Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 16:00

Anoniem schreef:
Volgens mij is IR een levenslange aandoening die nooit overgaat,maar wel te 'beperken'is?
(dacht ik tenminste...en dat zetmeelarm en suikerarm voeren dan wel belangrijk zijn?)

Nee hoor, IR is omkeerbaar...gelukkig wel. Maar het blijft wel een aandachtspunt natuurlijk. Maar zolang verbruik en gift met elkaar in evenwicht is kun je gerust voeren. Het is zelfs belangrijk om te zorgen dat ze alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen. De darmflora in orde houden is natuurlijk een vereiste. Het is daarom noodzakelijk om goed te weten wat je voert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:00

mirim schreef:
[Nee hoor, IR is omkeerbaar...gelukkig wel. Maar het blijft wel een aandachtspunt natuurlijk. Maar zolang verbruik en gift met elkaar in evenwicht is kun je gerust voeren. Het is zelfs belangrijk om te zorgen dat ze alle vitaminen en mineralen binnenkrijgen. De darmflora in orde houden is natuurlijk een vereiste. Het is daarom noodzakelijk om goed te weten wat je voert.

Nee Mirim... je hebt helaas geen gelijk. Insuline Resistentie is NIET omkeerbaar. Net zoals mensen met diabetes niet genezen kunnen. Wat wél kan, en dat bevestig je eigenlijk zelf al in je post, is dat je het dieet van het paard zodanig samenstelt dat de zaak onder controle blijft. Maar onder controle is niet genezen zijn.

mirim

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:17

IR is wel omkeerbaar. Maar je weet dat het weer kan gebeuren met een verkeerd voedingsbeleid. Overigens zijn er gevallen waarbij het paard levenslang heeft, maar het is zeker niet standaard zo.
Een goed voedingsbeleid is altijd erg belangrijk, dus niet alleen bij IR paarden.
Ik zal proberen mijn uitspraken te staven naar gedane onderzoeken. Ik heb zo geen verwijzing voorhanden, maar weet heel zeker dat het omkeerbaar is, gelukkig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:21

Nou ik ben erg benieuwd met welke wetenschappelijke bewijzen je komt.. maar ik vrees dat je erg lang zult moeten zoeken naar wetenschappelijke literatuur waar in aangetoond wordt dat Insuline Resistentie te genezen is.
IR is onder controle te houden en met een juist voerbeleid zelfs wel wat te verbeteren, maar genezen .. nee..

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:34

Ik ben verder niet zo bekend met voer maar wat voor kwaad kan hoog zetmeel in voer? En wat vinden jullie van pavo nature's best?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:56

ik ga er niet om liegen en jullie zijn eerlijk .
het zijn foto's en inderdaad de bovenste 2 foto's zijn smiddags gemaakt en toen stond ze snachts op stal.
de onderste 2 zijn savonds gemaakt en staat nu 24 uur buiten op paddocks en land.
het gewicht is beter als op bovenste foto's.
de dofheid komt denk ik door het moment en even snel gepoetst want vriend belde toen kan ik komen snel foto's maken haha .
ik zal morgen een nieuwe foto maken voor jullie oke.
ben wel eens dat ze dof op de foto lijkt maar is ze echt niet.

billy ga niet door met ander voer i.v.m. dat ze er te weinig aan had was sloom,verzuurde in zeer korte tijd en heeft dat nu totaal niet meer en rij nu even veel als toen.zat toen duidelijk niet goed in haar fel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:28

voert iemand hier wiesenfasern??
ik geef nu hartog luzernemix...op zich heel fijn maar wel veel eiwit en scheve calcium fosfor.
misschien is wiesenfasern goede vervanging?
voer wat ik steeds moet weken vind ik niet prettig(zoals cobs)

pony wordt wel makkelijk schraal en liefst wil ik hem weinig/geen krachtvoer geven,maar wel ruwvoeren,olie en force.
misschien voor de 'vetjes'nog wel iets...
pony komt lastig op gewicht
geef nu subli sp bij dat helpt wel,denk dat het de pulp is die aanzet.
en nu zou ik op zich wel pulp willen aanhouden maar is natuurlijk wel scheef in c/ph?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:41

Maar pulp moet je ook weer weken... Ik heb ook een tijd pulp gevoerd, vond het erg fijn om ze op gewicht te houden. Alleen voerde ik toen ook graan bij, wat de waarden weer corrigeert.

Een supplement wat de C/Ph corrigeert? Bestaat dat? Je wilde niet aan de Vital van Pavo hè?

Imo valt pulp trouwens nog wel mee. Je hoeft er niet veel van te voeren, toch?

