Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:42

Volgens mij zit er geen melasse in, het zijn gedroogde grassen en kruiden zonder toevoegingen. Er zit geen haver in.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:40

Wiesenfasern is zonder melasse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:50

het wordt óf wiesenfasern,of agrobs aspero..net wat eerder binnenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 23:56

ik ga ook een zak vito kopen,als die er op voorraad is.
wil het toch eens proberen voor suikergevoelige pony..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:51

@mirim , ik voer mijn fjord met chronische diarree ( wegens ziekte in verleden ) faser light, vito had als gevolg slokdarmverstopping.
Alleen de diaree blijft, slappere mest soms echt bijna waterig.

Ik wil dus iets anders, n las ik dat de weidemuesli van marstall waterbindend is?
In hoeverre zou dit iets voor ons kunnen zijn?

En heeft marstall nog meer waterbindende voeren?

Ik wel geen poeders bijvoeren.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:00

Mijn paard krijgt nu sinds 4 dagen weidemuesli, en sinds ik het voer geen diarree of graspoep meer gehad, terwijl hij dat eigenlijk altijd had. Ik heb geen idee of de weidemuesli waterbindend is, maar ik merk wel degelijk verschil m.b.t. zijn stoelgang.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:02

Ja het is bij mij niet zo dat het veroorzaakt word door gras, hij heeft het wss overgehouden aan een zware slijmhuidonsteking als veulen, ik heb hem zo gekocht.
Wel zie je het als hij langer op de wei stond, soms is de mest groen en dun, anders gewoon van kler maar slap en soms ds echt waterig, geen struktur erin.

Wel positief dat het bij jou werkt.

Ja o de site staat waterbindend, en ik heb wel ook het idee dat dat een van zijn problemen is het water er niet it halen, hij krijgt al beperkt stro als voer en dat helpt, vlozaad helpt ook enigzins.

Hij is gevoelog voor jeuk.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:58

Heb je ooit een voedingsadvies gevraagd/gekregen van Marstall? Chronische diarree is natuurlijk echt niet goed. Ik weet niet of je het zonder 'poedertje' zoals jij zegt kan oplossen. Ik zou toch eens gaan denken aan Darmregulator o.i.d.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:16

Nou voedingsadvies, een kennis van mij werkt bij Marstall/Hilkens en adviseerde ook of faser light of Vito, verder haal ik mijn voer dus direct bij Marstall in Swalmen en heb al verschillende keren met hun gepraat.

Dat het echt niet goed is weten we, ik heb hem nu een jaar en vecht al een jar samen met een DA hier tegen, ontelbare onderzoeken en bladiebla.......
Het lijkt erop dat zijn darm simpelweg beschadigd is, hij heeft een tijd heel goed gepoept toen ze oud hooi hadden, maar dit aten ze beide zeer ( lees bijna NIET ) waardoor ze afvielen en dit dus geen optie was.

Soms lijkt het dat hoe meer voedingsstoffen hoe slechter zijn poep.....geen idee of dat kan.
Kruiden proberen we natuurlijk.

Wat ik wel even duidelijk wil stellen is dat het paard in kwestie verder niet ziek is, ziet er goed uit, veel looplust en oogt gewoon goed en gezond.

Hij heeft ook last van scheten met water zeg maar ;)

Ik vraag me af of die poedertjes wel echt werken, en als ze werken tijdens de kuur het meteen stopt zodra je het niet meer geeft?
Hij heeft van de DA een keer een probitische kuur gehad, Baktisel meen ik, en toen poepte hij goed.
Dit kreeg hij naar de antibiotica.
Maar dat kun je niet altijd voeren, en dat geld toch ook voor die regulater, verder is het een gulzige eter en ben ik bang dat die peoderdeeltjes in de longen komen?
Begrijp me niet verkeerd.......

Maar omdat er bij de weidemuesli staat waterbindend.....dacht ik mss werkt het wel?
Of denk ik dan veel te makkelijk??

