[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:44

Piekosjj schreef:
Als ik jou was zou ik het hooi in een hooinet doen zodat ze het niet vies kan maken, en wat olie over haar brok doen. Dit is gewoon puur vet (niet schrikken nu!) en hier worden ze heel goed dik van zonder heet te worden. :)

bedankt voor de tips! ga ik meteen uitproberen. Wat voor olie bedoel je dan? echt bedankt hopen dat het werkt :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:11

TailsLover1 schreef:
Piekosjj schreef:
Als ik jou was zou ik het hooi in een hooinet doen zodat ze het niet vies kan maken, en wat olie over haar brok doen. Dit is gewoon puur vet (niet schrikken nu!) en hier worden ze heel goed dik van zonder heet te worden. :)

bedankt voor de tips! ga ik meteen uitproberen. Wat voor olie bedoel je dan? echt bedankt hopen dat het werkt :)

Natuurlijke olie als maiskiemolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie. De verschillen hier in kan ik je niet echt verder mee helpen, het zijn geloof ik voornamelijk de ingredients. Als ik nl op de achterkant kijk, is het qua kcal/vet/etc allemaal dezelfde cijfers. Als arme student koop ik gewoon de goedkoopste. Heb wel eens duurdere gekocht en ik merkte hier echt geen verschil mee, en aangezien er aardig wat flessen doorheen gaan vind ik het dan gewoon zonde van m'n geld om daar dure olie van te kopen.

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:16

[/quote]
Natuurlijke olie als maiskiemolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie. De verschillen hier in kan ik je niet echt verder mee helpen, het zijn geloof ik voornamelijk de ingredients. Als ik nl op de achterkant kijk, is het qua kcal/vet/etc allemaal dezelfde cijfers. Als arme student koop ik gewoon de goedkoopste. Heb wel eens duurdere gekocht en ik merkte hier echt geen verschil mee, en aangezien er aardig wat flessen doorheen gaan vind ik het dan gewoon zonde van m'n geld om daar dure olie van te kopen.[/quote]

oke we hebben nog zonnebloemolie staan dus die word het :) hoop dat het werkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:23

TailsLover1 schreef:
Citaat:
Natuurlijke olie als maiskiemolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie. De verschillen hier in kan ik je niet echt verder mee helpen, het zijn geloof ik voornamelijk de ingredients. Als ik nl op de achterkant kijk, is het qua kcal/vet/etc allemaal dezelfde cijfers. Als arme student koop ik gewoon de goedkoopste. Heb wel eens duurdere gekocht en ik merkte hier echt geen verschil mee, en aangezien er aardig wat flessen doorheen gaan vind ik het dan gewoon zonde van m'n geld om daar dure olie van te kopen.

oke we hebben nog zonnebloemolie staan dus die word het :) hoop dat het werkt

+:)+
Tipje; begin met een klein scheutje erdoorheen. Mijn pony vind het nl niet lekker als er te veel olie doorheen gaat (wat ik juist deed omdat 'ie wat in begon te vallen + goed voor verharen) met gevolg dat 'ie helemaal niet meer z'n voer wou eten. En dan heb je opeens een pony die errug snel afvalt terwijl je - naar je eigen idee - er niks mis is met 't voer. Was dus gewoon de olie, zo'n domme fout van mezelf |o

YvonneV

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:30

we langzaam opvoeren, anders gaat ze aan de diarree

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 12:34

bedankt voor de tip zal ik doen, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling :)

