Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:55

chery schreef:
dianalamboo schreef:
Marstall vito, dieetmix v subli, safe and sound v dodson & horell

Pure feed! *\o/* zonder kruiden, veel ruwvoer. Mooi produkt!

Interessant. Enig idee waar dit te verkrijgen is? en de kosten?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:15

JuravelOX schreef:
Interessant. Enig idee waar dit te verkrijgen is? en de kosten?

Hier een topicerover, assiepassie importeert het.
[VS] Pure Feed uit Engeland

Akke_sSpring

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:53

Vandaag op HE een gesprek gehad over c4l. Ik geef mijn paard c4l sinds november en ze vindt het heerlijk. In de basis doet ze het er goed op, mokloos de winter doorgekomen (in de zomer op het gras is het weer terug gekomen, maar dat had ik eigenlijk al wel verwacht) Wat mij echter een beetje tegenstaat is de flinke prijs voor het voer en de hoeveelheid kruiden die je structureel voert, er lag een gevuld bekertje in de stand bij de bak van c4l en de hoeveelheid verbaasde me wel eigenlijk.
Toen ik Akke regelmatig flink aan het werk zette had ze niet genoeg aan de cl en ben ik op advies van Pavo ook Sportsfit bij gaan voeren. Ik varieer het een beetje maar zit doorgaans op 75/25 (merendeel c4l) Daarnaast krijgt ze nog een schep luzerne en wat olie.

Wat ik eigenlijk wilde weten waarom ik in alle soorten voer voor mijn gevoel nooit echt een voer heb gevonden wat in de basisbehoeften van een paard volstaat. (Qua hoeveelheden vit/min) C4l is een behoorlijk compleet voer maar zoals ik al zei prijzig en de kruiden staan me niet helemaal aan.

Er werd mij geadviseerd om voortaan sportsfit te voeren en alleen na het rijden nog een halve schep c4l te voeren, als extra om haar toch de voordelen te geven van het "goeie" voer. Ik moest vooral niet bang zijn voor de suikers die in sf toch aanzienlijk hoger is....

Omdat ik ook Luzerne mix van Hartog voer naast het krachtvoer ben ik ook daar even gaan buurten of ze nog een goed voer hebben.... Het resultaat was dat zij eigenlijk adviseerden om naast voldoende ruwvoer enkel luzerne aan te bieden met hooguit een beetje krachtvoer ernaast, en volgens mij maakte dat type krachtvoer dan niet eens zo heel veel uit.

Ik vond het best apart om te horen eigenlijk en vroeg me af wat jullie van dit advies vinden. Ik zou dan iedere ochtend een 10 liter emmer vullen met luzerne (dit kon nog prima, ook qua mineralen verhouding) en dan iedere dag een halve kilo c4l geven. Dan zit ik toch laag in suikers, met voldoende eiwitten, goede verhouding vit/min en vooral ruwvoer ... klinkt toch goed...?!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:06

Akke_sSpring, het is lastig he. Ik voer C4L nu ook al een tijdje en inderdaad ook met daarnaast SportsFit maar dan 50/50. Nu kwam hij 2 weken geleden op gras te staan en ben ik tijdelijk gestopt met sportsfit maar niet met de C4L.
Soms denk ik ook wel eens, zijn al die kruiden nou wel goed? Toen ik C4L ging voeren veranderde mijn pony positief, dus durf ook niet echt te stoppen :P

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:12

Juist door het structureel kruiden voeren ben ik ermee gestopt, het voelde niet goed. Dus overgestapt op voer wat wel goed voelt en laag in suiker en zetmeel is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:12

Tja die van mij krijg alleen care4life als ik er ben en ik ben er maar een paar dagen in de week. Voor de rest krijg die van mij dus alleen hooi en gras en doet het hier super op.
Vorige week zondag.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VGFZBK3U.jpg

Maar dit kan natuurlijk per paard verschillen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:28

Chery, welk voer geef je nu?

Marcella, heeft je paard voldoende energie met "alleen" ruwvoer? Dat is ook een beetje mijn angst, dat ze dan te weinig energie zou hebben voor het werken... Dit gaat op dit moment ook niet zo veel (heb een HBO studie opgepakt) maar ik probeer 4 keer in de week met haar te werken rijden/longeren/buitenrijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:38

Tja hij loop ook niet zoveel, maar naar mijn idee meer dan genoeg energie.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:08

Oke, ik heb een plan bedacht. Ik heb nog ruim een halve zak sportsfit staan die meng ik met de halve zak c4l. Ik heb vandaag een schep krachtvoer gegeven en 2 scheppen luzerne, ipv 1 schep luzerne. (hoeveelheid gras wordt wat minder dus dat wil ik dan wat compenseren (er wordt een hooi op het land gegeven, mag wil in stal maar daar had ik vandaag even niet zoveel tijd voor) Dus ik verhoog de hoeveelheid luzerne alvast en dan ga ik straks het krachtvoer afbouwen en houd ik het toch bij de c4l omdat ik het ansich wel een mooi voer vind. De hoeveelheid kruiden wordt dan automatisch ook gehalveerd. Ben benieuwd hoe ze het er op gaat doen....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:37

Let je wel op dat je luzerne moet compenseren als je het verhoogt? Je kan beter op een keer grasmix of compact-gras gaan voeren om de hoeveelheid ruwvoer verder omhoog te voeren.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:17

Mizora schreef:
Let je wel op dat je luzerne moet compenseren als je het verhoogt? Je kan beter op een keer grasmix of compact-gras gaan voeren om de hoeveelheid ruwvoer verder omhoog te voeren.

