[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflover3

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:55

ja we zijn van plan deze winter ook hem onder het deken te laten staan. deze winter heeft hij er af en toe een op gehad als het erg koud was(niet zo heel vaak dus..)

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 10:12

Vraagje voor groot jong paard wat nu ingereden wordt. Hij is aan de dunne kant, maar is nog aardig pittig onder het zadel. Tips om hem aan te vullen zonder dat het een bommetje wordt?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 13:19

@ claires, meer ruwvoer erin en seniores priores of speedibeet al geprobeerd?

Even een vergelijk foto van vorig jaar mei en vanmorgen:

Mei 2013
Afbeelding

April 2014
Afbeelding

Hij is ook nog maar wat gegroeid, en ook veel bespierder geworden. Met rijden is hij ook een stuk actiever.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:37

Ik wil mij hier ook graag melden.

Ik heb een bijna 3 jarige haflinger ruin die behoorlijk begint in te vallen. Hij staat 24/7 buiten met snachts nog een deken op en natuurlijk een schuilstal. Voorheen at hij mee met mijn andere haflinger en 2 shets maar ik heb hem nu zeker voor de nacht zijn eigen stukje met schuilstal gegeven. Mijn andere haflinger is te dik, en de jongste is dus nu te dun. In beweging begin je zijn ribben nu te zien en ook omdat hij nog geen bespiering heeft begint hij op zijn billen hoekig te worden. Achter zijn ribben was hij ook ingevallen, dat wijst natuurlijk op het ruwvoer tekort.
Er moet echt wat bij.

Dus ik ben nu al begonnen met meer ruwvoer voeren. Hij krijgt goede kwaliteit hooi. Omdat hij zo langzaam eet was al het voer telkens al opgegeten door de andere paarden en hij kreeg niet genoeg binnen. Ze gaan straks ook langer de wei op, nu nog 1 a 2 uurtjes per dag.

Ook veel nieuwe indrukken de laatste maanden, gecastreerd, verhuisd naar nieuwe eigenaar, nieuwe omgeving, wolfskiezen getrokken etc.

Hij krijgt iedere dag qua krachtvoer een halve schep basisbrok met muesli van pavo. Ik wil hem eigenlijk niet gaan volgooien met krachtvoer omdat hij verder nog niet in het werk staat.

Wat is een fijn middel om nu nog bij te voeren?? Toch overstappen naar een andere brok of wellicht lucerne of slobber?
Hij is verder wel vrolijk en energiek, gaat ook graag mee wandelen en longeren gaat ook verder prima.

Ik lees hier eigenlijk zoveel dat ik niet goed weet waar ik aan moet beginnen.
Dit is ook mijn 1e jonge paard dus wellicht hebben jullie ideeën voor mij?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:42

wat wij hebben bijgevoerd, want mijn verzorgpaard was ook te dun alleen al een stuk ouder. maar we zijn begonnen met bietenpulp bijvoeren. Speedibeet van pavo. Daar hebben heel veel paarden baat bij. Meeste paarden vinden het puur niet zo lekker dus ik zou als ik jou was de brok er door heen mengen. Ik zou ook lijnzaad of omega olie bijvoeren dat helpt ook. Verder denk ik door al de veranderingen die hij mee gemaakt is afgevallen is, maar denk dat jij die conclusie zelf ook wel getrokken hebt. Wat ook goed is, want ik zie dat je basisbrok voert. over te stappen naar veulenbrok weer, zit toch wat extra's in.

Wat ik verder bij mijn verzorgpaard voer en waar hij nu ontzettend goed resultaat op boekt, was speedibeet daar zijn we mee begonnen later overgestapt op sportbrok voor oudjes met beetje mais muesli en omega olie en ik geef hem NAF opkikker en foeneknofanijsmix en zeewier(heel wat). en natuurlijk onbeperkt ruwvoer. Als je het niet vertrouwd zou ik ook altijd een DA erbij halen. Heb ik toen ook gedaan. En nog een advies als het niet wil een goede DA wil je ook wel helpen met voedingsadvies.(voor niks dan)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 17:54

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe het gaat nu hij apart staat.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:45

