[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 02:23

Dikke kans dat als de hoeveelheid kuil verdubbeld is het een stuk beter gaat, want dat is nu echt te weinig zoals je al zegt. ´s Middags kuil voeren zullen ze wel niet willen als dat geen stalbeleid is, maar als ze ´s ochtends en ´s avonds meer krijgt dan verdeelt ze dat zelf wel over de dag en nacht. In het begin natuurlijk niet, dan vreet ze alles als een idioot op, maar dat komt vanzelf wel.

Verder zou ik niet te veel gaan klooien met soorten voer, want tegen onvoldoende ruwvoer kun je toch niet op. Dat moet eerst op orde zijn.

Als dat allemaal niet mogelijk is dan zou ik gewoon weigeren om een ondervoed paard te trainen. Wel jammer voor jou natuurlijk, maar het traint toch ook niet lekker als je weet dat het paard te weinig te eten krijgt om fatsoenlijk zijn werk te kunnen doen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:26

stalbeleid is 's ochtends en 's avonds, en voor 10 euro in de maand kan je paard ook 's middags krijgen. Nu dus alleen overleggen of ik dat zou moeten betalen of de eigenaar (ik vind het de verantwoording van de eigenaar en over het algemeen is ie daar niet zo moeilijk in).

Ik heb gekozen voor extra voer omdat er in dit biks te weinig zit, ze zit zo'n 3,5 onder de EWpa die ze zou moeten krijgen, dus er moet gewoon meer bij. Wil haar alleen niet te heet krijgen want ze kan nogal een karakter hebben, probeer dus een beetje een compromis te halen.
Dit staat bv op de site
''Andere toepassingsmogelijkheden van de Seniores Priores (ook geweekt in ruim water): situaties van ruwvoertekort of slechte kwaliteit kan dit voer ter compensatie gevoerd worden.''
Verder zit er weinig zetmeel en suikers in en is de EWpa en VREp haast gelijkwaardig, waardoor niet alleen de eiwitten omhoog schieten als je meer voert (wat bij veel brok wel gebeurd)

Zoals gezegd is over het algemeen de eigenaar niet moeilijk, maar het kost soms tijd om het allemaal besproken en doorgevoerd te krijgen. Vandaar dat ik voor nu even zelf de touwtjes in handen heb genomen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:02

Nou, dat is makkelijk dan, voor 10 euro in de maand een extra portie kuil :D. Dat is lang niet overal zo eenvoudig. Raar dat de eigenaar dat nog niet geregeld heeft, met zo'n mager paard.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 15:25

Paard heeft een deken op en de eigenaar zelf haalt de deken er niet af, dan valt het niet echt op. Het is voornamelijk de laatste 2 weken dat ze echt haar ribben begint te tonen en onder het zadel valt het ook niet op. Dus ga het maar even extra aangeven en dat portie kuil regelen.

Het is sinds kort het beleid omdat mensen zelf steeds meer kuil pakten. Nu is het dus voor tien euro in de maand dat het paard in de middag ook gevoerd wordt en mogen de eigenaren zelf niet meer bij het kuil komen.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:03

Hallo iedereen! Ik heb ook een mager paard! ik had al een topic geopend maar er bleek dus al een centraal topic te zijn. Ik heb een 16 jarige fries. Hij schommelt heel erg in zijn gewicht. laatst 2 wormkuren gehad omdat hij toen wormen bleek te hebben. Had daarna last van koliek. Nu ik met hem les zei mijn instructrice hij moet meer eten. Hij krijgt al onbeperkt kuil dus hebben we het krachtvoer maar omhoog gegooid. 2x daags bietenpulp met 1 kg brok en 3/4 kg gebroken mais. Ook geef ik hem kruidenmix en lijnzaadolie en pavo slobber mash na het rijden. Het helpt niks.. of In ieder geval het hielp wel tot ik deze week weer zag dat het weer slecht ging. Hij zit niet mooi in zijn vacht.. Doffe vacht en mn instructrice zei het lijkt alsof de haren op zijn huid liggen. Hij komt ook niet door zijn wintervachtje heen. Hij is nu ook wat snotterig en zijn poep is weer aan de dunne kant. Nu breng ik vandaag zijn poep naar de DA voor wormen. Alleen ik denk dus dat er meer aan de hand is, omdat het nooit een dikkerd is geweest. ze hebben hem al een jaar. de eigenaren zeggen het is zijn bouw. Instructrice vind hem te schraal. Ik weet niet wat ik nog moet doen. Als er niks uit die wormen test komt laat ik bloed testen. maar wat zou het zoal kunnen zijn? Ik maak me zorgen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:43

