[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 14:30

Kom even binnen vallen, lees al een tijdje mee....

reiziger, wij hebben ook een paard met chronische blessures, en deze hebben we laten afvallen, in 1,5 jaar tijd 60 kilo eraf, wij laten met regelmaat de weegschaal komen.

Wat we hebben gedaan is, hooi wegen (hij krijgt dan maximaal 6 kilo hooi, verdeeld over 4 voerbeurten), grasmasker, iedere dag bewegen, dit moest/moet aangepast, dus iedere dag wandelen (stappen op de weg) of grondwerk circa een half uur. Zou dat gaan met jouw paard?

Geen ervaring met grasmasker en ruwvoer. Lijkt mij te lastig.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:41

Ik heb Fayah na constatering IR op dieet gezet en meer beweging

Merk wel dat het zwaar voor haar is ineens zo op dieet dus ga het bewegen iets rustiger aan opbouwen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:48

Mijn merrie had terug wat overgewicht maar was nog net ok dacht ik. Vorig jaar was ze immers dubbel zo dik. ze deed een beetje vervelend bij het rijden maar ik dacht niet onmiddelijk aan verzuring terug. Dus de osteopaat eens gecontacteerd en die heeft toch verzuring vastgesteld waardoor haar hele lijf stram is en niet wilt meewerken.
Omdat de staleigenaar ze liever niet binnen heeft op stal en dus 24/7 buiten stelde de osteo voor om ze op een klein weitje (echt schraal stukje wei) te zetten samen met mijn haf. En dan ze dagelijks 3 a max 4 u op de grote weide te laten. Maar is dit beleid ok volgens jullie ?
Ik ben soms een beetje bang dat de tijd op het schrale weitje avond, dag en voormiddag te lang is voor hun zo zonder echt iets knabbelbaar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:52

Als je denkt dat het landje te kaal en te saai voor ze is kan je ze goed stengelig hooi geven, voor extra effect kan je dit een aantal uur in het water zetten voor het te voeren. Dan zitten er bijna geen voedingsstoffen meer in en krijg je alleen maar buikvulling (wel dikke buik dus maar geen vet) en het gaat goed verveling tegen. Als je ze op de grote wei laat kan je ze evt grasmasker om doen, want in een paar uurtjes eten ze heeel veel!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:57

Ja het is juist omdat ze dan veel eten dat ik niets meer bijgeef. Mss kan ik wel een netje hooi ophangen tegen verveling had vooral schrik omdat ze altijd zeggen een paard moet altijd kunnen knabbelen.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:37

Ik zou me hier ook graag willen melden. Ik heb in november een merens merrie van 16 gekocht met extreme obesitas, om het even zo te zeggen. Ze kon niet draven, laat staan galoperen. Omdat het bijna niet vertrouwd was om erop te gaan zitten, en haar mijn gewicht ook nog eens te laten dragen, naar haar gewicht, heeft ze de winter amper gelopen, alleen op eigen initiatief. Hooi aan de ene kant van het land (400m) en water en haar favo plekje de stal aan de andere kant. Dus lopen moest ze, maar op haar eigen tempo.

Dit was ze toen ik haar kocht
Afbeelding

En dit is een foto van gisteren
Afbeelding

Ze mag nu wel wat bespiering krijgen, en als het goed is krijg ik gauw een nieuw zadel (staat in bestelling) en kan ik wat intensiever met haar aan het werk.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:45

Mag ik vragen waarom je niet lekker lange stukken met haar bent gaan wandelen, en uiteindelijk fietsen en/of longeren? Ze is al wel wat kwijt maar ik zie nog steeds een ongezond dik paard.

@Idifix; een hooi net is ook altijd handig ja. Hier staan ze altijd in de rij d'r voor omdat ze 't om een of andere reden zo leuk vinden om met dat net te lopen spelen. Ik hang hem overigens ook altijd aan de overkapping van de stal op, dus hij kan alle kanten op zwaaien. Goed moeilijk voor de paarden en ze zijn meteen entertained :j

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:58

Piekosjj schreef:
Mag ik vragen waarom je niet lekker lange stukken met haar bent gaan wandelen, en uiteindelijk fietsen en/of longeren? Ze is al welwat kwijt maar ik zie nog steeds een ongezond dik paard.

