[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:32

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:00

ligt er aan met wat ze gekruist is.

Maar ga eerst maar eens met haar aan het werk dan zal je zien dat haar model verbeterd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:36

MelissaV schreef:
nog even 2 foto's van de merrie waar ik het gisteren over had.
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... b7df89.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 4f12ba.jpg
Ze is gekruist met een arabier dus hoort echt wel wat magerder te zijn.

Paard ziet er prima uit, hooguit een beetje ongetraind.

Een wei is kaal omdat een paard sneller kan opeten dan jij het gras ziet groeien, ze eten dan dus wel degelijk de hele dag.
Dit paard, wanneer het echt de hele dag op de wei loopt, zou ik dan een dagdeel op een kleiner/ kaler stuk zetten en wat ruwvoer verstrekken (arm hooi/ stro).
Gewoon wat meer vezel erin, en niet alleen dat suikerrijke korte gras.
Bovendien een goede multivitamine, het systeem functioneert ook matig wanneer je zo eenzijdig voert.

Afvallen doe je dmv van duurtraining, dus lange stapritten op een stevig tempo, en stukken ontspannen draf inbouwen en die steeds langer maken. Dus naar buiten is dan wel lekker!

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:33

Hoi allemaal! In mijn frustratiebui heb ik dit topic kunnen vinden, zo fijn dat er meer mensen strijden tegen de overtollige kilo's van hun viervoeter! Ik lease er ook zo eentje (d-pony merrie van 14 jaar) en ieder voorjaar begint de strijd weer. Vorig jaar ging het ontzettend goed, maar op dit moment is het weer drama en alle tips zijn welkom!

Ik heb 2 weken wat minder actief kunnen rijden en stond ze vooral in het land. Wel op een kaal stukje, maar laat in die korte grasjes nou veel energie in hebben gezeten... >;) Ze heeft dus weer een enorme buik en ik ben bang dat ze nog ns hoefbevangen wordt. Nou denken de eigenaren goed mee, maar oma-lief voert de paardjes en liefde gaat door de maag...al snapt ze waarom ze nu minder moet voeren, stiekem wordt het steeds weer een beetje meer. Want stel dat die arme pony honger krijgt...|o Ik houd het wel als Sherlock Holmes in de gaten, want anders wordt het helemaal niks }:)

Ik rij/longeer/grondwerk haar 4x in de week, waarvan 1x clubles van een uur. Verder vooral bakwerk omdat mevrouw niet alleen het erf al wil. Anders zou ik hele bosritten maken...we oefenen het wel, maar het blijft lastig! Verder overdag op het land en 's nachts op stal.

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar als iemand nog een goed conditie/afval trainingsschema heeft dan houd ik me aanbevolen! Zal morgen ns wat foto's maken en haar buikomvang opmeten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:42

Ik meld me ook..
Ik verzorg 2 friese merries met hun veulens, de merries kunnen wel wat vetjes missen maar de veulens moeten juist groeien. Nu wil de eigenaar ze in een ander land hebben. Maar dan zijn ze binnen 2 weken weer moddervet (ookal is 1tje dat al)

Merrie 1 : deze is wel al een beetje afgevallen
Afbeelding (deze winter)
Afbeelding (gister)
Afbeelding

Merrie 2
Afbeelding

Ze gaan zaterdag naar hun nieuwe land..
Ze staan 24/7 buiten en ik geef ze (nu ik vakantie heb) zo vaak mogelijk beweging (elke dag).

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:56

Oh oh ik moet mij hier ook melden.

Fiona is te dik. Deze 5 jarige Friese dame is al na 5 dagen mooi weer 24 uur in het lekkere gras gezet Door de stal eigenaresse. Grasmasker is geen optie aangezien 2 andere paarden graag mijn loser en nog een ander paard aanvallen. Ze gebruikt ook haar tanden om zich af te weren.

Nu ga ik verhuizen naar een stal waar ze alleen staat, een eigen stukje krijgt ipv een Lap land en het gras staat niet hoog.savonds gaat ze naar binnen.

Er werd mij Door de masseuse aangegeven om glucosamine te geven. Verder beweegt ze nu 3 x per week echt actief.

Ik weet echt niets van diëten voor paarden.

