieten lopen.
Maar 3x is het helaas zo heftig geweest dat de DA er aan te pas moest komen.
Ze hebben 2x mest meegenomen om te onderzoeken, maar daar kwam niks uit, geen wormen en maar minimaal zand.
De 3e keer heb ik ook bloed laten prikken, daar was een afwijking te zien op de eiwitten.
Dit kon van het gras komen of een ontsteking in de dikke darm.
Advies, paard aan de probiotica en met een graasmasker de wei weer heel rustig opbouwen.

Inmiddels gaat het weer goed met hem, maar hij blijft schraal, hij heeft natuurlijk ook een flinke klap gekregen met al die DA bezoeken.
Momenteel krijgt hij 1,5 schep brok per dag, 200 gram gedroogde bietenpulp en 1 schep droge paardenmeel. (bietenpulp en meel worden uiteraard aangemaakt met water!)
En met schep bedoel ik gewoon zo'n schep https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... freEGNxt6g
Tevens krijgt hij 's ochtends een 's avonds een ruime hoeveelheid hooi, en staat van 's ochtends tot 's avonds op de wei, en sinds een week of 2 zonder graasmasker.
Echter wil hij nog niet echt aankomen. Hij is ook behoorlijk wat kwijt qua spier, maar doordat hij zo schraal is, train ik hem niet meer zo intensief.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:41

Tja, dat is een lastige. Beetje vergelijkbaar met een paard dat ik ook dik probeer te krijgen. Zij is ook regelmatig koliekerig en valt af als ze op de wei heeft gestaan. Het lijkt een maag- of darmprobleem. Wat je DA zei over een ontsteking in de dikke darm lijkt mij dus ook het meest waarschijnlijk.

Wat voor probiotica krijgt hij? Eventueel kun je Yea Sacc nog proberen.

Is hij ondanks de negatieve testuitslagen wel ontwormd? Zo niet dan zou ik dat alsnog wel doen. Let er dan wel op dat je paard in het begin nog wat extra af kan vallen, omdat de darmen even een dip krijgen door het wormenmiddel. Je kunt eventueel ook kiezen voor Verm-X. Dat is beter voor paarden met gevoelige darmen, maar ik weet niet in hoeverre dat wel echt helpt tegen de wormen.

Wat je ook nog zou kunnen doen is de brok en meel weglaten. Dat klinkt raar, maar het kan een grote belasting voor de darmen betekenen. Als het niet goed verteerd wordt in de dunne darm dan komen die stoffen in de dikke darm terecht en die kan daar niet goed tegen. Die gaat dan minder goed werken waardoor ook het ruwvoer niet meer optimaal verteerd wordt. Dan gaan er dus een heleboel voedingsstoffen verloren. Bietenpulp is door de pectine juist wel heel goed voor de werking van de dikke darm.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:13

Mijn paard is er eigenlijk geen die koliek gevoelig is.
Dit was echt de 1e keer dat hij koliekerig was.
Een ontsteking in de dikke darm is het zeer waarschijnlijk niet, omdat hij dan nog steeds met regelmaat met gaskoliek zou moeten staan, zeker om dat hij nu weer hele dagen de wei op gaat.

Hij krijgt Yea Sacc, de 1e 2 weken heeft hij op 40 gram gestaan, nu op 20 gram.
En dat gaat ook allemaal goed.

Mijn voerleverancier had me juist geadviseerd om het meel op te gaan voeren, hij stond op een halve schep, en nu dus een hele.
Hij had nog nooit een paard meegemaakt wat niet dik werd van de meel.
Ik heb nog regelmatig contact met de DA, en ga dit probleem van de week ook even bij haar neer liggen, dat hij niet echt aan wil komen.

Hij is trouwens pas ook ontwormt, onze hele stal wordt altijd tegelijkertijd ontwormt.

