Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:44

@ Dribbelkont hoeveel is je geadviseerd te voeren van de Naturell vanuit Marstall? Mocht je haar nu te rustig vinden kun je altijd uitproberen hoe ze reageert als je haar wat meer geeft, bv een halve kilo of 2/3 kilo (neem even aan dat je met 1/3 naturell, 1/3 kilo bedoeld) Bij mijn haflinger kan ik heel goed merken wanneer ik haar meer of minder voer in het temperament. Ik voer dan wel de isli-robuust en niet de naturell, maar verwacht als ik de omschrijving zo lees van de naturell dat het ook wel zo'n verschil kan geven.

Verder is het natuurlijk ook een stukje opbouw van conditie en kracht, waardoor ze ook weer meer energie zal gaan krijgen. De hoeveelheid werk die ze nu doet is niet zo heel veel en zal haar ook niet veel kracht kosten. Ik weet niet of je haar alleen buiten rijdt of ook in de bak? Die van mij is door goede dressuurmatige training heel veel sterker geworden, ze heeft letterlijk front en kont gekregen. Toen ik haar net een halfjaartje reed en ze mee was naar een weekend op de Veluwe kon ze de ritten wel volhouden, maar wel met veel stappen. Dit jaar, 5 jaar na het eerste weekend, heeft ze in 4 dagen 80 kilometer gelopen en de dag erna was ze nog zo fit als hoentje. Zoals je leest is hier 5 jaar over heen gegaan, het kost even tijd, maar mijn haflinger is van een flegmatiek paard wat alles wel best vond, veranderd in een actief, fit paard wat altijd voor je wil werken en op sommige momenten echt fanatiek is. Dus niet alleen het voer maakt verschil, maar vooral ook de training!

@ Mirim en Ursula01 nog bedankt voor jullie tips mbt mijn shetlander. Ik heb me wat ingelezen over de multivita en dat vind ik ook wel interessant om te gaan voeren aan mijn shetlander als de faser light op is. Weten jullie ook een verkooppunt daarvan in de Achterhoek?

Dribbelkont

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:47

bedankt winna!!
ze adviseerden 1 kilo per dag en ze krijgt bij mij 1/3 kilo met rust en 3/4 kilo met werk.

ga haar wat actiever rijden en nee rijd nooit in de bak.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:08

Dribbelkont, ik voer dan wel geen Marstall, maar ik zou je paardje gewoon lekker gaan rijden zoals je dus aangeeft en gewoon hetzelfde blijven voeren en mocht je nu door hebben dat ze toch wat te kort komt, dan je voer gaan verhogen. Het is een tinker en die red het vaak wel op laag krachtvoer.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:21

Merk je ook verschil als je haar 1/3 of 3/4 kilo geeft? Als je nu nog weinig verschil merkt, kun je haar ook een 1/2 kilo gaan geven als onderhoud en als ze werkt de geadviseerde kilo.

Op buitenrit kun je trouwens ook heel mooi dressuurmatig trainen. Je kunt bijvoorbeeld op een pad heel veel overgangen gaan rijden, stap, draf en dat een aantal keer achter elkaar. Probeer haar in de overgang terug mooi te sluiten en actief te houden en dan de overgang naar de draf ook weer vlot weg. Je zult zien dat ze dat heel snel door heeft en probeer haar dan maar een beetje 'heet' te maken zodat ze dan echt haar achterhand gaat gebruiken. Verder kun je in alle gangen, stap, draf en galop gaan oefenen op wegrijden naar de middengang en weer terug. Als ze er aan toe is kun je ook meer gaan sluiten naar de verzamelde gang en dan daaruit weer weg rijden naar de arbeidsgang. Dit zijn hele mooi oefeningen om de achterhand te activeren en door de afwisseling zul je ook merken dat ze meer op gaat letten wat ze moet doen en actiever wordt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:04

Dribbelkont: ik hoef je al geen advies meer te geven over het actiever rijden...ik ga helemaal met Winna mee :j