Zo'n 8 maanden geleden heb ik en tinker gekocht. Ze was toen te dun. Ik heb haar inmiddels weer op gewicht gekregen met seniores priores. Echter merk ik nu met het warmere weer dat wanneer ik het s'ochtends maak en s'avonds voer dat het een beetje zuur ruikt en dat ze het niet graag meer eet. Ik moet het wel s'ochtends of de avond van tevoren maken omdat ik door school en stage geen tijd heb om overdag naar stal te gaan.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? Of iets anders wat ik in plaats van de seniores priores kan voeren? Ik wil haar wel blijven ondersteunen want ik merk dat ze hierdoor mooi op gewicht blijft.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:07

Ik gooi er warm water bij, deksel erop, kun n het veel sneller voeren. Of speedibeet van pavo?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:24

Story, Het zou goed kunnen dat je paard begint met wisselen en daarom zo langzaam eet. De voorvertering in de mond is dan ook minder, waardoor voedingsstoffen minder goed worden opgenomen. Misschien zou een tandarts eens kunnen kijken of het wisselen wel goed gaat.

Verder zou inderdaad bietenpulp dan een goede oplossing zijn, omdat dat makkelijk weg eet. Je zou daar ook brok in mee kunnen weken zodat dat ook zacht is. Muesli is dan minder geschikt.

En ik weet niet of het mogelijk is, maar kuil voeren in plaats van hooi zou dan ook beter zijn. Dat vraagt minder kauwen en is sowieso rijker aan voedingsstoffen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 00:03

Oke ik begin onderhand een beetje desperate te worden.
Mijn 27-jarige ruin met cushing's is van de zomer enorm afgevallen en ik heb hem weer op redelijk (wel schraal, maar niet echt mager meer) gewicht gekregen door kilo's hooi, bietenpulp van pavo en uiteraard medicatie voor z'n cushing's.
Maar nu sinds ze 's nachts buiten staan (rond maart ongeveer?) is het probleem dat hij niet meer z'n bietenpulp wilt eten. Heb vanalles geprobeerd; alleen op stal, in de bak, afgezet stuk wei, met z'n vriendinnetje die ook bietenpulp extra krijgt, muesli er door heen geweekt en met en zonder olie. Met een beetje geluk eet hij nu een hele schep geweekt spul op, en dit is meestal tijdens het poetsen voor het werk. Alleen vind ik het erg vervelend om hem steeds zo lang te moeten poetsen (opzich nu niet erg ivm verharen) maar ook moet ik elke 3 sec z'n vriendjes wegjagen die z'n voer kapen, want uiteraard staat hij ook nog 'ns helemaal onderaan de rangorde en kan dus totaal niet voor zichzelf opkomen.
Het probleem is nu uiteraard dat icm het verharen wat hem wat moeite kost en het niet genoeg voer binnenkrijgen hij weer wat in begint te vallen. -O- Het opkomende gras doet hem nu gelukkig goed waar hij weer wat bij van trekt, maargoed ik wil toch wel erg graag dat hij z'n voer gewoon op eet.
Wat ik op dit moment doe is; 2 schep bietenpulp, in totaal 3/4e muesli, (wat erdoorheen geweekt + 'los') een flinke scheut olie er door (1 fles per 7 dagen, krijgt hij al langere tijd dus dat is het probleem niet) en dit krijgt hij in zijn eigen stal waar zaagsel in ligt en verder niks. Dit krijgt hij soms in z'n voerbak en soms in z'n emmer op de grond. Is hij beiden al langere tijd familiar mee dus ook geen probleem. Muesli krijgt hij al zo'n twee jaar en dat eet 'ie graag. Hij eet er - verschillend per dag - zo'n 3/4 tot 1/5 schep van op, maar vandaag heeft 'ie nog geen halve schep op terwijl hij toch wel happerig op z'n voer was zoals hij altijd is. Hij loopt altijd voor je uit de stal in en steekt meteen z'n hoofd in de bak en begint erg enthousiast te eten, waarna het afneemt en hij gewoon stopt en lekker naar buiten gaat koekeloeren. Als ik de stal inkom om te kijken hoe veel hij opeet probeert hij altijd eerst naar buiten te lopen, om direct te beginnen aan z'n hooi. Het is dus niet dat hij een vol gevoel heeft waardoor hij stopt. Het zal ook niet veel uitmaken hoe lang ik 'm op stal laat staan want hij haalt er letterlijk z'n neus voor op. Zijn medicatie voor cushing's krijgt hij overigens in een broodje voordat 'ie z'n emmer slobber/pulp krijgt dus daar kan het niet aan liggen.

