Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Piekosjj schreef:Oke ik begin onderhand een beetje desperate te worden.
Mijn 27-jarige ruin met cushing's is van de zomer enorm afgevallen en ik heb hem weer op redelijk (wel schraal, maar niet echt mager meer) gewicht gekregen door kilo's hooi, bietenpulp van pavo en uiteraard medicatie voor z'n cushing's.
Maar nu sinds ze 's nachts buiten staan (rond maart ongeveer?) is het probleem dat hij niet meer z'n bietenpulp wilt eten. Heb vanalles geprobeerd; alleen op stal, in de bak, afgezet stuk wei, met z'n vriendinnetje die ook bietenpulp extra krijgt, muesli er door heen geweekt en met en zonder olie. Met een beetje geluk eet hij nu een hele schep geweekt spul op, en dit is meestal tijdens het poetsen voor het werk. Alleen vind ik het erg vervelend om hem steeds zo lang te moeten poetsen (opzich nu niet erg ivm verharen) maar ook moet ik elke 3 sec z'n vriendjes wegjagen die z'n voer kapen, want uiteraard staat hij ook nog 'ns helemaal onderaan de rangorde en kan dus totaal niet voor zichzelf opkomen.
Het probleem is nu uiteraard dat icm het verharen wat hem wat moeite kost en het niet genoeg voer binnenkrijgen hij weer wat in begint te vallen.Het opkomende gras doet hem nu gelukkig goed waar hij weer wat bij van trekt, maargoed ik wil toch wel erg graag dat hij z'n voer gewoon op eet.
Wat ik op dit moment doe is; 2 schep bietenpulp, in totaal 3/4e muesli, (wat erdoorheen geweekt + 'los') een flinke scheut olie er door (1 fles per 7 dagen, krijgt hij al langere tijd dus dat is het probleem niet) en dit krijgt hij in zijn eigen stal waar zaagsel in ligt en verder niks. Dit krijgt hij soms in z'n voerbak en soms in z'n emmer op de grond. Is hij beiden al langere tijd familiar mee dus ook geen probleem. Muesli krijgt hij al zo'n twee jaar en dat eet 'ie graag. Hij eet er - verschillend per dag - zo'n 3/4 tot 1/5 schep van op, maar vandaag heeft 'ie nog geen halve schep op terwijl hij toch wel happerig op z'n voer was zoals hij altijd is. Hij loopt altijd voor je uit de stal in en steekt meteen z'n hoofd in de bak en begint erg enthousiast te eten, waarna het afneemt en hij gewoon stopt en lekker naar buiten gaat koekeloeren. Als ik de stal inkom om te kijken hoe veel hij opeet probeert hij altijd eerst naar buiten te lopen, om direct te beginnen aan z'n hooi. Het is dus niet dat hij een vol gevoel heeft waardoor hij stopt. Het zal ook niet veel uitmaken hoe lang ik 'm op stal laat staan want hij haalt er letterlijk z'n neus voor op. Zijn medicatie voor cushing's krijgt hij overigens in een broodje voordat 'ie z'n emmer slobber/pulp krijgt dus daar kan het niet aan liggen.
Zo lang verhaal kort; what to do?
Overgaan op de seniorenslobber van masters (correct me if i'm wrong) of het maar zien te proberen op alleen muesli en hem daarbij kleinere hoeveelheden (lees 0,5 schep?) geven zodat de muesli smaak overheerst?
Hopelijk dat iemand dé gouden tip voor mij heeft!
TailsLover1 schreef:ik zou me ook graag willen melden
ik heb een pony die in mei 14 word. Ze is echt te dun en een ontzettende stuiterbal tijdens het rijden.
Ze krijgt iedere dag hooi en 2 scheppen brok. ze moet eigenlijk echt dikker worden want ze blijft nu toch wel erg lang zo mager. Ik heb ook geprobeerd om haar steeds een beetje meer hooi te geven maar dan beland het in het stro en eet ze het niet meer op. ik voer haar liever niet iets bij waar ze nog heter van word dan zou het rijden nog lastiger worden maar als het moet dan moet het en heb verder niet echt veel verstand van het voer wat ik zou kunnen bijvoeren dus heeft iemand tips?
Silver_Bolly schreef:met seniores priores. Echter merk ik nu met het warmere weer dat wanneer ik het s'ochtends maak en s'avonds voer dat het een beetje zuur ruikt en dat ze het niet graag meer eet. Ik moet het wel s'ochtends of de avond van tevoren maken omdat ik door school en stage geen tijd heb om overdag naar stal te gaan.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? Of iets anders wat ik in plaats van de seniores priores kan voeren? Ik wil haar wel blijven ondersteunen want ik merk dat ze hierdoor mooi op gewicht blijft.