Wat ik ook nog was vergeten te zeggen, dat hij verder goed in zijn vel zit.
Hij werkt graag, en is met het rijden/longeren ook erg energiek, tevens glanst hij ook als een gek, en zit hij goed in de haren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:25

Is die meel maïsmeel?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:38

Renske, waarom gooi je de speedibeet niet wat omhoog? Is puur ruwvoer en mag dus practisch gezien onbeperkt gevoerd worden. Mijn ruin begon pas echt duidelijk aan te komen toen hij 1 schep droog spul kreeg, nu krijgt hij 3/4 speedibeet en 3/4 seniorenslobber en je ziet 'm bijna met de dag dikker worden. De brok mag inderdaad wel wat naar beneden, want van brok worden ze meestal niet heel erg veel dikker.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:54

Meel wordt door voerleverancier zelf samengesteld, veel verkocht product hier in de omgeving.
Is niet alleen puur maïsmeel. Van de week moet ik er weer langs om een nieuwe zak te halen, dan kan ik wel even naar de ingrediënten kijken. Heb het in een ton zitten, en de zak ligt al ergens bij de rest van het oud papier.

Bietenpulp omhoog kan ik idd ook nog proberen, maar mij is verteld, dat het geen dikmaker is.
Vandaar dat de meel omhoog is gegaan, en de bietenpulp gelijk is gebleven.
1,5 schep brok per dag is ook niet om hem dik te krijgen.
Hij krijgt 3/4 per voerbeurt, hij heeft op 1,5 gestaan per voerbeurt. :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:06

Bietenpulp is juist wel een dikmaker :D
Fijn om te horen dat de brok al naar beneden is gegaan!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:24

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:40

Dat zou een mooie optie kunnen zijn als de probiotica op is!
Ik verwacht dat hij het prima zal doen zonder probiotica maar neem altijs liever het zekere voor het onzekere.

Moet alleen wel uit zoeken of ik het hier kan verkrijgen.
Nog geen masters zien liggen hier in de buurt.
Maar misschien hebben andere merken soortgelijk voer?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:48

Subli heeft 't vergelijkbaar :j
edit; onder de naam Seniores Priores

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 01:17

Piekosjj schreef:
Subli heeft 't vergelijkbaar :j
edit; onder de naam Seniores Priores

daar zit geen probiotica en olie in

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:17

Sorry, dat wist ik niet. :o

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:31

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:36

Maar als je al Yea Sacc geeft dan heeft voer met Yea Sacc ook niet zo veel toegevoegde waarde denk ik, behalve dat het misschien makkelijker te voeren is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:39

Ik wil het ook niet dubbel gaan geven, als de pot Yea Sacc op is koop ik geen nieuwe meer.
Dus daarom dat ik wil kijken voor voer waar het al in zit.
Gewoon ter ondersteuning van de darmen, en hem dat beetje extra te geven.
Qua koliek gaat het nu beter, vandaag hebben ze wel weer een nieuwe stukje wei erbij, dus ben erg benieuwd wat dat gaat doen.
Stalhouder zou een extra oogje in het zeil houden vanavond.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:14

Ik lees hier nog steeds mee en weet nog een fijn product met probiotica: Fibra Anti-Itch. Met name gericht op paarden met staart- en maneneczeem maar ik voer het ook ieder jaar 2 maand als reinigingskuur aan mijn paarden welke geen eczeem hebben.

Het bevat alle vitaminen, mineralen en spoorelementen die een paard nodig heeft (afgestemd op het Nederlandse ruwvoer) en daarnaast bevat het levende gisten voor een optimale darmflora, biergist voor binding en afvoer van afvalstoffen en een mycotoxinebinder welke de giftige stoffen die schimmels afscheiden bindt en afvoert. Daarnaast geen melasse of toegevoegde suikers en een hoog gehalte antioxidanten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:37

in de pure feed balance zit ook probiotica.

ik lees weer even mee hier, onze nieuwe pony is nog vrij schraal, denk dat 'ie wel snel bij gaat komen, maar het is altijd weer even nuttig om alles tips mee te lezen... 8-)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:45

Renske_W schreef:
Moet alleen wel uit zoeken of ik het hier kan verkrijgen.
Nog geen masters zien liggen hier in de buurt.
Maar misschien hebben andere merken soortgelijk voer?