Klinkt voor mij alsof hij wel eens Cushing's zou kunnen hebben. Hierbij wordt van een bepaald hormoon te veel/te weinig aangemaakt, waardoor ze kunnen afvallen; een lelijke vacht kunnen krijgen; (lang, niet uit wintervacht komen, dik, krullerig) slechte mest en duf worden.
Qua hoeveelheden voer is het zeker meer dan genoeg, heb je misschien een foto van hem of hij nou wat schraal is (en dus enkel bespiering mist) of echt mager? Dat maakt het wat makkelijker.
Ook is het nu wel de 'moeilijke' periode voor paarden, het is hartstikke raar weer, ze beginnen nu allemaal net een beetje te verharen wat veel energie voor ze kost dus veel paarden vallen nu wat in. En wat bedoel je met 'niet uit z'n wintervacht komen'? Geen enkele pluk verharen of nog niet in een volle zomervacht zitten? Want het is nu nog heel normaal dat ze nog niet in een mooi strak velletje rondlopen :)

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:53

Deze foto is van toen we hem net gekregen hadden

Afbeelding

ik heb voor de rest niet echt een recente goede foto maar dit is achter de kar

Afbeelding

dit is van afgelopen zaterdag, niet heel duidelijk maar om toch even een beeld te krijgen.

Afbeelding

Hij verhaarde wel, nu is het gestopt. de vacht is beetje vies vettig in tegenstelling tot de andere paarden. Er loopt nog een Fries in de les deze is al wel helemaal glad en ze zei dat hij er nu zo hoorde uit te zien.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:46

Wanneer is hij voor het laast ontwormt er waarmee?
Als het enige tijd geleden in zou ik zowiezo weer ontwormen, mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar.
Verder gebit in orde?
Tevens zou ik dan gaan voor een uitgebreid bloedonderzoek. Begrijp alleen uit het verhaal dat het niet jou eigen paard is?
Hoeveel pulp voer je nu? En wat voor brok?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:55

Tandarts is geweest was niks mis met de tanden. Eind januari de laatste spuit gehad was een hele sterke had het er net nog over... Iets met para iig doodde alle wormen. We voeren hem basisbrok en het is niet mijn eigen paard inderdaad

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:55

Oh en de pulp is 2x een halve emmer

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 01:57

Ik zie geen erg mager paard, meer een wat schraal (=slecht/niet goed bespierd) paard wat niet zo top in z'n vel zit. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar op de stal waar ik rijd hebben ze een pony die vorig jaar opeens erg inviel en een erg lelijke vacht kreeg, en die is er weer bovenop gekomen door een vitaminespuit, misschien dat je zoiets kan overwegen? En zoals ik al zei is het nu natuurlijk een moeilijke maand voor de paarden met dit rare wisselende weer steeds.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:49

En als hij vitamine tekort heeft kun je dat via een bloedtest zien? Of kun je bij voorbaat al zo'n shot geven. Hoelang duurt het voordat bespiering weer 'aangroeit' want ik rijd hem 3x per week waarvan 1x Les. Hij had geen wormen DA heeft net gebeld. Wat mij zorgen maakt is ondanks dat hij maïs producten slobber en pulp krijgt hij niks aankomt! Dat vind ik zo vreemd want heb ook een paar topics gevolgd met mensen die ook dunne paarden hadden en dit ook bijvoerden en waarvan je snel resultaat zag! Voor de duidelijkheid wij voeren hem dit nu al 3/4 maand en het gewicht blijft gelijk. Hij is nooit dik geweest maar wel dikker en beter in zijn vel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:06

