[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:15

Ik heb niet zo heel veel van de foto's maar misschien is deze al iets duidelijker(dit is ongeveer 8 weken geleden)
Afbeelding

Afbeelding

Ze is gewoon veel te dik, hier kom ik eerlijk voor uit.
Op de foto's vind ik het eigenlijk nog wel meevallen, ik zal kijken of ik vanavond een betere foto voor jullie kan maken.
Mijn moeder heeft zojuist ander voer voor haar gehaald(Cavalor fiber force) hier zit minder suiker/zetmeel en melase in.
Wat ik mijn andere merrie in training ga voeren weet ik niet.

@Madje: Wandelen mag wel gewoon hoor, maar ze is niet heel erg verkeersmak helaas en op het terrein is er weinig ruimte om een rondje te lopen dus loop je eigenlijk steeds hetzelfde stuk(50 meter) heen en weer terug.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:49

Lekker verkeersmak maken zou ik dan zeggen! Afvallen behaal je alleen met de juiste voeding én beweging :D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:50

Piekosjj schreef:
Lekker verkeersmak maken zou ik dan zeggen! Afvallen behaal je alleen met de juiste voeding én beweging :D

Makkelijk gezegd dan gedaan ;) Dat gaat hem echt niet worden..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:57

Nu word ik heel nieuwschierig, hoezo niet? :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 15:59

Piekosjj schreef:
Nu word ik heel nieuwschierig, hoezo niet? :)

Ten eerste vind ik de weg naar onze stal toe levensgevaarlijk, met een verkeersmak paard vind ik het al gevaarlijk.
Weg is onwijs smal, zowel links als recht een groot water(kromme mijdrecht water). En tussen het weg en het water een graskant van nog geen meter.
Auto's rijden er als debielen en overal bochten waardoor alles onoverzichtelijk is.

Daarbij komt kijken dat mijn merrie onwijs heet en gevoelig is.

En een weg wat gevaarlijk is en een paar naast je wat stuitert vind ik het een levensgevaarlijke situatie.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:34

Ah ja dan snap ik het ja. Jammer, niks heerlijkers dan lekker aan de wandel met je paard.

Moniek2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:16

]Hooi, mijn verzorgpony staat altijd in de wei maar is behoorlijk stevig. Als we gaan rijden weet ik niks, altijd hetzelfde. Wat moet ik doen???? IMG_0193.JPG dit is een foto van haar, niet zo goed te zien.....

[img]IMG_0193.JPG[/img]

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:29

Afbeelding deze is veel te dik. Word wat aan gedaan.
Staat nu in het land.
Ik ga wel met haar rijden wanneer ik een passend zadel heb.
Afbeelding

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:55

Ik hoop dat je ondertussen je hoofdstel gefixed hebt :)

Hier gaat alles heel erg goed!
Paardjes zijn al goed op hun plek sinds de verhuizing en Damian is nu goed op gewicht.
Hij heeft nog wel wat vetophopingen achter zijn schouders maar die krijgen we alleen weg door spieren te kweken :)

Dit is Damian vorig jaar zomer
Afbeelding

En dit is paard lief vorige maand
Afbeelding

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:00

Wauw dat ziet er goed uit nu! :j Zal hij zich ook denk ik zelf wel beter bij voelen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:12

Jaaaa hij voelt zich zooooveel beter!
Hij loopt nu echt veel beter en makkelijker :D

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:17

Wow is dat hetzelfde paard? :wow:
Hoe heb je hem zoveel laten afvallen?

leestmeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:39

Evelyne schreef:
Ik hoop dat je ondertussen je hoofdstel gefixed hebt :)

Hier gaat alles heel erg goed!
Paardjes zijn al goed op hun plek sinds de verhuizing en Damian is nu goed op gewicht.
Hij heeft nog wel wat vetophopingen achter zijn schouders maar die krijgen we alleen weg door spieren te kweken :)

Dit is Damian vorig jaar zomer
[ Afbeelding ]

En dit is paard lief vorige maand
[ Afbeelding ]

hoofdstel is gefixed. Grotere frontriem en grotere bakstukken opgezet.
Ze heeft qua kopstuk en neusriem cob maar qua frontriem en bakstukken maat full dus hoofdstel compleet verbouwd en alles zit nu netjes en niet meer gedraaid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:41

SteffiiY schreef:
Ik meld mij hier ook, merrie van 15(met pensioen) is veel te dik en moet nodig afvallen. Momenteel staat ze ook bevangen en word ze getest op cushing dus nu is het wel echt serieus.

Ze staat vanaf vandaag op de paddock met onbeperkt hooi en s'nachts op stal met ook hooi.
Daarnaast 2 handjes sportsfit voor het idee(mijn andere paard krijgt dit, en vind het sneu als zij wel eten krijgt en mijn te dikke paard niet).
Ik zit eraan te denken om sportsfit te vervangen door care4life van Pavo, maar de vraag is of dit genoeg is voor mijn andere paard dat wel gewoon..
Wat vinden jullie?

