Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 15:49

Ik ben het helemaal eens met ursela wat betreft de koeken, maar voor de zomer zou ik je zeker de Weideriegel aanbevelen boven de de Force. Of je paard moet 's nachts op stal staan of je kunt je paard voeren en er even de tijd voor nemen om hem apart te zetten. Dit omdat de koek makkelijk uit de hand gegeten wordt en de Force niet altijd door ieder paard gewaardeerd wordt. Als je het ergens doorheen kan doen en/of het paard de gelegenheid kan geven om hem uit een bak te laten eten is het geen punt, dan zal hij het opeten.
Het gras bevat over het algemeen wel genoeg vitaminen, maar aan de juiste (hoeveelheid)mineralen ontbreekt het al snel. Vandaar dat de Weidekoeken een hele goede oplossing is om je paard én een lekkere beloning te geven én aan zijn mineralenbehoefte te voldoen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:26

Mijn shetlander krijgt op het moment de faser light, maar ivm zijn lichte zomerexceem ben ik aan het kijken of er nog een andere optie is voor hem met minder/geen melasse. Ik zit te denken aan de force, want dat zou ik eventueel ook aan mijn haflinger kunnen geven als extra na een zware training. Is de force een optie of zou bv de vito of nog een ander soort een betere optie zijn?

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:38

Je zou kunnen denken aan eczeem muesli van Marstall. De vito is wel erg arm dat is toch echt voer voor de zieke paarden. De Faser light heeft geen melasse.

Of het voedingsupplement Eczeem plus; Een natuurlijk kristallijn mineraal (bentonit-montmorillonit). Ieder kristal bindt in het maag-darmkanaal storende en schadelijke stoffen (toxinen, allergenen, vrije radicalen, zware metalen) aan zich. Het lichaam wordt daardoor ontgift, de stofwisseling van het allergie-gevoelige paard ontlast en versterkt.
ExZem-muesli en ExZem-Plus – het sterke duo in de strijd tegen zomereczeem!
De force is super spul maar voegt in principe niks toe aan jou probleem. Het er bij geven met de Faser is op zich wel een goed ding. Omdat de Faser ook vrij arm is. Qua aminozuren e.d.

Of de wiesen cobs Fasern samen in combinatie met eczeem plus. Voor je shetlander. Voor je Haflinger de Force bijvoeren is altijd goed. Er is ook nog de mogelijkheid de stall riegel te gaan voeren aan je Haflinger. Keuzes te over. Het is wel zo de wiesen cobs Fasern vinden een heel soort paarden heel lekker, maar er zijn ook paarden bij die het iets minder vinden en of eraan moeten wennen.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:27

Is de eczeem muesli niet te rijk voor een shetlander? Hij is nu al aan de dikke kant en doet weinig qua werk, dus hij moet niet een te energierijk voer krijgen. Om die reden krijgt hij nu ook de faser-light, want daar zit verder weinig energie in, maar wel de vitamines e.d. die hij nodig heeft. De exzem-plus voer ik al een tijdje bij, maar dat heeft tot nu toe weinig effect helaas.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:30

Ik kreeg ook als advies dat eczeem muesli niet handig is voor een shet omdat je daar te veel van moet voeren voor resultaat.

Ik geef multivita aan onze eczemer samen met handje geweekte wiesencobs, beetje force en na werk handje havervrij.

Havervrij is t voer wat alles hier krijgt, ben ik heel tevreden over.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:37

En de multivita is ook van Marstall of is dat van een ander merk?

ursula01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:52

Nee multivita is niet van Marstall. IS ook goed spul. Terug te komen dat men teveel moet gaan voeren voor resultaat en over dat het shetje te dik wordt. Daarom het voedingsupplement kan een overweging voor je zijn om erbij te voeren. Ok ik lees nu dat je dat al geeft. Multivita is dus ook goed spul. Is te krijgen bij equitotaal.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:55

Ik heb mijn merrie, die erg schraal bleef, op de Cornmuesli gezet. Met goed resultaat. Blijf het toch wel echt top spul vinden, Marstall :j.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:38

ursula01 schreef:
Nee multivita is niet van Marstall. IS ook goed spul. Terug te komen dat men teveel moet gaan voeren voor resultaat en over dat het shetje te dik wordt. Daarom het voedingsupplement kan een overweging voor je zijn om erbij te voeren. Ok ik lees nu dat je dat al geeft. Multivita is dus ook goed spul. Is te krijgen bij equitotaal.