Het is een lang verhaal, waar ik gisteren niet helemaal aan toe was gekomen en sorry, geen zin had om helemaal op te schrijven.
Ze is in het begin stijf en vooral onregelmatig geweest. Mijn hoefsmid kwam in december en hij is fysio. Hij heeft haar nagekeken en vermoedde dat ze spierbevangen is geweest en misschien nog iets was.
Ik heb haar in februari weer oogepakt als in grondwerk, omdat ik eerst aan mijn plaats moest werken, want een paard dit gewicht die door je heen dendert, als je haar op de cirkel wilt zetten wordt je niet vrolijk van. Laat staan dat je met zo'n beestje naar buiten gaat, terwijl ze trekkers enorm eng vindt. Laat dit nou net een periode zijn waar hier heel veel trekkers rijden. Toen ik dit op orde had, heb ik een instructrice laten komen, die me kon helpen met in eerste instantie longeren, later het rijden op pakken. Bleek dat ze homeopaat was. Prima... kijk haar maar na. Dit had zij gedaan. Haar conclusie: overbelaste pezen en een nierprobleem. Dit paardje was helemaal verzuurd. Niet longeren en al helemaal niet rijden. Druppels gekregen (haarlemmerolie) en weer op rust.
Had ik een verkeerde gok genomen, om het paardje waar ik verliefd op was, met enorme overgewicht, te kopen. Ik voelde vooral verdriet.
Mijn gewone hooi was op, dus ben ik op zoek gegaan naar graszaadhooi. Gevonden en opgehaald. Druppels gegeven en lekker met haar getut. Ondertussen met een gevoel van twijfel. Nierproblem leek me sterk, want ik had gelezen dat je de nieren van buitenaf niet kon voelen, ze glanste de pan uit en dronk en plaste niet veel of weinig.
Twee a drie week later zou de hoefsmid/fysio weer komen. Ik heb hem gemaild met het verzoek of hij langer kon komen, om haar volledig na te kijken. Het was natuurlijk geen probleem en omdat ik bang voor de pezen was, was dat het eerste waar hij naar keek. Hij begon keihard te lachen. "Als zij overbelaste pezen heeft, mag geen enkel paard meer lopen. Ze heeft super droge benen." Eerst de hoefjes weer gedaan en daarna volledig na gekeken. Spieren liet ze makkelijk los, dus geen probleem. Alleen de hemstring is wat kort. Hier heb ik oefeningen voor gekregen.
Toen had ik zoiets, dit paardje is gezond. En ben ik haar gaan oppakken. Het was inmiddels al april. Ik longeer haar nu, werk los met haar en rijd haar met bbp en heb vanaf volgende week een zadel voor haar. Ben aan het werk met haar angst voor trekkers en quads. Scheelt dat we een boerderij hebben. Verder is het zo dat ik door alles het afgelopen half jaar een fijne band met haar heb opgebouwd, waarin vertrouwen en respect hoog staat, dit schijnt bij merensen nog wel eens moeilijk te zijn.
Ze is nu rond de 500kg, ze was rind de 650/700kg! En ja ze is nog te dik, maar ja ik ben er mee bezig. Heb een andere instructrice gevonden, nog niet precies wat ik wil, omdat ik meer wil dan alleen maar dressurmatig aan het werk, maar om haar soepel en nageefelijk te krijgen, kan zij voor een fijne basis zorgen. Wandelen doe ik regelmatig met haar, maar alleen op zondag, omdat er dan geen 700 vrachtwagens per dag langs gaan. Dit is natuurlijk mijn eigen angst en daar moet ik aan werken. Maar een half jaar geleden voor justine, kon ik niet ontspannen een blij zijn met paardrijden, door mijn oude paardje, maar dat is een heel ander verhaal. Verder kan ik nu ook wat meer in de avonden doen en dat kon in de winter niet, heb twee jonge kids en een man die altijd aan het werk is.

Verder sorry voor de eventuele spel en taalfouten, zit op een tablet te typen en dat werkt niet altijd even makkelijk

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:51

Ah kijk dat klinkt meteen al een heel stuk beter, jullie zijn zo te horen op de goeie weg +:)+

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:50

Piekosjj schreef:
Mag ik vragen waarom je niet lekker lange stukken met haar bent gaan wandelen, en uiteindelijk fietsen en/of longeren? Ze is al wel wat kwijt maar ik zie nog steeds een ongezond dik paard.

