Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:03

nee klopt!!! jij hebt helemaal gelijk hahahahahhhahaahha
nu kan je toch nog fijn slapen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:14

Jannepauli schreef:
Naar mijn mening is jouw paard op alle foto's te dik..... ook op die je hier zojuist geplaatst hebt. Dat gootje op de rug (achterhand) spreekt boekdelen. Door de lange manen kun je de schoft niet zien maar ik verwed er wat onder dat ook daar vetopslag te zien is. Als 't mijn paard was zou ik 'm van dat zetmeelrijke voer halen en voorlopig alleen hooi en een vitamine supplement geven..

Jammer dat u geen kennis heeft van de bouw van een paard met een stevige kont.
Die dikke billen zijn spieren, en is een ras eigenschap van de ICS, Quarter en nog wat rassen.
Daarnaast heeft de echte Irish Cob een mooie en volle in vlees ingebedde schoft met een prachtige mooie ronde hals.

Kennis van zaken, dan pas reageren.

En wanneer een paard gewoon normaal gevoerd wordt dan zijn al die moeilijke en bijzondere voertjes niet nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:24

Hahaha, tegen zoveel Tinkerfans kan ik niet op *\o/*

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:25

Jannepauli schreef:
Hahaha, tegen zoveel Tinkerfans kan ik niet op *\o/*

Valt tegen hé, als je geen rassen kennis hebt. :7

Het zijn niet de beste foto's maar deze hengst heeft ook een aardig kontje.
Hij was vorig jaar Nederlands kampioen, ICS Nederland.
Daar naast een topper bij de NSvT hengsten.

Dus gewoon normaal doen en eens gaan kijken hoe een echt gezond paard er uit moet zien.

Beetje dikke billen door de spieren.
Een goede vulling op de ribben.
Een schoft en hals waar wat vet reserves zitten.

En ophouden om overal kwaaltjes en afwijkingen te zien.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 07-05-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:29

jeetje mensen, grow up.

>;)

Billy

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:40

De meeste Labradors zijn ook moddervet, maar dat betekent nog niet dat het goed voor ze is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:41

een geul tussen de billen kán gewoon geen goed raskenmerk zijn.
of het nou een tinker, arabier, fries, kanmijhetschelenwat is..

dat is een vorm van te dik zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 23:42

Modder vet, of spier, daar zit het verschil.

Is dit vet of is dit spier ???

Afbeelding

Beetje winter vacht, maar vet of spier ??

Afbeelding

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:01

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:05

Ariebren schreef:
Jannepauli schreef:
Naar mijn mening is jouw paard op alle foto's te dik..... ook op die je hier zojuist geplaatst hebt. Dat gootje op de rug (achterhand) spreekt boekdelen. Door de lange manen kun je de schoft niet zien maar ik verwed er wat onder dat ook daar vetopslag te zien is. Als 't mijn paard was zou ik 'm van dat zetmeelrijke voer halen en voorlopig alleen hooi en een vitamine supplement geven..

Jammer dat u geen kennis heeft van de bouw van een paard met een stevige kont.
Die dikke billen zijn spieren, en is een ras eigenschap van de ICS, Quarter en nog wat rassen.
Daarnaast heeft de echte Irish Cob een mooie en volle in vlees ingebedde schoft met een prachtige mooie ronde hals.

Kennis van zaken, dan pas reageren.

En wanneer een paard gewoon normaal gevoerd wordt dan zijn al die moeilijke en bijzondere voertjes niet nodig.

Alleen antwoorden bij kennis van zaken? Het is een Forum waar iedereen zijn ideeën neer mag zetten, vragen mag stellen, mag discuseren, overleggen, praten enz..... Ander zouden hier alleen wetenschappers, dierenartsen en deskundigen zitten.

Over jouw opmerking over geen krachtvoer bijvoeren, is een risico. Ik heb meer dan 80 gras analyses (BLGG) gezien (paardenweiden) en meer dan 250 ruwvoeranalyses (hooi en voordroogkuil voor paarden) en er was er geen 1 die voldoet aan de behoeften van een paard (behoefte: Equi analytical, National Research Council (2007, op basis van opname: 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof ), Meyer (1992), DLG (1992) Dat zijn de gegevens die bijna alle voerdeskundigen als uitgangspunt gebruiken)

Verder om aan de 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof te komen (van essentieel belang voor een paard en een gezond verteringsstelsel) uit alleen een weide moet je voor een paard van 600 kg een halve hectare licht bemest grasland hebben met goeie groeiomstandigheden. Gras bevat gemiddeld 16% drogestof, een paard van 600 kg moet dus 12 kg aan drogestof moeten eten dat is 75 kg gras per dag! Als ik naar weilanden kijk waar paarden staan zijn er maar weinig waarvan ik denk dat er voldoende gras van het land kan komen.