Op de site van Masters kun je dealers zoeken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:50

Masters zit helaas niet echt in de buurt.
Moet daar best een eind voor omrijden.

Da zei dat beste bietenpulp langzaam omhoog mocht doen.
En verder ook het gras het werk laten doen, dus meer geduld hebben. :)

Ik denk dat ik voor Care4life van Pavo ga.
Zit ook probiotica in, en is hier in de buurt makkelijk te verkrijgen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:06

Ik wil mij ook even melden.
Ons hengstje blijft mager, niet te mager maar zou graag veel meer spek erop hebben zitten, zeker voor een mini.
Willen nu bietenpulp gaan opstarten bij hem. Krijgt nu ook door het goede weer erg veel grasjes en morgens en 's avonds ook nog eens hooi

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:22

Mijn paard was erg mager toen ik haar kocht.
ze staat op onbeperkt hooi. En ook de hele dag in de wei als het weer het toelaat dan blijft ze snachts in de wei.
ik moest van de dierenarts met lijnzaad olie beginnen en moest het binnen 10 dagen opbouwen tot 200 ml lijnzaad per dag.dit deed ik samen met een kilo brok en een halve schep granen
Mijn paard veranderde per dag.
Ik heb haar nu 2.5 maand en ze is van mager. Naar bijna te dik gegaan.
Maar als lijnzaad olie te duur was mocht je het vervangen voor zonnebloem olie.
maar 200 ml is voor een mini natuurlijk te veel.
Maar de olie is voor alles goed de maag de darmen. Glimt als een spiegel.
Het is echt een aanrader en ken er nu al veel meer die het op deze manier doen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:11

Mijn 3 jarige haflinger was te schraal maar komt nu eindelijk bij.
Hij krijgt nu smorgens een halve kg basisbrok met muesli en flink luzerne erbij en s'avonds krijgt hij een schep pavo slobber en ben daarbij nu speedibeet gaan voeren.

Naast onbeperkt hooi/gras zie ik nu dat de ribbetjes langzaam verdwijnen :D
Hopelijk is hij straks weer zo goed op gewicht dat ik de slobber en speedibeet weer wat kan afbouwen.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:56

Wij hebben hem op zo'n 150 gram smorgens en 150 gram savonds van bietenpulp gezet, met wat extra brok en natuurlijk mag ie de hele dag op weide en krijgen ze savonds nog een klein beetje hooi.

Zie dat hij moeite heeft met alles op te krijgen, dus ga hem nog niet veel meer geven, ziet er wel beter uit als voor ik met de bietenpulp bezig was dus binnenkort volgen foto's :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:15

Enkel een stipje zetten lukt niet, dus meld me aan met een post.
Mijn 16 jarige ruin (bekend met ZE, maar goed onder controle) heeft iedere zomer moeite met op gewicht blijven. Zo ook nu weer. Spanning is van invloed (ja alles eigenlijk, maar in de winter geen problemen) het is een binnenvetter, die wel moeilijk op gewicht te krijgen is.
Edit: hij is meermaals binnenstebuiten gekeerd, en wil niet alles eten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:52

Waar komt de spanning door, weet je dat?
Van spanning kunnen ze echt heel flink slijten, als je daar wat van weg kunt nemen zal hij ook makkelijker aan komen...

Verder zo suikerarm mogelijk voeren, maar proberen aan te laten komen met goed ruwvoer (lucerne bijv) en een olie/vetsupplement.

Onze nieuwe pony staat nog op het trainingsadres, hij krijgt nu naast de normale hoeveelheid brok en hooi extra lucerne, omega 369 mix en een vitaminekorrel bij.
Hij begint langzaam aan al ietsje voller te worden.