Daarom mijn vraag: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:28

Ik ben nog steeds verschillende manieren ivm voerbeleid aan het uitproberen. Het is een tijdje gegaan van 3uurtjes op de grote weide en de rest op kleine weide maar ik merkte dat dat echt heel weinig was voor hun. Dus overgegaan van halve dag op grote weide en s nachts en vm gewoon op kleine weide.
Maar aangezien mijn haf een HB verleden heeft merk ik toch dat het voor hem weer teveel is..

Mijn merrie krijgt zich goed gevuld met paar uurtje wei maar moet met haar ook oppassen qua verzuring etc. Voor mijn haf blijft het toch weinig pony blijft er erg schraal uitzien.
Dus nu dacht ik in de ochtend een schepje Pavo CFL ( deden ze het beide goed op in het verleden). dan max 3 a 4 uur grote weide en s avonds nog een snee hooi.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:37

Iemand ervaring met C4L van Pavo of Dodson & Horrell Safe and Sound bij dikkere paarden? Heb het advies gekregen om geen KV meer te voeren omdat paardlief iets te dik wordt. Maar zou toch graag hebben dat hij alle nodige vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:43

Laurrren schreef:
Iemand ervaring met C4L van Pavo of Dodson & Horrell Safe and Sound bij dikkere paarden? Heb het advies gekregen om geen KV meer te voeren omdat paardlief iets te dik wordt. Maar zou toch graag hebben dat hij alle nodige vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

metazoa?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:45

De mijne ging stuiteren van C4L. Metazoa of Pavo Vital Complete werkt beter :j
Daar moet je ook minder van voeren dan C4L.
Metazoa vind ik nog net even iets fijner. Hij doet het er net even beter op. Maar de vital complete voldeed ook :j

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:05

Amanda schreef:
De mijne ging stuiteren van C4L. Metazoa of Pavo Vital Complete werkt beter :j
Daar moet je ook minder van voeren dan C4L.
Metazoa vind ik nog net even iets fijner. Hij doet het er net even beter op. Maar de vital complete voldeed ook :j

Metazoa is hier in de buurt helaas nergens te vinden. Vital Complete heb ik ook al bekeken, vindt je paard het smakelijk? Zit in ieder geval meer in dan in C4L (qua vit. en mineralen).

Ik heb inderdaad al meerdere gevallen gelezen waarin paarden gingen 'stuiteren' of schrikken van C4L.. Ik vraag me nu echt af hoe dit komt... Jammer, maar dat stuiteren kan ik echt niet gebruiken, paard is al van zichzelf wat heviger buiten dus dat zou niet bevorderlijk zijn :D.
Vind het echt jammer, ziet er anders uit als het perfecte voer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:09

Vital Complete at hij met smaak. Is gewoon een klein brokje eigenlijk.
De mijne heeft hier nooit op gestuiterd. Je voert er ook maar weinig van. Ik voerde geloof ik 75gr, dat is nog geen heel bekertje. Dat ging prima :j

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:58

Dankje voor je antwoord.

Cavalor fiberforce is misschien ook nog een optie. Ik zou het liefste iets hebben zonder melasse. Helaas heb ik -voor wat er hier beschikbaar is- enkel nog maar C4L gevonden dat geen melasse bevat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:10

Fiberforce voer ik voor erbij. Een handje na het rijden. Het voordeel van een vitaminebrok is dat je zo weinig voert. Dan maakt het kleine beetje melasse dat er in zit weinig uit.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:15

Mensen hier ervaring met een gras muilkorf? mijn paard schrokt namelijk haar gras naar binnen. Waardoor (denk ik) ze nu al drie x ze in een hoestbui kwam.
Vroeg me trouwens of of je het paard dan ook gewoon hooi kunt laten eten of dat je het dan af moet doen?

Edit: Want die van mij staat namelijk 24 u op de weide en ze krijgt dan ook hooi bijgevoerd, maar zo'n korf moet natuurlijk wel haalbaar zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:04

Ja, dat kan zeker. Mijn paard moet helaas ook op het land altijd een korf om en eet ook hooi op het land.
Zorg wel voor een prettige korf.
Die van imperial riding in een ruime maar.
Kijk anders even in het graasmasker topic.

datara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:36

hallo iedereen,

Ik heb sinds 2 maanden een erg leuke haf maar helaas ook te dik.
ik heb haar toen een grasmasker om gedaan en daar viel ze best wel van af. Helaas kreeg ze hier wontjes van en heb ik het grasmasker weer afgedaan. maar nu is ze zo erg te dik dat ik de grasmasker weer om heb moeten doen zodat ze niet hoefbevangen raakt. Nu zag ik gister ook dat ze geloof ik gekneusde hoeven heeft achter. Volgens mij heeft ze er geen last van want ze loopt niet kreupel.
Ze staat dag en nacht op het land waar best goed gras is.
Heeft iemand tips waardoor ze snel afvalt?