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:01

Ik verzorg een paardje die ook heel dun is..
Het is een fries en hij is 12 jaar, zijn spieren zijn helemaal weg gevallen en hij had laatst een koliek aanval, ik als verzorgster kan hier vrij weinig mee, eigenaar wilt nog niet naar Utrecht maar dit is al ondertussen 3/4 maanden bezig. ( ze wilt kijken of de vitaminen en merriebrok het kunnen oplossen )
Ik kom elke dag om het paard 1 kilo vitamine en 1 kilo merriebrok te voeren..
Zijn spieren zijn weg gevallen en hij is veelte dun.. hij eet continue hooi en staat gewoon tussen de andere paarden in de bak..
Volgens mij is hij wel ontwormt ..
Weet iemand wat dit is??
Zijn bloed is onderzocht maar hier komt niks uit..
Laatst bijgewerkt door kroontje98 op 24-04-14 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:10

kroontje98 schreef:
Het is een vries en hij is 12 jaar, zijn spieren zijn helemaal weg gevallen en hij had laatst een koliek aanval, ik als verzorgster kan hier vrij weinig mee, eigenaar wilt nog niet naar Utrecht maar dit is al ondertussen 3/4 maanden bezig. ( ze wilt kijken of de vitaminen en merriebrok het kunnen oplossen )
Zijn spieren zijn weg gevallen en hij is veelte dun.. hij eet continue hooi en staat gewoon tussen de andere paarden in de bak..
Weet iemand wat dit is??

Is het gebit al eens bekeken?

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:13

manonutjuh schreef:
kroontje98 schreef:
Het is een fries en hij is 12 jaar, zijn spieren zijn helemaal weg gevallen en hij had laatst een koliek aanval, ik als verzorgster kan hier vrij weinig mee, eigenaar wilt nog niet naar Utrecht maar dit is al ondertussen 3/4 maanden bezig. ( ze wilt kijken of de vitaminen en merriebrok het kunnen oplossen )
Weet iemand wat dit is??

Is het gebit al eens bekeken?

Ja.. 2 maanden geleden nog..

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:58

Mijn fries was ook veel te dun en weinig bespiering. Ik weet niet of die Fries van jou ook mag bewegen? Maar ik ben hem gaan trainen gewoon rustig opgebouwd wat longeren had 1x per week les. en ik voerde hem echt heel veel. Hij kreeg 1kg brok 1/5 kg mais dit 2 keer per dag na het rijden longeren kreeg hij pavo slobber mash. hij kreeg 's ochtends bij het brok ook nog bietenpulp. Ik gaf hem lijnzaadolie eerst, maar ben nu overgestapt op omega olie. En onbeperkt kuilvoer. Verder heb ik hem ook een vitaminespuit gegeven. Daar knapte hij ook wel van op. Ook hem ik hem NAF opkikker gegeven en ik geef hem foeneknofanijsmix Ik zou de DA eens bellen voor een advies. Die zijn ook de minste niet. Ik ben toen begonnen met mais, het liefst maismeel dat werkt het beste.

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:57

haflover3 schreef:
Mijn fries was ook veel te dun en weinig bespiering. Ik weet niet of die Fries van jou ook mag bewegen? Maar ik ben hem gaan trainen gewoon rustig opgebouwd wat longeren had 1x per week les. en ik voerde hem echt heel veel. Hij kreeg 1kg brok 1/5 kg mais dit 2 keer per dag na het rijden longeren kreeg hij pavo slobber mash. hij kreeg 's ochtends bij het brok ook nog bietenpulp. Ik gaf hem lijnzaadolie eerst, maar ben nu overgestapt op omega olie. En onbeperkt kuilvoer. Verder heb ik hem ook een vitaminespuit gegeven. Daar knapte hij ook wel van op. Ook hem ik hem NAF opkikker gegeven en ik geef hem foeneknofanijsmix Ik zou de DA eens bellen voor een advies. Die zijn ook de minste niet. Ik ben toen begonnen met mais, het liefst maismeel dat werkt het beste.