@Idifix; een hooi net is ook altijd handig ja. Hier staan ze altijd in de rij d'r voor omdat ze 't om een of andere reden zo leuk vinden om met dat net te lopen spelen. Ik hang hem overigens ook altijd aan de overkapping van de stal op, dus hij kan alle kanten op zwaaien. Goed moeilijk voor de paarden en ze zijn meteen entertained :j

als ik nu op de middag toekom merk ik op dat ze in hun flanken altijd zo ingevallen zijn kan dat kwaad ? als ze enkele uren gegeten hebben op de wei is het meestal al wat voller terug.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:58

Dat is inderdaad te weinig ruwvoer, dan zullen ze er niet verkeerd op doen om lekker de dag door op een hooinet met arm hooi er in :j

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:34

ik dacht mss ook wat voer bij te geven een handje Pavocfl maar weet niet mss is het dan wat veel hooi,gras,voer ?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:45

Alles ligt natuurlijk aan de hoeveelheden. Paarden staan van nature zo'n 16 uur per dag met hun hoofd op de grond om ruwvoer te eten, danwel gras, of hooi, kuil of haylage. Dikke paarden wil je natuurlijk niet de hele dag op voorjaarsgras zetten, dus dan zet je ze op een wat schraler stuk met onbeperkt hooi, en dan kunnen slowfeeders heel handig zijn, zodat ze wel de hele dag kunnen eten (= kauwen, = darmen die in beweging blijven, = gezond paard) maar niet te veel binnen kunnen krijgen en meer moeite moeten doen voor hun voer.
met de pavo CFL heb ik zelf geen ervaring, maar dit schijnt geloof ik wel erg goed voer te zijn voor (te) dikke paarden, dus wel de vitamientjes maar niet de overmatige suikers die tegenwoordig in al 't brok zitten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:47

Ja, ik zou het nu wel zo willen houden dus een halve dag ongeveer op de grote weide met toch wat gras op en de andere tijd nacht/voormiddag op het schraal stuk met een hooinetje.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:49

Klinkt wel prima ja. Als ze dan toch nog te dik blijven kun je ze bijv alleen in de ochtend op de grote wei zetten, en daarna op het aparte stukje met twee hooinetten oid. :j

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:12

Idifix schreef:
ik dacht mss ook wat voer bij te geven een handje Pavocfl maar weet niet mss is het dan wat veel hooi,gras,voer ?

Ik voer metazoa sfb bij. Daar zitten alleen vitamines en mineralen in, verder is het een lucerne brok, met lijnzaad. Dat voer je 50g per 100kg lichaamsgewicht van. Dus heel weinig, zonder extra ballast, heel weinig suikers. Pavo moet je direct weer zoveel van geven om alle vitamines etc binnen te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:49

Als je de Pavo Vital Complete geeft moet je juist minder geven dan metazoa (50gr voor een pony, 100gr voor een paard).
Ik voerde de vital complete en heb nu de metazoa. Beiden fijne vitaminebrok. Ik merk wel dat hij van de metazoa wat heter is, maar ik voer het nog niet lang, dus kan ook kwestie van wennen zijn.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:51

Dit ging over pavo care4life. Daar moet je om aan de benodigde vit en mineralen te komen, bijna een kilo van geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:54

Dat heb ik gelezen ;)
Daarom noem ik de vital complete, anders had ik dat er niet bij gezet. Is beter voor dikke paarden dan de CFL omdat je minder voert.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:33

Mijn eerste berichtje in dit topic was van april.
Ik heb op ITP even een overzicht gemaakt waar we nu staan: [ITP] Haflinger, de eeuwige strijd tegen de kilo's...
Het gaat namelijk heel goed. Nog zonder grasmasker, dat kan altijd nog.
Maar hij slankt lekker af, komt weer mooi in conditie. Ik hoop maar dat het zadel geen problemen gaat geven :=