Groetjes marianne

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:55

Zelf bontjes aan het graasmasker naaien? Dat heb ik ook gedaan, en nooit meer wondjes gezien daarna!

Zou je haar niet in de bak kunnen zetten?
Als dit niet mogelijk is zou ik meteen beginnen met strookbegrazing, want je moet niet willen dat ze hoefbevangen wordt ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:09

Vermoedelijk is je graasmasker te klein.
Zoek even in het topic over graasmaskers naar tips.
Welk masker heb je nu? En in welke maat?

Verder idd 's nachts of overdag vh land halen, of strookbegrazing met masker.

datara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:07

dank jullie wel voor de reacties. De maat is cop dat ik weet. Welk merk zou ik voor moeten kijken. We hebben helaas geen bak. we hadden gedacht aan afzetten een stuk maar we hadden een te klein stuk afgezet waardoor ze in paniek raakte. dus we willen nu een groter stuk gaan afzetten. En op stal zetten is nu geen optie omdat ze die moet delen met andere ponys en die dan geen mogelijkheid meer hebben om te schuilen nu.

Ik ga eens kijken naar de tips van grasmaskers.
En hoe lang duurt het ongeveer voor je resultaat ziet als ze dat masker op blijft houden en veel beweging krijgt?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:52

Graag jullie mening.

Te dik?

Afbeelding
Afbeelding

Dit was ze eerst:
Afbeelding

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:32

Kyara is afgevallen. Kun je ook goed zien aan haar hals en aan haar buik. Maar ze mag denk ik nog wel wat kwijt.

Bella is helaas veel en veel te dik. Heb besloten dat er toch echt 50 kg of meer bij haar af moet. Maar een graasmasker is bij haar geen succes. Dus nu moet ik alvast op zoek gaan hoe ik haar ook in de winter genoeg beweging kan geven. Want ik kan helaas niet in een verlichte bak rijden. Dus ik moet in de bossen in het donker rijden. Nog even kijken hoe ik dat wat veiliger kan maken.
Afbeelding
Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:05

Ik meld mij hier ook, merrie van 15(met pensioen) is veel te dik en moet nodig afvallen. Momenteel staat ze ook bevangen en word ze getest op cushing dus nu is het wel echt serieus.

Ze staat vanaf vandaag op de paddock met onbeperkt hooi en s'nachts op stal met ook hooi.
Daarnaast 2 handjes sportsfit voor het idee(mijn andere paard krijgt dit, en vind het sneu als zij wel eten krijgt en mijn te dikke paard niet).
Ik zit eraan te denken om sportsfit te vervangen door care4life van Pavo, maar de vraag is of dit genoeg is voor mijn andere paard dat wel gewoon..
Wat vinden jullie?

Afbeelding

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:08

Heb je misschien een betere standfoto? :)
Vansf deze hoek is het moeilijk te zien.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:01

Mijn ene paard krijgt wel brokken en de ander niet. Kan prima. In het begin moeten ze wennen. Maar je kunt prima de een wel wat brokken geven en de ander niet.
Maar als je echt wat wilt geven zou ik naar iets kijken waar heel weinig suiker en zetmeel en melase in zit. Want volgens mij zit dat sportsfit vol met suiker. En met cushing kun je toch die suikers beter vermijden. Net als met hoefbevangenheid. Bij ons staat de shet sinds de laatste keer dat hij hoefbevangen was op een zogenaamd hooidieet. Hij krijgt alleen maar hooi en water, geen gras. Dat is echt een bosdoener en nu je paard hoefbevangen is zou ik toch dat handje eventjes weg laten.

Maar kan je paard nog wel wandelen ondanks het pensioen?

En een foto wat meer van de zijkant is inderdaad wel makkelijker om te zien