Ja, dat heb ik nagevraagd maar dat schijnt bij luzerne mix van Hartog mee te vallen, omdat het een mix is. Ze gaat er ook geen kilo's van krijgen. De bedoeling is om uit te bouwen naar een 10 liter emmer, schijnt 1 kg te zijn en dat was allemaal geen probleem.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:20

Voor de luzerne-mix van Hartog klopt dit inderdaad, volgens mij moet je daar met compensatie voor de scheve verhouding gaan werken vanaf 1,5 kilo per dag. Dat is dus meer dan een emmer vol.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:44

Hilli schreef:
Voor de luzerne-mix van Hartog klopt dit inderdaad, volgens mij moet je daar met compensatie voor de scheve verhouding gaan werken vanaf 1,5 kilo per dag. Dat is dus meer dan een emmer vol.

Ik begreep gisteren dat dat nog wel meer mocht zijn, maar het is niet de planning dat ze meer dan die kilo gaat krijgen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:32

Ik kom ook even dit topic binnen vallen. Ik voer sinds kort Care4Life en ik vind het een mooi product, alleen begrijp ik één ding niet. Er staat op de zak dat het vrij is van granen, en (dus) ook glutenvrij is.
Maar ik zie toch echt dat er gepofte granen in zitten. Hoe kan dat? Als dat geen granen zijn, wat zijn het dan?

Sorry als dit al eens ter sprake is gekomen. Ik ben te lui om het hele topic door te worstelen. O:)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:47

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:55

LindyH schreef:
Ik kom ook even dit topic binnen vallen. Ik voer sinds kort Care4Life en ik vind het een mooi product, alleen begrijp ik één ding niet. Er staat op de zak dat het vrij is van granen, en (dus) ook glutenvrij is.
Maar ik zie toch echt dat er gepofte granen in zitten. Hoe kan dat? Als dat geen granen zijn, wat zijn het dan?

Sorry als dit al eens ter sprake is gekomen. Ik ben te lui om het hele topic door te worstelen. O:)

Volgens mij zijn die gepofte granen = soja bonen. dacht ik .....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:01

Dankje Hilli, daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dus niet de enige die dat denkt. Ik weet wel zeker dat het granen zijn, waarschijnlijk tarwe en/of spelt inderdaad. Dan kan het voer dus nooit glutenvrij zijn. Glutenarm hooguit.

Ik zal zo eens kijken hoe veel het eigenlijk is. Het is in ieder geval meer dan een verdwaald graantje hier en daar.

@Maris, Volgens mij zijn de sojabonen die ronde bolletjes. Ik ga zo even foto's maken zodat we weten waar we het over hebben.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:05

C4L is granenvrij dus er mogen geen granen in zitten. Zo wel dan is dat per ongeluk en zou ik het wel even melden bij Pavo met THT verpakking en foto van de granen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:49

Volgens mij zijn dit sojabonen...
Afbeelding

en dit gepofte tarwe of spelt.
Afbeelding

Om te kijken hoeveel tarwe/spelt er in C4L zit, heb ik een halve kiloschep C4L genomen...
Afbeelding

Dit is het deel granen uit diezelfde schep.
Afbeelding

Niet verschrikkelijk veel, maar wel veel voor een voer dat zegt granenvrij te zijn. Dit is geen verwaarloosbare hoeveelheid.
En dan weten we nog niet wat er aan granen in de brokjes in C4L zit...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:42

Dat is nog heel wat! Is dat alleen in de zak die je nu voert of bij de vorige zakken ook? Het hoort er in elk geval niet in te zitten. .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:54

Hmmm...... dat zou niet netjes zijn zeg.

Neem je contact op met Pavo?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:42

Ik weet nog niet of ik contact op ga nemen met Pavo. Dat zou hooguit zijn om te vragen wat voor iets die dingen zijn als het geen granen zijn. Maar Pavo leest hier mee en ze vinden mijn post vast niet heel grappig, dus dikke kans dat ze spontaan contact met mij opnemen. :D

Misschien kunnen anderen ook kijken hoeveel graantjes ze kunnen vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 13:41

@Lindy: ik vind dat eigenlijk een verkeerde manier van denken.
Als je ontevreden bent over bv een stuk kaas van albert heijn, ga je dan ook alleen rondtwitteren/facebooken/what ever dat de kaas van albert heijn niet deugt, of ga je terug naar albert heijn en vraag je opheldering?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:42

Beetje apart inderdaad. Waarom niet gewoon rechtstreeks vragen?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:55

Ik zou inderdaad gewoon even mailen met betreffende foto's en verhaal erbij.

Kunnen ze in ieder geval reageren.

Als Pavo meeleest, waarom reageren ze dan niet op de vraag waarom sommige paarden zo compleet hysterisch worden van C4L?? ;)