Keona: ik begrijp dat je iets in een paardenblad leest en daar in mee kan gaan. Maar je kunt niet, zoals ik bedoelde, alle paarden over 1 kam scheren. Je zegt zelf al dat het geven van extra mineralen al bijna een must is en daar heb je gelijk in. Maar paarden zijn allemaal verschillend en hebben verschillende behoeften, de een zal bijvoorbeeld meer behoefte hebben aan extra electrolyten als de ander, de een verbrand tijdens het werk meer dan de ander en ga zo maar door. Natuurlijk kun je dan zeggen dan moet je meer ruwvoer geven, maar dat heeft ook een nadeel....paarden worden er builig van en moeten veel verteren. Het verteren kost weer extra energie.
Het is bekend dat paarden die Marstall gevoerd krijgen bijvoorbeeld twee keer minder mesten per dag ( en dat heb ik zelf geconstateerd...ik dacht dat het een leuk verkoopverhaal was :o ) Je kunt je voorstellen dat het voor een paard minder ballast geeft als hij minder hoeft uit te scheiden. Mijn nieuwe paard, die ik anderhalf jaar geleden aanschafte, stond op een brok en hooi. Een hele goede kwaliteit hooi overigens, hij zag er goed uit en was goed verzorgd. Maar wat is hij ten goede veranderd sinds hij op Marstall staat! Hij krijgt nog steeds goed hooi en daarnaast twee scheppen Havervrij en Force. Zijn ruwvoerbuik is weg, hij glanst als een spiegel en presteert goed.
Ik ben er van overtuigd dat dit paard, een Groninger,niet voldoende heeft aan alleen hooi en een vitaminebrokje. En hij loopt geen M dressuur, maar meerendeel alleen buitenritten met af en toe een keertje bakwerk of longeren.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:52

ik merk geen verschil op 1/3 en 3/4

heb vandaag buitenritje van 40 min gedaan en stevig doorgestapt en draven is ze nog wat onstabiel(heb net nieuw zadel) galop is haar beste gang.
ze was bezweet ten we terug kwamen daarna lekker afgespoeld en nog even uurtje in land gelaten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:03

Dribbelkont schreef:
ik merk geen verschil op 1/3 en 3/4

heb vandaag buitenritje van 40 min gedaan en stevig doorgestapt en draven is ze nog wat onstabiel(heb net nieuw zadel) galop is haar beste gang.
ze was bezweet ten we terug kwamen daarna lekker afgespoeld en nog even uurtje in land gelaten

goed zo en net als hier boven vermeld staat kun je buiten ook lekker oefenen heb je geen bak voor nodig,gewoon lekker bezich zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 19:06

mirim schreef:
Dribbelkont: ik hoef je al geen advies meer te geven over het actiever rijden...ik ga helemaal met Winna mee :j

Keona: ik begrijp dat je iets in een paardenblad leest en daar in mee kan gaan. Maar je kunt niet, zoals ik bedoelde, alle paarden over 1 kam scheren. Je zegt zelf al dat het geven van extra mineralen al bijna een must is en daar heb je gelijk in. Maar paarden zijn allemaal verschillend en hebben verschillende behoeften, de een zal bijvoorbeeld meer behoefte hebben aan extra electrolyten als de ander, de een verbrand tijdens het werk meer dan de ander en ga zo maar door. Natuurlijk kun je dan zeggen dan moet je meer ruwvoer geven, maar dat heeft ook een nadeel....paarden worden er builig van en moeten veel verteren. Het verteren kost weer extra energie.
Het is bekend dat paarden die Marstall gevoerd krijgen bijvoorbeeld twee keer minder mesten per dag ( en dat heb ik zelf geconstateerd...ik dacht dat het een leuk verkoopverhaal was :o ) Je kunt je voorstellen dat het voor een paard minder ballast geeft als hij minder hoeft uit te scheiden. Mijn nieuwe paard, die ik anderhalf jaar geleden aanschafte, stond op een brok en hooi. Een hele goede kwaliteit hooi overigens, hij zag er goed uit en was goed verzorgd. Maar wat is hij ten goede veranderd sinds hij op Marstall staat! Hij krijgt nog steeds goed hooi en daarnaast twee scheppen Havervrij en Force. Zijn ruwvoerbuik is weg, hij glanst als een spiegel en presteert goed.
Ik ben er van overtuigd dat dit paard, een Groninger,niet voldoende heeft aan alleen hooi en een vitaminebrokje. En hij loopt geen M dressuur, maar meerendeel alleen buitenritten met af en toe een keertje bakwerk of longeren.

ik heb hele verschillende rassen,en eigenlijk hebben ze hier zelfs genoeg aan hooi en een goed liksten,ben eigenlijk met iets beginnen te voeren puur omdat we een mager vceulen kregen,en ja dan heeft de res snel door dat zij iets krijgt.dus nu voer ik hun ook iets bij niet veel meeste is ruwvoer + klein beetje krachtvoer.en echt ik heb eng/arabische volbloeden en een freiberger lusitano en tinker x welsh en veulen van deze laatste.en ik hoef eigenlijk niks te geven en hier echt pit energie genoeg misschien halen ze hier genoeg uit hun ruwvoer wie weet.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 09:53