Dat gaat alleen over het drogestof% wat voor een gezond verteringsstelsel super belangrijk is voor een paard. Dat zegt nog niets over voldoende vitaminen of mineralen. Zelfs als hij dus wel aan die 2% drogestof zou komen ben ik nog geen gras tegengekomen die voldoet aan de vitaminen mineralen behoefte! Krijgt een paard niet eens die 2% zijn de tekorten natuurlijk ook groter! Nu heb ik het alleen nog maar over een paard wat geen arbeid levert, gaat hij aan het werk zijn de tekorten vele malen groter.

Tekorten zie je in de meeste gevallen echt niet aan je paard en hoef je misschien ook nooit te zien. Wel kan het zijn dat je paard zonder tekort nog beter in zn vel zou zitten, betere hoeven zou hebben, minder snel spierpijn zou hebben, op latere leeftijd minder ernstige artrose krijgen, nog beter in zijn spieren zitten, ouder worden, zich happyer voelen enz.............

Maar dat geldt ook voor ons mensen, eet jij iedere dag 2 stuks fruit, 2 ons groente en eet je gevarieerd genoeg (noten, peulvruchten) om alle vitaminen en mineralen binnen te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:49

dat was ook wat ik bedoelde.
Ik denk (IK dus..)dat een paard gewoon altijd aanvulling nodig heeft op gras en hooi.
Maar ik vind dat dit niet persé krachtvoer hoeft te zijn,het kan ook door middel van een voedingssupplement dat goed denkt en bijvoorbeeld ander/extra ruwvoer of olie erbij.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:01

Ik ben zelf ook wel van mening dat alleen in gras en hooi niet voldoende zit aan vitaminen en mineralen en zo ook in de voeding van mensen..Ik neem zelf eigenlijk altijd wel wat bij en zorg ook dat de paarden voldoende krijgen aan vitaminen en mineralen..Zouden de meeste voederfabrikanten ook rekening houden met een goede opneembaarheid van deze stoffen?Ik heb vaak het idee van niet waardoor er toch weer tekorten ontstaan..Wat ik ook vak jammer vind is dat geadviseerd wordt om bijvoorbeeld 4 kg krachtvoer te geven om aan de vit en min behoefte te voldoen..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:06

@darkchrystal

Tuurlijk! Er zijn vele mogelijkheden! Alleen het lastige is dat je van vele grondstoffen ook niet precies weet wat er in zit... Want niet alleen in het ruwvoer maar ook in granen en andere producten lopen de vitaminen en mineralen naar beneden. Het heeft namelijk niet alleen met het product te maken (waar er steeds meer gelet wordt, de hoeveelheid opbrengst en niet zozeer de kwaliteit) maar met name ook met de bodum. Daarnaast moet iedereen tegenwoordig enorm op de centen letten dus het optimaal bemesten met oog op alle mineralen is ook niet meer interessant, als de opbrengst maar goed is...... jammer maar we moeten het er maar mee doen.

In Fibra is bv geprobeerd met natuurlijke producten alle vitaminen en mineralen bij elkaar te krijgen die een paard tegenwoordig mist in zijn ruwvoer. Door luzerne, timothee, spelt, wortelvlokken, iets maisvlokken en lijnzaadolie. Er zit wel een vitaminen mineralen korrel in omdat je de gehalten, met name de vitaminen maar ook essentiële aminozuren niet redt met alleen natuurlijke grondstoffen. Verder zorgt het korreltje voor de juiste verhoudingen bv calcium - fosfor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:24

De gemiddelde paardeneigenaar heeft geen flauw idee wat paardlief middels gras en hooi binnenkrijgt. En ook door de voerfabrikanten wordt de samenstelling van voer berekend op het algemene gemiddelde.
Wij laten ons hooi in Engeland en in de USA testen, en op basis van die uitslagen, maken we een supplement dat alles volgens de NRC richtlijnen in balans brengt.

Ik vind Fibra met een percentage van 23 (suiker+zetmeel) te hoog voor het gemiddelde recreatiepaard. Zeker als deze ook nog gewoon hooi en gras krijgt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:30

Ik ben ben sinds kort helemaal overgestapt op de fibra en tot nu toe doen ze het er erg goed op..Zelfs nu ze op het gras staan blijft ook de mest goed..Eerder werden 2 van mijn paarden best snel dik maar dat gaat nu heel goed en blijven mooi op gewicht..De andere 3 vallen snel terug in gewicht en zien er nu ook goed uit,zij krijgen wel wat meer dan de andere 2..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:37

Fibra vind ik erg fijn voer, maar ik vind het percentage aan suikers en zetmeel ook te hoog. Ik ben nu de laatste beetjes Fibra aan het voeren en stap over op Winergy Equilibrium Low Energy. Tenminste als Senna het eet, heb daar gister 2 proefverpakkingen van opgehaald.