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:00

Hoi, mag ik even binnenvallen voor wat advies.
Ik 'moet'/mag op het moment een pony bijrijden van iemand omdat hun er zelf niks meer mee doen en dit op termijn wel willen doen. Echter is de pony veel te dik en heeft zij 0,00 conditie.
Ik heb er vandaag terug voor het eerst opgezeten en heb in totaal 20 minuutjes gereden waarvan 15 minuten stappen met veel cirkels, figuren, slangenvoltes, gebroken lijn, ... en veel tempowisselingen. Daarna heb ik nog even gedraafd ik denk rechtsom 4 grote voltes en linksom 3 minuten. Toen ik afzadelde was de singelplek en zadelplek helemaal nat.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik haar op een gezonde verantwoorde manier een hele boel laten afvallen en kunnen jullie mij wat voorbeelden geven wanneer ze nou op het perfecte gewicht is gezien ik dit bij deze pony heel moeilijk kan inschatten.
Ik mag er helaas niet mee het bos in, heb wel de beschikking over een rijbak van 20x40m en een weiland van 125x80m om in te rijden. Kunnen jullie helpen met een schema voor haar qua rijden, longeren, ...?
Ze krijgt geen hooi of voer bijgevoerd, staat enkel op de weide en ook daar staat niet superveel op, ze wordt dik van lucht, helaas..Het is niet mijn pony dus qua voeren kan ik ook niks veranden of qua weidegang..

Ik heb in link wat foto's toegevoegd.
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... aac0f6.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 736d8b.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... f4ade1.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... 5de23a.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x153 ... f3327b.jpg

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:22

Hoi hoi,

Ook mijn merrie is aan de te dikke kant en mogen er wel wat kilootjes vanaf. In de ochtend krijgt ze 250 gram dieetmix van subli en een handje lucerne van pavo. Daarna gaat ze de weide op waar de paarden bijgevoerd worden met hooi. Helaas heb ik een alpha merrie die graag mag eten, kortom ze eet behoorlijk wat weg op een dag. Bij binnenkomst krijgt ze een vitaminekoek en haar hooi.

Brok krijgt ze dus niet en heeft ze qua energie ook zeker niet nodig!

Graag zou ik via bokt in contact komen met een voedingsdeskundige.... en alle tips zijn natuurlijk welkom.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:42

MelissaV schreef:
Ik 'moet'/mag op het moment een pony bijrijden van iemand omdat hun er zelf niks meer mee doen en dit op termijn wel willen doen. Echter is de pony veel te dik en heeft zij 0,00 conditie.
Ik heb er vandaag terug voor het eerst opgezeten en heb in totaal 20 minuutjes gereden waarvan 15 minuten stappen met veel cirkels, figuren, slangenvoltes, gebroken lijn, ... en veel tempowisselingen. Daarna heb ik nog even gedraafd ik denk rechtsom 4 grote voltes en linksom 3 minuten. Toen ik afzadelde was de singelplek en zadelplek helemaal nat.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik haar op een gezonde verantwoorde manier een hele boel laten afvallen en kunnen jullie mij wat voorbeelden geven wanneer ze nou op het perfecte gewicht is gezien ik dit bij deze pony heel moeilijk kan inschatten.
Ik mag er helaas niet mee het bos in, heb wel de beschikking over een rijbak van 20x40m en een weiland van 125x80m om in te rijden. Kunnen jullie helpen met een schema voor haar qua rijden, longeren, ...?
Ze krijgt geen hooi of voer bijgevoerd, staat enkel op de weide en ook daar staat niet superveel op, ze wordt dik van lucht, helaas..Het is niet mijn pony dus qua voeren kan ik ook niks veranden of qua weidegang..

Ik zie niet veel spek heb ik het idee. Wel een buik die goed gevuld is, maar dat is denk ik darmvulling. Paar uur niet eten is het waarschijnlijk alweer een ander plaatje. Met spieren op de juiste plek door training ziet dit er al heel anders uit denk ik.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:44

TinePine schreef:
MelissaV schreef:

Ik zie niet veel spek heb ik het idee. Wel een buik die goed gevuld is, maar dat is denk ik darmvulling. Paar uur niet eten is het waarschijnlijk alweer een ander plaatje. Met spieren op de juiste plek door training ziet dit er al heel anders uit denk ik.

Ze is toch echt wel dik, haar nek is hard en haar aanzet van de borst is veel breder als normaal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:38

Wij hebben een fokmerrie in bruikleen om te rijden. Was ook moddervet en 0,0 procent conditie.

Afbeelding

Ze is nu een maand nagenoeg elke dag onder het zadel of aan de longe en staat in het land met een graaskorf. Ze begint al veel betere vormen te krijgen.