En bij Horse Comfort :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:45

De ExZem muesli is op zich niet te 'rijk' voor een shet, maar het gaat erom dat je de shet dan te veel moet gaan voeren om aan de vitaminen/mineralen behoefte te voldoen, naar wat wenselijk is om aan een shet 'bij te voeren', naast het ruwvoer. Het lijkt mij niet verstandig om een shet te 'overvoeren'.Ik zelf zou een shet daarom niet graag ExZem gaan voeren. Als je denkt dat de eczeem erger wordt kun je altijd een gericht advies vragen bij Marstall zelf, met daarbij precies vermeld hoe zijn voedingsrantsoen er precies uit ziet en waar zijn arbeid uit bestaat.
De faser is ook voor paarden met aanleg voor eczeem( is ook een stofwisselingsprobleem) een heel goed voer. Je kunt na training gewoon wat meer Faser voeren als op de dagen dat je minder of niet traint.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:38

Ik wou ook Marstall gaan voeren van de winter ter voorkoming van de zomereczeem.
Alleen mijn paard zat kompleet vast in de spieren, mij werd geadviseerd om absoluut geen
muesli te voeren meer. Is Marstall muesli anders dan andere muesli's ? Ik zit nu echt te twijfelen wat
ik zal gaan doen volgend jaar.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:54

Als je geen muesli mag voeren dan kan je ook geen brok voeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:07

waarom mag je geen muesli voeren?

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:37

van muesli zouden de spieren sneller verzuren..

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:01

En van brok niet?
Brok en meusli is zo goed als hetzelfde, alleen is brok geperst.
Je hebt in meusli wel wat meer keuze, en denk juist ook dat er daar eerder iets geschiktst tussen zal zitten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:09

evelien, ik zou, aan degene die dit gezegd heeft eens navragen waarom je geen muesli mag voeren. Ik ben heel benieuwd naar het antwoord :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:10

ik voer zoe nu al weer een tijd marstall en gaat super met haar.

naturell voer ik haar.

nu een vraagje zoe is 4 jaar en ga haar nu wat meer rijden(buitenritten )
voor heen 3 keer per week veel stappen.

nu wil ik haar oppakken naar 4 keer per week
met 1 rit van 45 min (puur staprit)
rit 2 en 3 van 1 uur met draf en 1 keer galopstuk. de laatste 25 min stappen.
rit 4 van ander half uur stap, veel galop en laatste 15 min stap.

ze krijgt nu 1/3 naturell met 50 gram force en 50 gram lijndistelolie per dag als ze niet aan het werk hoeft

dagen dat ze gereden wordt krijgt ze 3/4 naturell met 50 gram force en 70 gram lijndistelolie per dag

beide verdeelt over 2 voerbeurten

ben ik zo goed bezig ?

is een tinkertje van 450 kilo ongeveer

temperament ontbreekt nog wel wat maar zit al best hoog in de distelolie.

voor verwarring (zoe mag beperkt melasse hebben.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:26

dat merk je toch vanzelf?
valt ze in voer je wat extra, zo niet doe je het goed.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:33

na mijn weten is krachtvoer niet waar ze veel van aanzetten, als ze invalt moet ze meer ruwvoer krijgen
komt ze temperament te kort dan meer krachtvoer.
ze kijgt namelijk nu niet de aanbevlolen hoeveelheid naturell wat marstall voorschrijft maar vul het aan met de force zodat ze wel haar juiste hoeveelheid vitamines binnen krijgt.
maar kan het mis hebben

ze krijgt nu smorgens om 7.00 kuil en gaat 10.00 de korte weide op en 15.30 gaat ze er weer af.
om 17.30 krijgt ze kuil en om 22.00 kuil.
ze is mooi op gewicht maar mocht nog wel iets meer energie hebben vindt ik zelf.
ze is eerder lui van he vrouwtje zo komen we er ook wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 21:49

ik zeg ook nergens dat je extra krachtvoer moet geven.
zou eerder dan meer ruwvoer geven.
maar mist ze pit dan?
is het niet gewoon haar karakter...

en niet banketstaaf bedoeld,maar je bent al flinke tijd aan het wisselen met voer.
zou gewoon eens een tijd hetzelfde blijven geven.
eventueel disteolie (wat doet dat uberhaupt)eraf en omega olie,of maiskiem olie ofzo...al zet dat ook weer makkelijk aan.
of hand haver.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:16

ik zou kiezen voor een handje haver,maar.......
kan het niet zijn dat jij haar altijd gewoon rustig alles hebt laten doen en nooit er voor gezorgd hebt met (in)rijden enz dat ze goed voorwaarts was,of misschien is dit haar karakter(sommige tinkers zijn nou eenmaal niet altijd even actief)en al je dat niet meteen laat merken dat je dat niet wilt sluipt het er gewoon in en heb je erna een paardje dat liever lui dan moe is.
niks aanvallends hoor,maar zou dit niet kunnen ;)
anders moet je haar ook leren goed voorwaarts te zijn.
want eigenlijk kan een gezond paard,zonder krachtvoer functioneren tot op m nivo,en dit doe jij nog lang niet.dus vind eigenlijk dat je genoeg kachtvoer geeft

