Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:23

Jannepauli schreef:
De gemiddelde paardeneigenaar heeft geen flauw idee wat paardlief middels gras en hooi binnenkrijgt. En ook door de voerfabrikanten wordt de samenstelling van voer berekend op het algemene gemiddelde.
Wij laten ons hooi in Engeland en in de USA testen, en op basis van die uitslagen, maken we een supplement dat alles volgens de NRC richtlijnen in balans brengt.

Ik vind Fibra met een percentage van 23 (suiker+zetmeel) te hoog voor het gemiddelde recreatiepaard. Zeker als deze ook nog gewoon hooi en gras krijgt.

Waarom laat je het niet bij BLGG analyseren? is toch voodeliger lijkt mij?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:35

Maris schreef:
Levita30, maar als je alleen fibra voert zit je toch gewoon 9- 14 % hoger aan suikers als een dieet van hooi/gras ? Ik ben er nog niet helemaal uit, de toegevoegde waarde van fibra. Grasmix met muesli voeren is toch eigenlijk gewoon hetzelfde product ? En veel gemakkelijker verkrijgbaar....

Maar van Fibra voer je lang niet zoveel als dat een paard hooi/ voordroog/ kuil en/of gras eet. Verder zoals ik hierboven al zei:

In Fibra is bv geprobeerd met natuurlijke producten alle vitaminen en mineralen bij elkaar te krijgen die een paard tegenwoordig mist in zijn ruwvoer. Door luzerne, timothee, spelt, wortelvlokken, iets maisvlokken en lijnzaadolie. Er zit wel een vitaminen mineralen korrel in omdat je de gehalten, met name de vitaminen maar ook essentiële aminozuren niet redt met alleen natuurlijke grondstoffen. Verder zorgt het korreltje voor de juiste verhoudingen bv calcium - fosfor.

Luzerne en timothee bevatten veel meer vitaminen en mineralen dan in engelsraai, roodzwenk of grassoorten die hier in nederland te vinden zijn. Verder zorgt het voor structuur --> meer kauwen --> meer speeksel --> hoger rendement van het voer en vele gezondheidsvoordelen http://fibra-paardenvoeders.nl/index.ph ... 6e2428071e

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:30

Levita30 schreef:

Da's heel simpel: omdat de BLGG alleen maar een 'algemeen' percentage geeft voor 'suiker' , maar dat niet uitsplitst in suiker ( WSC|ESC) en zetmeel.
En die uitsplitsing is - zeker voor een Insuline Resistent paard ( e|o Cushing, EMS) van belang. Met de BLGG analyse weet je dus nooit of je hooi wel of niet goed is voor het paard.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:52

Jannepauli schreef:
Levita30 schreef:

Da's heel simpel: omdat de BLGG alleen maar een 'algemeen' percentage geeft voor 'suiker' , maar dat niet uitsplitst in suiker ( WSC|ESC) en zetmeel.
En die uitsplitsing is - zeker voor een Insuline Resistent paard ( e|o Cushing, EMS) van belang. Met de BLGG analyse weet je dus nooit of je hooi wel of niet goed is voor het paard.

oke! dat idd heel interessant. Mag ik vragen wat de kosten zijn van zn analyse incl post? anders pb-tje?

Jannepauli

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:59

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:16

Gratis af te halen in Nispen (NB): 20 kilo St Hipolyt Equigard en 20 kilo Subli Dieet.

Als ik het eind van de week nog heb staan, verdwijnt het op de mesthoop omdat het me in de weg staat. Mijn paard krijgt nu alleen nog maar luzerne aangevuld met een vitaminekorrel en 100 gr lijnzaadbrokjes.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:58

Jammer, je woont te ver weg! Maar zonde als je het weg zou gooien. Op MP ben je het zo kwijt denk ik trouwens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:43

ik heb er een weekje vakantie opzitten,zuid frankrijk alwaar ik ook een zalige bergtocht te paard gemaakt heb...
en heb daar de meest glanzende,goed uitziende paarden gezien...
die leefden alleen op gras en hooi,dag en nacht buiten en alleen met de 6/7 daagse trektocht kregen ze een handje graan...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:45

