Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:20

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:28

Knoffer schreef:
Iemand ervaring met Equifyt?
De Natural Base in combi met Balance...
En wat vinden jullie daarvan?

ik heb een tijdje natural base in combinatie met herbs gevoerd.
daar deden ze het wel goed op, maar ik heb toen principieel besloten om geen muesli meer te voeren.
het is prima kwaliteit voer, maar voor mij geen krachtvoer meer Knipoog

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:50

Vandaag heb ik een reactie ontvangen van Hartog per mail over mijn vraag of er ook Luzerne zonder melasse te verkrijgen is bij hun.

Hartelijk dank voor uw aanvraag via internet.

Wij hebben luzerne zonder melasse in 20 kg verpakking niet standaard in het assortiment, maar kunnen het wel leveren.

Bij kunstmatig drogen wordt het fijne deel van het gewas omgezet in bladstof, dit wordt gebonden door de melasse met olie, waardoor de Lucerne-mix het beste geschikt is voor paarden. Wij kunnen wel pure luzerne leveren in 20 kg baaltjes. Dit heeft dezelfde vorm als Compact Gras. Meer info: http://www.hartog-lucerne.nl/compact_gras_nl.html.

Maar zoals aangegeven, hierin wordt meer bladstof terug gevonden, wat minder geschikt is voor paarden.

Deze baaltjes zijn op bestelling verkrijgbaar via uw verkooppunt onder de naam Compact Lucerne.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben, dan vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groet,

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:50

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 17:45

Hmmm... ik vraag me af of ditzelfde het geval is bij de 400kg balen. Want die worden specifiek voor paarden verkocht...

Zou wel heel jammer zijn...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:16

Heb Subli sinds gister binnen, geen problemen met kiezels ofzo
Het is wel grover dan Hartog, maar dat vind ik alleen maar een pre. Alleen wel heel fijn soort 'stof' er tussen, dat weer meer dan bij Hartog dat ik me kan herinneren. Ze moeten er echt lang op kauwen, dat van Hartog was veel sneller op.

Maar we gaan het eens een poosje proberen, bevalt het niet dan ga ik weer terug op de geperste lucerne brok Lachen

@ Aimee: de weerstand kwestie was het feit dat hij 3x verhuisd is op een half jaar. Hij was in ''sportconditie' toen ik hem kocht, maar ik vond hem gewoon mager en enorm schraal in bespiering.
Naast het feit dat het binnenvetter is en bij de verhuizingen ook nog keer veranderingen van paardenbestand kwam wat veel stress opleverde schijnbaar (binnenvetter....) en daar overheen inenting waarop hij allergisch reageerde en koorts kreeg is het alles bij elkaar teveel geweest.

Voer issue was toen nog geen spraken van, zeker niet met dit voer, dat voerden we toen nog geeneens, daar is hij juist zoveel beter op geworden ná zijn allergie uitbarsting.
Dat het nu weer is zit hem niet zozeer in de weerstand maar in de ontwikkelde allergie en hij kan wel kleine hoeveelheden hebben van de muesli maar schijnbaar dus niet grotere hoeveelheden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:48

Ik kreeg als antwoord van Hartog dat er ook 20 liter balen van lucerne te koop zijn zonder melasse !!! Maar dat ze die in principe niet echt aanraden voor paarden omdat er meer bladstof inzit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:29

Suelza schreef:
Hmmm... ik vraag me af of ditzelfde het geval is bij de 400kg balen. Want die worden specifiek voor paarden verkocht...

Zou wel heel jammer zijn...

Dat vraag ik me dus ook af....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 23:27

Maris schreef:
Ik kreeg als antwoord van Hartog dat er ook 20 liter balen van lucerne te koop zijn zonder melasse !!! Maar dat ze die in principe niet echt aanraden voor paarden omdat er meer bladstof inzit.

Zie bovenstaande bericht. Dat is idd bevestigd door Hartog en hierboven al geplaatst...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:18

@ Skipper, in een groot aantal zakken vind je van dat gruis bij Subli. Heel soms zal je een zak treffen waar het bijna niet in zit.
Blijf de kiezels wel in de gaten houden! In het eerste half jaar dat ik de Subli voerde had ik ook geen last met kiezels, dat was pas het laatste half jaar.
Mijn paard doet net zo lang met de Luzerne, merk maakt niet uit.
Wel gooide hij de laatste tijd die van Subli uit de voerbak. Met de Hartog variant doet hij het (nog?) niet.