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:27

Ik denk niet dat je van ieder paard kunt zeggen dat hij zonder krachtvoer tot M-niveau kan rijden, want het hangt altijd af van de kwaliteit van het ruwvoer ( en dit hebben we helaas niet altijd zelf in de hand) en de conditie/lichamelijk gestel van het paard af. Maar een gezegde is wel: wat wij zwaar werk noemen deden de paarden vroeger vóór het ontbijt. Het beetje werk wat Zoe doet valt natuurlijk in het niet bij dit gezegde. Ik ben het met Keona eens: je paard is dik genoeg, ziet er goed uit....zet haar gewoon aan het werk, accepteer geen lui gedrag en ga dan eens kijken wat er gebeurd :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:51

mijn vraag is alleen krijgt ze genoeg naturell nu i.v.m. omdat ze nu actiever gereden wordt?

ga niet veranderen kwa voer. ben erg tevreden !! al 2 jaar maar helaas even wat ander geprobeert i.v.m. moeiliijk verkrijgbaarheid hier.nu ander leveradres en toch gelukig weer marstall

ben wel overtuigt dat de energie wel gaat komen nog want rij haar nog niet lang actief.
maar omdat ze nu meer arbeid verricht mag ze iets meer naturell dan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 11:56

waarom meer geven ga haar gewoon eens lekker actief rijden ze je dat je paard begint in tevallen dan zal ze wl iets meer kunnen hebben van hooi/en ook wel iets krachtvoer.maar je zegt eigenlijk dat je haar eerst nooit actief hebt gereden dan word ze van zelf lui,en dat los je niet met voer op.gewoon lekker actief gaan zijn met zoe.en even niet bezich zijn met het voer,en gewoon even zo houden.zie wel het verschil tussen invallen en vet omzetten in spieren
Dribbelkont schreef:
mijn vraag is alleen krijgt ze genoeg naturell nu i.v.m. omdat ze nu actiever gereden wordt?

ga niet veranderen kwa voer. ben erg tevreden !! al 2 jaar maar helaas even wat ander geprobeert i.v.m. moeiliijk verkrijgbaarheid hier.nu ander leveradres en toch gelukig weer marstall

ben wel overtuigt dat de energie wel gaat komen nog want rij haar nog niet lang actief.
maar omdat ze nu meer arbeid verricht mag ze iets meer naturell dan?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 12:04

mirim schreef:
Ik denk niet dat je van ieder paard kunt zeggen dat hij zonder krachtvoer tot M-niveau kan rijden, want het hangt altijd af van de kwaliteit van het ruwvoer ( en dit hebben we helaas niet altijd zelf in de hand) en de conditie/lichamelijk gestel van het paard af. Maar een gezegde is wel: wat wij zwaar werk noemen deden de paarden vroeger vóór het ontbijt. Het beetje werk wat Zoe doet valt natuurlijk in het niet bij dit gezegde. Ik ben het met Keona eens: je paard is dik genoeg, ziet er goed uit....zet haar gewoon aan het werk, accepteer geen lui gedrag en ga dan eens kijken wat er gebeurd :)

ik heb dit zelf gelezen in een paardensport boekje,en ik vind het een goed aandachts punt wat ze schreven,dat de meeste paarden goed gezond het met een goedruwvoer makkelijk tot de m kunnen zonder krachtvoer.
als je ziet wt sommige mensen in hun paarden willen duwen van krachtvoer en bv maar weinig ruwvoer geven.vnd ik dit een heel goed artikel.ik wil hier mee zeggen dat je beter goed ruwvoer kunt geven en dan moet gaan kijken wat heeft mijn paardje nodig aan extra's en soms is een vitamine mineralen korrel al voldoende.ik voer zelf niet echt veel aan mijn pony van 128cm deze loopt nu zo'n 5dagen toch wel voor de koets en danmaak ik ritten van 10/30km op zaar terrein
zij heeft onbeperkt gras tot haar beschikking.krijgt een handje healty hearbs geweekt/1,5handje wiesenfasern en half handje musli 40gr force.dit krijgt ze smorgens te eten.en zit zelf te denken om het nog te gaan minderen en zodat ik dadelijk als ze het uit de hand eet ik alleen nog op de force zit