[ Afbeelding ]

Mooi paard Steffi ! Maar inderdaad veels te dik :j Maar met onbeperkt hooi ga je er echt geen 2 gram afkrijgen hoor :n
2 kg hooi per 100kg lichaamsgewicht per dag, en nog liefst een deel vervangen door stro. Ik begreep dat je paardje ook hoefbevangen is? Snel aan de slag met dat dieet zou ik zeggen, om in eerste instantie die hb onder controle te krijgen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:59

@Pandora: Sinds gister weet ik ook dat ze cushing heeft, dus het zijn allemaal bijkomende factoren helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:19

Ik meld me ook hier...

Na jarenlang zorgen te hebben gehad over een paard wat moeilijk op gewicht te krijgen was (altijd te dun of net op het randje) ben ik nu in het gelukkige bezig van een vrolijke dikkerd die niet dun te krijgen is... :+ :D

Mijn Lusitano ruin is nu 4,5 en kan gezien zijn leeftijd nu gelukkig wel wat werk doen, maar vorig jaar was het echt een probleem omdat hij nog te jong was om echt iets te doen.
Alleen nu hij minder groeit blijft hij toch net zo dik worden of misschien wel dikker... -O-

Hij staat nu een deel van de dag op de wei, die gelukkig niet superrijk meer is, en een deel van de dag in de paddock.
's Nachts op stal.
Ik voerde ook altijd onbeperkt hooi, maar ik ben nu wel wat gaan beperken omdat hij anders toch echt niet af gaat vallen...

Verder krijgt hij nu 2x per dag zo'n 200 gram pure feed en na het werk nog een klein handje geweekt als slobber voor het idee.
Hij is gelukkig alweer ietsje minder vet dan een paar weken terug toen hij langer op het gras stond, maar dun zal ik hem nooit krijgen volgens mij...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:49

Wat doe je nu qua werk met hem?

Wow Damian :oo
Wat ziet hij er goed uit zeg!

Jim is ook aardig aan het afvallen. Ik merk het vooral aan zijn buik met rijden. Ik steek mijn benen niet meer af, maar ze hangen netjes naar beneden af :))
We zijn er nog niet, maar gaat zeker de goede kant op.
Bijkomend voordeel: door alle lange ritten hebben we beiden inmiddels een enorme conditie gekregen en ook ik ben aan het afvallen :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:37

SteffiiY schreef:
@Pandora: Sinds gister weet ik ook dat ze cushing heeft, dus het zijn allemaal bijkomende factoren helaas.

Is die acth waarde gemeten toen ze in hoefbevangen was ? Dus recentelijk ? Ik vraag dit omdat pijn en ongemak een verhoogde acth waarde kunnen geven zonder dat er sprake is van cushing.
En moest blijken dat het echt cushing is, dan zeker is een dieet met beperkte energie-opname ( dus beperkt ruwvoer ) heel belangrijk om op het juiste gewicht te geraken en er ook te blijven....want cushing wordt juist in 98% van de gevallen veroorzaakt door te lang te dik te zijn ...helaas, maar dat zijn de feiten...ik kan erover meespreken :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:40

Nouvel schreef:
Ik meld me ook hier...

Na jarenlang zorgen te hebben gehad over een paard wat moeilijk op gewicht te krijgen was (altijd te dun of net op het randje) ben ik nu in het gelukkige bezig van een vrolijke dikkerd die niet dun te krijgen is... :+ :D

Mijn Lusitano ruin is nu 4,5 en kan gezien zijn leeftijd nu gelukkig wel wat werk doen, maar vorig jaar was het echt een probleem omdat hij nog te jong was om echt iets te doen.
Alleen nu hij minder groeit blijft hij toch net zo dik worden of misschien wel dikker... -O-

Hij staat nu een deel van de dag op de wei, die gelukkig niet superrijk meer is, en een deel van de dag in de paddock.
's Nachts op stal.
Ik voerde ook altijd onbeperkt hooi, maar ik ben nu wel wat gaan beperken omdat hij anders toch echt niet af gaat vallen...

Verder krijgt hij nu 2x per dag zo'n 200 gram pure feed en na het werk nog een klein handje geweekt als slobber voor het idee.
Hij is gelukkig alweer ietsje minder vet dan een paar weken terug toen hij langer op het gras stond, maar dun zal ik hem nooit krijgen volgens mij...

