[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:17

Ik heb er eentje hangen maar 'm nog niet om gedaan, ook dat vind ik zo zielig...
Dan kan hij niet meer kroelen met de andere paarden en hij heeft een hele gevoelige roze neus, die gaat dan zeker kapot... -O-

Daihyo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:20

Ja ik heb er ook 1 maar nooit gebruikt. Ik heb er overigens wel 1 van compleet nylon gekocht, geen plastic. Mijn haf heeft ook zo'n gevoelig huidje en dat wilde ik hem niet aan doen. Maar goed, ik heb 'm dus ook nog nooit gebruikt. Wilde het eerst proberen op te lossen met andere dingen :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:26

ja hier hetzelfde inderdaad :D

ik heb ook niet zo'n bloempot, dat vind ik helemaal zielig... :+
ik heb 2e hands zo'n andere gekocht, een greenguard geloof ik...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:42

Ik heb deze. Ligt werkloos te zijn :+
Het was echt de allerlaatste optie als niets meer zou werken.
Afbeelding

Moniek2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:54

[*]Heeii, ik heb al eerder gereageerd maar ik ben zo ongeduldig :o

Mijn verzorgpony staat 24/7 in de wei en is veel te dik, er is geen stal ofzo, wat moet ik doen???

Ik hoop op een reactie, bedankt.

Ps. Zelf een topic starten kost toch geld?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 00:37

leestmee schreef:
hoofdstel is gefixed. Grotere frontriem en grotere bakstukken opgezet.
Ze heeft qua kopstuk en neusriem cob maar qua frontriem en bakstukken maat full dus hoofdstel compleet verbouwd en alles zit nu netjes en niet meer gedraaid.

Owhja super irritant is dat! Ik zit met mijn haflinger soms ook te hanessen met cob of geen cob.
Gelukkig heb je het nu op kunnen lossen :)

MoniekV schreef:
Wow is dat hetzelfde paard? :wow:
Hoe heb je hem zoveel laten afvallen?

Ja dat is echt hetzelfde paard :D
Eind maart is hij positief getest op IR door vetzucht en dus MOEST hij echt afvallen anders zou het zo erg worden dat we hem mss kwijt konden raken.
We waren nog op tijd maar hij woog wel tegen de 900 kilo..
Ik ben hem de eerste 2 weken elke dag een halfuur gaan rijden,aan het eind van die 2 weken zat ik op 3 kwartier rijden. Daarna ben ik hem om de dag gaan rijden. Het grootste punt wat hem zo dik heeft gemaakt is uiteraard voer. Hij heeft 11 jaar lang op hele vette koeienweides gelopen,grote hopen kuil in de winter en ook nog eens hooi van dat zelfde land. Kortom,alles was veel teveel.. Dus per direct geen kuil meer en maar 6 plakken hooi per dag,ook geen krachtvoer meer. We besloten na 2 weken dat we hem gluco balance wilde geven en hebben dit in overleg met de arts gestart. We gaven hem een klein beetje speedibeet van pavo met zijn gluco balance er door. Een maand later kwam de veearts kijken hoe het met hem was. Hij was heel erg verrast want Damian was al 100 kilo afgevallen in 1 maand tijd :D Ondertussen konden wij voor deems zijn gezondheid niet meer op die stal blijven en zijn we verhuisd naar een andere stal,met paardengras en een strikt voerbeleid.
Nu weegt hij ongeveer 680 kilo en doen we er alles aan om hem gezond te houden :)

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:39

Moniek2001 schreef:
[*]Heeii, ik heb al eerder gereageerd maar ik ben zo ongeduldig :o

Mijn verzorgpony staat 24/7 in de wei en is veel te dik, er is geen stal ofzo, wat moet ik doen???

Ik hoop op een reactie, bedankt.