Ik wil nog wel bij Hartog navragen of die bladstof ook voorkomt in de 400 kg balen, dit omdat ze die juist verkopen voor paarden.

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 12:32

meggiemeg schreef:
Vandaag heb ik een reactie ontvangen van Hartog per mail over mijn vraag of er ook Luzerne zonder melasse te verkrijgen is bij hun.

Hartelijk dank voor uw aanvraag via internet.

Wij hebben luzerne zonder melasse in 20 kg verpakking niet standaard in het assortiment, maar kunnen het wel leveren.

Bij kunstmatig drogen wordt het fijne deel van het gewas omgezet in bladstof, dit wordt gebonden door de melasse met olie, waardoor de Lucerne-mix het beste geschikt is voor paarden. Wij kunnen wel pure luzerne leveren in 20 kg baaltjes. Dit heeft dezelfde vorm als Compact Gras. Meer info: http://www.hartog-lucerne.nl/compact_gras_nl.html.

Maar zoals aangegeven, hierin wordt meer bladstof terug gevonden, wat minder geschikt is voor paarden.

Deze baaltjes zijn op bestelling verkrijgbaar via uw verkooppunt onder de naam Compact Lucerne.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben, dan vernemen wij deze graag.

Met vriendelijke groet,

Ik heb precies hetzelfde antwoord binnengekregen. Ik ga het toch proberen. die baaltjes passen dus ook in de hartog voerbox.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:18

Dit was mijn antwoord op de vraag of het ook in de 400kg balen voorkomt:

Hartelijk dank voor uw reactie.

Dit bladstof komt inderdaad ook voor in de 400 kg balen, omdat dit met ieder kunstmatig gedroogd product voor komt.

De houdbaarheid van een grote baal is in principe onbeperkt, maar minimaal 1 jaar houdbaar, indien deze droog opgeslagen wordt.

Met vriendelijke groet,

Nicole Slijkerman
Sales & marketing

Grasdrogerij Hartog B.V.
Mijnsherenweg 7
1658 CA Lambertschaag

Tel: 0229 - 58 12 32
Fax: 0229 - 58 17 42

Website: http://www.hartog-lucerne.nl

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:58

Aimee, ik weet de verhouding nog niet..................... zal nog even zoeken!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:01

Fibergy is a high fibre, high oil straw and alfalfa based chaff, which has been formulated to have low levels of sugars (especially fructans) and molasses.

Recommended as a general maintenance chaff, Fibergy aids digestion and maintains a healthy gut function when added to your horse’s concentrate feed.

* Added mint improves palatability as well as aiding digestion.
* Can be used as a partial hay replacer.
* Suitable for horses and ponies at risk from laminitis.

← Forage

Nutrient Analysis

* Est. Digestible Energy 9.5 MJ/Kg
* Protein 8%
* Oil 7.4%
* Fibre 36%
* Ash 5%

Dit is wat op hun site staat..........................

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:02

Mijn pony krijgt ook al jaren geen brok. Ze krijgt nu een kilo gemengde granen, dat is een mix van witte haver, zwarte haver en 5 granen mix. Daarnaast krijgt ze ook nog ongeveer 2 kilo bietenpulp. Hier doet ze het goed op. Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:12

Ik voer tegenwoordig Pre Alpin Aspero i.p.v. lucerne.

Citaat:
het structuurrijke ruwvoer
Ongeperste en grof gehakselde kruiden en grassen: zoals alle Agrobs ruwvoeders zonder melasse!
Voedzaam, nagenoeg geen verlies door de onmiddellijke droging met warme lucht na de oogst, kwalitatief er hoogwaardig en stofvrij. Als vervanging van het klassieke ruwvoer of als structuurvolle aanvulling op het hoofdrantsoen. Gemengd in het krachtvoer, zorgt het voor een verhoogde kauwbeweging, een vertraagde voederopname en een verbetering in de volledige spijsvertering.

http://agrobs.de/de/produkt/Pre%20Alpin%20Aspero

Ik dacht het eerst te mengen met een restje lucerne maar ze lieten de lucerne mooi in de bak liggen Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:49

MarijeR schreef:
Ik voer tegenwoordig Pre Alpin Aspero i.p.v. lucerne.