Dat weet ik niet, vitaminenspuiten worden altijd vaak gegeven, het 'gezegde' is dat als de R in de maand zit je zo'n spuit goed kan geven. (JanuaRi, febRuaRi, maaRt, apRil, septembeR, oktobeR, novembeR, decembeR.) Alles wat je paard niet nodig heeft plast 'ie gewoon uit.
Aangroeien van bespiering verschilt per paard en natuurlijk aan hoe je hem rijdt. Als je altijd maar wat rondhobbelt zal die bespiering lang op zich laten wachten, maar een paard dat goed z'n hele lichaam gebruikt zal je relatief snel wel verandering gaan zien.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:16

Heb vandaag zoon spuit gekocht! Hij loopt 1x per week voor de kar. Heb 1x in de week echt intensief les dressuur of spring waarin gewerkt wordt vanuit rechtrichten van het paard en heb net een pesoa gekregen en daar wil ik ook mee aan de gang

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:28

in plaats van zo'n vitaminespuit kun je beter gaan voor een kuurtje haemolytan, ik heb daar heel veel paarden zienderogen van op zien knappen.

Zo'n vitaminespuit is te kortdurend.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:39

Ik heb nu vitamine spuit gegeven ik zal ook even daar na kijken als de vitamine spuit is uitgewerkt

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:39

Ik heb voor de zekerheid zoon fles met haemolytan besteld. Moet ik het hele flesje opmaken of moet ik een kuur van 3 week doen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:29

Ik ben toen op advies van de dierenarts begonnen met 1 week elke dag en toen 3 keer per week tot het flesje op was

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:37

Hoe is je paard gehuisvest? Staat hij altijd buiten of deels of ...?

Hier een succesverhaal. Na 8,5 jaar dokteren en proberen, is mijn paard nu op tienjarige leeftijd perfect op gewicht? Onze oplossing hebben we vrij toevallig gevonden: een nieuwe stal gebouwd waar hij 's nachts in staat (voorheen 24/24 buiten met loopstal). Blijkbaar werkte het voor hem zo goed dat hij nu eindelijk een stel billen heeft :+ Voorheen verschillende keren volledig doorgelicht en allerlei soorten voer geprobeerd...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:40

Tieneke schreef:
Hoe is je paard gehuisvest? Staat hij altijd buiten of deels of ...?

Hier een succesverhaal. Na 8,5 jaar dokteren en proberen, is mijn paard nu op tienjarige leeftijd perfect op gewicht? Onze oplossing hebben we vrij toevallig gevonden: een nieuwe stal gebouwd waar hij 's nachts in staat (voorheen 24/24 buiten met loopstal). Blijkbaar werkte het voor hem zo goed dat hij nu eindelijk een stel billen heeft :+ Voorheen verschillende keren volledig doorgelicht en allerlei soorten voer geprobeerd...

Stond hij alleen buiten met loopstal, is het mogelijk dat andere paarden zijn voer op aten?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:18

Hij staat over dag buiten en s avonds op stal. Mijn instructrice zei het ook al zijn paddock maatje is te dik en die vreet dus alles op. Nu staat er een draad tussen dat hij in ieder geval zijn eigen vreten krijgt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:36

Yvonnedv, nee, hij kreeg zijn eten apart. Hij ging gewoon nooit die loopstal in, welk weer dan ook. Nu staat hij in een supergoed geïsoleerde stal voor de hele nacht, dus hij kan veel meer energie/vet opsparen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:11

haflover3 schreef:
Hij staat over dag buiten en s avonds op stal. Mijn instructrice zei het ook al zijn paddock maatje is te dik en die vreet dus alles op. Nu staat er een draad tussen dat hij in ieder geval zijn eigen vreten krijgt

En heeft hij een deken op?

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:59

Nee geen deken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:54

Dat is met dit weer ook niet nodig maar als het kouder is zou ik het wel doen. Dat spaart een hoop energie.