Zo lang verhaal kort; what to do?
Overgaan op de seniorenslobber van masters (correct me if i'm wrong) of het maar zien te proberen op alleen muesli en hem daarbij kleinere hoeveelheden (lees 0,5 schep?) geven zodat de muesli smaak overheerst?
Hopelijk dat iemand dé gouden tip voor mij heeft!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 01:14

seniores priores al geprobeerd?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 01:32

Wou ik ook net zeggen :). SP is in feite gewoon bietenpulp met wat toevoegingen. Ze vinden het over het algemeen lekkerder. Er zal wel meer suiker in zitten, of andere smaakstoffen die misschien niet zo goed zijn voor cushing-paarden, maar binnen is wel mooi binnen. :D

Het is te koop bij de Welkoop/Boerenbond.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:50

Piekosjj schreef:
Oke ik begin onderhand een beetje desperate te worden.
Mijn 27-jarige ruin met cushing's is van de zomer enorm afgevallen en ik heb hem weer op redelijk (wel schraal, maar niet echt mager meer) gewicht gekregen door kilo's hooi, bietenpulp van pavo en uiteraard medicatie voor z'n cushing's.
Maar nu sinds ze 's nachts buiten staan (rond maart ongeveer?) is het probleem dat hij niet meer z'n bietenpulp wilt eten. Heb vanalles geprobeerd; alleen op stal, in de bak, afgezet stuk wei, met z'n vriendinnetje die ook bietenpulp extra krijgt, muesli er door heen geweekt en met en zonder olie. Met een beetje geluk eet hij nu een hele schep geweekt spul op, en dit is meestal tijdens het poetsen voor het werk. Alleen vind ik het erg vervelend om hem steeds zo lang te moeten poetsen (opzich nu niet erg ivm verharen) maar ook moet ik elke 3 sec z'n vriendjes wegjagen die z'n voer kapen, want uiteraard staat hij ook nog 'ns helemaal onderaan de rangorde en kan dus totaal niet voor zichzelf opkomen.
Het probleem is nu uiteraard dat icm het verharen wat hem wat moeite kost en het niet genoeg voer binnenkrijgen hij weer wat in begint te vallen. -O- Het opkomende gras doet hem nu gelukkig goed waar hij weer wat bij van trekt, maargoed ik wil toch wel erg graag dat hij z'n voer gewoon op eet.
Wat ik op dit moment doe is; 2 schep bietenpulp, in totaal 3/4e muesli, (wat erdoorheen geweekt + 'los') een flinke scheut olie er door (1 fles per 7 dagen, krijgt hij al langere tijd dus dat is het probleem niet) en dit krijgt hij in zijn eigen stal waar zaagsel in ligt en verder niks. Dit krijgt hij soms in z'n voerbak en soms in z'n emmer op de grond. Is hij beiden al langere tijd familiar mee dus ook geen probleem. Muesli krijgt hij al zo'n twee jaar en dat eet 'ie graag. Hij eet er - verschillend per dag - zo'n 3/4 tot 1/5 schep van op, maar vandaag heeft 'ie nog geen halve schep op terwijl hij toch wel happerig op z'n voer was zoals hij altijd is. Hij loopt altijd voor je uit de stal in en steekt meteen z'n hoofd in de bak en begint erg enthousiast te eten, waarna het afneemt en hij gewoon stopt en lekker naar buiten gaat koekeloeren. Als ik de stal inkom om te kijken hoe veel hij opeet probeert hij altijd eerst naar buiten te lopen, om direct te beginnen aan z'n hooi. Het is dus niet dat hij een vol gevoel heeft waardoor hij stopt. Het zal ook niet veel uitmaken hoe lang ik 'm op stal laat staan want hij haalt er letterlijk z'n neus voor op. Zijn medicatie voor cushing's krijgt hij overigens in een broodje voordat 'ie z'n emmer slobber/pulp krijgt dus daar kan het niet aan liggen.