Citaat:
het structuurrijke ruwvoer
Ongeperste en grof gehakselde kruiden en grassen: zoals alle Agrobs ruwvoeders zonder melasse!
Voedzaam, nagenoeg geen verlies door de onmiddellijke droging met warme lucht na de oogst, kwalitatief er hoogwaardig en stofvrij. Als vervanging van het klassieke ruwvoer of als structuurvolle aanvulling op het hoofdrantsoen. Gemengd in het krachtvoer, zorgt het voor een verhoogde kauwbeweging, een vertraagde voederopname en een verbetering in de volledige spijsvertering.

http://agrobs.de/de/produkt/Pre%20Alpin%20Aspero

Ik dacht het eerst te mengen met een restje lucerne maar ze lieten de lucerne mooi in de bak liggen Haha!

Oh dat ken ik niet? Maar het ziet er qua structuur hetzelfde uit als lucerne, klopt dat?

En waar koop je het (en voor hoeveel?!)...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:12

Het is wat korter gehakseld dan de lucerne van subli, ik denk ongeveer hetzelfde als van hartog.
Maar ik ben hier op overgegaan omdat ik liever een mix van diverse grassen en kruiden wilde voeren dan enkel lucerne.
Ook is de calcium/fosfor verhouding veel beter dan bij de lucerne.
Geen melasse erin en het ruikt heerlijk.
De paarden eten het ook erg graag.

Ik combineer het met een vit/min supplement, ultimate balancer van D&H en als ze er iets extra bij moeten, leisure mix ook van D&H. Een enkele krijgt build up mix erbij om wat aan te komen na het dekseizoen.
Ik heb ook granen los gevoerd maar D&H heeft hele mooie muesli's die precies passen bij wat ik voor mijn dieren zoek dus waarom zelf mengen? Lachen

Ik bestel alles via Mehlika op bokt, en haal het dan bij mij in de buurt op.
Voor de Pre Alpin Aspero betaal ik 15 euro per zak, ik denk dat er 15 kilo in zit?
http://www.allaroundsupplies.nl/index.p ... m_cat=1396

[edit]Erbij krijgen ze uiteraard weidegang en goed hooi (onbeperkt). De Aspero krijgen ze gemixt met het krachtvoer.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:00

@MarijeR: weet je hoeveel % vezel er in die Pre Alpin Aspero zit?

@Caballos: Die D&H Fibergy mix klinkt ook goed met 36% vezels!

Voor eventuele Marstall fans: Marstall heeft ook een (licht gemelasseerde) luzernemix (luzerne en stro), de Basis. Zelf geen ervaring mee.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:35

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:07

Ik zal laten weten hoe de fibergy eruit ziet en bevalt...... Misschien staan er nog extra waarden op de verpakking.
Heb trouwens ook folders opgevraagd voor D&H en Agrobs......

MarijeR@ is die site waar jij je agrobs besteld, leveren die door het hele land????????

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:41

Silfre schreef:
@MarijeR: weet je hoeveel % vezel er in die Pre Alpin Aspero zit?

@Caballos: Die D&H Fibergy mix klinkt ook goed met 36% vezels!

Voor eventuele Marstall fans: Marstall heeft ook een (licht gemelasseerde) luzernemix (luzerne en stro), de Basis. Zelf geen ervaring mee.

Wel betere CA/P verhoudingen dan Subli, ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:54

Caballos schreef:
MarijeR@ is die site waar jij je agrobs besteld, leveren die door het hele land????????

Ik bestel het via Mehlika op bokt, stuur haar anders eens een PB, volgens mij leveren ze wel op veel plaatsen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:05

wat zijn hier de ervaringen met hippostar vipagraan??
ben me aan het verdiepen in ander voer dan brok..voor mijn haflinger die aanstaande zaterdag komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:56

Heb er eens over nagedacht maar eigenlijk spreekt Hartog zich zelf tegen. Ze verkopen de 400kg balen lucerne speciaal voor paarden, bijkomend voordeel er zit geen melasse in.
Ook hebben ze de kleinverpakking zonder melasse verkrijgbaar met bijkomend nadeel dat er bladstof inzit. Dus minder geschikt voor paarden. Bij navraag bleek dat er in de 400kg verpakking ook bladstof zit..... En toch bevelen ze die aan speciaal voor paarden.
Snappen jullie het verschil? Zie de posten hierboven van mij met de antwoorden van Hartog per mail naar mij toe..