Moet je niet vergeten dat het gras in Frankrijk van een andere kwaliteit is dan ons gras. Wat dat betreft zou ik daar wel willen wonen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:48

ja zeker,wát een prachtige bergweides zeg...vol met allerlei kruiden en grassen...

edit:is zeker niet te vergelijken met nederland hoor...helaas,hahah.
maar bedoelde meer, paarden kunnen dus best leven op alleen gras en hooi en toch fikse prestaties leveren..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:04

Oh, dat zal wel geweldig mooi zijn geweest!
Maar zo is ook hoe paarden oorspronkelijk leefden, veel variatie in grassen en kruiden en rustig lange afstanden afleggen met eens een sprintje.
Oorspronkelijk kwamen er in Frankrijk ook paarden voor en hier dus niet..
Het probleem wat je hier meteen hebt, stel je zou je hooi daar vandaan halen, dat ze dan al geen eigen keuze meer hebben welk plantje ze op welk moment eten.

Ik heb 2 zakken biologische muesli uit Duitsland in bestelling, daar zit wel een kleine hoeveelheid melasse in, maar anders weet ik toch al dat meneer het niet eet! :')
Van dat voer geven ze aan dat voor een paard 1 tot 2 kilo moet voldoen, dat zijn iig niet van die belachelijke hoeveelheden.
En iig geen gekke toevoegingen er in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:13

ja,was fantastisch. Moet zeggen dat die weides ook énorm groot waren...vol met rotsen,heuvels,bomen,grindpaadjes...
Paarden stonden terwijl we ze opzadelden ook lekker aan een boomschors te knabbelen...
Ideaal paarden houden daar...ben jaloers...ik zou best frans kruidenhooi willen kopen,maar weet niet waar en weet niet wat er dan inzit,helaas..

wat voor muesli heb je besteld?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:34

Mühldorfer paardenvoer!
1 zak sport mix en 1 volkoren, als het bevalt kan ik een pallet laten komen en verschillende zakken bestellen.
De paarden die de HH goed eten laat ik het liefst daar op staan, vind dat het meest natuurlijke, maar wil een gezond alternatief voor de anderen, weet alleen niet of ik mn luchtzuiger nog op granen moet proberen, hij gaat super goed nu qua maag en zuigen, hij eet alleen bijna geen HH en mag wel wat voller, is niet heel mager en ziet er goed uit, maar van voor naar achter zijn zn ribben te zien en dat was eerder niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:31

dat voer ken ik niet, ga eens zoeken...
altijd geinteresseerd in voer dat ik niet ken..
HH vind ik ook nog steeds mooi maar helaas zo onduidelijk qua ingredienten..

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:29

Excuses als ik zomaar dit topic binnen kom vallen. Wellicht dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb op advies aangeraden gekregen om mijn paard op suikervrij/melasse vrij voer te zetten. Dit om insuline resistentie te voorkomen.

Nu werd mij Hugho kruidenmix aanbevolen, maar het adres hier in mijn buurt is gestopt met het verkopen van voer. Wie oh wie weet waar je dit ergens kunt kopen in de omgeving Helmond/Eindhoven/Weert.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:12

als je suikervrij wilt Indomitable moet je van de granen af.
Melassevrij kan wel,Marstall,Equifyt of Hugho kan een optie zijn.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:36

Er is voortaan zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet :). Heb die man van Hugho een mailtje gestuurd wat de mogelijkheden zijn gezien er bij mij in de buurt niet zo heel veel verkoopadressen zijn. En ik wil toch ook wel een klein beetje meer advies.

Marstral hoor ik ook steeds meer over en zie dat meerdere mensen uit dit topic het ook voeren.

Wat voornamelijk voor mijn merrie van belang is dat ze een betere spijsvertering krijgt, ze is wat gevoelig op haar dunne darm. Heeft aanleg om snel dik te worden. Ze moet daarnaast zeker niet heter gaan worden, ze is sensibel dus moet niet versterkt worden.