Bedankt voor het reageren!
De DA is toevallig net geweest, want hij liep al een tijdje niet lekker.. wat blijkt, een ontsteking in de hoef.. arm beest, nu ga ik hem elke dag weken in de soda en pijnstillers geven..
De DA zegt ook dat we naar Utrecht moeten gaan, want het lijkt toch ernstiger te worden dan het eerst was, ik breng hem in beweging.. toen hij nog goed liep ging ik er soms op en deed ik wat longeer werk(zeer slechte conditie). Vroeger reed hij goed en was er niks aan de hand (volle energie en plezier) .. Nu met die hoef ontsteking kan ik natuurlijk niks met hem doen, maar als dat over is zal ik zeker weer aan de bank gaan.
Bedankt voor het advies, ik zat ook te denken aan lijnzaad, maar dan gewoon koken dus zodat het slijmerige blijft en de zaden er ook nog in zitten, maar omdat ik niet weet wat hij heeft kijk ik daar een beetje mee uit..
En ik zit idd ook te denken aan bietenpulp.
We dachten eerst dat hij ondervoed was want hij staat pas 2 jaar op deze stal, vroeger toen hij ergens anders stond kreeg hij ander voer en onbeperkt kuil.. maar op deze stal staan er alleen maar pony's die daar te dik van worden of niet tegen kunnen.. dus krijgt hij gewoon hooi.. :(
We voeren hem nu al een tijdje bij met normaal bix, en sinds kort overgestapt naar 1 k vitamine en 1 k merriebrok, maar we zien geen verschil..

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:23

Oh dat is wel vervelend. Dat kan ook heel bepalend zijn. Ons paard veranderde ook van gewicht we hebben hem nog maar 1,5 jaar. We geven hem nu dezelfde brok als dat de vorige eigenaar gaf en droog kuil, want van 'natte' kuil kunnen zijn darmen weer niet goed over. Hooi is ook wel goed, alleen krijgt hij dit wel onbeperkt? kunnen de andere pony's het niet van hem afpakken zeg maar? want dat is ook iets wat wij hadden. Onze stond samen met een tinker buiten die vrat alles onder zijn neus weg. Dus we hebben ze apart buiten gezet zodat Fries op zijn eigen tempo zijn eigen voer kon eten. Ook weer rustig aan beginnen als hij straks wel weer genezen is. Lekker wandelen is ook goed voor ze. Je kan er ook voor kiezen om normaal lijnzaad bij te voeren wel goed koken anders heb je weer een ziek paardje. Je kan ook voor zonnebloem olie kiezen. Dat is niet zo duur maar wel heel dikmakend. Wat ook goed voor ze is zijn brandnetels. Ik pluk ze nu ook laat ze even goed in de zon drogen. Daarna voer ik ze. ze vinden het lekker en is ook heel gezond voor ze. En je moet veel geduld hebben. Wij zijn in maart/eind februari begonnen met hem dikker maken het is nu mei en nu pas heb ik zoiets van het gaat de goede richting uit. En het gaat met ups en downs. maar succes ermee! en beterschap voor je paardje

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:59

Hier een shetje die we nu iets van 3 jaar hebben. Ze heeft een grote onderbeet en we hebben haar nooit lekker op gewicht gehad, vooral in de winter vliegen de kilo's eraf. Ze krijgt nu 2 keer daags senioren priores bijgevoerd en ze ziet er super goed uit
Afbeelding
Zie vooral rug en ribben, halsje ook dun
Afbeelding
dakpan kontje en ribbetjes
Afbeelding
Ronde billen en geen ribje te zien. Happy

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:14

kan je ook Seniores Priores bijvoeren bij een paard wat te dun is? die 12 jaar oud is.
dat ze ipv brokken dit krijgt 2 keer daags? ze heeft onbeperkt hooi en staat dagelijks in het land.
of zouden jullie dit niet aanraden?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:16

Dat kan zeker, waarom niet? :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:20

Piekosjj schreef:
Dat kan zeker, waarom niet? :)

omdat dit vooral gebruikt word bij paarden die verder niks meer kunnen eten.
en ik niet mijn paard zit vol te druken met dingen wat hij niet nodig heeft zeg maar. of wat speciaals in zit wat niet goed is voor mijn paard ja ik weet het ook niet haha
omdat hij wel gewoon alles kan eten.
maar wil hem een stuk dikker krijgen

ik lees al dagen meerder topics maar er zijn 10000 tips en ervaringen dus weet het ook niet meer haha
en heb vandaag de lifeforce besteld weer 160 euro lichter :( en dit wou ik er dan bij geven