Zo lang verhaal kort; what to do?
Overgaan op de seniorenslobber van masters (correct me if i'm wrong) of het maar zien te proberen op alleen muesli en hem daarbij kleinere hoeveelheden (lees 0,5 schep?) geven zodat de muesli smaak overheerst?
Hopelijk dat iemand dé gouden tip voor mij heeft!

Luister in dit geval gewoon naar je paard. hij begint goed met eten en geeft daarna aan dat het niet goed valt of genoeg is. Hij zou een maagzweer kunnen hebben (wat veel voorkomt bij cushing) of wellicht heeft hij qua voedingstoffen echt genoeg door het groeiende gras. Het ligt blijkbaar niet aan het type voer of de smaak ervan, want hij eet het wel graag. Dus zul je het probleem ergens anders moeten zoeken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:42

Ik zat inderdaad ook te denken aan SP, dat heeft hij weleens eerder gehad en zal eens kijken of ik daar een zak van kan uitproberen.
Een maagzweer heb ik wat over gelezen, maar komt dat niet voor als paarden te weinig eten over de gehele dag krijgen? Hij heeft nl 20 kilo hooi per dag beschikbaar en hier blijft altijd wat van liggen, terwijl het hooi nog wel goed is. (eet 'ie bijv de volgende dag op) En zouden ze bij een maagzweer niet stoppen met eten in general?
Dit zeg ik uiteraard niet om je aan te vallen, zit even alle opties nu door te nemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:45

Is een goeie van ShamalArabs. Bij cushing hebben paarden een verhoogd cortisolgehalte, en dat veroorzaakt snel maagzweren. Ook al voer je 'goed'.

Ik zou ermee naar de DA gaan, en dan niet de dorps-veearts, maar een goede kliniek. Dikke kans dat die een ontsteking kan zien in het bloed en je zo medicijnen geeft tegen een maagzweer. Het kan zeker vastgesteld worden met een endoscopie, maar dat is een heel vervelend onderzoek, juist voor paarden met een maagzweer, omdat ze dan lang nuchter moeten blijven. Mijn DA heeft dat destijds afgeraden.

Er zijn ook wel dingen die je zelf kunt doen zodat het eten zo prettig mogelijk gaat. Bijvoorbeeld extra nat voeren, zacht kuil ipv hard hooi, makkelijk te verteren, manuka honing, kokosvet, maagzuurremmers, etc. Dit is wat me zo even te binnen schiet. Er zijn vast nog meer dingen. Maar voordat je alle registers open trekt zou ik het toch eerst een bloedje laten trekken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 12:39

Hm, bezoekje kliniek gaat lastig worden. Niet omdat ik het zelf niet wil, maar omdat het mijn pony niet is, en de eigenaar heeft een beetje een instelling van 'hij is oud en hij hoeft niks anders te doen dan spelen op de wei' wat juist niet de instelling is die hij nodig heeft, zo gaat 'ie bijv alleen maar enorm achteruit als 'ie niet mee mag op een lekker actief buitenritje. Maar ik zal eens kijken of ik dat geregeld kan krijgen, kan dan meteen kijken of z'n ACTH waardes ook weer binnen de range zijn!
Hij krijgt al erg fijn en nat hooi ivm stofallergie, hooi gaat er als een trein in en is 'ie gek op.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 10:36

Als eigenaar van een (inmiddels iets dikkere) merrie meld ik me hier ook! :D
Mijn merrie is inmiddels 18 en begon wat schraal te worden. Ik heb veel geprobeerd maar gooi nu op advies van de dierenarts iedere ochtend een scheutje Effektri Omega-3 door haar muesli. Ze begint nu na een maandje voeren wat op te knappen, gaat glanzen en wordt zichtbaar voller. Fijn is dat ze niet heet wordt maar wel meer energie krijgt tijdens het rijden.