Ps. Zelf een topic starten kost toch geld?

zelf een topic starten kost niets hoor :) je zou een zandpaddockje kunnen maken waar je hem 's nachts opzet met wat hooi, een graasmasker omdoen, ...

wel in overleg met de eigenaars natuurlijk als het een verzorgpaard is :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:07

Nouvel:
Mijn pony met een hele roze neus, heeft baat met kap bij het verbranden. Met kap hoef ik haar neus niet in te smeren :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:37

ik heb ook een vliegenkap met neusflap, maar in het land trekken ze die kapot ben ik bang...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:03

Ik had ook zo'n flap, maar die vond ze vervelend. Met grasmasker heb ik 2 vliegen in een klap (beetje diëten en geen verbrande neus)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:04

Ik durf nu de flap niet op te doen, hij is zo verbrand dat we al bijna verongelukken als ik er iets op probeer te smeren zo zeer doet het... -O-

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:52

Ik meld me hier ook aan met mijn merrie. Ze is een Gelderse en echt enorm dik. Het ging een tijd goed en ze kreeg echt weer vormen, maar toen kreeg ze een blessure en nu staat ze licht bevangen! Graasmasker nylon al geprobeerd, maar daar kreeg zij juist wondjes van. Ze staan 24/7 op de wei en dit heeft ze ook nodig anders blijft ze niet lopen. Er is geen paddock en staat ze bij andere die allemaal lager in rang staan dus zij krijgt haar eten eerst wel binnen! Verder krijgen ze onbeperkt hooi. Dat heb ik al iets kunnen verminderen, maar nog minder krijg ik niet voor elkaar. Ze heeft nu een ander graasmaskter greengard. Ik heb deze liever niet, maar zag geen andere opties meer.
Verder krijgt ze als supplement glucobalance.
Er wordt nu 2x op een dag met haar aan de hand gelopen 10 minuten vanwege hoefbevangenheid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 08:05

Oei hoefbevangen en op de wei laten, dat vind ik toch best wel griezelig zeg...

Kun je geen klein stukje afzetten waar het gras op is, zodat ze echt zo min mogelijk binnen krijgt?
sterkte ermee!

Ik heb die van mij van de week 3 dagen laten zondigen... :o
Er stond niet veel gras meer, want ze worden vandaag omgeweid, en het was zo ontzettend slecht weer dat ik het sneu vond als hij de halve dag het koud stond te hebben in zijn paddockje.
Dus ik heb 'm laten lopen tot een uur of 7...
Gelukkig bewegen ze met dit wind in de wei ook wel veel meer, dus dan compenseert weer een beetje... :D
vandaag worden ze omgeweid en gaat hij er weer om 2 uur uit!

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:51

Ze staan nu wel in een klein stukje hoor met niet veel gras.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:09

Meld mijn mini shetlander ook maar. Hij staat met een haflinger op een arm stuk de haf is een bevanger. Krijgt alleen een heel klein plukje hooi bij. Maar hij ziet eruit of er elk moment een veulen uit kan komen. Gisteren is ie ontwormt en wil de veearts er voor de zekerheid bij halen. Hij staat ook 24/7 buiten. Tips zijn welkom! Owja hij is niet gewend op stal te staan

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:21

Ik lees al een tijdje mee, ik heb zelf shetlander te dik... En paard wat wat te dik is. Vraagje, is vitaminebrokjes met luzerne voldoende met hooi natuurlijk

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:53

Mijn shetlander is verwaarloosd geweest en was extreem dun, een wandelend skelet.
Maar nu is hij veel te dik.

Hij heeft ook van die ribbels, huidplooien, in zijn nek.
is dit hetzelfde als bij mensen, vetrollen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:06

danielleV78 schreef:
Ik lees al een tijdje mee, ik heb zelf shetlander te dik... En paard wat wat te dik is. Vraagje, is vitaminebrokjes met luzerne voldoende met hooi natuurlijk

Ik zou zelfs de lucerne schrappen. Alleen vitsaminebrokje en hooi. Liefst lang en stengelig. En dan meerdere keren per dag kleine beetjes als het mogelijk is.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 14:35

Ik heb mijn te dikke Iberiër destijds een graasmasker omgedaan (greenguard), zodat ze in de kudde kon blijven. De zandpaddock zou anders uit t zicht van de kudde zijn, dat vond ik geen optie. Mijn paard stond de anderen gewoon te kroelen met het bakje! Wel heb ik de voor-en achterkant van het bakje, ter bescherming van dr neus en kin met bontjes bekleed (vastgenaaid met de hand) en ook het halster helemaal volgehangen met bontjes, zodat ze geen schuurplekken kreeg. Paard gaf na een dag wennen helemaal niets om, was gelukkig in de kudde en viel af! Ik vond het een Super oplossing!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:33

Fijn dat ze er toch mee kan kroelen!
Dat was een reden voor mij om het niet te doen, het niet kunnen kroelen en de wondjes die ze veroorzaken op een gevoelige huid, die die van mij heeft helaas met zijn huidallergie...

