Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dribbelkont schreef:ik merk geen verschil op 1/3 en 3/4
heb vandaag buitenritje van 40 min gedaan en stevig doorgestapt en draven is ze nog wat onstabiel(heb net nieuw zadel) galop is haar beste gang.
ze was bezweet ten we terug kwamen daarna lekker afgespoeld en nog even uurtje in land gelaten
mirim schreef:Dribbelkont: ik hoef je al geen advies meer te geven over het actiever rijden...ik ga helemaal met Winna mee![]()
Keona: ik begrijp dat je iets in een paardenblad leest en daar in mee kan gaan. Maar je kunt niet, zoals ik bedoelde, alle paarden over 1 kam scheren. Je zegt zelf al dat het geven van extra mineralen al bijna een must is en daar heb je gelijk in. Maar paarden zijn allemaal verschillend en hebben verschillende behoeften, de een zal bijvoorbeeld meer behoefte hebben aan extra electrolyten als de ander, de een verbrand tijdens het werk meer dan de ander en ga zo maar door. Natuurlijk kun je dan zeggen dan moet je meer ruwvoer geven, maar dat heeft ook een nadeel....paarden worden er builig van en moeten veel verteren. Het verteren kost weer extra energie.
Het is bekend dat paarden die Marstall gevoerd krijgen bijvoorbeeld twee keer minder mesten per dag ( en dat heb ik zelf geconstateerd...ik dacht dat het een leuk verkoopverhaal was) Je kunt je voorstellen dat het voor een paard minder ballast geeft als hij minder hoeft uit te scheiden. Mijn nieuwe paard, die ik anderhalf jaar geleden aanschafte, stond op een brok en hooi. Een hele goede kwaliteit hooi overigens, hij zag er goed uit en was goed verzorgd. Maar wat is hij ten goede veranderd sinds hij op Marstall staat! Hij krijgt nog steeds goed hooi en daarnaast twee scheppen Havervrij en Force. Zijn ruwvoerbuik is weg, hij glanst als een spiegel en presteert goed.
Ik ben er van overtuigd dat dit paard, een Groninger,niet voldoende heeft aan alleen hooi en een vitaminebrokje. En hij loopt geen M dressuur, maar meerendeel alleen buitenritten met af en toe een keertje bakwerk of longeren.
steenbok1980 schreef:Paardje is net weer verhuisd en krijgt geen bijvoer meer. Ik kreeg de laatse tijd de Vito er al "moelijk in". Hij heeft geen honger en kiest dan liever voor gras (of hooi). Hij staat nu op volledige rust, doet dus ook niets meer, behalve scharrelpaard zijn. Nu kijken we aan hoe het gaat, desnoods met graasmasker als het nodig is. Moeten we bang zijn voor tekorten? Wiedebeheer is goed geregeld en ze hebben ruimte/ gras genoeg. Helaas vind hij de force brokjes ook niet lekker, spuugde ze gewoon uit...
Eefke85 schreef:https://www.facebook.com/MarstallPremiumPaardenvoerFacebook kent verschillende Marstall`s, maar niet de goede.... heb je nog andere zoekcriterea? Marstall muesli werkt ook niet.
Share schreef:*zwaai naar kabouterdans* Ik ben erg benieuwd, paardlief eet het nog steeds graag maar toch iets minder graag dan voorheen.