Voor de wiesenfasern zou je misschien ook compact gras kunnen nemen? Dat is het meest eiwitarm, en een beetje mengen door het voer voor de vezels (langer eten ed) kan volgens mij ook geen kwaad. Sommige mensen menen dat het niet zonder hartog voerbox gegeven mag worden, die mening deel ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:01

Pulp zou alleen voor aanzetten zijn na arbeid.
op rustdagen dan geen pulp,zeg maar..

vital wil ik niet.liefste force van marstall..

compact gras vind ik eng,hoor teveel over verstoppen en bevangenheid...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:43

Nu ik het goed teruglees kom ik tot de conclusie dat jannepauli en ik even op twee sporen zitten. Ik heb niet beweerd dat IR te genezen is...ik heb gezegd dat het omkeerbaar is. En dat het met een juist voerbeleidt, en dat wil niet zeggen dat het altijd zetmeel en suikerarm moet zijn, een juist voerbeleid houdt in dat alles in evenwicht is, het paard geen last hoeft te hebben van IR. Het een en ander houdt wel in dat je er op tijd bij moet zijn. Het is op die manier dus zeker wel omkeerbaar. Ik heb van het begin af aan gezegd dat het altijd een aandachtspunt blijft. Omkeerbaar betekent naar mijn inzien dus niet dat het te genezen is. Ik heb er in de snelligheid overheen gelezen dat jannepauli het over genezen had. Het is nu eenmaal een stofwisselingsprobleem en bij ieder probleem op dat gebied blijft voeding en aandacht voor de voeding heel erg belangrijk. Maar met beleid en voeding en energieverbruik van het paard is het mogelijk om het paard rustig weer wat om te gaan zetten naar een ' normale' voeding. Er zijn paarden die zelfs weer wat op het weiland kunnen. Voor mijn paard gold dat helaas niet. Hij was echter al aardig op leeftijd, ik kwam er veel te laat achter en hij was daarbij ook nog hartpatiënt....als ik hem een kwartiertje op het gras had was het al mis. Maar gelukkig geldt dat niet voor ieder paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:18

Hmm..jij noemt het omkeerbaar, ik noem het onder controle houden. Zelfde idee, verschillende woorden.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:09

Anoniem schreef:
geef nu subli sp bij dat helpt wel,denk dat het de pulp is die aanzet.
en nu zou ik op zich wel pulp willen aanhouden maar is natuurlijk wel scheef in c/ph?

Is de SP niet 'gecorrigeerd' in Ca/P verhoudingen?
Pulp kun je verder mengen met zemelen om de verhouding recht te trekken.

Wiesenfasern, is dat de niet-brok variant van de cobs?
Lijkt me een prima product, of anders inderdaad compactgras van Hartog.
Overigens hoeven de cobs met warm water maar 10 minuutjes te staan ofzo, althans, zo voer ik ze. :j

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:21

Hmm ik had contact gezocht met Marstall over welke voeding ik mijn paard het beste kon geven (ik heb het er hier een paar weken terug met een aantal mensen over gehad, verhaal staat dus ook een aantal pagina's terug). Mij werd toen Marstall aangeraden, maar ik kreeg verschillende adviezen over welke ik dan het beste kon geven. Om meer duidelijkheid te krijgen heb ik toen dus contact opgenomen met Marstall voor een voedingsadvies, maar ik heb nog steeds geen antwoord.
Paard krijgt inmiddels wel omega-olie, ik snap alleen dat pompsysteem niet dus daar ga ik zelf maar iets voor zoeken :+

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:27

india schreef:
india schreef:
help,
mijn paard staat nu een week op het nieuwe voer, en ik zag dat hij zijn staart had staan schuren,
hoop niet dat het aan het voer ligt, want dat heeft hij nog nooit eerder gedaan,
en eigenlijk dacht ik dat excemers er juist baat bij hadden (hij is geen excemer hoor)

zag geen aarswormpjes maar zal zijn poep goed controleren

Sorry kon effe niet op de naam komen...
st hippolyt SE staat hij op

stond op hippostar sport

In de st hyppolyt zitten aardig wat suikers zo te zien, ook al is het gehalte jammergenoeg niet gegeven....... misschien staat dat op het label van de verpakking? Van teveel suiker kan een paard jeuk krijgen.

Daarnaast zitten er erg veel kruiden en dergelijken is. Kruiden kunnen genezend werken maar zijn heel paard/ situatie specifiek! Je kan dus niet alles zomaar geven! Een slechte combi kan dus ook jeuk opleveren.

Doet hij het nog steeds?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:46

zoals beloofd
hier de nieuwe foto van Zoë
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:22

Wat ik nog steeds niet snap in dit topic.
Waarom moet een paardje, naast zijn hooi of gras krachtvoer krijgen ???
En dan liefst kracht voer waar geen suikers/melasse in zit.