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:32

Dat paarden van gras dunne mest krijgen is bekend, weidemuesli ( juist ook voor het wiedeseizoen) zorgt dan voor een wat vastere mest door de samenstelling. Maar jouw paard heeft hier altijd last van. Er zijn ook goede resultaten behaald met Multivita, niet van Marstall maar wel bij mij verkrijgbaar, is geen poeder, maar een klein korreltje....die zou je ook nog eens kunnen proberen. Verder is Procaval ook waterbindend, dit is een ruwvoeder gebasseerd op stro, een soort van vlok die je eventueel door het voer kunt doen of als ruwvoervervanger kunt geven.
Het nadeel van dunne mest is dat hij zijn voedingsstoffen niet goed opneemt, voornamelijk de mineralen niet.
Ik lees dat hij antibiotica gehad heeft....het is waarschijnlijk noodzakelijk geweest, maar heel slecht voor de darmflora

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:22

Ja hij heeft antbiotica gehad en daarop volgend een soort probiotica kuur juit vanwege de antibiotica.
Die was nodig nadat uit bloedonderzoek bleek dat hij gevaarlijk hoge ontstekingswaardes had, dus wss een slijmhuidontsteking van de darm/maag.
Vandaar dus de behandeling, maar hiervoor had hij dus al erge diarree, daarom zijn we ook gaan onderzoeken toen we hem gekocht hadden en er achter kwamen.

|Ik ga me even inlezen op wat jij zei.

Dus eigenlijk kan ik beter hem op de faser light laten staan en een passend supplement gaan zoeken?

Maar wat ik zelf vreemd vind is toen hij dus dat muffige geel/buirne oud hooi at hij wel goed poepte, veel beter iig echt drollen.
Zoals ik al aangaf lijkt het imo wel alsof zijn darmen de voeding waar meer in zit niet kan verteren, is een poedertje dan wel de juiste benadering, dus iets wat met probiotica werkt?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:00

Zolang je niet de echte oorzaak weet blijft het zoeken, denk ik, totdat je gevonden hebt wat werkt.
De faser light is goed voer, ik zou dat niet gaan veranderen. Mijn advies zou zijn om het in zijn ruwvoer te zoeken ( probeer eens de Procaval) als dat werkt is het goed. Helpt het niet afdoende probeer dan de Multivita of de Darmregulator een tijdje. Een probleem wat al lang bestaat is meestal niet snel opgelost. Maar ik zou er zeker wat aan gaan doen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:47

@mirim, de provocal bart me zorgen ivm slokdarmverstopping doordat het een gulzige eter kan zijn, maar ga het eens bekijken.

Vandaag is de DA op stal geweest, een andere als die hem alle vorige keren behandelde, ik heb haar om een second opinion gevraagd en ga nu verse mest afgeven die ze gaan onderzoeken, dit oest in een speciaal lab dus was duurder, maakt niet uit, er werd gesproken over het van een eventuele bacterie in de mest/darm....geen idee, afwachten, tot die tijd verander ik niks aan het voer en wacht hierop de uitslag af en ga dan samen met de DA een nieuw dieet samenstellen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:01

Ik zou niet weten waarom jouw paard een slokdarmverstopping zou kunnen krijgen van de Procaval, maar je kan het ook nat maken.
Goed dat je de mest verder laat onderzoeken. Het zou mij ook zorgen baren, zeker omdat hij het al zo lang heeft.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:52

ik heb een vraag aan de gebruikers...

wat zouden jullie doen..

paard van 5jaar... redelijk wakker in het koppie. merrie
staat nu op 1 schep Hippostar polo (basisbrok) en halve schep hippostar granenmix zonder haver.

eind deze maand ga ik veranderen van stal waarbij ik zelf mijn voer kan geven. Ik wil Marstall geven maar weet niet zo goed welke.

marstall Complete
marstall Naturell
marstall Cornmuesli

arbeid: 3x rijden gemiddeld. 30/45min.
2x longeren
2 dagen "vrij" komt wel gewoon buiten maar mag zichzelf vermaken.

paard krijgt 3x op een dag ruim kuil (redelijk rijk qua voedingsstoffen) en zal of hele dag wei krijgen of halve dag paddoc.
Bedoeling is wel dat ze niet te heet word door het voer.. ;)

graag hoor ik van jullie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-12 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: op verzoek tekst aangepast

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:18

Ik ben bij Marstall?Hilkens gisteren geweest en heb met een voedingsdeskundige gepraat, deze zag geen enkel nut van het voeren van procaval in mijn situatie, was volgens hun vooral alleen duurder als bv de wiessen fasern..... :-( dus ik wacht nu het mestonderzoek af om te kijken of er iets uitkomt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:01

jolanda20 schreef:
ik heb een vraag aan de gebruikers...

wat zouden jullie doen..

paard van 5jaar... redelijk wakker in het koppie. merrie
staat nu op 1 schep Hippostar polo (basisbrok) en halve schep hippostar granenmix zonder haver.

eind deze maand ga ik veranderen van stal waarbij ik zelf mijn voer kan geven. Ik wil Marstall geven maar weet niet zo goed welke.