Het laten testen van ruwvoer en aan de hand daarvan een supplement laten samenstellen, is op zich een goed idee. Maar dan moet je wel zeker zijn dat het ruwvoer wat je geeft constant van waarde is. Anders heeft het denk ik weinig zin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:41

Uiteraard - als je telkens wisselend hooi hebt van verschillende leveranciers, dan wordt testen wel een erg kostbare zaak. Wij halen alles van eigen land en laten dat per snede analyseren.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:11

Ik zou ook zeker aanraden om ruwvoer te testen als de mogelijkheid daar toe is! Wie meet, die weet!

Voor een gezond paard is dat suiker en zetmeel in Fibra geen probleem.

zie ook:

Hoeveel suiker en zetmeel kan een gezond paard verwerken zonder aandoeningen zoals insulineresistentie te ontwikkelen? Tot voor kort was echter onbekend wat niet structurele koolhydraten, zoals suiker en zetmeel betekenen voor een gezond paard.Joe Pagan, PhD, president van Kentucky Equine Research (KER) en collega's hebben onderzoek gedaan naar het effect van koolhydraten en vet op de glucose tolerantie bij een gezond paard.

Lees het verslag van dit onderzoek in de kennisbank (http://www.voervergelijk.nl)

Het suiker wat een paard uit gras en zn ruwvoer haalt is veel hoger. Het suiker ligt tussen de 10 en 15% (per kg droge stof) Dat betekend dat een paard van 600 kg die 2% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof op zou moeten nemen uit ruwvoer dus 12 kg droge stof, tussen de 1,2 en 1,8 kg suiker op een dag eet!!

Dan maakt wat Fibra weinig verschil!

Als je wat aan de suikers in je rantsoen wil doen kun je het beste de helft vervangen door stro (0% suiker) of het ruwvoer lang weken, dan kun je 30% suiker uitspoelen. Dan mis je ook wat meer vitaminen en mineralen maar dan kun je iets meer Fibra voeren om dat aan te vullen voer je toch 30 tot 50% minder suiker.

Er is wel een verschil tussen suiker en zetmeel, waardoor zetmeel minder negatief is voor paarden dan suiker. Zetmeel en suiker worden beide omgezet in glucose. Daardoor krijg je een bloedsuiker spiegel stijging. De meeste suiker soorten kunnen vrijwel direct door de darmwand opgenomen worden en zorgen voor een plotselinge sterke stijging (piek) van de bloedsuiker spiegel. Hierdoor moet er plotseling meer insuline geproduceerd worden en wordt dit ook plotseling aangeboden aan de cellen, waar de glucose gebruikt kan worden (of opgeslagen). Deze hele plotselinge sterke veranderingen kunnen er voor zorgen dat de insuline receptoren ongevoeliger worden en niet goed meer reageren, dan heb je insuline resistentie. Deze zelfde plotselinge stijgingen van het bloedsuiker kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken. Daarom zie je ook vaak een relatie tussen hoefbevangenheid, insulineresistentie en te dik zijn.

Zetmeel zijn polysacchariden, hele lange ketens, die veel langzamer afgebroken worden (vaak niet eens helemaal) en zorgen voor een rustige stijging van de bloedsuiker spiegel wat lang niet zn negatief effect heeft als suiker. Het paard heeft langer de tijd om dit rustig te verwerken. Het insuline gehalte stijgt rustiger en wordt ook rustiger aan geboden bij de cellen. Daarom is een schep spelt (zetmeel) voeren ook gezonder dan een paar suikerklontjes. Er ontstaat een rustig stijging ipv een plotselinge piek in het bloedsuiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:56

Misschien dat ik mijn volgende lading hooi ook wel laat testen.
Koop gelijk voor een halfjaartje in...weet niet of dat qua kosten uitkan dan...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:25