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:35

Nee hoor, mijn pony eet kilo's met hooi en dat gaat helemaal super, maar omdat 'ie daar gewoon niet dik op wordt krijgt 'ie seniorenslobber. Hij is met 27 dan ook al wel een senior, maar ook als 'ie 7 was geweest had 'ie 't gekregen. (dan had ik 'm overigens wel na laten kijken, maar dat terzijde.)
SP is puur ruwvoer, voornamelijk bietenpulp. Dit is een top dikmaker, zonder je paard druk oid te maken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:06

Ja paard is helemaal na gekeken. Het is niet dat zij mager is hoor.maar vind haar wel wat te dun
maar er mag wel wat meer vetjes op komen zeg maar.
En vind het wat fijner als ze wat meer reserves heeft.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:21

Tuurlijk, dat wilt iedereen of niet? :) Denk er wel om dat wat wij in nederland een mager/slank/dun paard noemen 9 vd 10 keer een paard is wat heel goed op gewicht is, dus misschien is jouw paardje wel helemaal niet te mager, maar gewoon top op gewicht. (en in je profiel spiekend heb je allemaal paarden die er super uit zien :) ) Hier wat filmpjes om je op weg te helpen klik
Als ze al onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt is SP zeker een goeie om er naast te voeren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:46

Piekosjj schreef:
Tuurlijk, dat wilt iedereen of niet? :) Denk er wel om dat wat wij in nederland een mager/slank/dun paard noemen 9 vd 10 keer een paard is wat heel goed op gewicht is, dus misschien is jouw paardje wel helemaal niet te mager, maar gewoon top op gewicht. (en in je profiel spiekend heb je allemaal paarden die er super uit zien :) ) Hier wat filmpjes om je op weg te helpen klik
Als ze al onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgt is SP zeker een goeie om er naast te voeren.

Moet ook zeggen dat ik wel vaker paarden zie die er slechter uit zien.
maar wil haar gewoon nog wat voller hebben haha.
en ze is wel bloot qwa spieren.
gaat om de merrie op de eerste 2 foto's. Maar daar lijkt ze wel voller dan wat ze daadwerkelijk is.
maar bedankt voor je reactie

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:49

ralphtdw schreef:
kan je ook Seniores Priores bijvoeren bij een paard wat te dun is? die 12 jaar oud is.
dat ze ipv brokken dit krijgt 2 keer daags? ze heeft onbeperkt hooi en staat dagelijks in het land.
of zouden jullie dit niet aanraden?

Mijn shetje is 16, nog niet echt senior. Ze kunnen op dat voer alleen maar je kunt het ook gewoon bijvoeren. In mijn clubje krijgen ze het in de winter allemaal als ze 24/7 buiten staan pony van 4 , 6, 15 en 16. Ze doen het er goed op....

KingChay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:39

Hallo allemaal.
Ik ben dus opzoek naar advies voor mijn geliefde paardje.
Ik heb een engels volbloed van 5 jaar en die staat wel nog wat te mager naar mijn goesting. Heeft nog een puntig poepje en je ziet zijn ribben nog.

Hij was al heel wat verbeterd na een tijdje met pavo basis mengeling en maisvlokken in totaal ong 1.5kg per dag. En onbeperkt gras of hooi.
Daar kreeg hij veel te veel energie van.

Ik ben daar dus mee gestopt maar zoek nu wel iets anders.
Iets wat dikker maakt maar niet te veel energie bijgeeft. Een beetje mag wel want de eiwitten zijn nu wel wat minder in het gras dus dat is al een energiebronnetje minder.

Hij krijgt geen hooi meer. Dit is ook geen optie ivm ander paard dat het niet hoeft.
Hij moet niet teveel werken. We rijden af en toe eens maar doen vooral grondwerk.
Maar wordt met het betere weer wel wat meer in het werk gezet met rijden en rechtrichten enzo.