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:27

ik zou me ook graag willen melden

ik heb een pony die in mei 14 word. Ze is echt te dun en een ontzettende stuiterbal tijdens het rijden.
Ze krijgt iedere dag hooi en 2 scheppen brok. ze moet eigenlijk echt dikker worden want ze blijft nu toch wel erg lang zo mager. Ik heb ook geprobeerd om haar steeds een beetje meer hooi te geven maar dan beland het in het stro en eet ze het niet meer op. ik voer haar liever niet iets bij waar ze nog heter van word dan zou het rijden nog lastiger worden maar als het moet dan moet het en heb verder niet echt veel verstand van het voer wat ik zou kunnen bijvoeren dus heeft iemand tips?

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:56

hallo,
mijn kwpn is ook er dun ik heb nu net een mest onderzoek gedaan even wachten op uitslag dus..
hebben jullie nog tips iets wat echt werkt om je paard dikker te krijgen?
heb namelijk al vanalles geprobeerd

groetjes!

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 09:17

steph94xx schreef:
hallo,
mijn kwpn is ook er dun ik heb nu net een mest onderzoek gedaan even wachten op uitslag dus..
hebben jullie nog tips iets wat echt werkt om je paard dikker te krijgen?
heb namelijk al vanalles geprobeerd

groetjes!

Wat heb je allemaal al geprobeerd dan als ik vragen mag :) ?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:04

Bedankt voor de reacties op mijn bericht :)

Ik merk dat hij nu, als hij alleen staat s nachts, al geen ingevallen flanken meer heeft.
Bietenpulp kan ik ook nog wel eens halen idd. ik ben nu ook begonnen met wat luzerne bij te voeren door zijn krachtvoer heen en wat maïsmeel.

De tandarts is vorige maand geweest. Deze heeft zijn wolfskiezen verwijderd en hij gaf toen aan dat alles er goed uitzag en dat ik hem begin volgend jaar wel weer moest laten controleren ivm het wisselen.

Kuil is helaas geen oplossing want zijn darmen reageren hier behoorlijk heftig op. Overigens zou ik het dan apart voor hem moeten halen en mijn leverancier levert alleen grote balen. Best lastig als je 3 dikkies en 1 te dunne hebt staan :P

Maar volgens mij gaat het de goede kant op in ieder geval :)

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 13:42

TailsLover1 schreef:
ik zou me ook graag willen melden

ik heb een pony die in mei 14 word. Ze is echt te dun en een ontzettende stuiterbal tijdens het rijden.
Ze krijgt iedere dag hooi en 2 scheppen brok. ze moet eigenlijk echt dikker worden want ze blijft nu toch wel erg lang zo mager. Ik heb ook geprobeerd om haar steeds een beetje meer hooi te geven maar dan beland het in het stro en eet ze het niet meer op. ik voer haar liever niet iets bij waar ze nog heter van word dan zou het rijden nog lastiger worden maar als het moet dan moet het en heb verder niet echt veel verstand van het voer wat ik zou kunnen bijvoeren dus heeft iemand tips?

heeft er nog iemand tips?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:52

Als ik jou was zou ik het hooi in een hooinet doen zodat ze het niet vies kan maken, en wat olie over haar brok doen. Dit is gewoon puur vet (niet schrikken nu!) en hier worden ze heel goed dik van zonder heet te worden. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 18:53

Silver_Bolly schreef:
met seniores priores. Echter merk ik nu met het warmere weer dat wanneer ik het s'ochtends maak en s'avonds voer dat het een beetje zuur ruikt en dat ze het niet graag meer eet. Ik moet het wel s'ochtends of de avond van tevoren maken omdat ik door school en stage geen tijd heb om overdag naar stal te gaan.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? Of iets anders wat ik in plaats van de seniores priores kan voeren? Ik wil haar wel blijven ondersteunen want ik merk dat ze hierdoor mooi op gewicht blijft.

Dir probleem heb ik ook een beetje. Ik denk dat er weinig aan te doen is, behalve iets anders te gaan voeren zonder pulp erin ?!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:18

Kan je het niet maken vlak voor dat je het voert, met warm water? Dan is het met een half uurtje klaar.