marstall Complete
marstall Naturell
marstall Cornmuesli

arbeid: 3x rijden gemiddeld. 30/45min.
2x longeren
2 dagen "vrij" komt wel gewoon buiten maar mag zichzelf vermaken.

paard krijgt 3x op een dag ruim kuil (redelijk rijk qua voedingsstoffen) en zal of hele dag wei krijgen of halve dag paddoc.
Bedoeling is wel dat ze te heet word door het voer.. ;)

graag hoor ik van jullie

Is je bedoeling dat ze heter wordt of niet..ik begrijp dat niet helemaal uit je tekst:-)
Ik zou de Complete aanraden, mocht ze meer energie kunnen gaan gebruiken kun je altijd nog overgaan op een sportmuesli.
De Naturell kan ook, maar is duurder en voor jouw paard voegt het denk ik net veel toe. Als er verder geen bijzonderheden zijn is de Complete een hele goede muesli :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:04

Loes, de Procaval heeft als voordeel dat het mest bindt in die zin dat het vaster wordt en dat het 'water na een scheet' niet meer voor komt.
Dat heeft de WiesenFasern weer niet, dat zijn grassen en kruiden.
Bij mijn paard werkt de Procaval heel goed en ik heb al meerdere mensen die bij mij hun voer halen en hetzelfde merken aan hun paarden.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je nu het onderzoek afwacht.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:12

Oeps.... hahahaha...

ze moet idd NIET te heet worden... ze is al heet genoeg!!

Iig bedankt!

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:32

jolanda20 schreef:
Oeps.... hahahaha...

Iig bedankt!

Marstall Complete bevat haver, dit zou dan niet de beste keuze zijn.

Het beste is dan te kiezen voor de marstall Naturel, Dit is een muesli met coole energie, het bevat geen melasse, heeft bewust een laag eiwit- en suikergehalte en bevat geen pellets of haver.

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:39

@ loes, kijk eens op de marstall facebook pagina bij de foto's van de darm-regulator, hierop is een test te zien bij een paard die hele dunne mest had waarbij het water voor en na eruit kwam.
Ik moet er wel bij vertellen dat het voedingspatroon van het paard ook veranderd is, genoeg ruwvoer (zo droog mogelijk) en marstall force.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:04

VitalEquine schreef:
jolanda20 schreef:
Oeps.... hahahaha...

Iig bedankt!

Marstall Complete bevat haver, dit zou dan niet de beste keuze zijn.

Het beste is dan te kiezen voor de marstall Naturel, Dit is een muesli met coole energie, het bevat geen melasse, heeft bewust een laag eiwit- en suikergehalte en bevat geen pellets of haver.

Het is niet standaard zo dat paard heet worden van haver :)
Complete heeft niet de naam paarden heter te maken, maar het is een keus...of Complete of Naturell. Overigens is de Havervij ook een optie:).... We kunnen het je nog moeilijker maken om een keus te maken, hahahaha ;)

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:42

Niet altijd, maar Zetmeel in haver wordt makkelijk verteerd (makkelijker dan andere granen) De suiker uit t zetmeel komt daardoor sneller in het bloed En geeft daardoor snelle energie.
Maar buiten dat, de haver heeft voor dit paard zo te lezen geen toegevoegde waarde, wat niet nodig is kun je beter weg laten. En idd de havervrij zou dan een optie zijn maar ze geeft een naturel aan wat niet verkeerd gedacht was door Jolanda.
En zoals je al zei we kunnen het door nog meer soorten op te noemen nog moeilijker maken haha ;)

@ jolanda, als je niet uit je keuze komt vul dan op de marstall website zo uitgebreid mogelijk een voedingsadvies aanvraag in.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:22

In ieder geval valt de corn af...

Zoals ik nu denk zal de naturel het beste zijn.
Zal ook eens het voedingsadvies invullen. benieuwd wat daar uitkomt

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:35

Inmiddels voer ik alweer een tijdje marstall (denk nu 2 weken), en moet zeggen; paarden beginnen er goed uit te zien! Maan is voor het eerst in zijn leven druk (nooit gedacht dat hij ooit zo actief zou zijn) en merrie komt veel beter "door" met rijden, echt heel fijn! Plus de mest van de paarden is er enorm veel beter uit gaan zien. Ik voer nu 3/4 zemelen, 1 weide muesli en 1/2 cornmuesli aan Maan per dag, en aan Taloom 3/4 zemelen, 1/2 weidemuesli en 1 cornmuesli.

Ben er heel tevreden over!!