Dus voor mijn meneer is het helaas half wei en half paddock.
Gelukkig zetten de bijrijdsters van zijn beste maat deze na het rijden vaak bij hem in paddock zodat hij niet alleen hoeft te staan.
En in de paddock er naast staat ook een paard dat maar deels de wei in mag vanwege te dik worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:38

Harpoon schreef:
Mijn shetlander is verwaarloosd geweest en was extreem dun, een wandelend skelet.
Maar nu is hij veel te dik.

Hij heeft ook van die ribbels, huidplooien, in zijn nek.
is dit hetzelfde als bij mensen, vetrollen?

:j Tijd om aan het dieet te beginnen...het metabolisch vaatje is aan het overlopen als ze die vetrollen krijgen...

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 18:37

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:40

Hier helaas ook een paard die dik wordt van lucht, eczeem heeft en stofgevoelig is.

Hoe zijn jullie ervaringen met afvallen i.c.m. magnesium chelaat/citraat?
Mijn paard staat inmiddels van stro op vlas wat al heeft gezorgd dat hij bij de flanken mooi afvalt. Ook minder spekophoping achter de schouder, maar we zijn er nog niet. Toch nog aardig wat spek op de ribben. Ik zal straks een standfoto maken :)
Ik ben aan het experimenteren met dagdeel paddock/land en volledig land. Tot nu toe lijkt het 't beste te gaan op hele dag land (ong. 7 uurtjes). Ik kan hem alleen 's ochtends in de paddock zetten, maar dan krijgt hij wat hooi en gaat daarna enorm bunkeren als hij op gras staat. Eerder naar binnen halen lukt helaas niet, omdat de paddock dan bezet is met andere paarden. Dat leek me het meest ideaal.
Graasmasker gehaald, maar ons gras is te kort, dus dat werkt helaas ook niet.
Ik train 5 a 6 keer in de week, ongeveer 45 min excl. in/uitstappen en buiten rijden we vaak een uur a 1,5.

Wat voor tips kunnen jullie mij verder nog geven?
Ik ben dus met name benieuwd hoe de ervaringen zijn met afvallen icm magnesium.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:09

Jotoma schreef:
Hier helaas ook een paard die dik wordt van lucht, eczeem heeft en stofgevoelig is.

Hoe zijn jullie ervaringen met afvallen i.c.m. magnesium chelaat/citraat?
Mijn paard staat inmiddels van stro op vlas wat al heeft gezorgd dat hij bij de flanken mooi afvalt. Ook minder spekophoping achter de schouder, maar we zijn er nog niet. Toch nog aardig wat spek op de ribben. Ik zal straks een standfoto maken :)
Ik ben aan het experimenteren met dagdeel paddock/land en volledig land. Tot nu toe lijkt het 't beste te gaan op hele dag land (ong. 7 uurtjes). Ik kan hem alleen 's ochtends in de paddock zetten, maar dan krijgt hij wat hooi en gaat daarna enorm bunkeren als hij op gras staat. Eerder naar binnen halen lukt helaas niet, omdat de paddock dan bezet is met andere paarden. Dat leek me het meest ideaal.
Graasmasker gehaald, maar ons gras is te kort, dus dat werkt helaas ook niet.
Ik train 5 a 6 keer in de week, ongeveer 45 min excl. in/uitstappen en buiten rijden we vaak een uur a 1,5.

Wat voor tips kunnen jullie mij verder nog geven?
Ik ben dus met name benieuwd hoe de ervaringen zijn met afvallen icm magnesium.

En anders de gehele dag op de paddock??
Met magnesium geen ervaring, maar kun je daar ook niet het beste de da voor inschakelen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:46

Ik hen 10 weken magnesium gebruikt voor mijn te dikke en lichte eczemer. Heeft super gewerkt in combinatie met extra werk. :)

Na 2 weken zag ik pas wat verandering. Haar nek is een stuk dunner en ook wat van de buik af.