Ze krijgt van mij extra magnesium bij (celzouten) en 2x per week een pompje Seleen en vitamine E van paardnatuurlijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:45

Als ik dit topic zo volg dan komt er steeds een oud liedje bij mij naar boven.

Peerd van Ome Loeks is dood, Loeks is dood, Loeks is dood,
Peerd van Ome Loeks is dood, hartstikke dood.
Guster nog goud gezond, sluig 'e mit steert in 't rond
Peerd van Ome Loeks is dood, Loeks is dood, Loeks is dood,
Haar 'k hom moar vreten geven, din was 't wel in leven bleven.

Mensen, doe niet moeilijk, gras en hooi is het natuurlijke voer voor een paard.
Extra arbeid vul je aan met een goed krachtvoer.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:47

Iemand ervaring met deze slobber van Agrobs?

Van de site:
Agrobs AlpenGruen Mash
Agrobs AlpenGruen Mash is de eerste slobber zonder graan en melassevrij
Agrobs AlpenGruen Mash is zeer geschikt voor metabolisme-gevoelige paarden (hoefbevangenheid, EMS, PSSM, Cushing, KPU) en ideaal als dagelijkse voeding ter (na)behandeling van bijvoorbeeld koliek of verharing. AlpenGruen Mash wordt veelal gevoerd aan oudere paarden met o.a. kauwproblemen.

De basis van de AlpenGruen Mash zijn de Prenatura vezels, welke voornamelijk bestaan uit hetelucht gedroogde bladeren en zaden van grassen en weidekruiden. AlpenGruen Mash bevat een hoog gehalte aan essentiéle stoffen zoals sporenelementen, vitaminen en fytochemicalien.
AlpenGruen Mash bevat Prenatura vezels as belangrijke celstof. Prenatura heeft probiotische eigenschappen en zorgen voor een gezonde darmflora en een groei van nuttige darmbacterien. Het aantal Faulnisbacterien en gasvorming in de dikke darm zullen hierdoor sterk afnemen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:51

Ariebren schreef:
Mensen, doe niet moeilijk, gras en hooi is het natuurlijke voer voor een paard.
Extra arbeid vul je aan met een goed krachtvoer.

Ja, totdat je paard om de haverklap bevangen op stal staat of in een week tijd gerust 50kg gained door een zogenoemd 'goed krachtvoer'. Goed krachtvoer is voor ieder paard anders, waarbij niet alleen arbeid een rol speelt maar ook overgevoeligheden, allergieën, omgeving e.d. Mijn oude kwpn'er ontploft in no-time zodra ik hem het krachtvoer van mijn jonge sportmerrie geef (IR), terwijl mijn D-pony zich wezenloos schuurt bij het eten van exact dezelfde brok wegens exceem-gevoeligheid.

Doe niet makkelijk, dan heb je een blij paard :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:06

_Ananas_ schreef:
En wat is het goede krachtvoer? Dat verschilt per paard. Als je het niet interessant vind, blijf dan weg :)) Kan gewoon door rechtsboven dat rode kruisje in te drukken :Y)

Misschien worden al die mensen die krachtvoer willen geven, nu eens wakker.
Gewoon geen krachtvoer geven.
De enige die er aan verdient is de verkoper, en niet het paard.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:13

En jij kan ons vertellen dat de weides nog zo gevarieerd zijn qua kruiden en vitamines zodat we er niets meer bij hoeven te voeren :n Helaas een utopie in Nederland.. Je ontkomt er niet aan om iets bij te voeren om tekorten aan te vullen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:13

ariebren,dat heb je nu al zovaak gezegd....
als je wel krachtvoer wilt geven,is het toch fijn om te bekijken welk krachtvoer geschikt is voor je paard?
iets wat bij je paard past?

en als je het niet wilt geven,te bekijken wat je dan wel kunt/wilt geven, áls je iets wilt geven naast hooi en gras??

jij voert ook krachtvoer,dus snap je punt niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 00:16

Maar ik heb geen problemen met de paardjes.
De meeste problemen worden veroorzaakt doordat de eigenaar DENKT, het gaat fout.,