" Ons " gras ( ook al is het kort gevreten ) is de killer voor de barokke en andere sobere rassen :j Hier sinds een paar jaar strookbegrazing ( lees: strookje van 10cm per dag erbij ), zeer beperkt hooi, wat stro en een mineralensupplement...én 5x per week flink aan de bak ! En dit is het eerste jaar dat de PRE en de warmbloeden niet meer te vet zijn :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:50

Strookbegrazing alleen helpt dan weer niet. Dan doen wij al jaren en helaas toch een plofkippaard :+
Vooral bewegen naast aangepast voer werkt.

Met een jong paard kun je niet 5 dagen in de week een uur aan de bak. Wat je wel kan doen is 3x per week bakwerk van 20-30 minuten en 2x per week buiten stappen. En dan een hoog staptempo. Daar ben ik mee begonnen om conditie op te bouwen, maar ook af te vallen en dat werkte goed.
Tegenwoordig zitten we aan 2 of 3x per week 3 kwartier tot een uur bakwerk en 2 of 3x per week een buitenrit. Waarvan 1 flinke van 15-20 km, waarbij ik afwisselend lange stukken draaf en lange stukken stap. En 1 of 2 buitenritten van 8-12 km. Soms alleen stappen, soms juist met een hoog tempo, net hoe hij aanvoelt.
Hij loopt 5 of 6 dagen per week. Bakwerk is een gewone training of net als vandaag een speeltraining met trailhindernissen. Dat is meer voor de soepelheid dan voor de conditie.

Maar zeker door de flinke buitenritten is hij gaan afvallen. Ik reed voorheen namelijk 4 of 5 dagen 30-60 min in de bak en 1x buiten. Dat hielp weinig tot niet.
Nu staat hij gigantisch in de spieren. Er moet nog wel wat vet af, maar dat is echt een stuk minder. Qua omvang is hij uiteindelijk dus niet heel veel veranderd, hij is nog steeds een buffel. Maar wel een gespierde buffel in plaats van een plofpaard :D

Qua voer staat hij op metazoa en een handje fiberforce om te kauwen en na het rijden. Verder strookbegrazing en 2x per dag hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:33

Het punt is inderdaad dat ik er qua werk wel rekening mee moet houden dat hij pas 4 jaar is en een Iberiër, dus laat rijp.
En, ik wil niet dat het werk hem tegen gaat staan...

Hij staat in pension, wel op een stal waar ik gelukkig heel veel zelf kan bepalen, maar helaas niet alles.
Ik ben al heel erg blij met een stal met weidegang en paddock in deze regio, dus veel buiten.
Je kunt niet verwachten dat je dan alles naar je hand kunt zetten...
Eigenlijk moesten ze vanaf vorige maand van de staleigenaresse gewoon de hele dag de wei in, maar doordat het gras dit jaar zo hard was gegroeid groeiden de paarden net zo hard mee... :+
Ik kreeg een waarschuwing van de dierenarts en daarna is hij toch 's middags weer (tegen zijn zin) met hooi de paddock in gegaan.
Jammer voor hem, maar zijn gezondheid gaat voor...

Wat hij doet aan werk...
Zo'n 2x in de week rijd ik dressuurmatig met hem onder het zadel, en dan moet 'ie nu ook sinds kort best wel een beetje werken.
1x in de week probeer ik een stapritje over een rustig stukje naar buiten te doen met een stalgenootje om hem te laten wennen aan alles.
1x in de week loopt hij een half uur aan de longe (enkel of dubbel) en 1x in de week werk ik met hem aan de hand of aan de lange teugel (20 min tot een half uur).
De dagen dat hij vrij heeft wandel ik meestal 20 min tot een half uur met hem, en de laatste tijd ook wel eens vaker op een dag dat hij al gewerkt heeft.

Eerlijk gezegd vind ik dat hij op dit moment voor zijn leeftijd een echt aan de max zit qua werk, ik wil hem niet overvragen maar wel voldoende laten bewegen, en meer wordt echt teveel naar mijn idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:37

Ja wijs. Klinkt als meer dan genoeg :j
Is het een optie om hem alleen op de paddock te zetten? Dan zou je dat voor de rest van de zomer kunnen doen. Dan de winter door en volgend voorjaar wat beweging toevoegen.
Erg veel andere opties zijn er denk ik niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:50

Dat vind ik zo sneu... -O-
Het is een enorm groepsdier, hij kan de hele dag wel kroelen met iedereen in de wei.
En zijn paddockmaat en grootste vriend mag wel de hele dag in de wei, en dan staat hij triest toe te kijken vanuit de paddock...

En in de paddock beweegt hij helemaal niet, in de wei loopt hij nog overal naar toe, heeft hij sociaal contact, dus tja...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:00

Ja lastig is dat. Ik ken het probleem...
En een graasmasker?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 19:15

Ik heb laatst ook een grasmakser van de boerenbond uit geprobeerd. Paardlief kon er niks mee. Snapte het niet. Of misschien was het gat te klein en het gras nog te kort. Maar voor die van mij word het toch rijden en grasbeperking.