Heel eenvoudig, :7

Geen krachtvoer geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:23

Naar mijn mening is jouw paard op alle foto's te dik..... ook op die je hier zojuist geplaatst hebt. Dat gootje op de rug (achterhand) spreekt boekdelen. Door de lange manen kun je de schoft niet zien maar ik verwed er wat onder dat ook daar vetopslag te zien is. Als 't mijn paard was zou ik 'm van dat zetmeelrijke voer halen en voorlopig alleen hooi en een vitamine supplement geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:23

omdat ze misschien niet alle energie en vitaminen,mineralen en sporenelementen uit hooi en gras halen?
voer jij geen enkel paard iets bij?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:30

Nou hier ook weer wat leuks :+ Paard heeft sinds HH hele mooie droge benen. Nou is ze sinds twee week weer aan het werk en gister hebben we een buitenritje gemaakt. Twee galopjes, wat draf en veel stappen, zo'n twee uur weg geweest. Vind ik persoonlijk niet heel veel, ze heeft een hele aardige basisconditie. Maar goed, omdat ze vandaag weer aan de bak moest en ze de HH niet zo graag eet dacht ik, ach ik geef haar wat brok :Y) Nou dat was dus dom, vier dikke benen vandaag :oo Die krijgt geen brok meer :n Vaker zo'n ritje gemaakt en nooit last van dikke benen dus verdenk echt de brok!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:33

jannepauli: dan heb je niet goed gelezen.
ze is ook nog niet op ideale gewicht maar is al stukken verbeterd(zit nog niet lang op dit voer)
dat gootje op rug(moet je je maar eens verdiepen in het ras tinker.
heb even in je profiel gespiekt.
en jou paarden zijn ook niet bepaald slank, zijn eerder ook veel te dik.

vooral die bonte. ;)
nou ik laat me niet opfokken hhaha :D
lang leve bokt!!! :D
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 07-05-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:38

_Ananas_ schreef:
Nou hier ook weer wat leuks :+ Paard heeft sinds HH hele mooie droge benen. Nou is ze sinds twee week weer aan het werk en gister hebben we een buitenritje gemaakt. Twee galopjes, wat draf en veel stappen, zo'n twee uur weg geweest. Vind ik persoonlijk niet heel veel, ze heeft een hele aardige basisconditie. Maar goed, omdat ze vandaag weer aan de bak moest en ze de HH niet zo graag eet dacht ik, ach ik geef haar wat brok :Y) Nou dat was dus dom, vier dikke benen vandaag :oo Die krijgt geen brok meer :n Vaker zo'n ritje gemaakt en nooit last van dikke benen dus verdenk echt de brok!

Mijnes is ook droger op de benen sinds de HH brok :)

Het is niet zo dat ze ineens dikke benen krijgt als ik haar andere brok geef/gaf.. maar ze is nu duidelijk veel droger!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:42

Anoniem schreef:
omdat ze misschien niet alle energie en vitaminen,mineralen en sporenelementen uit hooi en gras halen?
voer jij geen enkel paard iets bij?

Mijn paarden krijgen elke dag een schep met een mengeling van graan, witte en zwarte haver, mais en gerst, met een vitamine en mineralen korrel.
Hippostar.
Doe dit al meer dan 15 jaar.
Lopen ze op de wei, dan wordt er geen krachtvoer gegeven.
De enkele die echt in de wedstrijd top mee rijdt, krijgt ook in de weide periode na de training een schep granen mix.
Drachtige en zogende merries krijgen merrie brok.
Veulens, de veulen brok, één en twee jarige de jaarlingen brok.
Is van de Pavo, nr, 1, 2 en 3.

Enne wie kan mij nu uitleggen dat ik geen problemen heb ??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:46

Dribbelkont schreef:
jannepauli: dan heb je niet goed gelezen.
ze is ook nog niet op ideale gewicht maar is al stukken verbeterd(zit nog niet lang op dit voer)
dat gootje op rug(moet je je maar eens verdiepen in het ras tinker.
heb even in je profiel gespiekt.
en jou paarden zijn ook niet bepaald slank, zijn eerder ook veel te dik.

vooral die bonte. ;)
nou ik laat me niet opfokken hhaha :D
lang leve bokt!!! :D

Tut,tut,tut... beledigd?
Maar ik heb wel goed gelezen hoor: je schreef eerder
Citaat:
ze was daar veel te vet
de bovenste foto's zijn op zelfde dag gemaakt
ze is nu inderdaad stukken slanker met meer zetmeel en meer verbranding

maar zeg nou zelf: dat gootje is nog precies 't zelfde als op de oudere foto's :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:49

ben niet beledigd hoor denk eerder jij haha
iedereen ziet duidelijk dat ze op eerste foto;s veel dikker was.
ook jij als niet tinkerkenner

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:57

Nee, mij raakt het totaal niet - ik reageer ook niet zoals jij.
Anderen mochten ook al niet zeggen dat het paard er op de eerdere foto's beter uit zag - tja.. jij weet het zelf 't beste 8-) als 'tinkerkenner'