Mijn paard staat sinds zaterdag op de nieuwe stal en dus op eigen voer. Het is nog niet echt een succes... Ik ben begonnen met een zak Equiguard van St Hippolyt. Ruikt heerlijk, ziet er smakelijk uit, bestaat uit uitsluitend gezonde ingredienten en uiteraard eet mijn merrie er geen kruimel van :+ Zelfs kruidenslobber (dat vindt ze heerlijk) met een handje equiguard laat ze staan. Gister een zak dieetmix en een zak ruwvoermix van Subli gehaald. Ze krijgt nu een kilo dieetmix per dag en 1,5 kilo ruwvoermix (naast 3 porties hooi en 8 uur weidegang). Om toch aan de nodige vitaminen te komen heb ik daar een vitaminekorrel doorheen gedaan en wat lijnzaadbrokjes. Ze heeft gister met lange tanden gegeten en vanochtend was ze ook niet echt enthousiast. Ze eet het in ieder geval wel en ik ga nog even uitvogelen wat ze niet lekker vindt aan deze mix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:34

Met lange tanden eten hoeft niet slecht te zijn hoor. Als je gewend bent om je paard op het voer te zien afvliegen en te zien schrokken kan ik me voorstellen dat het niet leuk overkomt, maar slecht hoeft het niet te zijn. Voornaamste is dat ze het op eet. Die van mij staan op onbeperkt ruwvoer en daarbij 's avonds ongeveer een halve kilo Optiform van Mijten en een schepje vitaminenkorrel. Ze zijn altijd blij als ik kom maar wisselen het eten wel af met ruwvoer. En dat zie ik juist graag. Krijgt die van jou ook ruwvoer tegelijk? En wat kreeg ze ervoor?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:04

Mrijn schreef:
Mijn paard staat sinds zaterdag op de nieuwe stal en dus op eigen voer. Het is nog niet echt een succes... Ik ben begonnen met een zak Equiguard van St Hippolyt. Ruikt heerlijk, ziet er smakelijk uit, bestaat uit uitsluitend gezonde ingredienten en uiteraard eet mijn merrie er geen kruimel van :+ Zelfs kruidenslobber (dat vindt ze heerlijk) met een handje equiguard laat ze staan. Gister een zak dieetmix en een zak ruwvoermix van Subli gehaald. Ze krijgt nu een kilo dieetmix per dag en 1,5 kilo ruwvoermix (naast 3 porties hooi en 8 uur weidegang). Om toch aan de nodige vitaminen te komen heb ik daar een vitaminekorrel doorheen gedaan en wat lijnzaadbrokjes. Ze heeft gister met lange tanden gegeten en vanochtend was ze ook niet echt enthousiast. Ze eet het in ieder geval wel en ik ga nog even uitvogelen wat ze niet lekker vindt aan deze mix.

Het zou zo kunnen zijn dat ze niet graag eet omdat ze erg moet wennen aan haar nieuwe stal. Het heeft misschien helemaal niets met het voer te maken.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:49

[***] schreef:
Met lange tanden eten hoeft niet slecht te zijn hoor. Als je gewend bent om je paard op het voer te zien afvliegen en te zien schrokken kan ik me voorstellen dat het niet leuk overkomt, maar slecht hoeft het niet te zijn. Voornaamste is dat ze het op eet. Die van mij staan op onbeperkt ruwvoer en daarbij 's avonds ongeveer een halve kilo Optiform van Mijten en een schepje vitaminenkorrel. Ze zijn altijd blij als ik kom maar wisselen het eten wel af met ruwvoer. En dat zie ik juist graag. Krijgt die van jou ook ruwvoer tegelijk? En wat kreeg ze ervoor?

Ik was gister allang blij dat ze het wel at. Ik eet mijn broccoli ook wel eens met lange tanden ;) Ze at haar hooi en voer idd afwisselend, maar ik weet niet of ze het voer uiteindelijk helemaal heeft opgegeten. Ik heb vanochtend wel even contact gehad met stal en er lag nog wel iets in haar bak, maar dat kan ook een restje zijn van het voer van vanmorgen. Nou ja, ik zal het zo wel zien.

@Mirim, haar slobber en hooi gaan er wel goed in. Ik heb haar van de week ook een schep granen van een stalgenootje gegeven om te kijken wat ze daarvan vond, en daar vloog ze echt op af. het is echt puur een kwestie van niet lekker vinden. Nou ja, ze doet het er maar even mee hoor.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:46

Mijn paard eet haar mengsel van Equifyt Red Horse z.h. en HH normaalbrok ook met lange tanden. Wat een rust in die box om voertijd! Voorheen sloeg ze het hardhout in snippers, nu staat ze uit het raam te staren. Alleen al daarom de moeite om minder lekker te voeren: scheelt piephakken en andere kneuzingen ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:15

Levita30, maar als je alleen fibra voert zit je toch gewoon 9- 14 % hoger aan suikers als een dieet van hooi/gras ? Ik ben er nog niet helemaal uit, de toegevoegde waarde van fibra. Grasmix met muesli voeren is toch eigenlijk gewoon hetzelfde product ? En veel gemakkelijker verkrijgbaar....