Paardje is net weer verhuisd en krijgt geen bijvoer meer. Ik kreeg de laatse tijd de Vito er al "moelijk in". Hij heeft geen honger en kiest dan liever voor gras (of hooi). Hij staat nu op volledige rust, doet dus ook niets meer, behalve scharrelpaard zijn. Nu kijken we aan hoe het gaat, desnoods met graasmasker als het nodig is. Moeten we bang zijn voor tekorten? Wiedebeheer is goed geregeld en ze hebben ruimte/ gras genoeg. Helaas vind hij de force brokjes ook niet lekker, spuugde ze gewoon uit...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:50

Je kunt altijd nog de Weidekoeken gaan voeren. Een prima alternatief voor paarden die niets doen en toch extra mineralen kunnen gebruiken/nodig hebben. Ik weet niet waar je staat en of het gras in alles kan voorzien. De hoeveelheid gras zegt niets over de kwaliteit of over de aanwezigheid van de benodigde mineralen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:16

steenbok1980 schreef:
Paardje is net weer verhuisd en krijgt geen bijvoer meer. Ik kreeg de laatse tijd de Vito er al "moelijk in". Hij heeft geen honger en kiest dan liever voor gras (of hooi). Hij staat nu op volledige rust, doet dus ook niets meer, behalve scharrelpaard zijn. Nu kijken we aan hoe het gaat, desnoods met graasmasker als het nodig is. Moeten we bang zijn voor tekorten? Wiedebeheer is goed geregeld en ze hebben ruimte/ gras genoeg. Helaas vind hij de force brokjes ook niet lekker, spuugde ze gewoon uit...

hang hem zo wie zo een goede mineralen liksteen op die vierkante rode wat je bij boerenbont/aveve krijgt.en dan trek je over (half)jaar eens bloed,kun je kijken of hij genoeg heeft.maar ik heb dit eerst ook zo gedaan altijd kern gezonde paarden,en is de bedoeling dat ik hier over 2jaar ongeveer ook weer naar terug wil

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:32

Ja, een mineralenblok kan natuurlijk ook. Alleen is het niet altijd bewezen dat een paard daar ook gebruik van maakt ook al kan hij middels zijn ruwvoer niet voldoende mineralen binnen krijgen. Als je de Weidekoek voert weet je zeker dat hij het binnenkrijgt.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:45

Blok in de weide lijkt me niet zo handig, regent gewoon weg. Ja, straks als hij in de nacht op stal staat, dan kunnen we het bijvoeren weer meer sturen. Had ook altijd een himalaya steen in eigen box en die werd in de zomer niet gebruikt, alleen winter. De weidekoek: is alleen mineralen dan genoeg, geen extra vitaminen nodig? Mijn voorkeur zou zijn de force brokjes, maar ja die bliefde hij ook niet.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:27

Mineralenblok bevat bijna alleen maar zout...
Dus zou toch echt iets anders geven..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:28

Het gras bevat over het algemeen wel voldoende vitaminen, maar te kort mineralen. Dus met de Weidekoek vul je het goed aan.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:45

Hier regenen de blokken niet weg hoor, elke wei heb ik er één.

Force doe ik door handje gekweekte wiesencobs, eten t dan stuk beter.

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:19

Dames en (als er hier een paar van zijn ;) ) heren
marstall heeft vanaf nu ook een eigen facebook!
Like ons en hou deze in de gaten voor leuke acties (voornamelijk via de webshop)
en andere informatie over producten, evenementen ed.

http://www.facebook.com/MarstallPremiumPaardenvoer
Laatst bijgewerkt door VitalEquine op 04-07-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:31

Facebook kent verschillende Marstall`s, maar niet de goede.... heb je nog andere zoekcriterea? Marstall muesli werkt ook niet.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:36

VitalEquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:39

Eefke85 schreef:
Facebook kent verschillende Marstall`s, maar niet de goede.... heb je nog andere zoekcriterea? Marstall muesli werkt ook niet.

foutje, link staat er nu bij! :D

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:54

Dank jullie wel! Heb de pagina meteen geliked :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:16

Hebben ze de corn veranderd? Van de week een nieuwe zak gehaald en er leek meer gerste en andere granen in te zitten.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:18

Share schreef:
Hebben ze de corn veranderd? Van de week een nieuwe zak gehaald en er leek meer gerste en andere granen in te zitten.
Gister nieuwe bestelling ontvangen, zal de afnemers er naar vragen of het ze ook is opgevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:28

*zwaai naar kabouterdans* Ik ben erg benieuwd, paardlief eet het nog steeds graag maar toch iets minder graag dan voorheen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:33

Share schreef:
*zwaai naar kabouterdans* Ik ben erg benieuwd, paardlief eet het nog steeds graag maar toch iets minder graag dan voorheen.
:wave: Zelf voer ik het niet op dit moment omdat onze groot verbruiker hemelen is.
Special doet het goed op een combi van Freizeit met Champion.
Friedel op de Freizeit.
Plopje op de Concours want die dikke billen zijn weer goed aan het werk :D