Alvast bedankt en ik hoor het graag.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:46

Als ik kijk naar de pony van een ex stalgenootje van mij. Die was ook echt onwijs mager want volgens haar was veel hooi niet goed. Toen ik daar kwam met mijn pony's en hij 2 keer daags hooi kreeg en na overleg nog eens bijna 3 keer zoveel kwam hij in rap tempo aan. Goed ruwvoer is zo ongelooflijk belangrijk om op gewicht te komen en blijven. Brok ed. voeren heeft dan weinig nut, dit kost veel energie om te verwerken in het paard.

Ik heb ook 3 pony's samen staan maar alles krijgt gewoon veel hooi. Dat 1 het niet hoeft en de ander ( die het nodig heeft ) het daarom ook niet krijgt vind ik niet helemaal kloppen. Zonder goed ruwvoer zal je paard niet aankomen. Hooi/kuil staat op 1.

Wel kun je kijken naar wat hierboven is genoemd. Seniore priores of bietenpulp. Is ook ruwvoer en ze komen er goed van aan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:29

KingChay schreef:
Hallo allemaal.
Ik ben dus opzoek naar advies voor mijn geliefde paardje.
Ik heb een engels volbloed van 5 jaar en die staat wel nog wat te mager naar mijn goesting. Heeft nog een puntig poepje en je ziet zijn ribben nog.

Hij was al heel wat verbeterd na een tijdje met pavo basis mengeling en maisvlokken in totaal ong 1.5kg per dag. En onbeperkt gras of hooi.
Daar kreeg hij veel te veel energie van.

Ik ben daar dus mee gestopt maar zoek nu wel iets anders.
Iets wat dikker maakt maar niet te veel energie bijgeeft. Een beetje mag wel want de eiwitten zijn nu wel wat minder in het gras dus dat is al een energiebronnetje minder.

Hij krijgt geen hooi meer. Dit is ook geen optie ivm ander paard dat het niet hoeft.
Hij moet niet teveel werken. We rijden af en toe eens maar doen vooral grondwerk.
Maar wordt met het betere weer wel wat meer in het werk gezet met rijden en rechtrichten enzo.

Alvast bedankt en ik hoor het graag.

Geen ruwvoer omdat de ander dat niet nodig heeft? Elk paard heeft ruwvoer nodig, en al helemaal als ze mager zijn! Zonder ruwvoer kom je helemaal nerges. Dan kan je nog zo veel dure muesli's en supplementen bij gaan voeren maar daar krijg je 'm waarschijnlijk alleen maar knettergek en hartstikke mager voor terug. Desnoods zet je degene die het niet 'nodig heeft' apart (of juist je eigen paardje) en geef je hem daar extra hooi. Of gewoon lekker met z'n allen hooi geven want dat is wel zo makkelijk en ook zo leuk voor je paardje.
Een paard heeft als absolute minimum 1% van zijn eigen lichaamsgewicht in droge stof ruwvoer (DM) nodig, dus stel jouw paardje is 600kg dan heeft hij 6kg DM nodig. Dit is dus geen 6kg hooi, want in hooi zit nog een minimale hoeveelheid water. In bijv kuil zit meer water, dus hier zal je dan ook meer van moeten voeren om aan die 6kg DM te komen. Die 1% / 6kg is dan trouwens ook wel echt minimum, ik zou zelf liever naar 1,5% / 9kg of 2% / 12kg gaan, de 2% voor een magere zeker.

En wat degene hierboven ook heeft gezegd; neem volgende keer even de tijd om in ieder geval dezelfde pagina te lezen en het liefst nog een paar extra, want er worden hier ontzettend veel goede tips gegeven waarin je waarschijnlijk al wel een antwoord op je vraag hebt kunnen vinden, en dan hoeft niet alles steeds overgeschreven te worden. :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 01:59

KingChay schreef:
Een beetje mag wel want de eiwitten zijn nu wel wat minder in het gras dus dat is al een energiebronnetje minder.

Mensen volgens mij krijgt hij wel voldoende ruwvoer in de vorm van gras.

Je zou hem idd wat SP bij kunnen voeren, geeft weinig energie maar zet wel aan